Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nurppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin olen elämäntaparemontin tarpeessa. Pitäisi saada lisää lihaksia ja muutenkin lihoa painoa. Olen nyt onnistunut saamaan painoa kilon lisää :Slightly Smiling Face:

Tiesittekö, että monissa kaupungeissa on maksutonta liikunta- ja elintapaneuvontaa? Minä kävin sellaisessa ja ilmaiseksi sain inbodymittauksen ja liikuntasuositukset. Aika luksusta! :folded:
Kiitos vinkistäsi @Kipuna! Pistin tuon elintapaneuvonnan etsinnän huomisen hommiksi.

Kävin toissa päivänä kiipeilemässä ja eilen jumpassa. Nyt pari lepopäivä liikunnan osalta. Mulla on nyt hyvä draivi liikunnan kanssa ja en ole pariin päivään herkutellut. Lähden tänään kyllä lapsen kanssa mun äidin luo viikonlopuksi, niin saas nähdä miten käy. Joskus sillä on pelkkää salaattia siellä ja se voivottelee, kun on tullut syötyä niin paljon, ja joskus taas keksejä ja leivonnaisia odottamassa. Ihan riippuu millä tuulella äitini sattuu olemaan. 😅

Mulla kans ollu treenaamisen suhteen hyvä buugi, eilen oli lepopäivä kokonaan ja tänään olis tarkotus taas kävästä salilla. Eilinen meni herkkujen osalta hyvin, mutta tänään katkes taas selkäranka. Mutta en aio olla liian ankara itelleni, koska kuuluuhan ne herkutkin terveelliseen ja tasapainoseen ruokavalioon.

Täällä ollut nyt melko kiireistä, vaan kerran ehtinyt/jaksanut tällä viikolla salille 😮‍💨 Aika väsynyt ja ylikuormittunut olo ollut. Tänään aion mennä, ja toivottavasti myös sunnuntaina. Mutta oman jaksamisen mukaan.

Paino hienoisesti taas laskusuunnassa, tasan 68.0 kg tänään. Ei haittaa ollenkaan. Rasvaa nyt lähtenyt oikeista paikoista, kun vyötärön mitta laskenut useammalla sentillä viime viikkojen aikana, mutta lantion leveimmältä kohdalta mitta pysynyt samana. 🥳

Herkkuja ei nyt tee mieli kun viime viikonloppuna oli, ennemminkin himoitsisin kunnollisen kokoista vuohenjuustosalaattia saksanpähkinöillä ja balsamicolla 😂 Lisäksi sekaan viinirypäleitä tai päärynää! 😋 Pitää varmaan käydä hommaamassa ainekset piakkoin. Perus salaattikamat löytyy aina kaapista, mutta vuohenjuustoa nyt ei ole, eikä saksanpähkinöitäkään. (muut pähkinät ei käy tuohon salaattiin!)

Täällä ollut nyt melko kiireistä, vaan kerran ehtinyt/jaksanut tällä viikolla salille 😮‍💨 Aika väsynyt ja ylikuormittunut olo ollut. Tänään aion mennä, ja toivottavasti myös sunnuntaina. Mutta oman jaksamisen mukaan.

Paino hienoisesti taas laskusuunnassa, tasan 68.0 kg tänään. Ei haittaa ollenkaan. Rasvaa nyt lähtenyt oikeista paikoista, kun vyötärön mitta laskenut useammalla sentillä viime viikkojen aikana, mutta lantion leveimmältä kohdalta mitta pysynyt samana. 🥳

Herkkuja ei nyt tee mieli kun viime viikonloppuna oli, ennemminkin himoitsisin kunnollisen kokoista vuohenjuustosalaattia saksanpähkinöillä ja balsamicolla 😂 Lisäksi sekaan viinirypäleitä tai päärynää! 😋 Pitää varmaan käydä hommaamassa ainekset piakkoin. Perus salaattikamat löytyy aina kaapista, mutta vuohenjuustoa nyt ei ole, eikä saksanpähkinöitäkään. (muut pähkinät ei käy tuohon salaattiin!)
No ei kyllä kuulosta yhtään huonolta mieliteolta! Kelpaisi mullekin. Söin tänään kyllä töissä vuohenjuustopitsaa.. 😆 oli runsaasti salaattiakin kylkiäisenä!

Joo kyllä alko täälläki himottaa @Misa :n salaatti 🤣

Tänään tuli ostettua Lidlistä alennuksesta niiden suklaamuffinsseja. Ne on niin älyttömän hyviä, ja aattelin et kylhän se tosiaa on OK et sillon tällön myös herkuttelee 🙈 nyt pitää vaan varmistaa ettei tästä lähde joku sokeriluisu taas...!

@bandoo oi, nam! 😋 Vuohenjuusto on vaan niiiin hyvää 🥰

@Nurppu mäkin rakastan suklaamuffinsseja, erityisesti raskausaikana ja sen jälkeenkin vielä maistuivat usein 🙈 Täytetyt sitruunamuffinssitkin on ihania!

Kävin salilla, ja sain salaattiainekset kun mies kävi kaupassa! Paitsi pähkinät puuttuu, mutta laitoin vähän auringonkukansiemeniä. Käy nekin paremman puutteessa. Nam! 😌

IMG_1868.jpeg

Minäkin olen elämäntaparemontin tarpeessa. Pitäisi saada lisää lihaksia ja muutenkin lihoa painoa. Olen nyt onnistunut saamaan painoa kilon lisää :Slightly Smiling Face:

Tiesittekö, että monissa kaupungeissa on maksutonta liikunta- ja elintapaneuvontaa? Minä kävin sellaisessa ja ilmaiseksi sain inbodymittauksen ja liikuntasuositukset. Aika luksusta! :folded:

Niin pitäisi minunkin, mutta kun ei. Olen ollut teini-iän kasvupyrähdyksen jälkeen kroonisesti alipainoinen (nyt 166/44kg) Raskauksissa painoin häthätää 60kg, ja nekin kilot jäi synnärille.

Meidän koko perhe harrastaa seinäkiipeilyä, ja siinä on tullut huomattua, että varsinkin käsiin pitäisi saada lisää voimaa.

Onko muilla, että aamulla peilistä kroppa näyttää kivalta, mutta sitten päivän mittaan maha alkaa turvottaa ja illalla ei enää peilikuva niin paljoa miellytäkään? Osaan kyllä olla nykyään jo aika armollinen keholleni, verrattuna nuoruuteen, mutta kyllä toi iltaa kohden kertyvä pöhötys häiritsee. Kun jätin hormoniehkäisyn pois, niin lisääntynyt selvästi. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, vai onko biologiaa joka pitää hyväksyä. 🙈

Onko muilla, että aamulla peilistä kroppa näyttää kivalta, mutta sitten päivän mittaan maha alkaa turvottaa ja illalla ei enää peilikuva niin paljoa miellytäkään? Osaan kyllä olla nykyään jo aika armollinen keholleni, verrattuna nuoruuteen, mutta kyllä toi iltaa kohden kertyvä pöhötys häiritsee. Kun jätin hormoniehkäisyn pois, niin lisääntynyt selvästi. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, vai onko biologiaa joka pitää hyväksyä. 🙈
Todellakin! 🙈 Tuntuu ihan tosi vieraalta maha kun päivä menee pidemmälle. Tuijotan mahaa, ja katon et tuos kohtaa se mun maha loppuu ja sit siinä päällä on joku vieras juttu. Mä oon aatellu et liittyis siihen että olis vielä synnytyksen jälkeen syvät vatsalihakset heikossa kuosissa, joten oon alkanu tekee päivittäin jotain muutamaa liikettä. En tiiä onko siitä kyse vai tosiaan vaan joku juttu mikä pitää vaan hyväksyä 🙈

Hih! Olin eilen markkinatorilla "vaatekaupassa", jossa heitin hupparitakin pois sovittaakseni paria paitaa. Likkakaverini ei huomannut mun raskautta, vaikka sovitin vaatteita myös hänelle! Että ehkä tämä mun pieni massu oli sitten sellaista "kesäläskiä"! 😄

@bandoo oi, nam! 😋 Vuohenjuusto on vaan niiiin hyvää 🥰

@Nurppu mäkin rakastan suklaamuffinsseja, erityisesti raskausaikana ja sen jälkeenkin vielä maistuivat usein 🙈 Täytetyt sitruunamuffinssitkin on ihania!

Kävin salilla, ja sain salaattiainekset kun mies kävi kaupassa! Paitsi pähkinät puuttuu, mutta laitoin vähän auringonkukansiemeniä. Käy nekin paremman puutteessa. Nam! 😌

View attachment 137423
Tämä näyttää hyvältä ! Ainut, että ite korvaisin vuohenjuuston joko halloumilla tai fetalla kun en vuohenjuustosta niin välitä.

Mun viime viikon liikuntasaldo oli 5,5h yhteensä, plus arkihärdelli päällensä. Karkkia ja muuta makeetakin meni mutta mielestäni ihan kohtuuden nimissä kuitenkin.

Häpeissäni tunnustan että herkuttelu on nyt jääny taas päälle! Suklaamuffinsin jälkeen mies ehdotti herkuttelua seuraavana iltana jollon mulle paljastu et meil oli lidlin jäätelöveneitä paketti pakkasessa 🙈 nyt oon jo monta iltaa putkeen repsahtanu syömää sellasen! Enää yks jäljellä, nyt toivottavasti ei oo mitään enempää piiloherkkuja ja voin yrittää taas vierottautua 🙈

Häpeissäni tunnustan että herkuttelu on nyt jääny taas päälle! Suklaamuffinsin jälkeen mies ehdotti herkuttelua seuraavana iltana jollon mulle paljastu et meil oli lidlin jäätelöveneitä paketti pakkasessa 🙈 nyt oon jo monta iltaa putkeen repsahtanu syömää sellasen! Enää yks jäljellä, nyt toivottavasti ei oo mitään enempää piiloherkkuja ja voin yrittää taas vierottautua 🙈
Mulle kerran valmentaja sano että yks jätski/suklaapatukka päivässä ei pitäs olla ongelma jos muut ruoat päivässä on fiksuja. 😂

Mullakin on kyllä joku makean himo päällä, kun työpaikkaravintolassa olisin halunnut ottaa mehua ruuan kanssa. Juon yleensä aina vettä. Kotiin ostin suklaamuroja, joita olen syönyt iltapalaksi tyydytyksenä suklaan himoon. 😂 Ajattelin, että on se parempi kuin syödä ihan oikeaa suklaata.

Mulla nyt tällä hetkellä ekaa kertaa tänä vuonna oikeana tavoitteena syödä oman kulutuksen verran. Ei siis sillä etten olisi paljonkin tehnyt niin tänä vuonna (etenkin kesälomalla 😆) mutta nyt tavoite on huolehtia tosissaan, ettei ole kalorivajetta ainakaan luteaalivaiheessa. Sitten menkkojen alettua voi taas alkaa vajeelle, jos tuntuu siltä että tarvitsee.

Pari päivää mennyt ihan hyvin! Laskeskelen siis yhä kaloreita (mutta en ole punninnut ruokia), koska täysin intuitiivinen syöminen on vielä hakusessa. Tosi vaikea luottaa omaan silmämääräiseen arvioon siitä, mikä on sopiva määrä, kun on 10 kuukautta melko tarkasti syönyt sen perusteella, että saa sopivan määrän energiaa ja pitänyt makrot kohdillaan. Vaikka kyllähän se keho jonkin verran osaa sopeutua myös vaihteluihin, omastakin kokemuksesta tiedän. Ei se heti lähde nousuun jos on lievästi plussakaloreilla, tai laske, jos on ihan lievästi miinuksella.

Mutta on kyllä ollut jotenkin hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti, kun syönyt melko täsmällisesti oman kulutuksen verran. Ei mitään nälkää missään kohtaa, mutta ei yhtään ähkyjäkään 😊 Herkut pitänyt nyt poissa verensokeritasoja ajatellen, tai no söin eilen haukun miehen Tupla-patukasta, mutta ei se maistunut kovin kummoiseltakaan. 😄

@Misa tuo on ihanaa kun saa sokerihimon niin hyvin kuriin että voi just syödä ihan vähän vaan jotain herkkua eikä oo mitään vaikeuksia jättää siihen! 😄

Onks ketään kellä ei arjessa luonnostaan tuu paljoo askelia? Mun keskiarvo viimeseltä vuodelta on noin 6000 päivässä ja haluaisin nostaa sen sinne 10000:n... Onko mitään toimivia vinkkejä?

@Misa tuo on ihanaa kun saa sokerihimon niin hyvin kuriin että voi just syödä ihan vähän vaan jotain herkkua eikä oo mitään vaikeuksia jättää siihen! 😄

Onks ketään kellä ei arjessa luonnostaan tuu paljoo askelia? Mun keskiarvo viimeseltä vuodelta on noin 6000 päivässä ja haluaisin nostaa sen sinne 10000:n... Onko mitään toimivia vinkkejä?
Mulla ei nykyään tuu edes tuota 6000, mikäli mietin sitä kilometreinä ja kaupunkiasunnossa olemista. Taapero kun ei tykkää jos kiihdytän rattaiden työntelt vauhtia ja niinpä meidän 1-1.5 h lenkit ovat oikeasti lyhyitä, kun kaikkea näkyvää/ kuuluvaa täytyy pysähtyä ihmettelemään. Samoin on noissa piha/ puisto leikeissä. Ärsyttää, vaan kun esim stepperi / kävelymatto tms ei kotiimme mahdu. T
Kun työssäkin valtaosa on ns istumista, niin jää tuo liikunta aivan liian vähälle.

Muokattu viimeksi:

Mullakaan ei tuu paljoa askelia päivässä, kun teen istumatyötä vielä kaiken lisäks. En oo ees kattonu mitä niitä tulee päivässä mutta vähän. Enkä jaksa asiasta ees ressata :rolling:

@Nurppu ei mullakaan tule yli 5000 askelta, ellen erikseen lähde lenkille 😄 Tai kävele jonnekin ja takaisin, minne yleensä menisin autolla.

Nyt muutama päivä syöty reilummin, ja paino jo palannut alimpaan 😶 Hämmentävää, ja kannustaa kyllä jatkamaan tätä! Salikäynnit jää tällä viikolla kahteen, koska alkuviikosta olin vähän puolikuntoinen. Mutta ei sekään haittaa 😊 Muutto tulossa, niin aikaa ei ole ihan niin paljon. Muuttohommissa ja siivouksissa tulee sitten oltua normaalia aktiivisempi myös.

Niin hyvä fiilis 🌞

Takaisin