Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nurppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitää varmaan itsekin ottaa kohta joku viikko että silmämääräisesti taas arvioi ja laskee.

Olin muutaman päivän just kipeänä, ja ruokahalu katosi. Siis ruokahalu, mutta sen sijaan herkkuhalu kasvoi 🥲 Varmasti ison energiavajeen takia. Paino laski uuteen alimpaan, mutta nuo muutama päivä oli kyllä makrojen puolesta ihan surkeita kun maistui vaan Tuc-suolakeksit, irtokarkit ja jogurtti 😂 Yhhh.

Pitää varmaan itsekin ottaa kohta joku viikko että silmämääräisesti taas arvioi ja laskee.

Olin muutaman päivän just kipeänä, ja ruokahalu katosi. Siis ruokahalu, mutta sen sijaan herkkuhalu kasvoi 🥲 Varmasti ison energiavajeen takia. Paino laski uuteen alimpaan, mutta nuo muutama päivä oli kyllä makrojen puolesta ihan surkeita kun maistui vaan Tuc-suolakeksit, irtokarkit ja jogurtti 😂 Yhhh.
Mä oon kans viime ajat eläny just enempi kaikella hötöllä ja karkilla kun ruualla. Tänään oon taas pystynyt pysymään ruodussa ja söin jälkkäriks kahvipöydältä 2 kaurakeksiä ja nyt on olo että se myös riitti. Saapa nähä, painoa pitäisi alkaa kyllä nyt pudottamaan, mutten halua mitään laihdutusdieetti rääkkijuttuja. Pitäisi vaan järkevöittää syömiset ja alkaa liikkua enempi.

Löysinpäs itselle sopivan ketjun! Täällä pikkuhiljaa muuttelen ruokavaliota sekaanista vegaaniksi. Kiirettä en asian kanssa pidä ja pikkuhiljaa opettelen uutta. ☺ suolisto-ongelmien vuoksi tämä muutos pääasiassa.

Sitten kun saa suolistoa kuntoon, niin voi alkaa taas lisäämään liikuntaa.

Kuopus ylihuomenna 7kk, niin johan tuota joutaa alkaa vähän muutosta tekemäänkin. Ylipainoa on kertynyt omaa laiskuutta ja saamattomuutta jopa 50kg, mutta ennen 40v synttäreitä olen päättänyt olla normaalipainossa. Siihen on 4v aikaa ☺

@Lumikukka0 onnea vegaanimatkalle! Mä yritin vuosia sitten olla vegaani, mutta mä jouduin puolestani suolistovaivojen takia lopettamaan sen 😅 en onnistunu rakentaa itelleni vegaanista ruokavaliota jolla ei olis ollu vatsa aivan sekasin ja kipeä koko ajan. Nyt oon taas sekaani, ja tällä ruokavaliolla on mun vatsa kaikista vähiten sekasin ja kipeä, kun on enemmän mun suolistolle sopivia proteiinivaihtoehtoja.

Tsemppiä @Lumikukka0 tosiaan veeganimuutokseen! Itsekin olen vegaaniutta miettinyt ihan arvopohjalta, mutta ei riitä itsekuri. Syön kyllä paljon kasvisruokaa, mutta maitotuotteet ja munat on sellainen tiukassa istuva tottumus. Ja kyllä mä lihaakin syön, mutta pyrin aina valitsemaan lihattoman ennemmin kuin lihallisen ruuan.
Mulle on iskemässä joku tauti. Jospa ei ihan hirveen pitkään olisi riesana, on niin hyvin liikunta kulkenut tässä syksyllä. 🙏

Nyt on kyllä huono putki päällä, oon ollu enemmän ja vähemmän kipeenä noin viikon eli ei oo oikeen tullu liikuttua, ja lisäks oli välissä pikkujoulut niin herkkuja on tullu syötyä 😬 Ourasta näkee että kurja tilanne. Voikun pian paranisi tästä ja pääsis taas urheilemaan ja loppuis mässäilyt 🙈

Mites muilla on sujunu, onko tullu takapakkia vai edenny hienosti suunnitellut terveysparannukset? 😄

Nyt on kyllä huono putki päällä, oon ollu enemmän ja vähemmän kipeenä noin viikon eli ei oo oikeen tullu liikuttua, ja lisäks oli välissä pikkujoulut niin herkkuja on tullu syötyä 😬 Ourasta näkee että kurja tilanne. Voikun pian paranisi tästä ja pääsis taas urheilemaan ja loppuis mässäilyt 🙈

Mites muilla on sujunu, onko tullu takapakkia vai edenny hienosti suunnitellut terveysparannukset? 😄
On tullu takapakkia ja sitten myös päästy ruotuun. Seuraavaa takapakkia ootellessa. 😅

Mä mietin, että pitäisikö testata vhh ruokavaliota. Oon päässyt jo niin pitkälle, että oon googlannut reseptejä ja ruokavaihtoehtoja, mutta toteutus vielä uupuu.
Liikuntaa ei oo ollut paljoa, mitä nyt välillä lapsen kanssa peuhannut illalla ja viikonloppuna. Mulla oli jo hyvä putki, että käytin pois mun cf-salin kymppikorttia, käytiin kaverin kanssa joka torstai kehonhuoltotunnilla. Mutta sitten hyvä putki katkesi työreissuun ja en oo saanut aikaiseksi lähteä uudestaan.
Positiivista on, että paino on nyt aikalailla tasainen, seilaa ehkä 1-2kg sisällä, mutta ei ole onneksi noussut enempää.

Mulla aika hyvin pysynyt paino paikoillaan, vaikka tullut kyllä syötyä kaikenlaista nyt viime viikkojen aikana. Mutta jollain tavalla tuntuu, että nyt osaan syödä intuitiivisesti ja sopivasti, eikä satunnainen runsaampikaan herkuttelu vaikuta. Eli tilanne on just se, mihin toivoinkin pääseväni. Nyt pari päivää oon pitkästä aikaa laskeskellut kaloreita varmistaakseni että syön sopivasti, ja kyllä ne tuossa 2000 tuntumassa pyörii, missä keskimäärin varmaan kulutuskin. Jätän laskemiset varmaan taas toistaiseksi tähän ja luotan omaan arviointikykyyni.

Nyt vaan keskittymistä treenin puolelle, että saisi käytyä riittävästi salilla. Niin helposti jäisi sohvalle, kun päivät lyhenee ja on pimeää ja harmaata 🫠 Kerran viikkoon oon vähintään käynyt, viime viikolla kahdesti. Tähtään nyt siihen 2x/vko, se on ihan ok, ja tulostakin saa kun tekee koko kropan treenejä. Innostusta siis olisi, kun joku vaan teleporttaisi mut sohvalta sinne ja tekisi lämmittelyt mun puolesta, ne ei motivoi yhtään 🙈

Just kun sanoin tuosta painosta niin tänään olikin pudonnut uuteen alimpaan, tasan 67 kg. Nyt onkin vain 100g siihen, että tämän vuoden aikana olisi pudonnut 15kg. Vaikken nyt tavoittelekaan suoranaisesti painon laskua, niin olishan se kiva, jos tuon tavoittaisi! 🤭 Ihan vain numeroiden takia.

Mutta olotilan ja fiiliksen puolesta kaikki on jo kunnossa. Oon tähän kroppaan lähes täysin tyytyväinen, kun vielä saisi vaan lisää lihasta, ja rasvaakin on vielä varaa lähteä.

@Lorena onko sulla erityisesti painonpudotustavoitetta tai aiheuttaako hiilarit sulle jotain ikävää oiretta (turvotus tms) minkä takia haluat kokeilla vhh:ta? Sanoisin että se on ihan kokeilemisen arvoinen, mutta jos hiilareista ei ole varsinaisesti haittaa itselle, voi olla helpompi ylläpitää pidemmällä aikajänteellä ns. perinteistä ruokavaliota kuitenkin 😊

@Misa onnea! Ymmärrän hyvin että tuollanen rajapyykki on siisti! 🥳 100g on tosi lähellä!

Mullakin on tosi lähellä se että paino olis sama ku ennen raskautta! Oliskohan pyöreesti kilon yli sen tällä hetkellä. Mut toisaalta olin tarkotuksella lihottanu itteäni ennen raskautta siihen painoon (noin 5kg nostin painoa), kun luin että painoindeksin pitäs olla yli 20 että olis parhaat mahikset raskautua 😄 nyt en pyri enää siihen että paino pysyis koholla, en tiiä seuraako siitä se että paino palautuu tästä vielä sinne alemmas, vai onko mun uus normaali jossain näillä main. Ihan tyytyväinen oon tähänkin :)

@Nurppu no joo, luulen että tuo 100g jää kummittelemaan mieleen, jos en sitä saisi pois ja pääsisi virallisesti siihen -15kg 🤭 Eikä se paljoa vaadi, että sen verran vielä laskisi.
Sulla varmastikaan ei ole tarve yhtään tavoitella alempaa lukemaa, ja hyvä että ootkin tyytyväinen tuohon! ❤️

Mulla nyt bmi on 23.7, kiva olla tällä lailla reilusti normaalipainon puolella. Olinkin esikoisen raskauden alkaessa pari kiloa nykyistä painavampi eli raskauskilot on virallisesti poissa, ja pari ekstrakiloakin lähti lisäksi. 😁

Ah pääsispä takasin normaalipainoon, mutta ei tunnu tapahtuvan. Ilmeisesti se minulla olisi ylimmilläänkin 67kg ja painan nyt 74kg eli paljoa siihen ei ois tiputettavaa muttei taida itsekuri riittää millään

Ah pääsispä takasin normaalipainoon, mutta ei tunnu tapahtuvan. Ilmeisesti se minulla olisi ylimmilläänkin 67kg ja painan nyt 74kg eli paljoa siihen ei ois tiputettavaa muttei taida itsekuri riittää millään
Joo sama haave itselläni, että pääsisi normaalipainoon, tai edes siihen ihan ylärajalle.

@Misa mulla siis BMI huitelee jossain 30 paikkeilla, niin tarve olisi saada kiloja reippaasti pois. Tavoite on ilman muuta, että paino pysyisi paikallaan normaalin ruokavalion kanssa, mutta mietin, että jos tuo vhh auttaisi painon pudotuksen kanssa. Tosin, selkeästi hiilihydraatit myös tekee turvotusta itselle, mutta ei niin paljoa, että se haittaisi elämistä.

@Lorena aivan, okei! Itse lähdin myös bmi 29:stä liikkeelle tammikuussa. En ole syönyt vähähiilarisesti, ennemmin pyrkinyt painottamaan proteiineja, koska ne pitävät parhaiten nälkää ja tukevat lihasmassan ylläpitoa/kasvua, kun oon käynyt salilla säännöllisesti. Ja rakastan liikaa pastaa voidakseni olla vhh:lla 🙈 Mutta kannattaa kyllä mielestäni kokeilla vhh:ta jos se kiinnostaa! Siinähän sen sitten näkee, sopiiko se itselle, ja aina voi vaihtaa suunnitelmaa jos ei sovikaan. 😊

@Misa joo siis mm. pasta on kyllä sellainen, että siitä luopuminen kokonaan olisi aika kauheaa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: ehkä hetkeksi pystyisi.
Mut toi kyllä valaa uskoa, että se BMI on mahdollista saada alaspäin. Pitäisi ehdottomasti saada itseni sinne salille, kun saisi vähän lihaksia kroppaan, niin nekin alkaisi polttaa kaloreita ihan eri tavalla.

Takaisin