Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nurppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Lorena suosittelen sit kokeilemaan erilaisia kaupan pakastekasvissekotuksia! Meillä mies suhtautuu tosi epäilevästi mun pakastekasvisjuttuihin, mutta tulee aina haistelemaan että mikä täällä tuoksuu näin hyvältä 😆 pistän sen kasviskeon kulhoon, lirautan tilkan (1-2rkl) vettä päälle, ja sit mikrotan aina minuutin kerrallaan ja sit vähän sekotan lusikalla ja tarkastan tilanteen. Tyypillisesti 3min menee yhteensä. Koen tosi helpoks ja käteväks ton :) mä kans syön sen liemen mitä siitä jää, vähän sellasena kasviskeittona syön 😄 ainaki mun valitsemissa sekotuksissa on se liemiki ollu tosi hyvää! Ja kiitos vinkistä, pitää tutustua tuohon käsikirjaan! :)

Tuo arkiliikunnan lisääminen ja vaunulenkit on varmasti paras tapa aloittaa.
Muistelisin, että juurikin vaunulenkit oli se, mikä oli itselle paras muoto noin pian synnytyksen jälkeen. Tosin itsellä oli sektio, joten joka tapauksessa kaikki keskivartalon rasittaminen tai muu liikunta kuin kävely oli kielletty.

Itse törmäsin tähän Liikunnallisen äidin käsikirja -kirjaan https://www.finna.fi/Record/jamk.992309224806251 ja siinä oli tosi hyvin kaikkia liikuntavinkkejä, etenkin vauvan kanssa tehtäväksi. Ja oli mukavan kevyt luettava muutenkin.

@Nurppu nuo pakastekasvikset kuulostaa hyvältä vinkiltä! Oon yrittänyt skarpata, että lapsellekin saisi lautaselle vähän vaihtelua, eikä olisi aina pelkkää kurkkua ja tomaattia. Lapsi tuntuu pitävän tosi paljon keitetystä porkkanasta, mutta jotenkin tosi huonosti saan aikaiseksi keitellä mitään. Yritän pitää sellaista ruokaa kaapissa, että se on nopea vain lämmittää kun tullaan päikystä kotiin, siinä kohtaa ei oikein kenenkään nälkäkiukku kestä, että alan kokkailemaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: (jotenkin keitettyjen porkkanoiden mikrottaminen jälkikäteen ei oikein oo mikään makuelämys)
Me ollaan tehty paljon sitä että ollaan syöty päiväkotipäivän jälkeen ns. iltapala ja sitten illalla kunnon ruokaa vielä ennen unia. Niin on kerennyt tehdä jotakin hyvää. Ollaan hurahdettu nyt parsakaaliin uunitettuna: parsakaalia, oliiviöljyä ja mausteita ja sitten uuniin, herkullista.

Me ollaan tehty paljon sitä että ollaan syöty päiväkotipäivän jälkeen ns. iltapala ja sitten illalla kunnon ruokaa vielä ennen unia. Niin on kerennyt tehdä jotakin hyvää. Ollaan hurahdettu nyt parsakaaliin uunitettuna: parsakaalia, oliiviöljyä ja mausteita ja sitten uuniin, herkullista.
No siis itseasiassa mä kans mietin aikanaan, että voisi tehdä näin päin nuo syömiset, mutta mies on ollut niin vanhanaikainen, että iltapuuro pitää olla :rolling::rolling:
Ehkä ehdottelen tätä taas, jos testattaisiin. Mulla oli ajatuksena tähän myöhäisempään päivälliseen myös, että meillä olisi yhteinen ruokailuhetki koko perheen kanssa, kun miehen ruokarytmiin päivällinen on kuulemma liian aikaisin jos syödään heti päikyn jälkeen. Nyt kun näin ääneen sanoo, niin kumma tyyppi, kun mikään ei kelpaa:rolling:

@Nurppu tuo kuulostaa mukavan simppeliltä jopa minulle, joka inhoaa ruoan laittoa.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

No siis itseasiassa mä kans mietin aikanaan, että voisi tehdä näin päin nuo syömiset, mutta mies on ollut niin vanhanaikainen, että iltapuuro pitää olla :rolling::rolling:
Ehkä ehdottelen tätä taas, jos testattaisiin. Mulla oli ajatuksena tähän myöhäisempään päivälliseen myös, että meillä olisi yhteinen ruokailuhetki koko perheen kanssa, kun miehen ruokarytmiin päivällinen on kuulemma liian aikaisin jos syödään heti päikyn jälkeen. Nyt kun näin ääneen sanoo, niin kumma tyyppi, kun mikään ei kelpaa:rolling:

@Nurppu tuo kuulostaa mukavan simppeliltä jopa minulle, joka inhoaa ruoan laittoa.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Hahah, nojuu vaati tämä meilläkin pientä keskustelua. Mutta totesin, että ei meillä aina ole ruoka valmiina niin helpommalla pääsee kun syö iltaruuan myöhemmin.

Oli positiivinen aamu puntarilla. En oo käynyt vaa'alla viikkoihin vai jopa muutamaan kuukauteen. Tänä aamuna päätin sitten hetken mielijohteesta käydä ja painoa on n. 2-3kg lähtenyt edellisestä kerrasta.
En oo kauheasti tehnyt mitään erilailla, ehkä ruokarytmi on ainut sellainen kokonaisvaltainen muutos ja luultavasti syödyt kalorit on huomaamatta olleet kulutusta pienemmät. Mutta jännästi jotenkin motivoi heti, että nyt on hyvä alku!
Tosin, veikkaan, että illalla on ihan eri fiilis työpäivän jälkeen kun väsyttää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Argh, mulla vihottelee alaselkä siihen tyyliin että on tullu laiskoteltua. Oon yrittäny lisäillä kotipainonnostoa jne mutta ei näköjään riitä nyt... Pitää koittaa tsempata ton kanssa.

Mut ostin meille joulun kunniaks Air fryerin, ja oon nyt ihan liekeissä ton kanssa 😆 joka päivä heitän sinne vähän jotain kasviksia ja tulee tosi hyviä, mielellään niitä syö ja oikeen himoitsee että koska pääsee seuraavan satsin syömään 😄 ei oo vaikee saada täyteen suositeltua määrää kasviksia!

Tän keskustelun teemaan liittyen nostan yhen Hesarin artikkelin esiin: Nämä kahdeksan tapaa voivat hidastaa aivojen vanhenemista. Tuossa mainitaan siis kahdeksan elämäntapaa/asiaa jotka jos kaikki on kunnossa niin on hyvällä mallilla tulevaisuus niin aivojen ku sydämenki vanhenemisen kannalta! Tässä helpotukseks tuo lista:
  • syö terveellisesti – erityisesti kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, papuja, palkokasveja, pähkinöitä, kasvipohjaisia proteiineja, vähärasvaisia eläinproteiineja, nahatonta siipikarjaa, kalaa ja mereneläviä
  • liiku tarpeeksi – viikoittain vähintään 2,5 tuntia reipasta aerobista liikuntaa, kuten uintia tai tanssia, tai 75 minuuttia rasittavaa liikuntaa, kuten juoksua
  • pysy erossa tupakasta, myös sähkösavukkeista
  • nuku 7–9 tuntia yössä
  • pidä paino kurissa eli painoindeksi alle 25:ssä
  • hallitse kolesteroliarvoja
  • pidä verensokeri kurissa
  • hillitse verenpainetta – suositus on alle 120/80 elohopeamillimetriä.

Itellä luulen et melko hyvin toteutuu, muut noista menee aika helposti mutta ruokavalioon ja liikuntaan tarvii kiinnittää huomiota! Mites muilla 😄

Takaisin