Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nurppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sopiiko tähän ketjuun liittyä mukaan? En oo jotenkin löytänyt tän foorumin AV-palstalle, mutta tää ois ajankohtanen 😅

Luin keskustelusta vaan ekan ja vikan sivun, mutta kuulosti et on tosi samankaltaisessa tilanteessa / samanlaiset tavoitteet kuin monella muullakin. Raskauksien myötä on kertynyt noin 10kg ylimääräistä, jotka kyllä kuopuksen ekoina kuukausina suli hienosti imetykseen, mutta sit alkoi yövalvominen, jota aina ”paikkaan” herkuttelulla ja imetys puolestaan tietty pikkuhiljaa väheni ja kilot tuli takasin yhtä nopeesti kuin lähtivätkin 🙄

Nyt vihdoin molemmat lapset nukkuu suht hyvin yönsä ja pikkuhiljaa päästy myös uuteen arkirytmiin kiinni (palasin itse töihin ja molemmat lapset alotti päikyn elokuussa), niin ei oo enää mitään tekosyitä. Motivaattoreina mullakin on diabeteksen pelko (kuopuksen raskaudessa oli radi), oma parempi vointi ja oishan se kiva kokea itsensä hyvännäköiseksikin (vaikka näistä kiloista osa on kyllä selkeästi tisseissä, mikä on ollut ihan kiva, kun vielä esikoisen imetysaikakin meni aika lättärintaisena 😂). Harkinnassa on myös vielä joskus ehkä kolmas lapsi, niin uutta raskauttakin ajatellen olisi hyvä saada itsensä kuntoon.

Lokakuussa sain korjattua oman unirytmin. Aiemmin mulla oli taipumus valvoa ihan liian myöhään joko kotitöitä tehden tai puhelimen ääressä. Lokakuun alussa päätin, että olen sängyssä joka ilta viimeistään klo 22 ja jätän puhelimen keittiöön. Aika hyvin molemmat päätökset on pitäneet, nyt ihan viime aikoina on tullut lipsuttua 🫣 Pitäö skarpata, koska mulla selkeästi kaikki muut elämäntavat on hyvien yöunien varassa 😅

Marraskuun alussa, kun olin hetken nukkunut riittävästi ja tuntui, ettei enää koko ajan väsytä, päätin jättää iltaherkut kokonaan pois. Sekin sujui yllättävän hyvin jokusen viikon (myös siihen nähden, että marraskuu on varmaan vaikein kuukausi irrottautua sokerikoukusta 😂), mutta nyt on muutama päivä ollut niin stressaavaa ja olen nukkunut niin huonosti, että sunnuntai-iltana meni jäätelöpaketti ja äsken juuri napostelin suklaata 🙈

Mutta jospa tää tästä taas 💪 Mulla oli marraskuun alussa flunssa ja siitä lähtien sykkeet yms on ollut kellossa huonot, niin sekin on pistänyt kapuloita rattaisiin. Nyt vihdoin oli pitkästä aikaa arvot kohdillaan 🤞 Liikuntaa mulla tulee aika paljon hyötyliikuntana, kun ei ole ajokorttia vaan pyöräilen ja kävelen kaikkialle + koiran lenkitykset, lisäksi oon yrittänyt käydä kahdesti viikossa salilla. Lokakuussa se taas pitkästä aikaa onnistui, mutta marraskuun sairastelut on sitäkin hillinneet. Huomaa kyllä, että pääkin meinaa aina hajota, jos salille ei säännöllisesti pääse 😬

Täällä kans jonkun ihme flunssan kourissa. Mikään ei maistu miltään ja herkut huutelee nimeä, vaikka en minä maista niitäkään. :Face With Tears Of Joy:

Aiemmin mulla oli taipumus valvoa ihan liian myöhään joko kotitöitä tehden tai puhelimen ääressä. Lokakuun alussa päätin, että olen sängyssä joka ilta viimeistään klo 22 ja jätän puhelimen keittiöön.
Itsellä myös tosi usein iso osa illasta menee siihen, että siivoan keittiön kaaoksen pois tai pistän pyykit tms kotihommia ja sen jälkeen jumahdan puhelimelle. Tuo voisikin olla hyvä idea, että jättäisi illalla puhelimen keittiöön kun menee sänkyyn. Mulla on sellainen herätysvalo/-kello, mutta en oikein uskalla luottaa pelkästään siihen. Ehkä pitää ostaa tavallinen herätyskello lisäksi, tai pistää rannekelloon herätys.

@Lorena pasta on vaan parasta 😍 Salitreeniä voin kyllä kovasti suositella, nimenomaan tuo kun saa lisää lihasta, se kuluttaa levossakin enemmän energiaa. Ja on vahvempi, energisempi ja kaikin puolin parempi olo 😊 Tulee aina niin hyvä olo kunnon treenin jälkeen!

@Vkmk tervetuloa! Mulla myös on välillä vaikea päästä ajoissa nukkumaan. On vaan niin kiva illalla ennen nukkumaanmenoa selailla puhelinta 🙈 Muakin aina sairasteluiden yhteydessä ärsyttää kun salillakäynti tauottuu. Ja mitä pidempi tauko, sitä isompi kynnys on palata sinne. Ja toisin päin, mitä useammin käy niin sitä enemmän sinne tekee myös mieli mennä 😄

Käyn tänään kehonkoostumusmittauksessa. Jännä nähdä millaista tulosta on tullut, edellisestä vajaa 4kk aikaa ja -3kg.

Nyt oon tosi positiivisesti yllättynyt! Rasvaprosentti laskenut melkein 5%, kehon nesteytys parantunut ja lihasta tullut 1,2kg. Eli hyvin on onnistunut rasvanpoltto ja lihaksen kasvatus samanaikaisesti 🤩

1.8.2024:
IMG_2450.jpeg

21.11.2024:
IMG_2451.jpeg

Tuli niin hyvä fiilis kyllä, nyt tiedän että teen tosiaankin oikeita asioita ja voin jatkaa samaan malliin! 😊 Ei tarvitse ottaa pt:tä tai valmennusta, pärjään hyvin itse. Lisää lihasta vaan tänne 🥰

Mittaukset on tehty suunnilleen samaan aikaan puoliltapäivin, samassa kierron vaiheessa ja samanlaisella vaatetuksella, eli ovat hyvin vertailukelpoisia.

Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja vaikka tiesin olevani lihava, oli sen näkeminen paperilla kamalaa. Lihaksia mittauksen mukaan on, kunhan saan -40kg rasvaa niin ne löytyy 😵‍💫
Mies lupasi joululahjaksi maksaa valmennuksen 😎

Itsellä myös tosi usein iso osa illasta menee siihen, että siivoan keittiön kaaoksen pois tai pistän pyykit tms kotihommia ja sen jälkeen jumahdan puhelimelle. Tuo voisikin olla hyvä idea, että jättäisi illalla puhelimen keittiöön kun menee sänkyyn. Mulla on sellainen herätysvalo/-kello, mutta en oikein uskalla luottaa pelkästään siihen. Ehkä pitää ostaa tavallinen herätyskello lisäksi, tai pistää rannekelloon herätys.
Suosittelen kyllä jättämään sen puhelimen pois makkarista! Itellä ainakin aiemmin oli paha tapa selailla sitä vielä sängyssä vaikka kuinka ja myöhään, pidentää kyllä yöunia jättää se pois 😅 Mulla on rannekellossa herätys sillon, kun pitää oikeesti olla töissä kasilta, mutta liukuman ansiosta yleensä riittää, että lapset herättää 😂 Varsinkin nuorempi herää yleensä hyvin täsmällisesti 6-6.30 välillä.

Kiinnostavia noi kehonkoostumusmittaukset! Vois ehkä itsekin joskus harkita sellaista 🤔

@Lumikukka0 uskon että voit saavuttaa kaikki tavoitteesi, ja valmennuksesta on varmasti apua! 😊

@Vkmk suosittelen, jos tykkäät numeroista ja haluat nähdä faktoja paperilla peilikuvan ja mittanauhan lisäksi. Eihän noita mittauksia oikeasti mihinkään tarvitse, mutta itseä motivoi ihan hirveästi että näen muutoksia tapahtuvan myös tuota kautta. 🙂

Suosittelen kyllä jättämään sen puhelimen pois makkarista! Itellä ainakin aiemmin oli paha tapa selailla sitä vielä sängyssä vaikka kuinka ja myöhään, pidentää kyllä yöunia jättää se pois
Joo pitää nyt ottaa ihan asiakseen jättää se pois! Meillä lapsi nukkuu sen verran pitkään, että itsellä soi herätyskello jo aina paljon aiemmin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Sain lauantaina nukkua aamulla pidempään, kun kerrankin lapsi ei rynnännyt herättämään vaan malttoi touhuta isin kanssa. Kyllä teki hyvää!

Mä oon kans miettinyt tota kehonkoostumusmittausta, että olisi hyvä vertailupohja. Tiedän vaan, että ne tulokset nyt on niin masentavaa luettavaa, että oon jättänyt sen takia menemättä, kun siitä tulee itselle sitten niin paha mieli. En oikein osaa sanoa, että masentaako vai motivoiko se mittaus sitten lopulta.. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mut onhan noi vertailuarvot sitten tosi mielenkiintoista luettavaa!

@Misa Kiitos kun jaoit sun tulokset! Onhan tuo mahtavaa nähdä noin selkeää tulosta. Oot varmaan tänne aikaisemmin kertonut, mutta sanotko vielä, että miten olet tuossa testien välissä elänyt? Ruokavalio, treeni, muuta?

@Misa Kiitos kun jaoit sun tulokset! Onhan tuo mahtavaa nähdä noin selkeää tulosta. Oot varmaan tänne aikaisemmin kertonut, mutta sanotko vielä, että miten olet tuossa testien välissä elänyt? Ruokavalio, treeni, muuta?
Tuntuu etten muista yhtään että mitä on tapahtunut elokuun alusta tähän päivään asti 😂 Mutta ainakin vielä laskin kaloreita syyskuun lopulle asti, ja sen jälkeen lopetin vähitellen. Kalorit oli keskimäärin jossain 1800 kcal/pvä paikkeilla, eli lievästi miinuksella. Tietty oli myös poikkeuspäiviä jolloin söin vapaasti ja laskematta mitään. Ja proteiineja pyrin aina saamaan vähintän 100g/pvä, näköjään Yazion keskiarvo ollut elo-syyskuussa 112g/pvä. Sen jälkeen kun lopetin ruokien merkkailun ja laskeskelut, luulen että protskumäärät on kyllä vähän laskeneet, kun ei ole samanlaista "pakkomiellettä" päästä tavoitemääriin 😅

Treenistä, oon käynyt salilla vähän vaihtelevasti, mutta ehkä keskimäärin noin kahdesti viikossa. Muu liikunta koostunut vain satunnaisista yksittäisistä porrastreeneistä ja maastoratsastuksesta, eli niillä ei varmaan suurta vaikutusta ole ollut tuloksiin, mutta ehkä jokin pieni toki. Ja oon kävellyt toisinaan paljonkin, mutta on kyllä paljon myös päiviä kun askeleet jää ihan muutamaan tuhanteen. Mutta en tosiaankaan siis ole mitenkään himotreenannut 🙂

Mutta luulen että isoin vaikutus lihasten kannalta on ollut sillä, että on salitreenin tehnyt ns. täysillä, eli tehnyt sellaisilla painoilla että viimeiset toistot saa just ja just tehtyä, tai ei välttämättä viimeistä edes saa loppuun asti.

Mielenkiintoista kuulla että tuollaisilla toimilla saa ihan kunnon tulosta. Hyvin oot saanut aikaiseksi taaperon kanssa!

Mä täällä painin suurinpiirtein samassa painoluokassa. Ennen raskautta kävin 1-2 krt/vk salilla ja juoksussa pitkä lenkki oli 10km. Nyt en ole 1,5vuoteen tehnyt mitään muuta kun kävelylenkkiä. Paino tippui kuin itsekseen 5kg alle lähtöpainon, mutta nyt on taas noussut kun vaunulenkit lyhentyneet ja imetys vähentynyt. Ryhti on lytyssä ja fiilis itsestä jotenkin tosi kurja.

Kaloreita vierastan laskea. Toivoisin vaan terveellisempää ja harkitumpaa kotiruokaa, sekä aluksi päivittäistä jumppaa kotona ennen salille siirtymistä. Vaunulenkkiä voisi yrittää ottaa vähän pidemmäksi, jos vaikka kaveria kysyisi seuraksi niin innostaisi paremmin. Ja vaikka kerran viikkoon yksin 2-3km juoksu viikossa. Tää vois olla mun tavoite saada rullaamaan vielä tämän vuoden puolella 🙋🏼‍♀️

Harmittaa etten käynyt mittauksessa heti kun aloitin tammikuussa, kun painoakin oli vielä 82kg. Olisi kiva tietää mikä on kokonaistulos ollut vuoden aikana, mutta sitä voi vain arvailla.

Ei se tosiaan vaadi kuin sen, että syö kulutuksen verran tai vähän alle (ja tarpeeksi proteiinia), ja kuormittaa lihasryhmiä riittävän paljon sen pari kertaa viikossa, minkä lihas vaatii voidakseen kasvaa. Jos siis haluaa rasvasta eroon mutta samalla lisää lihasta. Mutta pikkulapsiarjessa ei tosiaan kyllä aina ehdi ja jaksa tehdä ihan kaikkea 😊

Vaikka siis yllätyin kyllä itekin että muutos oli noin iso noiden mittausten välillä.

Ymmärrän ettei kaloreita halua laskea, eikä se pakollista olekaan. Itse halusin laskea erityisesti silloin kun pudotin painoa, että sain mielenrauhan ja tiesin olevani oikeilla raiteilla vaikka välillä saattoi paino jumittaa parikin viikkoa ennen kuin taas pudottautui alaspäin.

Suunnitelma kuulostaa hyvältä! 😊 Pienin askelin, ja sillä tavalla, että tuntuu hyvältä.

Muokattu viimeksi:
Kaloreita vierastan laskea. Toivoisin vaan terveellisempää ja harkitumpaa kotiruokaa, sekä aluksi päivittäistä jumppaa kotona ennen salille siirtymistä. Vaunulenkkiä voisi yrittää ottaa vähän pidemmäksi, jos vaikka kaveria kysyisi seuraksi niin innostaisi paremmin. Ja vaikka kerran viikkoon yksin 2-3km juoksu viikossa. Tää vois olla mun tavoite saada rullaamaan vielä tämän vuoden puolella 🙋🏼‍♀️
Mulla sama, että kaloreitten laskeminen tai muukaan kirjanpito ruuista ei oo yhtään oma juttu, ainakaan tässä lapsiperhearjessa 😅 Joskus ennen lapsia oon kyllä kokeillut jotain ruokapäiväkirjasovellusta, joka laski eri ravintoaineiden määriä, mut tässä elämäntilanteessa sekin kuormittais liikaa 😬 Toisaalta tiedän, et itellä paino laskis varmasti jo sillä, että pysyis erossa herkuista 🙈

Kotijumpista tuli mieleen ja piti jo aiemmin käydä kyselemässä, että teittekö Black friday (/weekend) -löytöjä jostain jumppaohjelmista?

Itellä on aiemmin ollut käytössä paljon Maikki Marjaniemen ohjelmia, ja aina oon aleista ne ostanut, mut nyt ei ollut mitään sopivaa, kun pari ohjelmaa mulla onkin jo kesken/odottamassa 😅 Just jotain ruokaohjelmaa oisin kattonut, mut tarjouksessa ei ollut itelle sopivan kuulosta. Kesästä lähtien mulla on ollut myös Kotona kuntoon seinäpilates-ohjelmat ja oon niistä tykännyt, mut heilläkään ei nyt ollut mitään siihen hintaan tarjouksessa, et oisin raaskinut ostaa, vaikka näytti olevan aika hyviä pakettitarjouksia 🤔

Piia Pajusen nettivalmennuksessa oon ollut jo vuosia 😊
Mulla sama, että kaloreitten laskeminen tai muukaan kirjanpito ruuista ei oo yhtään oma juttu, ainakaan tässä lapsiperhearjessa 😅 Joskus ennen lapsia oon kyllä kokeillut jotain ruokapäiväkirjasovellusta, joka laski eri ravintoaineiden määriä, mut tässä elämäntilanteessa sekin kuormittais liikaa 😬 Toisaalta tiedän, et itellä paino laskis varmasti jo sillä, että pysyis erossa herkuista 🙈

Kotijumpista tuli mieleen ja piti jo aiemmin käydä kyselemässä, että teittekö Black friday (/weekend) -löytöjä jostain jumppaohjelmista?

Itellä on aiemmin ollut käytössä paljon Maikki Marjaniemen ohjelmia, ja aina oon aleista ne ostanut, mut nyt ei ollut mitään sopivaa, kun pari ohjelmaa mulla onkin jo kesken/odottamassa 😅 Just jotain ruokaohjelmaa oisin kattonut, mut tarjouksessa ei ollut itelle sopivan kuulosta. Kesästä lähtien mulla on ollut myös Kotona kuntoon seinäpilates-ohjelmat ja oon niistä tykännyt, mut heilläkään ei nyt ollut mitään siihen hintaan tarjouksessa, et oisin raaskinut ostaa, vaikka näytti olevan aika hyviä pakettitarjouksia 🤔

Mä oon muutama vuosi takaperin ottanut Sweat-sovelluksen jostain black friday alesta, ja kun sen vuosihinta on ollut edullinen, niin en ole katkaissut, vaikka hieman vähiin on jäänyt jumppailut sen kanssa (tai minkään kanssa).

Mua kiinnostaisi tosi paljon se, jos muistan nimen oikein, Aitofit, mikä tekoälyn avulla muokkaa ja päivittää sitä saliohjelmaa itselle sopivaksi. Mulla on kymppikortti paikalliselle mummosalille, mutta siellä ne laitteet on ilmanvastuspainoilla, niin pitäisi selvittää että toimisiko se edes tuon Aitofitin kanssa vai olisiko pakko olla laitteet joihin määritellään tarkat kilopainot.

Tämähän taitaa olla mulle passeli ketju😄 tavoitteena on siis ensisijaisesti ruokavalion parantaminen niin, että herkuttelu välillä on sallittua, mutta se ei saisi olla päivittäinen normi, eikä niin iltapainotteista, mitä se on ollut. Koen, että syön suhtkohtterveellisesti, mutta ainahan niitä kasviksia voisi enemmänkin syödä😆 sitä suurempi ongelma mun ruokavaliossa on kuitenkin hedelmien ja marjojen syönnin puute. Vaikka meillä on pakkanen tynnä marjoja, niin minä en vain saa aikaiseksi niitä hakea ja syödä🫣 hedelmien kanssa on ollut ihan samaa ongelmaa, aina kotona jotain on, mutta ei vain tule syötyä. Muutoin olen vaihtanut meillä pastat ja riisit jo aiemmin täysjyvään, että niiden suhteen tilanne on ihan okei. Tavoite on siis pyrkiä syömään enemmän suositusten kaltaisesti.

Nyt olen parin viikon verran syönyt niin, että syön aamuisin aamupalan yhteydessä hedelmän, lounaan yhteydessä hedelmän, välipalalla hedelmän ja jos syön iltapalan, niin se on ehkä leipä+hedelmä, tai sitten hedelmä😂 noin viikon verran olen syönyt taas aamupuuron, mihin olen sitkeästi laittanut niitä marjoja ja raejuustoa, joka oli mulle hitti! Sen avulla se aamupuuro rupesi taas maistumaan ja nyt menee niitä marjojakin😅 kiinnostavaa tässä on ollut huomata, että vaikka imetän ja vauva-arki väsyttää, niin herkkuhimot on vähentynyt selvästi viimeisen viikon aikana! Mulla on kaapissa suklaata, mutta sitä ei ole tehnyt mieli iltapäivälläkään milloin yleensä on tehnyt eniten mieli makeaa. Sen sijaan on tehnyt enemmän mieli sitä hedelmää, eli aika usein mandariinia tms, minkä olenkin sitten syönyt. Jännä nähdä kuinka pysyvä tämä muutos on😁

Ruokarytmit mulla on tosi säännölliset, ja syön tosi paljon aina aamupäiväpainotteisesti, koska koko aamupäivän on aina kiljuva nälkä😅 iltaisin syön iltaruuan klo 17-18 välillä, minkä jälkeen en syö välttämättä enää mitään ennen aamua. Poikkeuksena, jos tuntuu että on nälkä, niin pyrin syömään kevyen iltapalan ihan jo imetyksenkin takia. Vettä juon paljon pitkin päivää.

Painoa mulla on se noin 10kg ylimääräistä, mutta se on tässä vaiheessa vähän toissijainen tavote tässä elämäntapamuutoksessa. Jos se putoaa tämän ruokavaliokohennuksen myötä niin se on tosi hyvä, mutta jos ei, niin sitä kerkeän ajatella ja työstää myöhemminkin. Synnytyksestä on nyt 6 viikkoa ja paino on tällä hetkellä n. 70kg, ja - 4kg raskauden alusta. Eli tilanne sen suhteen on kuitenkin ihan hyvä tässä vaiheessa😊

Tätä ketjua on ollut tosi mielenkiintoista seurata ja täällä on hienoja onnistumisia jo tullut sekä paljon hyvää vertaistukea! Tsemppiä itse kullekin oman muutoksen parissa! 💪

Sopiikos tänne liittyä vielä mukaan? 😊
Mun tilanne on se että sain vauvan 4 viikkoa sitten ja ennestään meillä on reilu 1.5v taapero. Ylimäärästä painoa jäljellä 10kg esikoisen raskaudesta ja tästä ois tarkotus päästä eroon. Tästä edellisestä raskaudesta tulleet 11kg on onneksi jo lähtenyt 🙏

Suurin ongelma mulla on hektinen arki ja siitä johtuva herkkuhimo 🙈 lisäksi haluisin saada arkeen tavaksi liikunnan, nyt tulee silloin tällöin käytyä koiran ja vaunujen kanssa lenkillä.

Tänne sopii oikeen hyvin kaikki halukkaat! ☺️

Mulla on vihdoin ohi pitempään jatkunu flunssa! 🥳 Eilen vähän nostelin painoja vauvan nukkuessa ja käytiin rivakammalla vaunukävelyllä miehen kanssa, illasta tuntu tosi hyvältä kun oli vähän urheillu, olispa aina sellanen olo 😄 mä oon kans nyt yrittäny miettiä miten lisätä kasviksia ruokavalioon. Oon alkanu sulattaa pienen keon pakastekasviksia esim leipävälipalan tai muun kasviksia sisältämättömän aterian kylkeen ja syön ne ensin pois, ollu ainaki vielä hyvin toimiva kikka! Ja toistaseks on taas herkkuaddiktio katkastu 😅 syön herkkuhimoon välillä vauvan hedelmäpilttejä, ne on niin hyviä 😆

Sopiikos tänne liittyä vielä mukaan? 😊
Mun tilanne on se että sain vauvan 4 viikkoa sitten ja ennestään meillä on reilu 1.5v taapero. Ylimäärästä painoa jäljellä 10kg esikoisen raskaudesta ja tästä ois tarkotus päästä eroon. Tästä edellisestä raskaudesta tulleet 11kg on onneksi jo lähtenyt 🙏

Suurin ongelma mulla on hektinen arki ja siitä johtuva herkkuhimo 🙈 lisäksi haluisin saada arkeen tavaksi liikunnan, nyt tulee silloin tällöin käytyä koiran ja vaunujen kanssa lenkillä.
Tuo arkiliikunnan lisääminen ja vaunulenkit on varmasti paras tapa aloittaa.
Muistelisin, että juurikin vaunulenkit oli se, mikä oli itselle paras muoto noin pian synnytyksen jälkeen. Tosin itsellä oli sektio, joten joka tapauksessa kaikki keskivartalon rasittaminen tai muu liikunta kuin kävely oli kielletty.

Itse törmäsin tähän Liikunnallisen äidin käsikirja -kirjaan https://www.finna.fi/Record/jamk.992309224806251 ja siinä oli tosi hyvin kaikkia liikuntavinkkejä, etenkin vauvan kanssa tehtäväksi. Ja oli mukavan kevyt luettava muutenkin.

@Nurppu nuo pakastekasvikset kuulostaa hyvältä vinkiltä! Oon yrittänyt skarpata, että lapsellekin saisi lautaselle vähän vaihtelua, eikä olisi aina pelkkää kurkkua ja tomaattia. Lapsi tuntuu pitävän tosi paljon keitetystä porkkanasta, mutta jotenkin tosi huonosti saan aikaiseksi keitellä mitään. Yritän pitää sellaista ruokaa kaapissa, että se on nopea vain lämmittää kun tullaan päikystä kotiin, siinä kohtaa ei oikein kenenkään nälkäkiukku kestä, että alan kokkailemaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: (jotenkin keitettyjen porkkanoiden mikrottaminen jälkikäteen ei oikein oo mikään makuelämys)

Takaisin