Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

Mulla elämäntaparemontti on tehty jo melkein kymmenen vuotta sitten, mutta edelleen saa välillä tehdä töitä, että pysytään niin sanotusti kartalla! Mulla oli kymmenisen vuotta sitten, ennen raskauksiani, noin 10kg ylipainoa. Nykyisellään olen 168cm ja 62kg. Enimmillään painoin nuorempana 76 kiloa, vähimmillään on käynyt 54 kilossa, tämä tässä pari vuotta sitten. Kun olin yli 70kg, olo oli huono ja väsähtänyt koko ajan. Reilu 50 kiloisena oli sama juttu! Olen löytänyt oman hyvän voinnin painoni noin 60-65 väliltä.

Jos jotain tipsejä jakaisin mikä on itsellä toiminut, on kohtuullisuus ja armollisuus. Herkuttelen edelleen! Ei mene varmaan kuin muutama päivä viikosta, etten söisi vähän sipsejä tai ottaisi kahvin kanssa keksin tai pullan. Karkkeja en ole oikeastaan koskaan syönyt juurikaan, olen pääosin suolaisen ystävä. Syön terveellistä itse laittamaani kotiruokaa, mutta välillä tulee käytyä ulkona syömässä, 1-2krt kuussa. Tärkeä osa on ateriarytmi! Yli 5 tunnin taukoa ruokailuihin ei saisi tulla. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja kevyt iltapala, suunnilleen aina samoihin aikoihin päivästä. Suosin kalaa, kanaa ja vihanneksia, mutta syön myös punaista lihaa.
Lihaskuntoa harrastan 2-3 kertaa viikossa. Käyn joskus salilla, joskus uimassa ja joskus teen kotona kahvakuulalla sekä kumpparilla. Joskus myös nyrkkeilen ja talvisin hiihdän. Aerobinen hikijumppa ei ole oma juttu, mutta välillä tulee lihaskuntotreenin lisäksi tanssittua ja lenkkeiltyä koiran kanssa reippaammin. Lasten kanssa juoksentelukin käy välillä liikunnasta!

Joskus tulee ostettua joku kiva valmennus, jotta saa uusia vinkkejä liikuntaan jne jos alkaa tuntua tylsältä. Ruokavaliota en ole koskaan kytännyt tarkalla silmällä, saatika punninnut ruokia, ei sovi itselle. Olen suosinut yhtä tiettyä valmentajaa jo vuosia, hänellä on ihanan pirtsakka asenne sekä tykkään muutenkin hänen kuntovideoistaan.

Sitten vielä yksi tärkeä juttu! Kun tiputtaa painoa ja varsinkin jos väsymys vaivaa, kannattaa käydä mittauttamassa omat veriarvot. Monella voi olla taustalla kilpirauhasen vajaatoimintaa tai alhaiset ferritiinit. Itseltä on molemmat löytyneet. Kun ei ole perusarvot kunnossa, eihän se paino putoakaan eikä tavoitteissa jaksa pysyä.
 
No se, meilläki taapero rakastaa rattailua, mutta äiti ei niinkään kun lapsi nukahtaa :rolling:
Meillä ei rattaillessa nukuta kuin vasta äärimmäisen väsyneenä. Vastaavasti hän näyttää kädellään kätevästi: seis! nähdessään/ kuullessaan jotain kiinnostavaa ja niitähän täällä kaupunkialueella aina riittää. Käytännössä ne lenkit ovatkin todella vähän pulssia nostavia ja paljon kerrontaa vaativia. 😱
 
@Ginger kiitos vinkeistä! ☺️ Oon tuota samaa itekin miettinyt, että nyt kun siitä pahimmasta sokeriaddiktiosta on päässy eroon, niin vois alkaa välillä "hallitusti" ostaa jotain herkkuja, ettei kaikkea nautintoa tarvi siivota elämästä 😄 kunhan ei päästä takas siihen että joka päivä mässäilee hallitsemattomasti!

Meillä vielä pötkötellään rattaissa kopassa ja ihaillaan puiden latvoja, ei oo niin väliä nukkuuko vai valvooko 😄 ja meidän lähellä on pari jyrkempää mäkeä, niitä on näppärä ähertää rattaita työntäen ylös, kyllä pulssi nousee ja henki salpautuu 😅
 
Meillä ei rattaillessa nukuta kuin vasta äärimmäisen väsyneenä. Vastaavasti hän näyttää kädellään kätevästi: seis! nähdessään/ kuullessaan jotain kiinnostavaa ja niitähän täällä kaupunkialueella aina riittää. Käytännössä ne lenkit ovatkin todella vähän pulssia nostavia ja paljon kerrontaa vaativia. 😱
Joo mää asun täällä "landella" kun ei tämä paikkakunta mikään metropoli ole niin on hyvät lenkkimaastot. En mäkää tajua miten tuo ei jaksa muka rattailla koko matkaa vieläkään :D
 
Mä tulen kanssa tänne, kun tällä hetkellä ajatuksena panostaa vain omaan hyvinvointiin ja jättää noi raskausmietinnät vähemmälle. 😌
Mulla toi alkanut raskaus pisti jotenkin kaiken seis, kun kivut esti liikkumisen ja väsymys sai syömään huonosti. Mutta nyt olen jo pari viikkoa tästä palautellut ja treeni alkanut kulkea taas. Sunnuntaina tosin oli pitkästä aikaa kyykkypäivä, ja kyllä toi pidempi tauko tuntuu nyt jaloissa. Ihan puupökkelöt ja portaiden kanssa on tuskaista. 😂
Mulla tavoitteet on tällä hetkellä kuitenkin kehittää pääasiassa käsiä ja yläkroppaa. Ensimmäinen tavoite voisi olla esim saada yksi puhdas leuanveto suoritettua. 😂 Käydään perheen kesken kiipeilemässä, niin tuo auttaisi sitä harrastusta.
 
@Ginger kiitos, hyviä vinkkejä! Valmennuksia oon miettinyt itsekin, mutta aina niiden hintoja katsellessa totean että pärjään kyllä itse 🙈 Mutta ehkä kun taloudellinen tilanne on ennustettavampi, voisin kokeilla jotain valmennusta. Nyt on tulossa lapsettomuushoitoja ja muutto, niin rahaa tulee menemään niihin paljon.

60-65 kg välillä muistan myös olleeni tyytyväinen ja voineeni hyvin, ennen kuin paino pikkuhiljaa hivuttautui 70 kieppeille, ja raskauden jälkeen vaikka palautui 75 kiloon, nousi sitten vielä sinne 82 asti. Ei mua haittaisi vaikka paino vielä sinne n. 65 kg paikkeille laskisi. Mutta se ei ole mikään varsinainen tavoite, enemmän haluan arvioida peilikuvaa ja oloa 😊
 
@Ginger kiitos, hyviä vinkkejä! Valmennuksia oon miettinyt itsekin, mutta aina niiden hintoja katsellessa totean että pärjään kyllä itse 🙈 Mutta ehkä kun taloudellinen tilanne on ennustettavampi, voisin kokeilla jotain valmennusta. Nyt on tulossa lapsettomuushoitoja ja muutto, niin rahaa tulee menemään niihin paljon.

60-65 kg välillä muistan myös olleeni tyytyväinen ja voineeni hyvin, ennen kuin paino pikkuhiljaa hivuttautui 70 kieppeille, ja raskauden jälkeen vaikka palautui 75 kiloon, nousi sitten vielä sinne 82 asti. Ei mua haittaisi vaikka paino vielä sinne n. 65 kg paikkeille laskisi. Mutta se ei ole mikään varsinainen tavoite, enemmän haluan arvioida peilikuvaa ja oloa 😊
Minä oon ite vannoutunut Piia Pajusen Provetreeneihin! Piialla on semmonen rento ote tuohon valmentamiseen, mikään ei ole kiellettyä ja homma keskittyy perustekemiseen pienillä twisteillä :smiling-eyes:
 
Minä oon ite vannoutunut Piia Pajusen Provetreeneihin! Piialla on semmonen rento ote tuohon valmentamiseen, mikään ei ole kiellettyä ja homma keskittyy perustekemiseen pienillä twisteillä :smiling-eyes:
Tutkiskelin tätä vähän, ja vaikuttaa kyllä ihan hyvältä. Pidetään mielessä siis! Ymmärsinkö oikein että saliohjelma on kuitenkin joku ns. valmisversio, vai tehdäänkö se henkilökohtaisten toiveiden pohjalta?

Mulla on ehkä ongelmana, etten haluaisi luopua mun ohjelmasta, kun oon vihdoin saanut siitä sellaisen mitä on kiva tehdä ja minkä jälkeen on aina olo, että on tullut tehtyä 🤭 Teen ylä/alakroppa-jaolla kolmesti viikossa yleensä, kiertäen, eli jos tällä viikolla on ala-ylä-ala niin ensi viikolla on ylä-ala-ylä.
 
Takaisin
Top