Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä tykkään liberoista, pampperseissa minua ällötti se jatkuva pissan löyhkä joka niistä tuli kun niissä oli tavaraa. Kun tuntuu et meidän jätkän vaipassa on aina pissa ;) pamperssit myös falskasi meillä.

Meillä myös Liberot toiminu hyvin, pari Pampersia oli saamassamme vaippakakussa, ihan ok, mutta jotenki se ulkopinta tuntu epämiellyttävän kostealta.

Meillä kans käytetään liberoa. Pamppersseja jäi melkeen paketillinen käyttämättä juuri tän verkon takia. Aina oli se verkko oikein liimautunut pienen pyllyyn kiinni ja sais irrotella sitä sitten :s

Meillä ei ole Cuplaton vaan Disflatyl käytössä, enkä ole sitä antanut kuin aamuin illoin. Olen ajatellut sen niin, että kun jään yksin isännän lähtiessä töihin, on tippojen annostelu tosi hankalaa. Kun siis annetaan aamuin illoin, on annostelu kahden voimin helpompaa...

Ja noista d-vitamiineista vielä... Jos oikein hankalia vatsavaivoja on niin voihan niiden aloitusta ihan oikeasti lykätä, tai vaikka aloittaa pienemmällä annostuksella. Meillä on kyllä pojalla (kohta 3v) kaikki hampaat suussa & terve ja vanttera kaveri vaikkei ihan 2-viikkosena d-tippoja aloteltukaan :D Neuvolassa ollaan niin kamalan jyrkkiä kaiken suhteen, tai että oletetaan kaiken menevän niinkuin kirjoissa lukee.

Meilläkin liberot käytössä ja ne käy paremmin kun pampersit. Meillä tuli pamperseista ihottumaa kun ne ei jotenkin hengitä yhtään..

Me ollaan vissiin päästy todella helpolla noiden vatsavaivojen kanssa..... Ikää neidillä on nyt vajaa 4 vkoa. Yleensä tuo pari tuntia syötön jälkeen alkaa unissaan "vääntämään". hirveä ähellys ja pukerrys, mutta ei ikinä itkua ja musta tuntuu ettei vauva edes herää siihen pukertamiseen. Hyvin näkee kun heti pierun tultua ilme muuttuu jälleen levolliseksi :) Jos jotain olen tehnyt, niin "sitä pierujumppaa", jonka avulla tuntuu ne pierutkin irtoavan paremmin.

Röyhtätyttää olen yrittänyt nyt muutaman kerran syötön jälkeen. En kuitenkaan koe että sillä olisi ihan valtavasti merkitystä,tän vauvan kohdalla.

Meille neuvolassa sanottiin että noi vatsavaivat olisi aivan "normaalia" toimintaan vauvalle. Ja että alkavat yleensä juuri parin, kolmen viikon iässä ja loppuvat yleensä 3 kk mennessä. Neuvolan mukaan on enempi sattumaa että sitä d-vitamiinia aletaan antamaan juuri samaan aikaan. Vatsavaivojen suurin aiheuttaja olisi siis vielä keskeneräinen suolisto/ruoansulatus kuin varsinaisesti itse d-vitamiinit.

Tällä ajatuksella sitten täälläkin mennään :) Ehkäpä mun on aika helppo sanoa, kun tosiaan meillä nuo vatsavaivat ei aiheuta mitään tuntien itkuja/valvomisia/hytkyttelyjä jne ja meillä esim tuttia syödään tosi hyvin. Ostin kuitenkin itsekin niitä maitohappo-D-vitamiini-tippoja. On niissä ainakin se kiva puoli että tipat tulee tosi paljon helpommin pullosta kuin siitä tavan d-vitamiinipullosta :grin Näitä muita valmisteita en ole kokenut (vielä) tarpeelliseksi...

Ja oonhan mä sitten myös niin sydämetön äiti että nukun ison osan yöstä korvatulppa korvassa! Se peittää just nuo ähellys/pukerrus äänet, mutta herään kyllä jo ennen itkua. Nyt ollaan viime yöinä nukuttu vajaan 4 h pätkiä + parit syötöt ja ilman itkuja. Parin tunnin kohdalla vauva siis ilmavaivailee, mutta nukahtaa vielä noin tunniksi sen jälkeen kun saa ilmat väkerrettyä pois :)

Vaipoissa meillä on liberot käytössä. Pamperssiakin kokeiltu ja sen yhden kerran kun on tullut vaipasta läpi, niin silloin just oli pamppers käytössä.....

Te jotka ootte käyttänyt cuplatoneja, ootteko antanut niitä ihan jokaisen syötön yhteydessä? Tuntuu noi yösyötöt hankalilta jos täytyy alkaa niiden tippojen kanssa pelailemaan...
Ei niitä aina muista antaa, mutta Pikkuakka yksinkertaisesti ei röyhtäise ilman cuplatonia.
Nyt kun syö jo vähän kärsivällisemmin, ei mene niin paljon ilmaa mahaan, ja ei olla joka kerta annettu.
Yöllä olen tehnyt niin että olen laittanut cuplatonia suoraan korvikkeen sekaan. Päivällä tai yöllä virkeänä ollaan annettu cuplatonit suoraan suuhun, kuten muutkin tipat mitä Pikkuakka tarvitsee :)
Multitabsin D-tipat on muuten käteviä, niissä ei ole mahanpuru-öljyä, ja purkissa on kätevä pipetti millä antaa.

Meille neuvolassa sanottiin että noi vatsavaivat olisi aivan "normaalia" toimintaan vauvalle. Ja että alkavat yleensä juuri parin, kolmen viikon iässä ja loppuvat yleensä 3 kk mennessä. Neuvolan mukaan on enempi sattumaa että sitä d-vitamiinia aletaan antamaan juuri samaan aikaan. Vatsavaivojen suurin aiheuttaja olisi siis vielä keskeneräinen suolisto/ruoansulatus kuin varsinaisesti itse d-vitamiinit.

Ja oonhan mä sitten myös niin sydämetön äiti että nukun ison osan yöstä korvatulppa korvassa! Se peittää just nuo ähellys/pukerrus äänet, mutta herään kyllä jo ennen itkua. Nyt ollaan viime yöinä nukuttu vajaan 4 h pätkiä + parit syötöt ja ilman itkuja. Parin tunnin kohdalla vauva siis ilmavaivailee, mutta nukahtaa vielä noin tunniksi sen jälkeen kun saa ilmat väkerrettyä pois :)

1. Teillä on viisas neuvola, niinhän se usein on että d-vitamiinit joutuu usein turhaan syntipukeiksi :)

2. Mie oon sit varmaan hirviö-äiti kun meidän vauva nukkuu eri huoneessa noiden äänien takia :D

Mun vauvalla ei ole mitään rytmiä. Se tekee elämästä hankalaa, kun ei voi ikinä tietää millanen päivä, ilta tai yö on tulossa. Muutama edellinen menneet näin
su-ma nukkui yöllä aika huonosti, joten kuten ma päivällä
ma-ti nukkui jotenkuten yöllä mutta valvoi koko ti päivän
ti-ke nukkuin pienin syömätauoion koko yön ja ke-päivän
ke-to yön valvoi

Meilläkään ei ihan kamalasti kärsitä noista mahavaivoista, vaan eipä olla vielä ihan kolmen viikon iässäkään. =) Jonkin verran piereskelee ja välillä röyhtäilee, mutta ei nämä ole aiheuttaneet mitään isoja itkuja. Ja jos nyt ilman takia itkeekin, niin rauhoittuu olkapäällä tosi nopeasti. Ja meillä käytössä siis Disflatyl, maitohappotipat ja D-vitamiini.

Päivärytmiäkin alkaa jo hieman löytyä. Aamupäivät menee nukkuessa ja tankatessa. Iltapäivällä nukutaan ja vaunuillaan ulkona, tämän jälkeen on virkeämpi pätkä parin tunnin ajan. Nukahtaa taas joskus 7 aikaan kunnes syö noin 9 ja 11 aikoihin, ja käy sitten yöunille. Yöllä herää 2-3 ja 6-7 aikoihin syömään, ja aamulla nukutaan jotakuinkin 9 pintaan. Ihan hyvä rytmi, vaikka itse voisin kyllä illalla käydä aikaisemminkin nukkumaan. =)

Meille on tullut mukaan kuvioihin uudenlainen itku, siis nälkä- ja kakkavaippaitkun lisäksi. Se on nimittäin väsymysitku. Tämä on jotain tosi lohdutonta, mutta kestää onneksi vain pienen hetken. Ja sitten kesken kaiken kamalan huudon hiljenee ihan yhtäkkiä eli nukahtaa kesken kaiken. Jotenkin suloista vaikka ensimmäisillä kerroilla kyllä säikäytti että nytkö loppui henki?

Meillä on rytmi :-)
Nukkumaan joka ilta kellontarkkaan 00. Yöllä herätään 04.20-04.30 syömään ja nukahdetaan heti. Aamulla herätään klo 7-8 syödään, hengaillaan max 1,5 h ja taas nukutaan yleensä 11-12 asti. Päivällä ei ole säännöllistä rytmiä.. Illalla kuitenkin viimeistään klo 20 aletaan iltahuuto, mitä kestää siihen 00 asti :-)

Mäki voisin laittaa vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan mutta kun ei ole tilaa -_- Meillä alkanut olee selkeä rytmi ipanalla. Valvoo päivällä pitkiäkin pätkiä, saattaa nukahtaa vain pariksi tunniksi. Aloitamme vauvan nukuttamisen kasilta illalla ja yleensä se on ennen kahtatoista nukahtanut ja sitten nukkuu yön hyvin, herää syömään mutta nukahtaa samantien uudestaan. Ja herää kasilta. Ennen nukkui yhteentoista mutta nykyään ei mitään toivoa että sais nukkua niin pitkään !

Meillä jos on ilmavaivoja ollut niin ipana huutaa yhtä soittoa ja lopettaa kun saa kakan äherrettyä pihalle. Onneksi näitä ei oo ollut usein. Muistan 2 iltaa/yötä että olis ollut vaikeeta ton ongelman kanssa. Muuten saa kakan ihan hyvin puserrettua ulos yksinkin.

Asiasta kukkaruukkuun. Onko muilla ollut vaikeaa puhdistaa vauvan "kaulaläskejä"? :D Meillä ne punottaa välillä (ja haisee ihan hirveälle esim. yön jälkeen jos on puklaillut paljon) vaikka niitä huuhtelee (ei hinkkaa sormilla, muuten menis pahan näköseks) ja antaa niitten kuivua. Pari kertaa olen desinfioinut ne ja laittanut rasvaa, mikä poistaa punoituksen nopeasti. Neuvolassa neuvoivat laittamaan talkkia, mutta en ole sitä vielä kokeillut. Tämäkin vaiva poistuu kun ipana oppii kannattelemaan päätään kunnolla. Kovasti tuo jo kannattelee sitä ylhäällä :D

Voi tätä elämää! Meidän piti lähtä tytön kanssa asioilla, mutta tämä tunari mamma ei saanu laitettuu vauvaa turvaistuimeen :C Minun mielestä siihen on kauhee vaikeeta saada sellaseen hyvään asentoo. No, sittenpä sitä laitettiin nukkumaan molemmat ja herättiin myöhään. Tytöllä tiestysti nälkä ja itsellä myös. Ja sit oltiin hereillä, välillä itkettii ja välillä leikittiin :) Mamma kans kauhee nälkä, mutta onneks sai nyt syötyä. Mutta odotan kyllä kovasti että saataisiin se kantoreppu ja siihen tarvittavat iät ja painot, niin voitais käyttää :) Eilen kyllä kaupassa käydessä katsoin liinaaki, että josko ostais sellaisen ennen repun käyttöönottoa. Prsimasta löyty sellainen Tricot-slen, onkohan se hyvä...

vaipoista:
Meillä natyt on toimineet tosi hyvin (saa hankittua Prismoista). Liberoilla ja pamperseilla menee peppu punaisemmaksi kuin natyilla. Pari kertaa tuli pissi läpi kun lahkeensuun helmat oli käänynyt sisäänpäin. Meillä kestoillaan osittain ja tarkoitus on kestoilla enemmänkin, kunhan tyttö kasvaa ja esim äp:n kestot ei oo liian suuria. Harsot on monesti tytöllä päällä pul-kuoren tai villahousujen kanssa. Hyvin toimii!

Meilläkin on rytmi, tosin ei olla vielä täysin synkronoiduttu :D Aina 20-21 illalla, sitten yöllä herätään joskus 2-3 aikaan syömään, ja aamulla 6-7. Nämä on aika kiinteitä aikoja.

Päivällä menee vähän sen mukaan että mitä on tehty; esim jos on käyty vaunuilla rymistelemässä niin nälkä tulee aikaisemmin, jos on nukkumista paljon, niin syödään ~4 tunnin välein. Mutta kuitenkin aina niin että 6 kertaa vuorokaudessa, se on erittäin jämpti.

Aika usein myös niin, että syödään ensin osa ja sitten ½-1 tunnin päästä "jälkiruoka" :D Onneksi tuo korvike sen tunnin kehtaa seisoa, ja huoneenlämpöinenkin kelpaa Pikkuakalle jälkkäriksi. Ihanku äitinsä, mie oon kanssa jälkiruoka-ihminen, jos ei saa jälkkäriä, ateria jää vähän niinkuin kesken :D

Ja mikä siinä on, että vaikka kuinka äkkiä yrittää käydä kaupassa vaunujen kanssa, niin kotimatkalla Pikkuakalle tulee ihan karsea nälkä ja sitten huudetaan niin että ihmiset ihan tuijottaa :D Kai se on kun vaunut vatkaa ja maha laskeutuu nopeammin ja ruoka sulaa tehokkaasti. Mie kyllä odotan ihan innolla, enää muutama viikko niin päästään syömään velliä! Jos iltavelli toisi meille täyden yön unet :)

(Niin ja tietämättömille vielä, Pikkuakka alkaa syömään velliä jo 3kk iässä, keskosuudesta johtuen, proteiinin saannin turvaamiseksi)

Meidän poika on ollut nyt kolme yötä kotona, ja rytmi tuntuu olevan iltavirkku-aamuntorkku. Kolme päivää koko päivän rytmi on ollut kutakuinkin samanlainen. Yöllä nukkumaan kahden-kolmen aikaan, aamulla mun pitää herättää jäbä syömään, suunnilleen 7-8 aikaan, kun itse olen herännyt, sitten jatketaan unia ja heräillään 10-11 maissa. Tämän jälkeen hereillä hengailua hetki ja sitten puolenpäivän maissa tissille uudestaan. Yleensä sippaa vartin jälkeen rinnalle, ja imee kyllä todella hanakasti.

Eilen käytiin ekalla vaunulenkillä, jonka ajan nukkui (tuntuu tykkäävän vaunuista vaikka pukeminen raivostuttaa). Tänään oltiin jo pidempi lenkki ulkona ja poika nukahti heti kun sai haalarin päälle ja laitoin hänet vaunun koppaan. Iltapäivästä lähtien onkin sitten ollut suunnilleen tunnin välein rinnalla joko nälkäänsä tai läheisyydentarpeeseen. Ottaa pieniä torkkuja aina välillä, raivostuu milloin mistäkin, mutta on kyllä antanut nukkuakin. Toistaiseksi. Saas nähdä millainen rytmi tuolle kehittyy, ja alkavatko nuo paljonpuhutut vatsavaivat...Nyt sain rauhoittumaan omaan petiinsä (klo 21) pyyhkeestä kyhättyyn kapaloon, ja on nukkunut reilut puoli tuntia...saapa nähdä miten vaikuttaa yöuniin...Opetellaan, puolin ja toisin. :) On tuo vaan kyllä niin suloinen tapaus, omaa muun muassa erittäin dramaattisen, hyvin pehmeän ja käheän itkumuodon, jossa otsa on rypyssä, huuli pyöreänä ja alahuuli väpättää :D

jos tykkää liberoista kannattaa koittaa myös lidlin vaippoja:)
Meillä kestoillaan myös alun hankaluuksien jälkeen. Kaikki s-kokoiset oli heti pieniä, ja mulla kesti tajuta mikä tökkii :) Otettiin M kokoiset edellispäivänä käyttöön ja nyt sujuu taas :)

Täällä kestoilu alkaa varmaan vasta ens vkolla, kun mies palaa töihin. pari taskua testattu ja ne falskas, kaikki s-koot tuntuu olevan vähän isoja meidän rimppakintulle. Eli sisävaippa+kuori systeemillä varmaan alotellaan ja pikkuhiljaa kokeillaan taskuja.

Onhan tämä jo epäreilua :D Ollaan sanottu alusta asti, että pimatsu on isin tyttö. Niin äsken itkettiin suoraa huutoa minun sylissä, sit isä tuli ja otti tytön, niin itku loppu heti ja silmät pyöree kattelee maailmaa <3 Mutta onhan tuo ihana näky, ku mies niin ihanasti tyttöä hoitaa ja on hänen kanssa :)

Takaisin