Elämää Vauvan kanssa

TerhiJii

Näppärä viestien naputtelija
Aloitan uuden ketjun vauva-arjen pyörityksestä.. Aika ei riitä enää kaikkien ketjujen läpikäymiseen :-)

Meillä on vauva nyt päivän päälle viikon ja kotona ollaan oltu viisi päivää. Sektiosta toipuminen on vienyt hiukan voimia, rinnat ovat imetyksestä kipeät ja hormoonit aiheuttavat itkuisuutta ja unet jäävät vähiin.

Vauva sinällään on aivan hurmaava, vatsanväänteitä on jonkun verran, cuplaton tuntuu auttavan ja oman ruokavalion tarkistaminen. Jätin pois omenat ja ruisleivän niin masu tuntuu voivan hiukan paremmin.

Vauva syö rinnasta ja nukkuu. Muutama tunti seurustelua päivittäin, muuten häntä saa herätellä syömään. Päivisin 1-3 tunnin välein ja öisin 4 tunnin välein. Paino ei kuitenkaan ole noussut tarpeeksi ja nyt olen lisännyt omaa syömistäni ja katsotaan paljonko se vaikuttaa. Maitoa tulee paljon, yli äyräiden jopa. Pumppaan sitä päivän mittaan pulloihin ja mies hoitaa yleesä viimeisen iltasyötön pullosta ja minä saan mennä ajoissa nukkumaan. Vauva nukkuu omassa sängyssään ja itse herään parin tunnin välein tarkistamaan hengittääkö hän..

Huonolaatuiset yöuneni tekee tehtävänsä ja tuntuu että olen väsyyt,mutten pysty vaan nukkumaan vaikka pystyisin hyvin vetelemään pitkiäkin päikkäreitä kun vauva nukkuu.

Mies jää onneksi isyyslomalle ensi viikolla niin saan koko päiväistä apua ja ehkä babyblues lähtee tasaantumaan.

Hirveesti mörrimöykky on kasvanut viikossa, on jo ihan eri näköinenkin kuin vastasyntynyt. Tunnistaa jo isin ja äitin äänen ja seurailee katseellaan äänen suuntaa. On syntymästään asti kannatellut mahallaan maatessaan päätänsä ja käännellyt sitä puolelta toiselle. Edelleen nukkuu päikkärinsä mahallaan sikiöasennossa ja kääntelee päätänsä kesken unien. Ja niin, pääsee ryömimään pehmeällä alustalla eteenpäin.. Aivan ihana tapaus kyllä.
 
Pistetääs tänne nyt kysymys ruokintamääristä.

Tuntuu että oman vauvan kerta-annokset on ihan jäätäviä.. Itseltäni tulee maitoa rinnoista n40-80ml/tissi. Ainakin pumpppaamalla olen saanut tuon verran.

Eilen illalla klo 20 imetin normaalisti ja annoin miehen hoiteisiin vauvan ja painuin pehkuihin. Puolenyön aikaan tuskainen isä herätti mut, että pitäisi koittaa tissiä vielä kun ei meinaa rauhoittua millään. Oli huutanut neljä tuntia, syönyt mun etukäteen pumppaamat maidot 120ml ja edelleen oli nälkä.. Eli vetäsi siinä neljän tunnin aikana sellaset n300-400ml..

Yön nukkui kuin tukki enkä saanut millään hereille klo 4. Lopulta herätin hänet väkisin 5.30 syömään.. Sen jälkeen hän nukahti ja heräsi väkisin klo9 syömään ja nukahti umpiuneen jälleen.

Miten paljon teijän vauvat syö kerralla? Meijän nälkäinen mörrimöykky on siis nyt viikon ikäinen.
 
Meidän pikkumies on myös mahdoton syömään. Määristä en tiedä yhtään, kun en ole pumppaillut. Pojalla on aika tasainen kolmen tunnin syömisväli. Toki tankkailee esimerkiksi illan aikana tunninkin välein yötä vasten, jolloin nukkuu välillä neljäkin tuntia putkeen (yhtenä yönä nukkui putkeen 5 tuntia:gen014). Päivällä nukkuu yhdet unet ulkona vaunuissa pari-kolme tuntia. Käytiin ekassa neuvolassa 9 vrk:n iässä ja painoa oli tullut hyvin. Syntymäpaino oli 3900g, kotiinlähtöpaino 3770g ja 9vrkn:n paino 3990g eli hyvin on saanut maitoa. Pojalle tulee siis tiistaina ikää kaksi viikkoa. Ilmavaivoja ei vielä oonneksi ole ollut paljoa, kun vain röyhtäyttää hyvin syönnin päälle. Kakkaaminen toki tekee joskus vatsanväänteitä, mutta helpottaa kun hetken vinkuu ja saa tavaran tulemaan. Kaikenkaikkiaan on tyytyväinen poika, mutta kyllähän itsellä on välillä väsy, kun vuorokaudet läpeensä tuon pienokaisen tarpeita tyydyttää:happy090. On vielä itsellä flunssakin päällä.
 
TerhiJii, meilläkin on tuota samaa! Tuntuu ettei vauva tule illalla täyteen millään! Eilen illallakin 4 tunnin aikana vähän väliä oli tissillä, ei tuntunut tulevan ipana millään täyteen. Ollaan miehen kanssa ihmetelty kun päivällä viihtyy n. 3 - 3,5h välein tissillä ja syö hyvin ja tulee täyteen. En tiedä nyt noista rinnan maitomääristä mutta joku pari viikkoa sitten tuli nyt ainakin 50ml per rinta. Tuntuu että nykyään tulis enemmän.

Ollaan pari kertaa jouduttu antamaan korviketta vielä rinnalla olon (roikkunu rinnassa kiinni vähän väliä parin tunnin aikana) päälle n. 60ml, en tiedä kuinka paljon ipanaan on siinä vaiheessa tankattu ruokaa. Varmaan samat määrät kuin teillä.
 
Me eletään korvikkeella, ja vaaveli on nyt samankokoinen kuin täysiaikainen, joten saisiko jotain vertailuarvoa? :happy112 Hän syö kerralla 100-125ml, 7 kertaa vuorokaudessa. Ikää on 1,5kk mutta korjattu ikä on -2 päivää, ja 51cm ja varmaan 4kg on mitat, eli aikas vastasyntyneen kokoinen. Lisäksi siirrytään koon 2 vaippoihin kun nuo pienet loppuu! Ja vaatteet alkaa jo vähän nakittaa, nyt menee 56, kohta varmaan pääsee ottamaan nuo 60cm kokoiset esiin!

Vaihdettiin korvikemerkkiä ja saatiin mahavaivoihin vähän tolkkua, ja viime yönä ennätykselliset 5,5 tuntia unta! Itellä on ihan erilainen olo! Cuplatonia laitetaan vielä varulta, pitää parin päivän päästä kokeilla ilman. Ei meinattu saada unta viime yönä kun vauva oli niin rauhallinen, yhtään ei kuulunut ähinää tai kitinää laughing7

Tykkääkö teidän vauvat muuten kylpeä, vai suihkusta? Meillä menee vanna ihan hukkaan, pikkuakka VIHAA kylpemistä, mutta suihkussa on kivaa olla sylikkäin :p
 
Meijän viikon ikäinen on kylpenyt kerran. Kulmat kurtussa ihmetteli eikä oikein tiennyt tykkäiskö vai ei. Meillä on sellainen "uimapatja" joka kannattelee häntä ammeessa, olisi halunnut hirveesti kääntyä mahalleen ja upottaa päänsä veteen.

Tällä on muuten aika kuivan oloinen iho. En ole rasvaillut tai öljyillyt vielä mitään, odottelen ja katson mihin kehittyy. En oikein osaa ottaa selvää kumpi on nyt parempi kun osa sanoo ettei saa rasvata yhtään ja toiset taas öljyävät/rasvaavat ihan surutta.

Mites te?
 
Eevei, mitä korvikemerkkejä te ootte kokeillu?

Mellä on vain kylvetelty vauvaa, ei olla kokeiltu suihkussa käydä vielä. Kylpeminen on ollut mukavaa ipanan mielestä. Meilläkin pitää alkaa kohta siirtymään 60cm vaatteisiin. Ipanalla pituutta oli viime neuvolassa 54cm ja 56cm vaatteet alkaa olla ihan liian pieniä. Ja meillä oli eilen laskettuaika, kun tää ipana päätti syntyä ennenaikaisesti myös :D 2 vaippoihin meilläkin siirryttiin, alkoi näyttää ykköset aika ahdistavilta.

Täysimetyksellä mennään alun vaikeuksien jälkeen, ihme, mä olin jo luovuttamassa monesti. Ipanalla silti ollut vatsavaivoja, oon joutunut kattomaan tarkemmin omia syömisiäni. Jos jaksaisi vaikka 3kk imettää niin vois siirtyä korvikkeisiin. Pääsis mieskin enemmän heräilemään öisin.
 
Kylpemistä tää pieni mies rakastaa. Myös pepunpesusta tykkää, ja on hoitopöydällä aina tosi onnellinen. Ilman masuvaivoja elämämme ois varmaan melko täydellistä :). Tää päiväkin on ollut hyvä, kuten viime yö. Jospa näitä tulee lisää? *toiveikas*
 
Meillä oli Nan, ja nyt on mennyt sitä Valion uutta Tuuti-korviketta. Se on jotenkin eri väristä ja oloista ainakin. Nyt on syöty 5 ateriaa sitä.

Tuntuu kuin olisi jossain suolihuuhtelussa tuo vauva! Kakkaa tulee muutaman tunnin välein, ja ihan uskomaton lasti sellaista "savea" mitä Nannillakin, mutta useammin ja enemmän. Ollaan mietitty että onko hänellä joku suolen toiminnan nopeutuminen nyt kyseessä, kun Nannin kanssa kakkasi tosi harvoin.
Mahaa on huudellut tänään paljon, ja koko päivän kipristellyt juuri tuota kakkahommaa ja 4 tuntia on ollut maksimiväli ruokaa antaessa, mutta nyt vetää unta jo yli sen ajan ja ei vielä mitään heräämisen merkkiä. Ehkä alkaa jo helpottaa?

Ostin yhteensä 2 litraa Tuutia ja ajattelin että se riittää vertailumääräksi, ja jos ei auta, mennään seuraavaksi vaikka Semppiin. Jättäisin mielelläni sen Nutrician omneon viimeiseksi kun jauheet jauheet....

Odottelen tässä vaihtuisiko tuo kakan savinen väri kohta jotenkin, kun olen kuullut että Tuutin kanssa pitäisi tulla sellaista keltaista tavaraa vrt. nannilla tulee melkein kaikilla "savea". Tänään on tullut sellaiset määrät "savea" että ostan kohta dreijan ja alan tuosta tekemään savipotteja laughing6 Tekeehän ne afrikassa talojakin siitä itsestään?

Tällä on muuten aika kuivan oloinen iho. En ole rasvaillut tai öljyillyt vielä mitään, odottelen ja katson mihin kehittyy. En oikein osaa ottaa selvää kumpi on nyt parempi kun osa sanoo ettei saa rasvata yhtään ja toiset taas öljyävät/rasvaavat ihan surutta.

Mites te?


Meidän vauvalla oli tokan viikon ajan kuiva iho käsissä ja kasvoissa, jota öljysin, mutta enää ei ole tarvinut. Kaipa hän "loi" sen kohtunahkansa? Nyt tarvitsee enää pyllyä öljytä (kaikki apu siihen kakkaurakkaan tarpeen!) ja päänahkaa harjaamisen jälkeen. Pikkuakka EI tykkää pään öljyämisestä, menee kampaus pilalle vissiin hänen mielestä :laughing002


Kylpemistä tää pieni mies rakastaa. Myös pepunpesusta tykkää, ja on hoitopöydällä aina tosi onnellinen. Ilman masuvaivoja elämämme ois varmaan melko täydellistä :). Tää päiväkin on ollut hyvä, kuten viime yö. Jospa näitä tulee lisää? *toiveikas*


Mahtavaa Kunusiini, jokainen hyvä päivä auttaa jaksamaan seuraavan huonon, olen huomannut :) Kunpa meidänkin pieni viihtyisi tuolla varikkopysäkillä, hän saa siellä aina pyllypesun jälkeen kauhean huutokohtauksen kunnes on valmis ja pääsee takaisin syliin. Tätä on nyt jonkunaikaa mennyt, onkohan hän siellä jotakin pelästynyt? En tiedä yhtään o_O
 
Meilläkin tykätään pyllypesusta. Olen pessyt aika kuumalla vedellä, hän alkaa huutamaan "kädenlämpöisestä", reilusti lämmintä vaan. Pitkitelläänkin joskus pyllypesua kun siellä on niin kivaa, varsinkin jos saa napattua pesukoneen poistovesiputken kouraansa :-) Niin ja pyyhkeeseen pitää kietoutua hetivälittömästi pesun jälkeen, muuten tulee KYLMÄ ja HUUTO!
 
No, hyvän yön ja hyvän päivän jatkeeksi tuli tietenkin huono ilta ja huono yö :sad001(. Mulla on älytön päänsärky ja hiki vaan valuu. Vauva kätisee, kitisee, röhisee, urisee ja itkee, ja on silminnähden taas kovin kivulias.

Mies palasi aamulla väsyneenä töihin, ja mun eka päiväni täällä yksin ei oo lähteny mitenkään ihanasti. Aamu jatkui kätinällä, sitten tuli kunnon iso itku, mikä loppui imetykseen mutta röyhtäyttäessä oksensi pitkin mun selkää ja meidän sänkyä. No siitä oksennuksesta tuli tietenkin hikka. Ja siitä kähinää ja itkua. Ja sitten tuli valtava pissa vaipasta ohi vaatteiden läpi meidän sänkyyn. Nyt vauva jatkaa kätinää ja mä koitan kerätä hermojani. Avuton olo kun toiseen sattuu niin ettei kykene nukkumaan, enkä osaa auttaa kuin kääntelemällä ja hyssyttelemällä, ja ne nyt ei paljoa tee.
 
Kunusiini, voi ei, jaksamista sinne. Tuo on ihan älyttömän rankkaa henkisesti ja fyysisesti. :sad001 Ootteko ottanu mihinkään yhteyttä, neuvolaan tai johonkin?

Ylipäätään on ihan kauheeta kun joutuu miettimään vauvan kanssa että mikä on normaalia ja mikä ei kun on ensikertalainen tai saati mitä täytyy tehdä ja voiko edes tehdä mitään. Meilläkin kun oli noita mahavaivoja vauvalla niin tuntui ihan hakuammunnalta kun alkoi selvittämään mistä vaivat ovat peräisin. (Mä kävin oman syömiseni läpi, vähensin reilusti maitotuotteita, en syö ruisleipää, omenaa jne jne) Ja kaikilta tuntui juuri löytyvän ohjeita ja neuvoja ja osa (niinkun sä taisit sanoa) just on ristiriidassa keskenään.

Meillä on jokailtainen itkuraivari/imetys/kakka/pieruralli n. klo 18-22. Turha edes suunnitella illaksi mitään, kun koko ilta menee siinä että vauva roikkuu tississä kiinni ja vaihdat vaippaa aina välissä. Meillä ipana venkoilee ihan hulluna kun vääntää kakkaa, siinä on koko keho mukana. Kädet ja jalat vispaa kuin viimeistä päivää. Siinä samalla vauva pulauttelee maitoa minne sattuu kun vääntää naamapunaisena kakkaa tulemaan. Huoh. Ja AINA illalla, päivällä tuo kakkii ihan nätisti, ei mitään ongelmaa. -_-
 
Mjoo näin menee vuoristorataa, meillä oli kanssa helvetti irti yöllä ja ihme sekoamista. Keittiön lattialla on maitoa ja pikkuakka on syönyt 2 pikkuateriaa ku en ymmärrä mitä tuo mies ajattelee, jos on sekoilun takia annettu 25ml pienempi ateria -> nälkä tulee aikaisemmin -> mies antaa NORMAALIA PIENEMMÄN ATERIAN?? Siis miksi? Sit taas Pikkuakka herää aikasemmin ku pitäs kun taas nälkä ja maha kohta kipeä kun on syönyt liian usein. Onkohan tuo ukko ollut vaan unissa kävelijänä ja luullut että oli 3 viikkoa sitten? Noh, annoin aamulla taas tuota Nannia ja pikkuakan maha taitaa olla paremmassa kuosissa.

Harmittaa ku laitoin aamulla taas miehelle hiton vihasen viestin että mitä vittua oot sekoillu noiden ruokien kanssa :sad001 Se meni kanssa ekaa kertaa tänään töihin, ehkä olisin voinut näistä ruoka-asioista jutella sitten iltapäivällä rauhoituttuani?

Ps. Piti tätäkin viestiä muokata 3 kertaa kun olen niin tiltissä etten osaa laittaa enää sanojakaan oikeaan järjestykseen :D
 
Eevei, no ottaahan se nyt kupoliin jos mies sählää jotain :D Mä laitoin miehelle tänää vihasta viestiä myös kun se keksi eilen illalla että vaippa puristais liikaa ipanaa ja pierut ei pääse sen takia tulemaan! -_- Ukko siinä sit päätti illalla fiksuna laittaa vaipan huomattavasti löysemmälle kun normaalisti, ja teki saman aamulla!
Noh, arvatkaa oliko ipana kusessa ja paskassa kun heräsin aamulla. Ja pinnis. Kyllä siinä pari kirosanaa lenti. Ja kissa oli päättänyt purjoilla lattialle aamutervehdykseksi. Jee.
 
Apua Mcgonnor.... itse kun en ole päässyt tuota vauva arkea vielä elämään niin kyllä tuo sinun teksti nauratti... varmasti teitäkin sitten myöheemmin. Ihan kuin jostain komedialeffasta suoraan. Anteeksi.
 
Kyllä tässä beibiarjessa on hyvät ja huonot puolensa. Meillä isäntä katkas akillesjänteensä pikkuherran kotiinpääsyn kunniaksi ja nyt täällä on kaks hoidettavaa... Itse kun koittaa vielä edes jotain työjuttuja hölmöillä tässä välissä, niin meinaa räpylät loppua kesken. Tänään minimies päätti saada kamalan itkupotkuraivarin vartti sen jälkeen, kun mä vihdostaviimein pääsin haihtuun työmaalle. No, tulinpa sitten takaisin himpeen vaihtamaan vaipan ja syöttämään tissillisen maitoa. Nyt miesväki vetää unta nuppiin kissaa myöten ja kieltämättä houkuttelisi kans vetää tähän sohvalle kyljelleen. Vähän tuli valvottuakin viimeyönä...
 
Voi kunusiini :Heartred
Meillä on myöskin iltaisin hirmuista tankkaamista, yleensä nelisen tuntia syödään, kakitaan, piereskellään, kiemurrellaan kivuissa ja sama uudelleen sen neljä tuntia. Sitten nukutaankin kuin tukki. Mut pelkkä muutaman tunnin huutaminenkin ja kivuissa kieriminen saa mut ihan epätoivoiseksi..
 
Me päästiin tänään kotiin :Heartred Kaikki on aivan ihmeissään miten ensisynnyttäjä saa lähteä kotiin kun vauva on alle 2 vrk "vanha". Kaikki on vaan lähtenyt liikkeelle niiiiiin hyvin. Sairaalassakin kätilöt ja hoitsut ihmetteli miten me nyt niin hyvin pärjätään :D Toistaiseksi siis kokemus vauva-arjesta lyhyt mutta sujuu hyvin.

Imetys lähti sujumaan muutama tunti syntymän jälkeen osastolla ja nyt maitoa tulee jo oikein hyvin. Muutamia kymmeniä millilitroja on saanut kuitenkin lisämaitoa sairaalassa päivittäin aina kun tuntuu että pikkujätkä vaan olis tissillä ja silti hamuilee ja vaikuttaa nälkäiseltä ja näin onkin pärjätty. Tänään maitomäärä lisääntynyt, katsotaan tarvitaanko illalla tai yöllä korviketta. Imetys on ihanaa, vaikka nännit alkaa ollakin arat. Toivottavasti ei pahene.

Vauva arastelee vielä hoitotoimenpiteitä, mutta eiköhän me pikkuhiljaa totuta niihinkin. Ihana vauva :Heartred
 
No mulla ainakin se nännikipu on todellakin pahentunu, samaa tahtia kuin mörrimöykyn otteet on koventuneet. Osaa jo 10päivää vanhana vetää nänniä ja muljata nänniä ikenillään.. Pidän kylmästi taukoa aina kipeämmästä tissistä ja laitan siihen paksun kerroksen bebanttennia. Se pitää muistaa pestä pois ennen imetystä. Ja flanelliset liivinsuojat on ihanat! Ne ei tokikaan riitä kuin päiväsaikaan, yöllä tulee läpi niin että lorina käy.

Tänään on ollu ihan hassu päivä. Vauva on nukkunut koko päivän. En ole saanut edes herätettyä syömään.. Ollaan siis syöty tähän mennessä neljä kertaa.. No kaipa se on oltava tyytyväinen tyytyväiseen vauvaan. Paino oli noussu viikonlopun aikana 170g ja nyt ollaan syntymäpainossa. Eli maidossa on nyt ravinteet kohillaan! Tänään olen tankannut täytekakulla :-) Saa nähä millanen yö on tulossa tälläsen unisen päivän jälkeen..

Ei sen puoleen, mun raskaus oli niin paska ja kamala et tilasin tälläsen helpon ihanan vauvan. Ja sen taisin saada. :angel13

Jaa juu, piti hehkuttaa vielä mun miestä, mikä on niin PARAS!!! Hän auttaa aivan upeasti kaikessa ja olen niin hullun rakastunut häneen. Hän kantaa mörrimöykkyä kantoliinassa jatkuvasti, ottaa mukaan koiran pissatuslenkeille jne. Ja röyhytykset on VAIN miehen puuhaa.. Oih ja voih. Lisäksi hän tekee kaikki ruuat, kantaa mulle sänkyyn tai sohvalle välipalat ja tuo vettä kun imettäessä siis ihan kuolen janoon. Aivan ihanaa :love7
 
Takaisin
Top