Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Anna_ : Muistan kuulleeni että juurikin ruis on sellainen mikä voi masuvaivaa vauvalle aiheuttaa. Samoin suklaa ja kahvi. Lisäksi nuo mitä itse jo mainitsit. On niitä toki varmaan muitakin, eri vauvat tietty reagoi eri tavalla. Kokeilemalla yleensä saa selville että mitä kestää syödä ja mitä ei. Jaksamista vauva-arkeen :)

Miten musta tuntuu että kaikkien vauvoilla (kaikkien kenen kanssa oon jutellut) on alkukuukausina ollut mahavaivoja. Itsekin täysimetän, olen karsinut ruokavaliosta pois kaiken minkä luulen aiheuttavan ilmavaivoja ja ollaan kokeiltu disflatyliä, cuplatonia ja maitohappobakteereja. Koska mitään merkkejä mistään allergiasta ei ole niin oletan vaivojen johtuvan suoliston ja mahan kypsymättömyydestä. Ei auta kun jaksaa. Meillä kakan saa liikkeelle lämpimällä kylvyllä ja jalkajumpalla. Ja kanniskelulla. Mitä olen asiasta keskustellut niin pitäis helpottaa 3kk iässä.

Pitääkin kokeilla tuota kylpyä! Me alotettiin d-tipat viime perjantaina, tosin ostin niitä superkalliita rela d -tippoja jossa siis maitohappobakteeri ja d samassa. Liekö niistä johtuu myös... tosin oon kuullut niistä vaan yleisesti hyvää ettei aiheuttais masuvaivoja. Mä luulen et johtuu tästä mun syömisestä... :(

Kyllä se helpottaa :) Meillä on jo niin satunnaisia nuo mahanpurut että oon ihan helisemässä kun niitä tulee, kun ei ole enää tottunut siihen päivittäiseen helvettiin o_O

Meillä parani vatsakivut taas kun lopetin kaikki ylimääräiset. Kakkaa ja pieruja äheltää ja parkaisee, muttei enää huuda 24/7. Nyt on ollut pari päivää ihana, aurinkoinen ja hyväntuulinen. Aloitellaan d-vitskut taas varovasti loppuviikosta. Koitan taas vaihtaa merkkiä.. Oltiin neuvola-lääkärissä eilen ja hän olisi heti laittanut meidät tyksiin tutkimuksiin. En kuitenkaan viitsi kiikuttaa "tervettä" vauvaa sairaalaan joten sovittiin, että jos huutokrampit jatkuvat niin välittömästi lastenpolille. Ei ole normaalia että vauva itkee ja kramppaa kaiken aikaa.

Nyt ollaan menty ilman cuplatonia, maitohappoja ja vitskuja. Ja tää olis meille kaikkein paras ;-) Ihanasti saa voimaa näistä hyvistä päivistä ja on taas ihanaa pussailla ja paijailla naperoa. Ollaan ilmakylvetty, laulettu, jumpattu, luettu satuja ja pussailtu hirveesti. Aivan ihanaa.

Meillä on ristiäiset lauantaina, pitäisi alkaa suunnittelemaan voileipäkakkuja :-) Onkos jollakukka jotain huippuohjetta/täytteitä vinkata?

Meillä on alkanut peppu punottaa/ärtyä. Käytössä on liberon vaippa ja eilen aloin pöllyttämään talkkia. Mulla on kyllä sinkkirasvat sun muut, mutta ajattelin ensin kokeilla talkkia. Päätin, että jos vaippaihottumaa alkaa tulla toooosi paljon niin harkitsen vakavasti kestovaippailua. Eikö siitä tule vähemmän ärsytystä?

Meidän pitäis ens viikolla aloittaa d-vitamiinit. Pystyttekö vinkkaamaan, minkä merkkiset vitskut on teillä toimineet parhaiten? Nimim. Ihan pihalla (terkka ei sanonut mistään merkistä mitään..)

Meillä on nyt kohta pari viikkoa ollut ne jotku gefilus D-tipat missä on sitä
maitohappobakteeria mukana. Toimii hyvin meillä eikä vatsaa väännä. Meillä tosin vatsa ei vaivaa juuri muutenkaan ainakaan vielä. Tsemppiä kaikille masuvaivojen kanssa painijoille <3

Menna, juu nuo emmu_ma:n mainitsemat rela d -tipat on meilläkin. Huima on hintaero, devisol oli apteekissa 4e kun tuo rela d oli 23 e. Mutta oon kuullut niin paljon hyvää niistä että oon päättänyt et ekat kuukaudet meillä otetaan sitä, sit varmaan myöhemmässä vaiheessa voi siirtyä niihin halvempiin devisoleihin ym...

TerhiJii, meillä on pampersit käytössä, saatiin niitä liberoita synnäriltä sen liberokassin mukana. Ite oon todennut pampersit tooooosi paljon paremmiks, niissä on sellainen "verkko" jonka alle se kakka menee ettei jää pylly hautumaan, tuntu et liberon kanssa se kakka jäi siihen pinnalle ärsyttämään.. Synnärillä kätilö neuvoi perunajauhoja talkin sijasta, on kuulemma yhtä hyvää kun talkki, ellei parempaa.

mekin ollaan huomattu että pampers vaipat ovat parempia meidän neidille. Ne istuu paremmin ja ei aiheuta punaisuutta :)

Kiitti d-vitamiinivinkeistä! Taidan itekin kokeilla ekaks noita hintavampia versioita, tärkeintä olis että vauvalle tulis mahdollisimman vähän mahanpuruja :) Meillä kanssa käytössä Pamperssit. Testattiin yksi paketti Liberoita, mutta ne tuntui jotenkin paksuilta ja ei istuneet pojan pyllyyn. Mies myös sanoi, että hänen mielestään Pampersseissa on paremmat teipit. Liberoissa oli myös pari kertaa lähellä kakkavuoto reunalta, kun Pamppersseissa ei ainakaan tähän saakka oo meinannut niin käydä.

Vielä noista kantoliinoista.. En ossaa käyttää ollenkaan!! Menee aina liian löysälle tai kireälle!!!! Ja mistä Helkkarista löytää hyviä sidontaohjeita?!??! Meillä pikku-mies nyt tasan 2vkoa ja ei tunnu mistään löytyvän hyvää sidontaohjetta. Tai sitten olen vaan ihan tollo :D

Liinailua:
http://kantajat.ning.com/video/video/listTagged?tag=kietaisuristi2

Kestovaippailusta:
Sen mitä oon asiaan perehtyny, niin saattaa sitä punotusta olla kestoillessakin. Mutta suosittelen kokeileen! Kestovaippoja kun on eri sisäpinnoilla, kaikki ei sovi kaikille. Täällä rimpulalle on laitettu vielä kertakäyttösiä, veikkaan että kun tuo iskä tuosta palailee töihin ni me tytöt aletaan päivisin kestoileen. Kauhistuttaa toi vaipparoskamäärä...!

Mekään ei olla vielä aloitettu kestoilua, mutta kyllä tuo vaipparoskien määrä on aika paljon! Pitää joka ilta viedä roskat, ku vaippoja menee niin :D Me käytettiin ensin Liberoja ja nyt ollaan käytetty Pamperseja, ku saatiin niitä Babyshowereista :)
Tilasimme eilen Tula kantorepun, nyt vaan odotellaan, että se saapuis ja että tyttö 2 kk täyttää :D

Noistä d-vitamiinitipoista, niin meillä neuvolantäti sano, että ne rela-tipat ei ois niin hyvii, mutta totta kai ne voi sopii jollekki :) Ehdotti, että jos haluu antaa maitohappoja myös, niin antaa erikseen.

Sitten sellaista, että onko muilla niin, että kun vauva on syönyt, niin tulee aina melkeen hikka? Sitten meillä tyttö vetää itsensä ihan suoraksi. Ja mitä pahinta mitä minä tein, menin googlettaa tätä, niin sieltä tuli kaikkee mahdollisimman pahinta :S Oli cp-vammaa ja refluksii :C Voih, pitää vaan toivoa, ettei noita kumpaakaan olisi.
Ens maanantaina mennään neuvolaan. Pitää ottaa puheeksi siellä, josko neuvolantäti osaisi rauhoittaa minua :)

Meillä kun poju pissaa hoitopöydällä niin vetää itsensä suoraksi... ja yleensä vauva pissaa ruokailun jälkeen, olisko sitä? Ja meilläkin hikka tosi usein syötön jälkeen, ihan on neuvolan mukaan normaalia, jotkut kuulemma hikkaa enemmän, toiset vähemmän :) tuo google on niin paha, millon sitä on googlettanu itellensä kaikki sauraudet diabeteksesta reumaan ja millon oli joku raskausoire mitäkin ja nyt sitä sitten onnellisesti googlettaa kaikki vauvan kakan väristä masuitkuihin ja millon mitäkin... :) kai tän "huolen" kanssa oppii joskus elämään? :)

Jos vauvalla on vaippaihottumaa, niin kestovaippailulla sen saattaa saada pahemmaksi! Kun nehän ei ole yhtä pintakuivia kuin kertikset, ja hautovat peppua enemmän.

Mie kanssa suosittelen Pamppersseja, ne on sellasia mukavan ohuita ja helppoja eikä falskaa. Muumit ja Liberot on jotenkin "karkeita" ja niistä tulee sellasia kovia kökkiä ja herättävät meidän vauvan ainakin. Iteki heräisin ku olis joku märkä harkko jalkojen välissä.:eek:

Meillä ei kyllä ole mitään vaippaihottumia, ainoa mitä oli niin muumit ja liberot jätti sellaset painaumat reisien ympärille :mad:

Kaveri kehui niitä luomuvaippoja, mitä Natyja ne olikaan? Ne kuulemma toimii vaippaihottumaan hyvin.

Meille on vaipoista parhaiten sopineet nuo Liberot, ei ole ainakaan toistaiseksi tullut ihottumia.
Natyja me kokeiltiin ihan ensimmäisten joukossa, mutta niiden kanssa sattui useampi pissan läpitulo, joten ei nyt ainakaan niitä käytetä, vaikka puoli pakettia vielä onkin käyttämättä.

Te jotka ootte käyttänyt cuplatoneja, ootteko antanut niitä ihan jokaisen syötön yhteydessä? Tuntuu noi yösyötöt hankalilta jos täytyy alkaa niiden tippojen kanssa pelailemaan...

Takaisin