Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä vihataan myös tuttia. Päätin etten edes opeta sitä väkipakolla. Hammaslääkäri sitten kiittää joskus.

Ei kelpaa tutti täälläkään. Ennen vauvan syntymää olin sitä mieltä ettei sitä edes tarjota, nyt voisin kyllä välillä luovuttaa tutin viran ihan tutille itelleen, etenkin nukahtamisen jälkeen mun on mahdoton päästä vauvaa herättämättä pois sen vierestä kun se nukahtaa poski tissiä vasten. Sairaalassa kätilöt oli muutaman kerran sen antanu kun antibioottiaika sattu just samaan aikaan kun vauva olis halunnu syödä ja siellä se kyllä kelpas, kotona riittää että tutti koskee alahuulta niin alkaa kakominen ja vauva tuijottaa järkyttyneenä. Olin jo luopunu yrityksiatäkin ennen viime yötä kun vauva oli muutaman tunnin roikkunu rinnalla k
ja kipu alko olla jo melkonen mut ei kelpaa niin ei kelpaa. Vauva on kyllä muutaman kerran nukahtanu ilman tissiä mutta useimmiten kyllä tarvii sitä avukseen.

Meillä muuttui taas rytmi.. Nyt menee yöunille siinä 21 maissa ( ennen 00-01) ja nukkuu ekan pätkän sinne klo1-2 asti, syö ja nukkuu vielä3-4 tuntia ja sitten herää kokonaan... Klo 4-5 aamulla. Ompa kiva.. Tänään oli hereillä puol kuudesta puol kahteentoista.. Söi ja huusi..

Meillä toi edelleen oksentaa törkeen paljon. 10-20 krt päivässä. Olin neuvolassa ylimääräisellä käynnilläkin kun miettisin sen painoa, mihin kehittyy tolla oksentelulla. Mut hänelle olikin tullut 350g taas viikossa, eli kyllä hän maitoa saa, liikaakin. Sain kuitenkin lähetteen lastenlääkäriin, varmaan osittain oman väsymisenkin takia. Mörrikkä kun on niin kovin itkuinen suurimman osan hereilläolo ajastaan. Vatsaa vääntää ja jatkuvasti vaan itketään.

Me käydään joka toinen päivä suihkussa/kylvyssä/saunassa ja siitä lapsi tykkää. Nyt jo varsinkin suihkussa naureskelee ja heiluttelee käsiään ja jalkojaan. Aivan ihana :-) Ei ole nahka kuivunut yhtään, en ole rasvaillut kertaakaan.

Tuttia ei täälläkään huolita, paitsi jos mymmeli antaa.. Mörrikkä tykkää mymmelistä oikein erityisen paljon ja onkin rauhassa ja yleensä hiljaa hänen kanssaan. Joskus heillä on niin intensiivinen laulu tai leikkituokio että pelkkä mun äänen kuuleminen saa vauvan raivoisaksi.. On vissiin jo kyllästynyt mun ääneen ja pärstään :-) :-)

Täällä on syöty tuttia neljäviikkoisesta lähtien ja sitä syödään kyllä niin antaumuksella että kyllä sattuu jo ajatuskin jos tissiä noin lutkuttais :D

Meidän tyttö tykkää tutista tosi paljon. Me annettiin se kun hän täytti 2 viikkoa ja sen jälkeen hän on käyttänyt sitä joka päivä. Se on ollut hyvä esimerkiksi silloin kun laittaa hänet turvakaukaloon koska hän ei tykkää siitä ja ilman tuttia se on yhtä huutoa.

Meillä on tutin kanssa on/off-suhde. Osastolla ollessaan antibiooteilla vauva söi tuttia melko lailla koko ajan. Sen kanssa oli hoitajien helppo antaa glukoosia, kun pikkumies tarvitsi rauhoitusta, ja myös antibiooteista johtuviin mahapuruihin ja niistä johtuvaan hamuamiseen oli hyvä apu. Nyt kotona ei ole juurikaan ihan ekoja päiviä lukuunottamatta tuttia juuikaan syönyt,vaunuissa silloin tällöin. Ilmavaivat huudattavat aina välillä,mutta uni kuitenkin maittaa. Huomenna neuvolan kotikäynti, saas nähdä mitä täti tuumaa :)

Me ollaan Monsterin kanssa tänään ensimmäistä päivää ihan kahdestaan kotona. Isäntä oli ensin sen 3 viikkoa isyyslomalla ja nyt tämän viikon minun äitini on ollut taas meillä kylässä, tänä aamuna lähti mun muiden sisarusten ja heidän perheidensä kanssa Turkkiin. Ei tämä nyt varmaan mitenkään eroa muista päivistä, mutta aika hyvin me on onnistuttu järjestämään. Toivon vaan että löydetään Monsterin kanssa päivällä yhteinen päiväuniaika, koska olen itse kovassa flunssassa, aamulla ei meinannut lähteä ääntä lainkaan kun kurkku on niin kipeä.

puapru: hyvin se menee, vaikka raskaanpaahan se on kun yksin joutuu täyttämään kaikki vauvan tarpeet. Minä olen ollut koko tämän viikon yksin kotona vauvan kanssa. Muuten on mennyt hyvin, mut tosissaan sellaista aikaa on vähän vaikea löytää milloin ehtisi itse nukkua. Kun vauvan nukkuessa täytyy itse hoidella omat syömiset ja semmoiset. Paitsi tietty jos vauva viihtyy yksin esim. sitterissä. Meillä viihtyy aina jonkun aikaa, niin ehtii sitten ruokailla. Kuitenkin kiva, että viikonloppu on tulossa niin mieskin on sitten koko päivät kotona :)

Pikkuakka on kovassa flunssassa, ja luojan kiitos se osaa syödä tuttia! Se tutin imeminen nimittäin avaa nenää, ni ei tarvi olla koko ajan nenäfriidan kanssa sen nenässä kiinni :grin

Ei puhettakaan että voisin nukkua päikkäreitä :/ ja tuntuu etten osaisikaan kun koko ajan kuuntelen kuitenkin korvat höröllä tarviiko vauva minua. Mut jotenkin tuntuu etten tarviikaan päikkäreitä, vaikka alkaa monesti kyllä seiskan aikaan illalla aika kivasti nukuttaa.. ;) Eilen piti miehellekin sanoa ei kun ehdotti kahdenkeskistä kivaa, olin ihan naatti. Onneksi oli ymmärtäväinen, jospa jaksaisin tänään tehdä sen aloitteen niin ei koe että ei kiinnostaisi :D

Minä otan päikkärit aina kun pystyn! Lepo tekee hyvää maidontuotannolle ja ennenkaikkea omalle mielelle. Onneksi mies on paljon kotona niin unet onnistuu. Miehen työpäivinä nukutaan yleensä niin et vauva nukkuu mun mahan päällä :) meillä vauva on alkanut herätä 2 kertaa yössä entisen yhden heräämisen sijaan ja tämä on kyllä lisännyt unen tarvetta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Me syödään samaa aikaan aamupalaa :-) mä syön kyllä ruokaakin samalla kuin imetän. Siinä pystyy hyvin meikkaamaan ja tekemään oikeestaan melkein mitä vain smaan aikaan.

Päikkärit pyrin ottamaan samaan aikaan kun vauva nukkuu, yleensä kyllä nukkuu aina kun ollaan jossain liikenteessä ja kun tullaan kotiin ja menen pitkäkseni nii mörrikkä herää..

Oltiin tänään lastenlääkärillä ja mullla oli mukana siellä aivan ihana nauravainen päivänsäde.. Kaikki oli kivaa ja kuherteli lääkärin kanssa pitkät tovit ja oli aivan rauhallinen. Koitin siinä selittää ettei se tällänen kyllä oikeesti ole.. No "onneks" se oksenteli sielläkin niin lääkäri näki ettei kyse ole mistään pikku pukluista. Saatiin huippuhyvää hoitoa ja vauva kehuttiin maasta taivaaseen. Lääkkeeksi saatiin gaviscon-liuosta. Pitäis auttaa itkuisuuteen jos oksentelu ja happamat röyhyt sais loppumaan. On kurkku hiukan ärtynyt vatsahapoista ja siksa varmaan on kipeä. Mutta tänään hän on kyllä ollut aivan ihana.

Me syödään samaa aikaan aamupalaa :) mä syön kyllä ruokaakin samalla kuin imetän. Siinä pystyy hyvin meikkaamaan ja tekemään oikeestaan melkein mitä vain smaan aikaan.

Päikkärit pyrin ottamaan samaan aikaan kun vauva nukkuu, yleensä kyllä nukkuu aina kun ollaan jossain liikenteessä ja kun tullaan kotiin ja menen pitkäkseni nii mörrikkä herää..

Oltiin tänään lastenlääkärillä ja mullla oli mukana siellä aivan ihana nauravainen päivänsäde.. Kaikki oli kivaa ja kuherteli lääkärin kanssa pitkät tovit ja oli aivan rauhallinen. Koitin siinä selittää ettei se tällänen kyllä oikeesti ole.. No "onneks" se oksenteli sielläkin niin lääkäri näki ettei kyse ole mistään pikku pukluista. Saatiin huippuhyvää hoitoa ja vauva kehuttiin maasta taivaaseen. Lääkkeeksi saatiin gaviscon-liuosta. Pitäis auttaa itkuisuuteen jos oksentelu ja happamat röyhyt sais loppumaan. On kurkku hiukan ärtynyt vatsahapoista ja siksa varmaan on kipeä. Mutta tänään hän on kyllä ollut aivan ihana.

Mun serkun kuopuksella oli TOSI paha refluksi vauvana, kehui kovasti gavisconia kun puhuttiin aiheesta :) Lykkyä tykö!

Mäki imettäessä syön ite samalla ja teen millon mitäkin. Vauvan kynsien leikkuu hoituu parhaiten kun on tissi suussa :D

jes!! viime yönä sai mukkua 6h putkeen. mutta kyllä se tissittelikin illalla. meillä ei mtöskään tutti oikeen kelpaa. mutta on kyllä sen verran hyvän tuulinen, että ei sitä tarvikkaan. mä nukun päikkärit, jos on tarve. sitten jää muut askareet tekemättä. varsinkin, kun olin tossa flunssassa, niin oli ihan kiva nukkua, kun se vei voimia kans. meilläkin pulautellaan aika lahjakkaasti, mutta se johtuu siitä, että maitoa tulee niin paljon. Tänään käyty neuvolassa ja 5viikkosena painoa melki kuus kiloo :) ruokaa siis lapsi saa :D

Nukkuisikohan tuo meidänkin poika pidempiä pätkiä yöllä jos illalla koittaisin antaa tissiä enemmän? Meillä kun syödään se 2-3 h välein niin päivällä kun yöllä... miten teillä muilla syödään yöt ja onko iltatankkaamisessa vaikutusta pidempiin uniin?

Meillä ainakin on lapsi alkanut haluta rinnalle illalla tiheämmin ja eka unipätkä on muuttunut sen takia pidemmäksi.

Kylvetys illalla saattaa myös toimia! Meillä ei aiemmin oo toiminut, mutta toissailtana kun kylvetettiin kymmenen maissa, niin sitten nukkui puoliltaöin melkein neljän tunnin pätkän. Luksusta. Viime yö sitten menikin taas normaalisti heräillen max kahden tunnin välein.

Meillä tankkaillaan illasta ja paria poikkeus iltaa lukuunottamatta poika nukkuukin ekassa pätkässä 4-6 tuntia. Kunhan sen ensin saa unille, siitä on tahtonut tulla tahtojen taistelu. Nytkin tuossa koettaa killittää silmä kirkkaana ;) nukahtaa kuitenkin ennen puolta yötä lähes aina, onneksi!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Joo, täällä kans ihme killittelyä varsinkin ilta-aikaan! Nytkin valvoi varmaan 5 tuntia ihan pienillä torkuilla välillä, sitten simahtikin ihan täysin. Saa nähdä kuinka kauan nukkuu kun tissittelykin oli melko nopea. Vai imeekö sitten nykyään vaan niin nopsasti. 4-6h täälläkin nukutaan öisin normaalisti, eka pätkä pidempi. Välillä tankkailee illalla enemmän.

Takaisin