Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä huomaan myös että ajoittain pupelo huutaa mulle mutta rauhoittuu muiden syliin. Joskus taas ollaan niin mamman poikaa että ;) mun äiti on kyllä kumma vauvakuiskaaja, ei ole vielä sellaista huutoa ollut mitä mummon syli ei olisi rauhoittanut <3

Meillä kanssa pikkunen rauhoittuu isin syliin silloinkin, kun en itse saa sitä rauhoittumaan. Vien sen isille ihan säännöllisesti rauhoittumaan, kun on esimerkiksi syömisongelmia... Tuo on kuulemma aika tavallista. Äidin sylissä tuoksuu maidolle ja se voi häiritä...kun ei olisi nälkä mutta tekisi mieli syödä tai ainakin ihan vähän jos taas pääsisi tissille, mutta kun ei oikeastaan halua juuri nyt..

Meillä kans ku syöminen ei onnistu, niin mies huutelee, että pitääkö tulla auttamaan, sitten aina vaikeroin, että mielellään :) Onneksi mies on niin ylpyä isi, että tahtoo niin kovasi olla hoitamassa tyttöä <3 vaikka boksin pelaaminen olis kesken, niin silti hän tulee aina apuun, kun vaan huudan :)

On tämä huolta ja murhetta kaiken onnen keskellä. Tuntuu välillä niin siltä, että olen unohtanut ihan kaikki lastenhoitoasiat enkä osaa mitään (..ja olen melko monet vaipat ja lapset hoidellut ennen tätä omaa). Ja sitten semmosia hetkiä tulee, kun miettii paniikinomaisesti, että Osaanko Minä Oikeesti Tän Homman?! Miettii kaikkea vainoharhaisesti - nukkuuko tuo liikaa, syökö se muka taas, pitäiskö tän olla enempi hereillä, pitäiskö mun nyt taas imettää, että se nukahtais, onko tämä napa puhdistettu nyt kunnolla jne.

Ja nuo vaipat. Voi murheenkryyni. Me ollaan kokeiltu Liberolta vissiin 3 eri kokoa, Pampersilta myös, muumivaippaakin koossa KOLME (vauva on viikonikäinen..) ja silti kaikki päästää läpi. Meillä huutaa pyykkikone koko ajan ja pienet vaatteet vaan loppuu kesken koko ajan. Nyt sitten kokeiltiin Pampersin baby dry:ta, jota saa vain koosta kolme ylöspäin, ja se piti tytön kuivana viime yön. Ja trust me, ollaan kokeltu kaikkia kiinnitystyylejä jne., että onko vika vain meissä. Sairaalassa oli Liberon kakkosvaippoja, joita meillä oli täällä kotonakin. Sairaalassa ei tullut yhtiäkään pissejä yli, kotona taas joka kerta. Eikä johdu siitäkään, etteikö vaihdettais tarpeeksi usein, kun tämä pissii ja kakkii jatkuvalla syötöllä. Pissit on massiivisia ja kakka tulee ehkä 3-6x/vrk, ja se on aina kunnon maitoryynäriä. :D En tiedä, pitäiskö huolestua, että imeytyykö sillä ravinteet, vai mikä tässä nyt on? Vaikka toki mulla heruu maito nyt aivan erilailla (ei tarvii kuin kumartua eteenpäin, niin jo valuu..), eli josko se vaan saa enempi evästä.

Silti typykkä nukkuu yöllä niin nätisti. Se ottaa iltavalvomiset yleensä jostain 20-22/23, tissittelee ja nukahtaa. Viime yönä mm. herättiin sitten klo 02, 06 ja 09 syömään. Nyt ollaan sitten nukkumassa taas tuon ysin tissittelyn jälkeen. Pitäis itsekin osata nukkua sen kanssa pitkään, mutta jotenki sitä itse tuon aamutisun jälkeen lähtee mieluummin laittamaan paikkoja kuntoon ja ottaa "omaa aikaa" hetken. Toissayö meni ihan höpöksi, kun piti käydä vaihtamassa sitä vaatetta monta kertaa. Muutoin en vaippaa yöllä vaihda, mutta kun vaatteet on märät, niin ei toisen viitsi antaa märissään pötkötellä.

Mamsi, siis ootteko käyttänyt niitä new baby -vaippoja? Siis pampersin ja liberon new baby vaippoja, falskaako nekin? Meillä ei oo ollut vastaavaa ongelmaa mut viimeyönä tuli pissat läpi sänkyyn ja siinä yöllä sitten olo hehkeetä vaihdella lakanoita... mut mä luulen että isi olo vaan laittanut vaipan huonosti ;)

Ja tuo kakan määrä on ihan normaalia, meillä ainakin! :)

Juu, Liberon Baby soft 2, pampers new baby 2 ja aluksi myös 1. Nyt on pampersin baby dry 3.

En tiiä mitä kahden vaipan patentteja tässä pitää alkaa keksimään. :D

Meillä käytössä pampersin ja liberon 1, pampersit vuotaa reunoilta mutta kun anoppi ehti niitä meille monta pakettia ostaa niin oon nyt yrittänyt niitäkin käyttää ja vaihtaa useammin. Tosin huomasin että liberon ykkönen on varmaan kohta pieni, se kun on jotenkin niin tiivis paketti. Eli nyt sit käytetään niitäkin muulloinkin kuin yöllä, ettei ehdi mennä pieniksi. :D

Meillekkin ehdittiin monta pakettia Liberon 1 vaippoja ostaa, mutta jo kotiin tultua joka kerta tuli pissat yli. Nyt on ollut Liberon 2 vaipat käytössä. Pissi tulee yli välillä vieläkin, mutta johtuu varmaan siitä etten raski lattaa vaippaa ehkä niin tiukalle kun voisi...

Mie vähän kanssa epäilen että ne vaipat vuotaa koska ne ei ole olleet tarpeeksi tiukalla. Kukas se täällä kirjoittikaan että vaippa oli vuotanut koska mies oli jättänyt löysälle, kun pelkäsi ettei pieru pääse tulemaan? :D

Sen vaipan saa laittaa kyllä aika napakasti kiinni, ne joustaa niin paljon.

On meillä köytetty ne kiinni kyllä niin tiukkaankin, että hyvä ettei silmät pullistu päästä. :D

Oon tänään vaihtanu vaippaa ku hullu, ihan vaan siksi, että meillä ihan tosi loppuu nuo vaatteet. Nyttenki neiti on aivan valtavasti liian suuressa kokopuvussa, kun oottelen kuivaksi muita. Ressukka <3

Meillä Liberon 1 ja Pampers1 käytössä, eikä oo falskannut kertaakaan. Meillä siis poika, 11vrk ikäinen. Liberot jättää herkästi jäljet reisiin ja selkään, vaikka koko ei vielä mitenkään ole pieni. Ne "reisiaukot" pitää laittaa ihan nivusiin, niin että jää just vain vehkeet sisäpuolelle (ei reidet) ja varmistaa helmukset ympäriinsä, että on ulospäin, muuten on suora ränni ulos.. Nää on teillä varmaan ihan hanskassa jo.. Ja Liberon ohjeessa (mikä tuli siinä lahjuskassissa, minkä sai sairaalasta) mainittiin just siitä teippien tarpeeks kireälle laittamisesta (teippien päät lähelle toisiaan), että joustoa kyllä löytyy..
Nyt mietin tässä että vieläkö ostaa ykköskokoisia, meillä olisi kakkosia iso pkt jo odottamassa. Mutta ei noi ykköset tunnu mitenkään liian nafteilta vielä, 6vrk iässä painoa oli just alle 3,6kg, eli ehkä tarttee vielä noita ykkösiä hankkia. Ja mä kun jännäsin, ehitäänkö noitakaan kolmea pakettia käyttää poies..

Äh. Huolia. Ipanalla mennyt ääni käheäksi. En tiedä miksi. Nuhaa ei ole ja kuumetta on mittailtu mutta lämmöt on normaalit. Ihan sydäntä särkee kun pieni itkee niin oudolla äänellä :( en tiedä onko kurkku kipeä tai mikä on. Nukkunut tänään enemmän kun normaalisti.. Pitää huomenna soittaa neuvolaan tai viedä lääkäriin :( Ja tietysti googletin asiasta niin löyty vaikka mitä ja nyt pelkään että hengittääkö koko likka kun nukkuu pinnasängyssä..

Mitenkäs muilla vauva nukkuu? Tänään meillä tyttönen nukku tossa aamupvllä 3,5 tunnin unoset ja sit söi ja oli hereillä sellasen tunnin ja nukahti taasen. Nyt täällä mietiskelen, että nukkuukohan hän liikaa :D Tänään käytiin neuvolassa hyvin oli kasvanut :) Taidan kirjotella tuonne neuvola-osioon enemmän käynnistä :))

Äh. Huolia. Ipanalla mennyt ääni käheäksi. En tiedä miksi. Nuhaa ei ole ja kuumetta on mittailtu mutta lämmöt on normaalit. Ihan sydäntä särkee kun pieni itkee niin oudolla äänellä :( en tiedä onko kurkku kipeä tai mikä on. Nukkunut tänään enemmän kun normaalisti.. Pitää huomenna soittaa neuvolaan tai viedä lääkäriin :( Ja tietysti googletin asiasta niin löyty vaikka mitä ja nyt pelkään että hengittääkö koko likka kun nukkuu pinnasängyssä..
Kipeäksi tulossa poloinen. Kannattaa nyt vielä hyvän sään aikana hakea apteekista nenätippaa ja nenäfriidaa sun muuta tykötarvetta jos ei vielä ole. Ja sängyn pääty ylemmäs ja hermoihin lisää terästä.

Pikkuakallakin on nuhaa, ja on ollut tosi äkäinen.

Päivitystä: Ääni parempi kuin eilen ja kuumetta tai nuhaa ei edelleenkään havaittavissa. Soittelin terveysneuvontaan ja neuvolaan niin neuvoivat vain seuraamaan kuumetta ja hengitystä. o_O Viime yönä tää äiti ei saanut kunnolla unta kun oli niin huolissaan ipanasta, jos ensi yönä sais vähän jo untakin.. Ainakin tänään ipana ollut virkeää sorttia. Hereillä suurimman osan päivästä ja vastaillut hymyyn monta kertaa <3 On se vaan niin ihana.

Onko täällä muita joiden vauvat ei huoli tuttia? Ollaan kokeiltu erilaisia, mutta sylkäisee heti ulos ja roikkuu mielummin rinnalla.. Illalla kun saattaa olla parikin tuntia putkeen rinnalla..?

Kismo, joo ei meilläkään tutti tahdo kelpaavan! Ekan kerran kun annettiin tutti, niin silloin lutkutti ihan innoissaan, nyt taas ennemmin suuttuu jos koittaa tuttia tarjota. Silti sitkeesti sitä sille tarjotaan ja nyt on vähän oppinutkin sitä syömään. Äitini kävi meillä reilu viikko sitten ja opetti sitä tuttia vauvalle :) Sitkeesti vaan piti tuttia suussa vaikka kuinka sylki pois. Meillä oltais myös tissillä kokoajan. Tuosta tuttiasiasta ollaan niin montaa mieltä, jotkut ei ymmärrä miksi se tutin syöminen pitää opettaa vauvalle mutta ite oon kyllä sitä mieltä että on hyvä opettaa niin helpottaa arjessa tosi paljon. Nytkin tänään meidän vaunureissusta ei olis tullut mitään jos ei olis ollu tuttia. :)

Meillä ei suostu sylmään tuttia. Ottaa sen eka innolla suuhun ja alkaa imeä, mut kun huomaa ettei siitä tuu maitoa niin sylkee heti pois! :)

Minäkin toivoisin, että tutista voisi olla hyötyä vaunulenkillä ja autossa...mutta siten, että koittaisi kuitenkin pitää tissiä ensisijaisena systeeminä. Isi on saanut muutamana päivänä tutin pysymään vauvan suussa. Meillä on vaan myös imetyksen kanssa ongelmia (rintaraivareita)... luulen, ettei ne oo johtuneet tutista, mutta entäpä jos sittenkin...

Ei ole helppoa ei. Mutta tänä aamuna sain leikattua vauvalta kynnet, vähänkö tuli siitä pätevä olo :)

Kismo, tuo vauvan iltatankkaaminen on kuulemma ihan normaalia :) Sen jälkeen on sitten hyvä ottaa vaikka vähän pitemmät unet.

Meillä vaan eilinen tankkaaminen (ihan vähän väliä tissillä tunteja) päättyi sitten yöllä sellaiseen huutoon etten enää kestänyt ilman miehen apua... Kauhea nälkä näytti olevan, mutta ei (enää?) pystynyt syömään kuin hetken (kauheeta vauhtia) ja sit piti taas ruveta parkumaan :( Sitten kun isi sai vauvan nukutettua, niin loppuyö menikin paremmin.

Ei meidänkään poika syö tuttia. Mullaki vähä ristiriitaiset tuntemukset siitä. Monet äitit on mulle sanoneet, että se imemisen tarve on niin vahva, että parempi kohdistaa se tarkoituksella tuttiin kuin että lapsi ite kohdistais sen tissiin tai vaikka peukaloon. Ja että vieroitus on vain parin päivän tuska. Periaatteessa ois varmaan hyvä, varsinkin isää ja muita hoitajia ajatellen, että ois jokin muukin rauhoituskeino kuin imettäminen. Katsotaan nyt huoliiko ja kuinka aktiivisesti yrittää opettaa.

Takaisin