Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuosta muuten että mummot ja ukit on sekaisin ekasta lapsenlapsesta tuli mieleen että meidän pupelo on meidän äidille kuudes lapsenlapsi ja se on aivan yhtä sekaisin kuin jokaisesta edellisestäkin <3

Marsi, loppuraskaudessa meillä aktiivisin aika oli aina puolenyön jälkeen. Eipä tarvinnut "huolehtia" et onks kaikki vauvalla ok kun siihen malliin potki ja mylläs. No, nyt on tullut huomattua että tuo pikkutoukka kohta kahden viikon ikäinen on ihan iltavirkku. Kun kello on puolenyön niin tuo napittaa silmät auki ja valvois yleensä kolmeen asti... nyt pari viimeyötä oon saanu toukan nukahtamaan puolen yön jälkeen mut kyl meillä ennemmin nukutaan sit aamusta pitkään ja yöt valvotaan... :)

Täällä vauva oli melkeinpä aina aktiivisimmillaan aamulla 6-9, ekat tunnit kun olin töissä ja aamutauon jälkeen rauhottu ja sit taas illalla myllersi milloin mihinkin aikaan mutta öitä en kyllä muista sen takia valvoneeni. Nyt mahan ulkopuolella yöt on parasta tankkausaikaa ja tolloin 6-9 oikeestaan alkaa vasta nukkua syvempää unta... Että meillä ei ainakaan täsmää yhtään rytmit, en oo ikinä ite ollu mikään yökyöpeli ja raskausaikanakin kävin aina ajoissa nukkuun ja samoin teki vauva mahassa.

Meillä oli ihan kamala viime yö, vauva nukku melkein koko illan ja yheksältä pistin sen päivävaatteissa sänkyyn ja kävin ite nukkuun, vartin yli se heräs ja valvokin syöden puoli kahteen. Sen jälkeen heräs tasan tunnin välein syömään, en tiiä kumpi oli lopulta pahempaa, väsymys vai kipu nänneissä kun vauva niissä melkein tauotta roikku. Tiheen imun kausi siis ilmeisesti menossa meillä. Käytiin kuitenkin aamulla työkaverin luona ja tais olla ensimmäinen kerta kun vauva ei nukahtanu vaunuihin ja olikin sulosen hölmistyny kun oltiin yhtäkkiä ihan uudessa paikassa kun tähän asti se on vaan nukkunu kun on jossain käyty.

Mitä d-vitamiinia teillä ollut käytössä ja miten mennyt? Me saatiin neuvolasta devisol tipat mutta kävin hakemassa rela d -tipat jotka olis kuulemma vatsaystävällisempiä... huomenna pitäs nuo tipat alottaa. Huomenna toukka tasan kaks viikkoa :)

Haiseeko teidän beibit oksennukselle? :D Meillä ihan täysimetyksellä mennään ja ei mitenkään ihmeellisemmin pulauttele/röyhtäile mut tänään oon huomannut että tuon raukan suusta lehahtaa aika kova oksennuksen haju.....? :/

Meidän vauva haisee mahahapoille silloin kun häntä närästää. Mutta siinä on ihan kuviot, hän saattaa jopa nukkua ihan rauhassa ja syvässä unessa, kunnes kuuluu nielaisu, ja sitten hän räjähtää ihan hurjaan itkuun, ja hengitys haisee vatsahapoille tai yrjölle, riippuu miten kauan on syömisestä. Tänään jutellaan lääkärin kanssa että kannattaako jotain närästyslääkettä miettiä hänelle vai korvikkeen vaihto vai mikä :scratch On nää vauvat hankalia! Ei nämäkään vaivat olleet heti, ilmeisesti ne mahahapot on nyt kurkkua ärsyttäneet niin paljon että nää kohtaukset on aina vaan rankempia ja rankempia, onneksi niitä on vaan 2-3 kertaa päivässä

Eevei, meilläkin on tollasta, kaiken muun piereskelyn ja kipristelyn lisäksi.. Tää kyllä oikein oksentaakin muutaman kerran päivässä, ihan oksun hajuista tavaraa..

Hassua muuten miten mörrimöykky saattaa nukkua ihan koko päivän ja olla ihan tyytyväisen oloinen ja iltaisin sillä on ihan kamalaa huutoa ja vatsanpuruja. Siis ihan joka ilta. Ennen nukkumaan menoa huudetaan se 4- tuntia..

Pitää varmaan alkaa pitämään jotain ruokapäiväkirjaa jos pystyisi selvittämään mikä aiheuttaa eniten vatsanpuruja..

Lääkäri kirjoitti tänään Pikkuakalle reseptin Pregorionia, ummetusta varten, sanoi että sen pitäisi auttaa myös tähän edellä puhuttuun vaivaan. Toivotaan parasta! Sanoi että Levolac voi lisätä tuota pulauttelua kun se voi tehdä lisää ilmaa suolistoon.

Mutta kyllä täytyy ihan kehua miten tyytyväinen oon tähän meidän lapsen hoitoon :love2 Miuta on kauheesti peloteltu ettei oteta tosissaan jos sanoo että lapsi on tosi itkuinen ja mahavaivainen, mutta kyllä meidän vauvaa on tutkittu ja kontrolloitu niin maan perusteellisesti ja aina ovat ottaneet miun selonteot vakavasti ja neuvoneet hyvin :) Ja kyselleet aina että laitetaanko vielä uutta käyntiä vai pärjätäänkö :love2

Ja muistuttavat aina että jos tuntuu ettei pärjää niin osastolle pääsee. Joko mie kuulostan tosi tosi kipeältä vieläkin (niin kyllä kuulostan kun ääntä ei vieläkään ole ja yskäkin tuli lisäksi ja nokka vuotaa kuin seula) tai sitten tää on jotain erityislasten vanhempien erityishuolenpitoa... onhan tää ollut rankkaa kun taaksepäin katsoo, nyt alkaa vasta laantua se taistelutila missä on ollut ties kuinka kauan...

Oon itkenyt ihan hirveästi kun luin että jonkun vauva kuoli aivoverenvuotoon, ja meidän lapsella oli sitä tutkittu 2 kertaa syntymän jälkeen kun oli kohonnut riski.... ei sitä silloin tajunnut mitä kaikkea olis voinut mennä meilläkin pieleen :sad010Tänäänkin vielä tuli kyyneleet kun kattelin Pikkuakkaa kun se nukkui niin kiltisti ja on nyt niin terve ja ihan normaalin näköinen vauva, pullaposket ja kaksoisleukakin tullut :) Katselin juuri eilen kuvia kun Pikkuakka oli kylpemässä ekaa kertaa, aikamoinen luurankovauvahan hän oli...

Muokattu viimeksi:
Kyllä tämä vauvan kanssa eläminen on ihmeellistä ja se ottaa niin paljon, mutta antaa myös samalla tavalla iloa ja onnea <3
Meidän nuppu on kohta jo kuukauden! Mitenkä aika hurahtaakin niin nopeasti?! Tuntuu, että viikot menevät ihan tuosta noin ja kohta sitä huomaakin, että pikkanen on jo hirmu iso :)
Olen tänään toista päivää yksin kotona ja kuinka sitä pelkäsin ja itkin miehelleni, ku hän oli isyyslomalla. Mutta onneksi nämä kaks päivää on mennyt ihan jees. Vaikka pikkusella onkin nenä tukossa :/ Ollaan laitettu keittosuolatippoja ja ne on onneksi auttanut :) Pitää vaan toivoa, että tämä menisi pian ohitse. Vaikka täytyy sanoa, että kun mies töistä kotiin tulee, niin itsekin jotenkin huojentuu, kun tietää, että toinenkin on hoitamassa.
Tänään aijotaan tilata meille kantoreppu, kun tuntuu, että olis kiva saada kädet vapaiksi, että vois päivisin touhuta jotakin, sillon kun vauva on hereillä. Ajattelimme tilata Tula-kantorepun, onko kellään kokemuksia tästä?

Mäkin noita kantoliinoja ja reppuja oon tässä miettinyt että täytyiskö hommata. Oisko kellään tietoa niistä enemmän ? :)

Itellä on trikooliina, nyt muutamia kertoja kokeiltu. Vauva alkaa kitisemään heti kun laskee selälleen johonkin kun on hereillä, pitäis olla sylissä ja pystyssä. Liinaan kun laittaa niin uni tuntuu tulevan heti tai ainakin rauhottuu. Suosittelen!

Meillä tulan kantoliina ja en tiedä miten pärjäisin enää ilman :) juuri äsken tultiin itäkeskuksesta missä pikkunen köllötteli koko reissun ajan kantoliinassa tosi tyytyväisenä:) kotona saa tehtyä kaikki kotityöt ja syötyä ja vaavi on tyytyväinen. Luin ennen tulan ostamista, että monet tykkää pitkistä kantoliinoista kun niistä saa tehtyä niin monia sidontoja ja toi tula on siis 5m.. Tällä hetkellä pärjää kyllä sillä yhellä sidonnalla ja pienen opettelun jälkeen sidonnan teko menee vaikka silmät kiinni :-)

Kiva että teillä toimii liinailu. Mä oon yrittänyt muutamia kertoja saada vauvaa liinaan, mutta se ei tykkää yhtään...huutaa kuin syötävä ja painaa jalat suoriksi eli seisoo liinassa sitten... :/ Sylissä pitäisi kuitenkin pitää koko ajan kun on hereillä... onneksi meillä on iskä kotona, muuten ei tulisi yhtään mitään.

Meillä on käytössä babylonian tricot-slen kantoliina, josta on sekä äiti, isä ja vauva tykänneet. Ollaan käyty shoppailemassa liinan kanssa ja poika nukkuu tyytyväisenä liinassa koko ajan. Kotona myös täydellinen kun mies voi tehdä koneella hommia vauva liinassa jos äidin täytyy saada nukkua..:)

Meillä on käytössä manduca ja täällä tykätään siitä kovasti :) Helppo ja nopea laittaa päälle, sekä vauva oikeassa sammakko-asennossa. Tukee myös kantajan selkää..

Meillä on tuo Manduca kanssa, mutta neuvolan täti sanoi, että sitä ei pidä käyttää ennen noin kahden kuukauden ikää pystyasennon takia. Siskolta saan varmaan sellaisen rengasliinan tai miksikä sitä nyt kutsutaan, lainaan kokeiluun, niin josko vähän arki helpottuisi - isäntä kun lähtee ensi viikolla takaisin töihin.

oho, tuollaista en ole kuullutkaan ettei saisi käyttää.. Sillä meillä neuvolan täti oli ihan täpinöissään kun mulla oli se siellä mukana :)

Niin lisätään vielä että siis ollaan käytetty manducaa heti kun poitsun paino oli 3,5kg (olisko ollut noin 2vk ikänen) :D

Muokattu viimeksi:
Mä oon käsittänyt et Manduca on melkeinpä ainoa jota sa käyttää heti alusta alkaen?

Minäkään en oo kuullu ettei Manducaa sais käyttää pienen vauvan kanssa. Siellähän on erikseen vielä se vauvatukikin.

Meillä huudetaan taas masuvaivoja... ootteko huomannut mitkä ruoka-aineet aiheuttais vatsavaivoja vauvalle? Söin eilen ja tänään ruissipsejä, voiskohan niistä tulla jotain vatsaväänteitä? Mä siis täysimetän. Neuvola ei oikein osannut kertoa mitään et mitkä ruoka-aineet aiheuttais vatsavaivoja... kaali, sipuli, mausteet..muita?

No kieltämättä minäkin vähän ihmettelin, miksei saisi käyttää, kun kuitenkin se kilorajakin on sanottu ohjeissa. Ja aika moni vauva sen kyllä rikkoo ennen kahden kuukauden ikää. No, meillä ollaan vielä niin pieniä rimpuloita että ootellaan suosiolla vielä ainakin jonkin aikaa ennen kuin aletaan opettelu..

Takaisin