TerhiJii, voin suoraan sanoa, ettei tarvise tuntea huolta pätkän vertaa minusta ja jaksamisestani. Minä jaksan vallan hyvin hoitaa lapseni - ja takuulla hoidan heidät vähintäänkin kohtuullisesti ja riittävän hyvin. Pojat ovat kyllä hoidossa, mutta he ovat sen vuoksi, että olin töissä ennen vauvan syntymää. Ja koska heillä sujuu hoitotädin kanssa todella hyvin, ei ole mitään syytä ottaa heitä hoidosta pois. Tuo kolmevuotias tarvitseekin jo leikkikavereita. Eikä se hoitomahdollisus mitään luksusta ole. Se omavastuusumma, joka palvelustelin jälkeen jää maksettavaksi, hoituu helposti meiltä, sillä olemme töissäkäyviä ihmisiä. Tai no, minä olen nyt vanhempainvapaalla, mutta muuten. Kun vauva kasvaa, hän pääsee sitten samaan hoitopaikkaan ja minä palaan töihin.Ajankohtaa emme vielä tiedä: se riippuu vauvan persoonallisuudesta. Ehkä sitten, kun on puolitoistavuotias.
Kuten sanoin aiemmin, synnytyksen jälkeinen masennus häipyy kyllä, eikä tämä edes vaikuta toimintakykyyni. Se, että toiset päivät ovat huonompia kuin toiset, ei kerro mistään mitään. Niin on kaikilla meistä. Minulla on hoitotahoni (kuten neuvola), ja he kyllä puuttuisivat, jos jotain aihetta huoleen on. On paljon, paljon paskempia äitejä kuin minä. Minussa on äitinä paljon hyvää. Olen todella sensitiivinen ja empaattinen: kun on surua ja kitinää, osaan lohduttaa. En säästele suukkoja, syliä ja halauksia. Osaan laittaa rajat. Olen sinnikäs. Olen innokas ja innostuva touhuamaan kaikenlaista lasten kanssa. Kaiken lisäksi olen raivoraitis. En absolutisti, sillä ei ole mitään syytä ehdottomuuteen, mutta en vain tykkää alkoholista. Minun ongelmani eivät näy toiminnassa, ne ovat päänsisäisiä. Tämän tietävät kaikki minun lähelläni elävät, minut tuntevat. Ja jos jollekin uudelle tutulle kerron pääni sisällöstä, tulee heille suurena yllätyksenä, että minulla olisi jotain ongelmia. Olen ihan tavallinen ihminen. Juuri eilen luin uutisen, kuinka ammattilaiset ovat huolissaan siitä, millainen leima esim. masentuneilla on. Aivan vääränlainen leima. Mutta ole siis ihan rauhassa. Meidän perheemme pärjää kyllä. Minä. Mieheni. Lapsemme. Nyt en enää jatka aiheesta.
Hurraa! Toissa yö oli vauvan kanssa ihan katastrofi, mutta viime yö menikin aivan loistavasti! Eilinen puolestaan loppui mieheni kanssa nauruun. Ja iltapäivällä tapaan ihanan ystävän. On kaikki mahdollisuudet, että tästä tulee hyvä päivä :).