Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kunusiini; kuulostaa aivan meidän päiviltä! Lohduttavaa (ja samalla tietenkin surullista) että jollain toisella on yhtä vaikeaa ku mulla.. Itse tulin muutamaksi päiväksi vanhempieni luokse että on välillä muitakin kantajia kuin minä itse. Refluksilääkkeistä ei ainakaan vielä ole ollut apua.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

TerhiJii, mä oon kans kerran nähny vastaavaa. Olin kirjakaupassa töissä ja joku asiakas istui ainoalle asiakastuolille ja vieressä kävelly ja jutellu poika hyppäs syliin ja alkoi imeä. Siitä on vuosia, ja vauvankin imettämisen näkeminen oli silloin minusta kiusallista, ja ison lapsen imetys tuntui todella oksettavalta. Nyt ymmärrän vauvojen imetyksen, ja tykkään itsekin imetyksestä tosi paljon. On kuitenkin yhä tosi kornia antaa tissiä lapselle, joka osaa jo sitä ihan kokonaisilla lauseilla pyytää. Ääk.

Tää päviä parani. Mun ystävä soitti, mä itkin, se tuli tänne. Piti Omppua sylissä ja mä laitoin tiskit ja pyykit, ja sit mentiin kävelylle. Helpotti tosi paljon. Omppukaan ei sen sylissä itkeny, ku oli niin ihmeissään, ja koko vaunulenkin nukkui, ja nukkuu vaunussa yhä. Tekee ihmeitä, kun saa hetken hengittää.

Ja kiitos, ihanat, tuestanne! Ei tietenkään kiva, että teilläkin itketään, mutta kyllä se helpottaa tietää, ettei olla ainoita. Ettei tarvitse pohtia, onko meillä viallinen kappale ja mihin sen voi palauttaa ;).

Meidän vauva ei kakannut sitten viime perjantain. Ei hän näytä asiasta kärsivän, mutta äitiä asia kyllä vaivaa... On hänellä ollut viimeisen kuukauden ajan koko ajan tällaista, mutta silti minua kaihertaa. Tai rotarokotteen jälkeen kyllä kakka luisti, mutta taas palattiin tähän harvakseltaan kakkaamiseen.

Kiitos tuosta 3 kk linkistä. Vähän minuakin helpotti.

Meillä tyttö on jutellut, hymyillyt ja muutenkin ollut todella seurallinen ja tarkkaavainen jo 1 kk iästä asti. Mutta sen jälkeen ei olekaan mitään muuta tapahtunut. Onhan se kasvanut ja jäntevöitynyt ja pystyy nyt kannattelemaan päätään paremmin, mutta mitään uutta taitoa ei ole ilmaantunut yli puoleen toista kuukauteen. Äitiä turhauttaa, tässäkö se nyt on? (Toisaalta kaikki lapset (jos ei oli sairauksia) ovat oppineet puhumaan ja kävelemään ylioppilaskirjoituksiinsa menessä.) Tyttö ei käänny kyljelleen, tuntuu ettei edes oikein halua, ei kuolaa kovasti, ei tartu mihinkään, ei halua olla mahallaan...
Tyttö ei myöskään käännä päätään äänen suuntaan. Ihan selkeästi se kuulee ja reagoi esim. minun puheeseen ja tykkää siitä, mutta jos pää on kääntyneenä toiseen suuntaan, ei sillä ole mitään haluja kääntää päätään. Ihan kuin sillä olisi omat jutut kesken, eikä se välitä häiriöistä.

Muokattu viimeksi:
OnnellinenHelmi, meillä kakataan 2-3pvän välein, ja mua kaihertaa myös.
Meillä oli hetki, kun kakkailtiin jokaiseen vaippaan, ja sitten se harveni ja harveni, kunnes nyt ollaan tässä tilanteessa. Ja sen huomaa, että parin päivän jälkeen se alkaa ahistaan vauvaakin. Ja ne pierut, voi pojat! Ne haisee pahalle!! Yöks..
Mutta eikös ole sanottu, että kaikki 10x/pvä ja kerran 10pvässä välillä on normaalia? :)

Meillä kakataan edelleen se 3 kakkaa päivässä O_o Ihan käsittämätöntä.. Mä ottaisin mielelläni sen kerran päivässä tai kahdessa.. :D

Eka vauvauinti meni hienosti! Oltiin koko puolituntinen altaassa, vaikka ekakertalaisille on aateltu, et vauva kestää 10 minuuttia. Kaikkia liikkeitä näin pienen kanssa ei voi tehdä, mutta hauskaa oli silti :). Pukuhuoneessa tuli sitten itku, kun oli niin väsynyt kaikesta, mutta itkukin loppui kuin seinään: beibi nukahti. Enkä ehtinyt omaa kroppaanikaan surra, ja onneksi siellä ei ollut mikään barbikomitea vastassa. Ensi viikolla uudestaan, kivaa!

Muokattu viimeksi:
Meilläkin kakataan 2-5 päivän välein. Annoin luumuvettä muutamana päivänä kun asiasta olin huolissani ja tajusinkin jälkikäteen että silloin meillä itkettiin ja lujaa! Kuitenkin kun vauva kakkaa, kakka on löysähköä eikä mitenkään kovaa eli normalia liene!

Mekin mennään vauvauintiin jos vaan saadaan paikka :) Hauskaa!

Kunusiini, missä käytte vauvauinnissa? Olitko yksin vai miehen kanssa? Itseänikin kiinnostaisi kovin, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt caribiassa olevissa rymissä (suuri sydän) on vain aamuisin vapaita ryhmiä. Meidän vauva nukkuu niin aikaisin..
Mitä pienen kanssa siellä tehdään? Missä se oli sulla suihkutiloissa? Kaukalossa? Paljon kysymyksiä, mutta lähipiirissäni ei ole vauvauitu lainkaan :-)

Vauvauintiin oltaisiin mekin menossa vuoden vaihteen jälkeen, jos vaan saadaan paikka sellaiseen ryhmään että isi pääsee mukaan. Mä sain tänään tiedon ja tarkan päivämäärän, koska joudun ensimmäiseen jalkaleikkaukseen, tammikuun lopulla siis. Silloin en siis ole ainakaan pariin viikkoon kykenevä uima-altaaseen. Nyt kun tämä on tiedossa niin yritetään järjestäytyä sopivaa ryhmään.

Mä ihan vaan keitin kuivattuja luumuja vedessä, tai siis liotin niitä kiehuvassa vedessä ja sitten jäähtyneenä annoin sitä ruiskulla suuhun. Taisi olla emmu_ma kun ohjeen vinkkasi, ihan määrien kera?

Meillä käytiin 4. kerran vyöhyketerapiassa, ja alkoi olla niin, ettei suolistopisteitä enää niin itketty, mutta niska-hartiapisteitä kyllä. Oottelen maanantaita, 2kk neuvolaa, että voin kysästä vähän tuosta jäntevyydestä. Onko kenenkään muun beibillä taipumusta kääntää päätä/pitää päätä vasurille kääntyneenä jatkuvasti?

Nyt tyyppi istuskelee sitterissä ja sieltä suunnalta kuuluu mielenkiintosia juttuja. Nauraa mm. itselleen ja omille käsilleen.. :D

Juu, tässä meidän saama ohje :)

Valmistus: Kahvikupilliseen keitettyä vettä lisätään 4kuivattua luumua. Annetaan liuota puoli vuorokautta. Siivilöidään luumut ja irtoroskat pois. Liuos säilyy jääkaapissa 2vrk käyttökelpoisena. Annostelu; aloitusannos 1-2tl aamulla ja illalla. max.20-30,ml aamulla ja illalla. Annos ja käyttöaika määräytyy vasteen mukaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mamsi, meillä poika piti lääkärineuvolan aikoihin päätä aina oikeelle päin ja epäiltiin itekin sen johtuvan siitä että nukku yöt oikeella kyljellä. Saatiin ohjeeks nukuttaa päivisin toiselle kyljelle ja laittaa leluja vasemmalle puolelle jotta kääntäis katsetta niiden perässä. No vauvaa ei kyllä lelut sillon vielä kiinnostanu joten siitä ei ollu apua mutta kun vaihdettiin makkarissa järjestystä ja pinnasänky toiselle laidalle että poika nukkuukin vasemmalla kyljellä niin nyt pää kääntyilee sujuvasti puolelta toiselle eikä enää suosi toista puolta. Mäkin luin sillon siitä ylijäntevyydestä mutta muut "oireet" ei kaikilta osin täsmänny joten epäilen että oli vaan huomattavasti enemmän oikeella kyljellä ja siitä tuli vahvempi ja luontevampi puoli.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

TerhiJii. Käydään Caribialla Simsalabimin uinnissa :). En onnistunu saamaan sellasta aikaa, et mieskin pääsis, joten piti selvitä ihan yksin. Toisaaltahan miehestä ei ois paljoakaan apua, koska eri pukuhuoneissahan miehet ja naiset on kuitenki. Eli naisystävästä ois ehkä apua, mutta toisaalta kellään muullakaan ei ollut kuin yksi aikuinen vauvan kanssa altaassa. Ihan hyvin selvisi yksin, ja pystyi paremmin tutustumaan toisiin. Ollaan siellä 14:30 torstaisin, ja ryhmässä on varmaankin vielä tilaa, kun meitä oli tänään vain 3 (joitakin oli poissa käsittääkseni). Ihan aikaiset aamuajat ei meille sopisikaan, koska vauva nukkuu kymmeneen asti, joskus melkein yhteentoista.

Mä laitoin turvakaukalon vaunurunkoon. Omppu oli kaukalossa sillä aikaa kun puin ja kävin suihkussa. Kaukalon voi jättää suihkutilaan uinnin ajaksi. Vauvaa ei tarvi kastella ennen allasta, ettei palellu. Uimahosut myös riisutaan pois jo altaassa ennen poistumista ja kääritään heti pyyhkeeseen, ettei tosiaan jäähdy matkalla suihkuun. Suihkutilassa oli myös sellaisia muovisia pottamaisia vauvojen istuimia, joihin voi pistää sitten vähän isompana odottamaan. Mä en lähtiessä ruvennut pesemään tukkaa kunnolla, huuhtelin vaan itseni ja vauvan hyvin, koska näin, että pieni oli väsynyt ja alkaisi pian huutaa - ja niinhän se alkoikin. Pukuhuoneessa on muutama hoitoalusta lattialla, päälle voi laittaa oman pyyhkeen, kun pukee vauvansa. Varalta ehkä otan kuitenkin oman mukaan, koska niitä alustoja oli vain kolme.

Altaassa oli laululeikkejä ja vapaata "uimista", ja sitten on sukellustreenejä (näin aluksi vain kaadetaan vettä ämpäristä niskaan ja jos onnistuu niin päälle, myöhemmin varsinaista sukellusta kun kehittyy. Mä pyysin saada kaataa vettä jo nyt ekalla kerralla päälle, koska ollaan sitä jo kotikylvyssä koitettu, ja kahdesti tehtiin ja oli ihan ok, vähän meni mutrusuuksi mut ei itkua, huh.). Lopuksi oli taas laululeikki. En oo halunnu mihinkäään muskariin ku oon aatellu, et lastenlaulujen jollottaminen ringissä ei oo mun juttu, mutta tuossa, kun vauvaa uitti samalla, ei haitannut laulut yhtään. Omppua ainakin rauhoitti kuulla tutut Ihhahhaat ja Leipuri Hiivat, ja jokainen äiti lauloi suoraan omalle vauvalleen, ja jokaisella oli siinä sellainen oma vuorovaikutushetkensä menossa.

Kunusiini, vitsit miten kivalta kuulllostaa, mä luin ihan innoissani ja hihkuin miehellekkin :-) Mä voisin soittaa tonne ja kysyä mahduttaisko me porukkaan. Mä olen niin huono kaikissa netti-ilmoittautumisissa. Haluaisin ennemmin asioida jonkun ihmisen kanssa kuin koneen. Voihan tuon aloittaa ilman miestäkin ja tosiaan, niitä apukäsiä tarvii enemmän suihkussa kuin altaassa. olisko sulla kunusiini sen teidän vetäjän yhteystietoja?
Me ollaan suihkussa menty vauvan kanssa ihan kokonaan veden alle, kylvyssä vettä on kans kaadettu päälle. Tykkää suihkutella enemmän kuin olla kylvyssä, mut onhan se ihan eri olla itsekkin siellä vedessa vauvan kanssa. Meillä on kyllä muutaman kerran tullu oksennus kesken kylvyn... hmm..
Onko siellä uimahousujen alla muuten erikseen vielä joku vaippa? Oliko sulla suihkussa siis kaukalo kiinni niissä vaunuissa?

Toi nettijuttu on oikeesti tosi helppo ja kätevä. Siinä toisessa uinnissa pitää ite summata laskut ja hoitaa erikseen kaikki perumiset jos on kipeä jne. Tässä Simsalabimissa saa heti valmiin laskun jonka voi verkkopankissa maksaa, ja vapaana olevat paikat ja sen sellaiset on kätevä hoitaa sillä. Nyt kevään aikoihin tulee joku muutos, kun niillä uudistuu entisestään systeemit, kannattaa ottaa sinne yhteyttä siis :).

Mä jätin vaunurungon siihen respan viereen, mihin vaunut jätetään, ja otin pukuhuoneeseen ja suihkuun sen pelkän kaukalon. Uimavaippaa ei saa käyttää, ettei altaassa lillu mitään hiukkasia. Eli pelkät uimahousut vain, muistaakseni tytöilläkin vain housut, ainakin noilla kahdella tytöllä oli vain uimahousut, ei mitään bikinejä eikä kokopukua (varmaan, ettei palellu, kun on koko ajan sen verran pinnassa?)

Miksköhän oon ees maininnu vaunurungon :D? Varmaan siks, ku menin sinne vaunujen kanssa bussilla ja kävelin takas, ku ei oo autoa. Eli siis se runko ei oo mitenkään yleisesti tarpellinen. Mä oon vaan niin tohkeissani et kerron näköjään vähän kaikkea.

Takaisin