Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanan hyvin teidän vauvat nukkuu! En miekään valita, toivoisin vaan että vauva menisi aiemmin nukkumaan.... Parina iltana mentiin jo klo 22-23 unille, vaan nyt kuvio on aina sama: unille klo 21, unta tunti ja vauva herää eikä rauhoitu enää. Ja sitten valvotaan ainakin tuonne klo 24.00 asti. Ei auta maito, ei syli, ei sitteri. Ei siis itke, paitsi jos koettaa nukuttaa tai laittaa sänkyyn. Itkeskelee tosin vähän kun alkaa nukahtaa ja taistelee unta vastaan. Sitten kun vauva nukahtaa niin herätykset on klo 3.00-4.00 välillä ja seuraavan kerran klo 6.00-7.00. Sitten vielä nukutaan yleensä klo 10 asti. No, tähänkin auttanee aika. En suoranaisesti koe olevani väsynyt, kaipaisin vaan miehen kanssa hetken kahden keskistä aikaa.

Ai että mie odotan että vauvalle saa alkaa antaa kiinteitä! Meillä kun se imetys kariutui niin olisi mukava jo vauvalle antaa muutakin kuin maitoa. Velliä koetettiin antaa vähän korvikkeen seassa, mutta alkoi tulla happamia pukluja niin lopetettiin se kokeilu ihan alkuunsa. Maitoa meillä menee noin litran verran päivässä. Pitääkin neuvolassa ottaa puheeksi.

Muuten tuntuu että viikko viikolta ja päivä päivältä vauvan kanssa on helpompaa. On opittu tuntemaan toisemme ja toistemme metkut. Oon aivan totaalisen rakastunut vauvaani ja on ihana olla äiti <3 paras "työ" tämä äitiys mitä olen koskaan tehnyt.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Viime yön eka unijakso 9 tuntia! Mitä tekee äiti? Valvoo. Tisseihin sattui kauheasti, enkä jaksanut käsin lypsää kuin pahimman osan, ja hetken päästä oli tilanne taas ihan sama. En jaksanut nousta uudestaan alakertaan pusertamaan tissejä, joten kärsin ja aloin stressata. Mietin kaikkia niitä ystäviä, joita mulla ei ole. Kaikki kaverit ei oo edes käyneet katsomassa vauvaa, ja se on kohta jo 3 kuukautta vanha. Aina peruuntuu sovitut ajat. Kunpa tuntisin jonkun, jolla ois lapsi tai lapsia.

Pitääkö mun lähteä johonkin mammakerhoon? Ensi viikolla alkaa vauvauinti, ja sekin ahdistaa. Mua pelottaa näyttäytyä bikineissä. Ja pelottaa, tykkääkö vauva. Se kun on tosi temperamenttinen. Ei suostu enää jumppaamaan selällään eikä mahallaan, ei edes olemaan makuultaan lattialla silloin, kun itse olen vieressä. Sitterissäkin on kärsimätön. Pitää viihdyttää ja rauhoittaa vuorotellen. Osaa jo "hienosti" uhkailla itkulla: huutelee vihaisesti ja jos en osaa heti arvata, mikä sitä ärsyttää, alkaa tehdä alkavaa itkua. Ja aina kun sillä on hauskaa, se menee lopulta yli ja seuraa pahantuulisuus. Ei oikein hallitse tunnetilojaan. Huoh, ihan kuin mun pikkusisko. Ja se on nyt 25, ja yhä yhtä kamala ;D.

Emmu_ma: niinkuin onkin ollut puhetta, niin meidän vauvoilla on samanlainen tuo rytmi. Tänään mainitsin siitä käydessäni jälkitarkastuksessa ja terkka sanoi, että siihen auttaa vaan aika. Ja että vauvan ollessa vähän isompi, voi yrittää rytmiä aikaistaa herättelemällä vauvaa aamulla aikaisemmin jne.. Joo, iltaisin ei oo kyl miehen kaa kahdenkeskistä aikaa :D

Kunusiini, uskallat sä sinne mennä :D En jaksa uskoa että siellä kukaan jaksais kattoa kieroon, kun on kuitenkin kyse vauvauinneista. Mun äiti sanois tässä vaiheessa että "Kuka siuta siellä kattoo?" :D Ahaha.

Meillä on kanssa temperamenttinen likka. Tänään kiukutellut millon mitäkin. Meillä menee myös itkut "asteittain" ekana sellasta varoitushuutelua, ei yhtäjaksoista ja puuskuttaa välissä kovaäänisesti, tässä vaiheessa äiti pölähtää paikalle heiluttelemaan ipanan nenän eteen leluja ja puhumaan tyhmällä äänellä. Syytä ei löydy. Itkuaste numero kaksi: Tässä vaiheessa alkaa yhtäjaksoisempi hieman kovempi ulina joka yltyy kokoajan mitä kauemmin menee aikaa itkun syyn selvittelyyn. Itkuaste numero kolme: Hirveetä huitomista ja huutoa. Tässä vaiheessa on kaiveltu vaippaa auki että onko siellä mitään, katsottu kellosta että tunti syömisestä ei voi siis nälkääkään olla. Itkuaste numero neljä: Yltynyt raivo on saanut vauvan naaman punaiseksi ja huutaa sellasta älytöntä mörinää minkä äänen matkimista ei äitikään osaa tehdä ilman että menis oma ääni käheäksi. Sitten löytyy joku typerä syy mitä ei huomannut heti: Kauluksen toisella laidalla on puklua ja kun vaihtaa bodyn on vauvakin taas äänettömällä moodilla. Tai vauva kaipaa rauhoittelua laululla ja silittelyllä, syy: väsymys.

Helppoa.

Niin ja mä oon nyt todennut että 4h välein heräily on ihan ok mulle, etenkin kun heti syötyään itsensä täyteen nukahtaa kun sormia napsauttamalla. Sen pari kertaa kun ipana on pidemmän pätkän nukkunut niin on itse hereillä miettimässä että miksi se ei oo vielä herännyt nälkään? Menin melkein koko kouluajan 4-5h yöunilla niin kai mä en sit vaan oo nukkuvaa sorttia :D

Mie oon vaihtanut kokoa vaipoissa ihan kun alkaa näyttää käytössä oleva koko käypäiseltä tai naftilta. Nyt vaihdoin pamperssit kokoon 3, ja miusta se ei ollutkaan paljon isompi verrattuna kakkoseen. Ja se Lidlin vaippa oli paljon pampersia isompi. Näköjään pitää vaan aina kokeilla. Liberot käy pieneksi nopeammin kuin muut.

Meidän pupelosta on tullut ihan mahdoton höpöttäjä! Isälleen höpöttää tuossa ihan mahdottomasti ja päivällä tuosta moottoriturvasta sai osansa tuollainen iso nalle mikä pojalla on leikkimatolla. Ihana :) kädet on myös löytyneet ja niitä täytyy ihmetellä aina varsinkin hoitopöydällä. Tavaroihin osaa myös tarttua vaihtelevalla menestyksellä ja omia varpaitaan kanssa innokkaasti kokeili tänään päivällä. Uskomatonta! Minne hävisi se pieni vauva :) <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mitenkäs, kuolaako teidän vauvat? Meillä kuolaa tulee minusta ihan tosi paljon, ja nyrkit/sormet on suussa melkein jatkuvasti. Tutti ei kuitenkaan edelleenkään kelpaa.... yritetty kyllä on, koska minusta tutti olis kivampi imemisen kohde kuin nyrkki, josta on tosi hankala sitten vierotta... Vinkkejä?

Meillä on vaihdettu isompaan vaippakokoon, kun on alkanut tulla vuotoja tai sitten kakat ei vaan oo millään mahtuneet käytössä olleeseen vaippaan. Nyt käytetään Pampersin kokoa 3 (4-7kg) ja poika on varmaan vähän päälle viisikiloinen.

Emmu_ma: ihanaa, että vauva kasvaa, mutta toisaalta haikeaa, kun se tapahtuu niin nopeasti :) Itsekin tänään ihmettelin, et missä välissä vauvasta on tullutkin noin iso. Meidän poika ei tosin vielä ymmärrä käsiään :D

Niin ja meillä kuolaa kanssa ja paljon! Ja tekee välillä tosi hienoja sylkikuplia. Mie oon kanssa aina yrittänyt vaihtaa nyrkin sijasta imeskeltäväksi tutin heti kun huomaan nyrkin olevan suussa. Miun vaatteet varsinkin on aina ihan kuolassa, kun poika on sylissä tai olkapäätä vasten <3 Ihannaa..

Selvä juttu :) Ootko jo kokeillu noita ohuita vaippoja? :) Meillä tota liberoo käytetty, huomenna tulee pampersit testiin. Sit vois melkein noita testata, jos saa täältä hyvät suositukset? :)

Meillä on ollut Lidlin vaipat käytössä siitä asti kun siirryttiin kolmos kokoon, eli muutaman viikon (eli on niitä vaippoja ollut kaupan jo jonkun aikaa.. Tosin eka kerran näin mainoksen niistä uusimmassa Vauva-lehdessä). Meillä toimivat moitteettomasti tai no niitä ei ole suunniteltu mahallaan oloon, eli sillon meidän poitsu lirittää niistä ohi ;) Alussa vaipat tuoksuvat voimakkaasti muoville mutta haju hälvenee nopeesti kun avaa pakkauksen. Liberosta meillä tuli vaippaihottumaa ja ne vuoti aina lävite :(

Minä oon ainakin ollut tyytyväinen niihin Lidlin ohuihin vaippoihin. On kiva ko mahdollistaa lisäksi joidenkin sellasten bodyjen pitämisen, jotka paksummilla vaipoilla kävis jo lyhkäseksi. Niitä Lidlin vaippojahan ei taida ollakaan ko koosta 3 ylöspäin.

Onko ne sit tosiaan paljon ohuempia ku normaalit. Meinaan vaan, et ei noi liberonkaa vaipat kovin paksuja oo, Muumit kyllä oli, ku näytteitä testailtiin.

Takaisin