Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
syysmami, vika ei varmasti ole teissä! vauvoillakin on varmasti parempia ja huonompia päiviä. Onko väsynyt, vaivaako maha? Ja lattialla olemiseen, ootteko kokeillu sitteriä?

Syysmami: onko kitinä varmasti tyytymättömyyttä eikä esim. mahanpuruja? Äläkä huolehdi siitä hymyilystä: vaikka minä olen pääsääntöisesti koko ajan vauvan kanssa, niin vasta tänään hän hymyili minulle. Ja on kuulemma muille jo väläytellyt hymyjä monta viikkoa. Kyllähän siitä vähän surulliseksi tulin, kun ajattelin, että onko minussa jotain vikaa kun ei minulle hymyile. Mutta ei äitissä mitään vikaa ole, on vaan sattunut toisille toiseen aikaan hymyilemään :) Minäkin olen välillä miettinyt, että mies näkee työpäivänsä jälkeen aina vauvan sen ollessa itkuisemmillaan. Päivisin ei juuri kitise, illalla jonkun verran. Jostain luinkin sellaisesta kuin "virka-aika vauva", kannattaa vaikka googlettaa jos siitä löytyisi juttua. Suurinpiirtein asia meni niin, että päiväsaikaan kaikki menee paremmin ja illalla kitistään ja teksti auttoi ymmärtämään, ettäse on varsin normaalia!

Ja senkin olen lukenut, että vauvoilla on itkuisin kausi 6-8viikkoisena ja siitä pitäis alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Jos ei siis ole koliikista johtuvaa itkuisuutta. Tykkääkö vauvasi muuten olle sitterissä? Meidän vauva rauhoittuu siihen, jos missään muualla (edes sylissä) ei ole mieluista. Tsemppiä sinulle ja hirmuisesti jaksamista! Joskus vanhempia koetellaan, mutta se on hyvä muistaa, että vauvaiän itkuisuus ei vaikuta millään lailla siihen, millainen luonne lapselle tulee isompana! <3

Ei teissä ole mitään vikaa! Vauvat ovat joskus semmoisia (kun on mahakipua ym.), ja se helpottuu varmasti sen maagisen kolmen kuukauden jälkeen. Ja kaikki vauvat ei tykkää olla lattialla, jos teillä on sitteri niin kannattaa ehdottomasti kokeilla sitä, meillä se ainakin toimii. Eilen meilläkin oli itkuinen ilta mut se johtuu siitä että meidän pikkuiselle on tulossa hammas... Joten annoin panadolia hänelle ennen nukkumaan menoa ja se auttoi.

Mua niin ärsyttää kun meidän napreon napa ei oo vieläkään parantunu, ikää jo 6 vkoo. En viitti käyttää vielä kestovaippoja ettei märkä vaippa haudo lisää. Laapistettu 3 kertaa, mitään kotihoito-ohjeita ei oo tullu, siis sen perus kostealla pyyhkimisen ja kuivaamisen suhteen. Ärrr. Lääkärineuvola parin viikon päästä, sillon kuulemma katotaan taas. Tarvittaessa näytteet että onko sientä. Muilla vastaavaa?

Täällä on alkanu myös viime aikoina kauhee maistkutus imetyksen yhteydessä, ei auta asennonvaihdot eikä mitkään. Eilen maiskutti pullollakin. Ilmeisesti ei mitään harvinaista näillä viikoilla ja menee ohi, jos imetysvertaistukiryhmää uskominen.

Meitin pikkumies on melkoinen sylivauva . Kyllä se lattiallakin jonkun verran viihtyy ja istuimessaan, mutta kyllä syli vie ylivoimaisen voiton (äipän selkä vaan kipeytynyt jonkun verran). On alkanut jutteleen kovasti. Vastaa, kun kyselen kaikkea. Hihkuu välillä ääneen ja vastaa aina hymyyn. Nämä parhaat hetket ajoittuvat aamuun ja pitkien iltapäiväunien jälkeen, kun on virkeä ja hyväntuulinen. "Tyytymättömyyskitinää" vielä jonkun verran iltaisin, mutta onneksi nyt selkeästi vähentymään päin (ikää 10 vkoa).

Kiitos kaikille tsempeistä <3
Varmaan osittain vaivaa masukin mutta en usko että kaikki kitinä/huuto voi niistäkään johtua. Esim. eilisiltainen lattialla pitäminen sai sen raivon partaalle ja itki lähes suoraa huutoa sen jälkeen koko illan. Meni itkuisena nukkumaan ja nukkuikin levottomasti.. Tänä aamuna sama rumba jatkui, ei ole tyytyväinen yhtään missään :( Alan olla tosi väsynyt!!
Kokeillaan nyt seuraavaksi vyöhyketerapiaa, huomenna on eka aika. Alkaa olla keinot vähissä.

Syysmami: Meillä oli ihan samanlaista. 6-7 viikkoisena taivas aukesi kun lopetin "lapsentahtisen" imetyksen ja aloin rytmittämään ruokailuita.

Tää tissiposki oli meinaan syömässä jatkuvasti ja se teki kurjaa oloa ja itkuisuutta.. Pari viikkoa kesti opettaa vauva uuteen tyyliin, maitoa ei saa kuin kelllon mukaan päivisin vähintään 2 tunnin välein. Luppoajalla ensin ulkoiltiin koska se oli toinen asia tissin lisäksi mihin oli tyytyväinen. Rampattiin ulkona jatkuvasti. Lopulta aloin hyvinä hetkinä jumppaamaan vauvaa, aluksi sohvalla ja välillä lattialla. Vain niin kauan ku laps oli tyytyväinen. Pienestäkin tyytymättömyyden eleestä otin ennen huutoa syliin ja lähdin kävelee pitkin kämppää niikuin mitään ei olis tapahtunutkaan.. Yhtäkkiä huomaisin sen istuvan sitterissä tyytyväisenä, siinä aloin näyttelee leluja ja lukee kirjaa, sit hommattiin leikkimatto.. Nyt viihtyy yksikseen sitterissä tai matolla puolisen tuntia..

Lähde ulos sen kanssa tai tee kotihommia laps kantoliinassa tms. Lähde tutkimaan kellaria, siivoomaan vaatekaappeja vauvan kanssa, tanssi ja yritä nauttia liikunnasta. Ja en tiedä imetätkö "koko ajan" mutta lopeta se :-)

Kiitos vinkeistä TerhiJii, tuo kantoliina olis taivaan lahja kun osaisin sitä vaan käyttää.. Meillä ahdistuu vaan sekä äiti että tyttö kun yritän hänet siihen laittaa ja se on yhtä raivoamista. Syöttövälit on 2.5-3 tuntia, ollut oikeastaan aina. Pitää kokeilla tuota ennakoimista noiden kitinöiden suhteen, sekin tosin voi olla hieman haasteellista kun tyttö saattaa räjähtää nollasta sataan ilman ennakkovaroitusta ja huutaa sen jälkeen pää punaisena puoli tuntia :/ tänäkin iltana on ollut selittämättömiä raivokohtauksia kolme kertaa, kestäneet 10-30 min ja loppuneet vasta sitten kun on huutanut itsensä väsyksiin. Kylvetys meni poikkeuksellisesti suhteellisen hyvin kun ennakoin antamalla tissiä noin tunti ennen kylpyä. Pikkasen itketti mut huomattavasti vähemmän ku normaalisti. Nyt on nukkunut jo puolisen tuntia sängyssään mutta yöt meillä onkin aina menneet mukavasti.. Huomista pelätessä!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

tsemppiä ja jaksamista syysmamille! <3

Kyllä sitä ittekki tuskastuu kun vauva ei rauhoitu ja itkee vain.. meillä itketään vatsaa ja iltaisin yleensä. Välillä meinaa aina olla kiukus pimulle ku ei mikää auta ja ei rauhoitu :( Mutta vantsanväänteet ja rauhoittunut selvästä.. ei enää niin paljo ku pariviikkoa sitte! Se on vain ilkeä ku vatsanväänteet herättää vauvan ja se nukkuu selasia pikapäikkäreitä ja sitte pitää vielä taistella unta vastaan kovalla sitkeydellä!

Hassu tunne, kun on päivällä aikaa tehdä omia juttuja, tai vaikka niitä kotitöitä. =) Saatiin siis viimein itkuhälytin, niin olen nyt tämän viikkoa nukuttanut Monsteria päiväunet kokonaan tuolla ulkona. Hyvinhän se on ennenkin nukkunut, mutta herännyt tosi pian sisään tulemisen jälkeen. On siis malttanut nukkua sellaisia tunnin unia. Mutta toista on nyt, maanantaista saakka päikkärit kestää sen 3-4tuntia! Välillä täytyy kyllä käydä heiluttamassa vaunuja mutta nukahtaa samantien uudestaan. Siistiä! Olen siis saanut leivottua ristiäisiin ja siivottuakin ja vaikka mitä päivällä. Niin, ja sitten Monsteri jaksaa olla hereillä sen 3 tuntia ennen seuraavaa unen tarvetta, eli päästään vähän seurustelemaankin. Yöt nukutaan edelleen yhden tai kahden syömisen taktiikalla, ja aamu alkaa 7 ja 8 välillä, enimmäkseen. Meillä on siis jonkinlainen rytmi!! (tämän kun sanon niin varmaan pyörähtää häränpyllyä... )

Ensimmäinen vyöhyketerapiakerta takana: tädin mukaan sekä selässä että niskassa tuntuu jännitystä, samoin ihan selkeästi masu oireilee. Antoi myös hyviä vinkkejä kotiin ja nyt odotetaan ensi viikon käyntiä. Rotarokotetta pitää siirtää koska hoitoja ei kuulemma anneta yhtä aikaa rokotteiden kanssa koska rokotteet tehostaa hoitojen vaikutusta. 3-4 hoitokertaa kuulemma tarvitaan yleensä että alkaa itkut helpottaa.

Ihan perus hierontaohjeita ja sitten se näytti korvasta sellaisen punktiopisteen mitä hieromalla saa vauvan vatsanpurut helpottamaan; pitääpä kokeilla ensi kerralla kun vauva on kovin itkuinen. Ja niin; jos teette vauvahierontaa kotona niin hieronta tulee aloittaa aina oikealta puolelta ja lopettaa vasemmalle; oikea aktivoi ja vasen rentouttaa ;)

Meillä vauva alko vasta 2kk iässä hymyileen enemmän ja kiinnostuun ihmisistä ja mietin myös monet illat että inhooko se meitä. Nyt hölöttää ihanasti vastauksia kun juttelee ja hymyilee ja naureskelee jo kovasti. Huomasin ainakin itestäni että kun yhtenä päivänä vaan rentouduin ja höpöttelin vauvalle koko ajan niin sekin muuttu ihan täysin. Jotenkin se vaan alitajunnassa vaikutti kun vauva tuntu niin apaattiselta eikä ollu ympäristöstä kiinnostunu millään lailla. Tsemppiä syysmami :)

Kävin tänään mun työpaikalla ja oon välillä vähän kaipaillu töihin kun on kotona niin yksinäistä. Mähän muutin miehen perässä 300km viime vuonna enkä oikein oo löytäny täältä vapaa-ajan viettokavereita niin työkaverit ja asiakkaat töissä oli mun ainoo sosiaalinen verkosto täällä ja nyt kun niitä ei enää päivittäin nää niin möllötän vaan vauvan ja miehen kanssa kotona ja oon kateellinen kun mies näkee omia kavereitaan. Olis täälläkin joku perhekahvila mut jotenkin vaikee yksin lähtee semmoseen mukaan kun kuitenkin siellä kaikki muut on käyny ennemmin ja pitäis yksin uutena päästä porukkaan. Plaah. Haluisin kovasti olla lapsen(/lasten) kanssa pitkään kotona mutta pelkään että vaan masentuneena erakoidun enkä nää koskaan ketään. Lisäks alko töissä surettaa kun niillä on parin viikon päästä pikkujoulut eikä kukaan oo tullu ajatelleeks kysyä mua mukaan... :( Ei sillä että olisin lähteny kun vauva ei huolinu pulloo kun sen miehen kanssa jätin jäljitarkastuksen ajaks ja mun äitikin on täällä just pikkujoulupäivänä mutta ois ollu kiva jos ois kysytty kuitenkin.

Niin ja vielä, lueskelin miehelle tänään neuvolakortun takaa niitä "taitoja" ja vauva nauraa höhötti ihan innoissaan <3 Oon vähän jo lukenu sille kirjoja mutta näköjään suurimman suosion sai "istuu tuetta, seisoo tuetta"-litania, meidän tuleva lääkäri :D

Rohkeasti vain perhekahvilaan, varmasti ottavat sut avosylin vastaan :) Sitähän varten niitä on ettei äidit oo yksin vain kotona vauvan kanssa ja samalla tietysti se vertaistuki ja että näkee muita ihmisiä ja saa jutella muitten kanssa ! :)
Itse en ole vielä käynyt mutta menossa oon ensviikolla! Siinäpä sen sitten näkee onko mun juttu vai ei :)

Muistanko oikein, että olitkos Hento Seinäjokinen? Miten toi perhekahvila kokoontuu ja missä?

Marsi: Joo seinäjokisia ollaan! :) Ne on MLL:n joihinka oon osallistumas.. Tiistaisin on masu- ja vauvakahvila Klo 10-12 ja Keskiviikkoisin Esikoiskahvila 12-14. Tuonne Esikoiskahvilaan olis tarkoitus mennä! :)Nyt en oo varma osotteesta olisko se ollu tuos ruukintiellä.. Tuun tänne ilmoittamaan ku saan tietää. http://www.mllseinajoki.fi/perhekahvilat/ Tuos on noista ryhmistä vielä! Mukaan vain jos pääset tulemaan. Mukava olis tutustua Seinäjokisiin äiteihin :)

Joo siis siellä Ruukintie 26:ssa on nää kahvilajjutut :) Ollaankin menossa jo tiistaina sinne., kun Ke ei käy :=)

Kävipä tuuri, perhekahvila alottaa tauon jälkeen tällä viikolla ja uusien vetäjien kanssa, ehkä uskaltaudutaan paikalle ja pitää toivoo ettei kaikki vauvat oo paljon vanhempia :)

Pakko hehkuttaa tota miestä! Vauva-lehti tuli tänään ja se luki sen ekana ja hartaasti kannesta kanteen ja ääneenkin mulle jotain kohtia, siellä oli juttu vauvan nukuttamisesta ja se oli luettu ilmeisen tarkkaan; tulin lenkiltä ja vauva nukku omassa sängyssään ja nukkuu siellä yhä!! Ihan mahtavaa jos mies sais sen jatkossakin nukahtaan alle 20 minuutissa kun mulla voi mennä siihen tunteja kun vauva kitisee tissillä väsymystä vastaan ja kun alkaa vihdoin nukahtaa niin havahtuu unesta jos vähänkin liikahdan. Huomenna vaihdetaan makkarissa järjestystä niin että pinnasänky ei oo seinää vasten kuten nyt niin vauva on helpompi laskee sylistä sinne. Saisin mäkin lähtee iltasin rauhassa koiran kanssa lenkille jos illat alkaa sujua. Toivottavasti en nyt hehkuttanu liian aikasin! Miehellä on kyllä paljon bänditreenejä näin iltasen mutta jos ees joinain iltoina saisin tehä omat iltajutu rauhassa ja säästyisin siltä monen tunnin nukutusrumbalta :) mulla on vasen lonkka ihan tulessa iltasin kun makaan samassa asennossa niin kauan, täytyy samalla siirtää pinnis toiselle puolelle sänkyä niin saa vaihteeks nukkua oikeella kyljellä yöt.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Meillä auttoi yön(k)ukkumiseen ihan vain nukkumaanmeno aika. Tyttö sai mennä ihan omatahtisesti pitkään, kun meitäkään ei aikataulut hirveästi haitanneet. Ollaan yökukkujia koko perhe. Lopulta se johti siihen, että tyttö nukkui vasta viideltä aamulla ja huusi viimeisen tunnin väsymystään. Ei auttanut kanniskelut jne. Vaikka päivällä nukahti ihan hyvin itsekseen tai vaikka vaunuun, niin iltaisin (no öisin) oli yhtä huutoa. Sänkyyn ei voinut laittaa yksin ollenkaan.

Sitten vain yhtenä iltana päätin, että tyttö menee yöunille aikaisin. Samana päivänä se nukahti klo 22 ja minä päätin, että nyt ollaan yöunilla. Jotenkin se sitten vain hoksas, että nyt pitää nukkua. Välillä se herää syömään, mutta nukahtaa uudestaan. Näin on nyt ollut viikon verran ja ai että on helppoa. Nukuttaminen ei kestä kuin 20 min. sisältäen syötön, vaipanvaihdon ja iltalaulun. Sen jälkeen tyttö on ihan sippi. Toivottavasti tämä jatkuu tulevaisuudessakin. Meillä tyttö on ollut alusta asti hyvä nukkuja, vain yöllä ei osannut nukahtaa. Päivisin tyttö saa mennä ihan omassa tahdissa. Katselen vain, että kovin pitkiä unia ei tule kello 18 jälkeen, jotta illalla sitten väsyttäisi. Nykyisin myös nukahtaa iltaisin ihan hyvin yksin sänkyyn, jos ei ihan ole vielä saanut unen päästä kiinni nukutuksen jälkeen tai jos vaikka herää itse keskellä yötä.

Ai niin, kaveri varotti, että tutiksi ei ole kiva joutua - varsinkin jos sen vuoden aikoo imettää. Olen sitten pitänyt huolen, etten ole mikään ihmistutti. Minun hermot ei sellaista kestäisi.

Miten kasvatta Bebe kirjassa amerikkalainen äiti tuli siihen tulokseen, että vauvat ja lapset tekevät usein niin kuin heiltä odotetaan. Hän seurasi vierestä ja ihmetteli, miten ranskalaiset kasvattavat lapsiaan. Ajattelin ottaa tästä mallia. :) Ranskassa on yleistä, että 3 kk ikäinen lapsi nukkuu koko yön ilman heräämisiä. Se vain kuuluu siihen kulttuuriin ja äidit odottavat lastensa nukkuvan yöt viimeistään 6kk ikäisinä. Oli ihan hyvä kirja!

Muokattu viimeksi:
Takaisin