Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä myös selällään siten, että pää on kääntynyt jommallekummalle sivulle. Joskus tosin päiväaikaan nukkuu sohvalla kyljelläänkin.

Kuinka saatte vauvan nukkumaan sisällä päiväunia?? Meidän neiti ei malta nukkua sisällä enää lainkaan vaikka välillä on niin väsynyt että karjuu vaan täyttä kurkkua. Olen kokeillut sitterit, vaunut, sylit, sängyt eikä missään ole hyvä, kaikkialla vetää hirmuiset pultit. Rasittavaa kun ei itse voi tehdä mitään ku hyssytellä vauvaa kun se ei sitten väsyneenä halua olla muualla ku sylissä.. APUVA!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on ihan samaa ongelmaa. Me ratkaistiin se liikkumalla. Lähdetään ulos koiran kanssa kantorepussa päikkäri-aikaan. Yleensä jatkaa vielä kotona uniaan. Mä olen itsekin liikkuvaista sorttia niin ei haittaa liikunta yhtään :-) Tai sitten laitan kantoreppuun huutamaan ja alan tiskaamaan, tekemään ruokaa, imuroimaan ja nukahtaa siihen..

Ihan muutaman kerran on nukahtanut mun viereen sohvalle päikkäriaikaan, tänään mm ei tapellut unta vastaan vaan ihan tyytyväisenä köllötteli ja nukahti.
Eli siis en ole sisälle mitenkään nukuttanut unille, siitä ei tule mitään. Ollaan touhutta kaikenlaista ja yleensä nukahtaa syömisen jälkeen tissille tai mahan päälle. Siitä siirrän varovasti sohvalle. Olen tehnyt fleese-vilteistä sellaisia "pesiä". Ne ei tunnu vauvan mielestä kylmiltä eikä herää siirtoon. Sängyssäkin mulla on sillä lakanan tilalla fleese, kylmä lakana herättää liikaa :-)

Joo minäkin olen väkertänyt jos minkälaista pesää mutta ei auta ;) syliin jos nukahtaa ja yrittää siirtää esim. Sitteriin jossa on fleecepeitto ja kauratyyny ym. viritelmät niin takuulla herää.. Kantoliinaa olen jonkin verran käyttänyt, tuntuu vaan etten saa vauvaa siihen tarpeeksi tukevasti ja se tuntuu valuvan koko ajan alaspäin eikö mulla ole siinä kovin rento fiilis sen kanssa. Millä tyylillä TerhiJii sidot vauvan? Meillä tyttö kiemurtelee niin paljon siihen laitettaessa että en saa sitä varmaan sen takia niin tukevasti siihen kuin pitäisi.

Olemme toista päivää mummulassa ja kuinka ollakaan täällä tyttö nukkuu kuin enkeli, aamulla kahden ja puolen tunnin päikkärit ulkona vaunuissa ilman lenkkiä (!) ja eilen sisällä minun vieressä puolitoista tuntia. Uskomatonta miten täällä voi nukkua missä vaan ja kotona ei sitten missään.. Huoh.

Kantoliinassa käytän sitä tuplaristisidontaa, mutta nykyään olen enemmän pitänyt repussa (mulla on ergo-merkkinen). Kantoliinassa se sidonta kyllä löystyy nopeesti ja sieltä on vaikeempi saada nukkuvana pois.

Kun on nukahtanut syliin niin annan nukkua siinä 10-15 min. Sitten siirrän varovasti viereeni tekemään pesään niin että jätän rätin ja oman käden vielä vauvan "alle" jos meinaa herätä niin hyssytän rauhallisesti ja jollei silloin nukahda heti niin nostan varovasti takaisin syliin ja nukutan syvempään uneen. Tosi hankalaa kyllä. Tänään sain sen siirrettyä vaunukoppaan jonka asetin jo valmiiksi viereen tohon sohvalle :-) Kunnon kikkailua kyllä.. Otan käteni pois vauvanpäältä muutaman minuutin päästä ja silloin kun vauva oli kipeämpi niin laitoin lämpimän pienen kauratyynyt käteni tilalle :-) Tämä siis silloin kun vauva nukkui vuorokaudessa max 9tuntia..

Hyvin muuten huomaa kun vatsakivut on vähentyneet niin unetkin maistuu. Nukkuu kahdet pitkät päikkärit (3-5h) päivässä ja yöllä sen 8-9h. Kipeänä nukkui päivisin vain vartin, puolen tunnin pätkiä.

Oijoi, minäkin odotan aikaa että noi vatsakivut olis ohi.. Säälittää kuunnella kun toinen rääkyy kipujaan eikä mikään auta. Ja vielä pitäis rotavirusrokotekin parin viikon päästä ottaa!

Meillä oli ensimmäinen hankala nukahtamisilta eilen. Liekö vähän mahanpuruja vai mitä lie? Normaalisti siis nukahtaa ns. omineen tuonne kehtoon, eilen ei sitten millään, ja sitten kun isäntä Monsterin sai nukkumaan, niin ihan hetken kuluttua heräsi uudestaan.
Huvittava oli sitten tilanne, kun kitinän ja nyrkin imeskelyn keskellä keksin tarjota tuttia. Oikein näin, miten lamppu syttyi vauvan pään päälle, että "hei, tätä varten tää juttu onkin!!" No, imeskeli tuttia sitten muutaman minuutin kun silmät alkoi painaa, sylkäisi tutin pois suusta ja nukahti. Oivallus oli kyllä lyhytaikainen, koska yöllä tutti ei sitten enää kelvannut. =)

meille on varmaan tulossa hampaita :( yleensä tyttö nukahtaa itse omassa sängyssä ja nukkuu 5-6 tuntia ja sit syö ja nukkuu taas 3-4 tuntia, mut sit eilen hän nukahti mut heräsi 10 minuuttia myöhemmin ja itki hysteerisesti. Vatsa oli toiminnut eilen hyvin joten tiesin että se ei ollut vatsakipuja.. Joten rauhoittelin hänet ja annoin panadolia ja sitten hän nukkui sen 6 tuntia putkeen, söi ja nukkui taas 3 tuntia.. Mut nyt on koko aamupäivä ollut itkuinen vaikka hän yleensä on silloin tyytyväinen ja iloinen... Ja suussa näkyy valkoinen "täplä" ikenissä joten varmaan on hampaita tulossa :( ei tarvis tulla vielä...

Meilläkin oli tosi hankala yö viimeyönä! En tiedä mikä oli, mutta pikkumies suostui nukahtamaan ainoastaan syliin ja heti kun siirsi pinnikseen niin alko karmee huuto. Vihdoin ja viimein kahden aikaan yöllä päädyttiin ratkaisuun perhepeti, meidän 120 cm leveessä sängyssä :D No hyvinhän se uni näytti maistuvan sen jälkeen... :)

Mä olin vajaa viikko sitten vielä kirjoittamassa tänne miten rankaksi meillä on mennyt tuo unirytmi... Useampana iltana vauva nukahti vasta puolen yön jälkeen, yleensä siinä 01.00 maissa. Nukkui kylläkin noin 6 h, mutta rankkaa se oli silti kun itse olisi ollut ihan valmis jo 22.00 käymään nukkumaan eikä sitä sitten aamulla voinut enää oikein nukkua.

Sitten sainkin homman käännettyä :) Nyt on useampana iltana nukahdettu 21-22 välillä, herätty syömään oikeasti yöllä eli 4.00-6.00 aikoihin ja sitten on äitikin saanut nukuttua vielä vähintään pari tuntia. Tää on siis ihan luksusta! :)

Uskoakseni meillä tähän on auttanut se että vauva on nukkunut yhdet,"viralliset" ja kunnon päiväunet. Ei ole siis torkkunut koko päivää. Viimeistään 18.00 olen herätellyt vauvan ja alkanut tankkauksen. Mä ennen ihmettelin mikä ihmeen tankkaus kun ihmiset siitä kirjoitteli... kun ei tää meidän vauva itsekseen tankkaillut. Nyt kun sitten tietoisesti päätin imettää vauvaa klo 18-21 välillä sen 2-3 kertaa, niin johan on sujunut :) Viimeisen imetyksen (tai sen minkä toivon olevan viimeinen imetys :wink ) röyhtäyttämisen yhteydessä olen kietonut vauvan kevyesti huopaan ja siitä sitten siirtänyt suoraan sänkyyn, huopa ympärillä peitosta tekemääni "taskuun". Varmasti auttoi sekin kun siirsin vauvan siitä äitiyspakkauksen pahvilaatikosta oikeeseen pinnasänkyyn... Oli jo turhan pieni kun unissaan mätki pitkin laitoja :grin Nyt vauva on siis nukkunut ensin 6-7 h, sitten syönyt ja nukkunut vielä 2-4 h (aamun herätys johtuu yleensä mahavaivoista... :sad001 ei niinkään nälästä)

Voi kunpa tää jatkuisi näin! :)

Meillä kans meinasi olla aika rankkaa tuon nukkumisen kans. Vauvan sain nukkumaan vasta 03.00-05.00 välillä! Alkoi itse olemaan melko naatti kun kuitenkin itse eli normaalissa päivärytmissä. Meidän pelastus oli yksinkertaisesti kapalointi AAAHHHH!! Viime viikolla kävin kaverini luona kylässä ja hän opetti sen minulle. Samaisena iltana vauva nukahti jo klo 01.00. Seuraavana 24.00 ja siitä sitten 23.00 ja viime yönä jo 22.00. Niin L-U-K-S-U-S-T-A :)

Voi miten aikaisin saatte vauvat yöunille. Meillä ollaan aikaisintaan klo 23 unilla mutta onneksi myös viimeistään klo 24 uni on tullut. Kääntäisin mielelläni rytmiä niin että mentäisiin aiemmin unille ja herättäisi myös aiemmin, ei vaan tuota vauvan rytmiä saa vielä mitenkään käännettyä. Odotellaan siis :)

emmu_ma: meillä taitaa olla samanlainen rytmi kuin teillä.. tosiaan aikaisintaan klo. 23 vauva nukahtaa. Normaalisti kuitenkin ennen puoltayötä. Tosin poikkeus vahvistaa säännön: viime yönä vauva nukahti vadta puoli kaksi. Outs. No sit nukutaan aamulla ainakin yhdeksään-kymmeneen parilla-kolmella syönnillä. Mut kyllä öisin valvoessa aina tuppaa väsyttämään..

ÄÄÄ! Meidän ipana oppi nukahtamaan klo20!! KELLO KAHDEKSALTA!!! Näköjään tää nukuttamistaktiikka on toiminut <3 Imee rintaa tunnin välein kunnes nukahtaa klo20 aikoihin ja herää tunnin päästä syömään ja nukkuu sitten 4-5h enne seuraavaa syöttöä :) Ja aamulla ollaan n. klo8 hereillä :) Tää on ihan ihmeellistä kun saa vanhempien omaa aikaa <3 Saa nähdä miten tästä jatkuu, toivotaan että samana! Tsemppiä teille muille! Meillä itkettiin ekat 2,5kk vatsavaivoja klo20-23 välisenä aikana vaihtelevasti. Vähentyi viikko viikolta itkemisajat ja nyt ollaan siinä mitä on pari kuukautta odoteltu. Suosittelen pitämään kiinni iltarutiineista, koska se näköjään oikeasti palkitsee jossain vaiheessa :) Pelottaa nyt vaan sitten 3kk neuvolan rokotuksen jälkeinen aika. Kumpa unta sais varastoitua jonnekin kun tietää mitä on edessä -_-

Joo... Mä puhuin liian aikasin. Täällähän mä istun imettämässä eikä lapsi oo nukkunut vielä ollenkaan. Tämän jälkeen uskon kyllä simahtavan. Ei lohduta kun joutuu koirien takia herätä kasilta. Mieskin yön töissä ja tulee vasta puolen päivän aikaa. Huomisesta voi tulla mielenkiintoista... Pinna on ainakin jo nyt niin kireä että tuskin saan edes unta...

emmu_ma: arvelin kysäistä, et oletko käynyt Taitokorttelissa sijaitsevassa perheentalossa? Itsellä tekisi kovasti mieli käydä siellä, jos vaikka tapaisi muita äitejä ja saisihan siitä kivaa vaihtelua arkeen muutenkin. Nyt vaan kun anopille mainitsin asiasta, niin hän heti sanoi, että kannattaako sinne mennä näin pienen vauvan kanssa (ikä 6vk), ettei vaan tarttuisi mitään tautia muista..

Minkä ikäisten kanssa olette muut käyneet esim. perhekahviloissa tai muissa vastaavissa, missä on muita äitejä lapsineen? Tälleen taas ensimmäisen lapsen kanssa oon vähän pihalla, et milloin se kannattaa? :)

Sandy83: kyllä nuo vauvat meinaa aina yllättää tuolla rytmittömyydellään. Ja kun yrität ennakoida jollain tavalla tulevaa yötä ja valmistautua johonkin rytmiin, niin ei just silloin menekään niin. Meillä kävi just tänä yönä niin. Luulin yhdeksän aikaan, ettei vauva nukahda ennen puoltayötä ja nukuin itse tunnin unet miehen hoitaessa vauvaa. Heräsin puol yksitoista ja imetin vauvan, joka nukahti sen jälkeen yhdeltätoista. No itseä ei just silloin sit nukuttanutkaan :) Ehkä vaille kaksitoista sain unta. Onneksi vauva nukkui pitkät unet ja heräsi nyt vasta vaille neljä syömään :D

Juu, se on niin totta, että heti kun ajattelee että nyt on jonkinlainen rytmi, niin se muuttuu!
Meillä nukuttiin taas jo muutama yö niin, että herättiin vain kerran syömään. No, kahtena viime yönä onkin sitten herätty kolmeen, neljään kertaan syömään. Tosin, toissa yönä isäntä hoiti ruokailut, niin sanoi itsekin että varmaan tarjosi pulloa turhan tiheästi - jokaiseen inahdukseen. Yhtälailla viime yönä heräiltiin tiheään, ja vaikka Monsteri joka kerta hyvin söikin, niin osasyy on ihan varmasti se, että meille rantautui nyt sitten nuha/flunssa.

Oletteko nuhaan käyttäneet noita suolaliuostippoja? Miten ne käytännössä näppärimmin saisi tuonne sieraimiin tiputettua? Tuntuu että täytyisi nostaa koko vauva jaloista ilmaan, että sieraimet osottaisi sopivaan suuntaan... =D

Menna, tarkoitus on ollut mennä kun siellä on ihan mukavaa ohjelmaakin, ongelma on vaan meillä juuri tuo rytmi. Aina kun siellä olis jotain mielenkiintoista niin se on aamusta ja meillä vedetään sikeitä vielä siihen aikaan :D me asutaan ihan siinä perheentalon lähellä niin olis kätevä mennä. Meidän vauva on nyt 8 viikkoa ja ei ole minusta liian pieni, me on liikuttu muutenkin tosi paljon vauvan kanssa alusta asti. Jos haluat Menna niin voidaan vaikka joskus sopia treffit sinne perheentalolle :)

Takaisin