Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uni olis luksusta. Haaveilen siitä koko ajan enempi ja enempi, eikä meillä edes ole paha tilanne.

Nyt on penska alkanut kitistä silti enempi. Ruokaa se ei kitise, kun sitä tulee minulta ja pullosta ruutaamalla, ja jos sitä yrittääkin tunkea sille, niin sittenhän se on sitä puklaamisen juhlaa. Masuahan se itkustaa.. Disflatyli ei auttanut meillä yhtään, päinvastoin - tuntu, että se pahensi tilannetta.
D-tippassa ollaan menossa vasta 2 tipassa, koska nostan tooosiiii hitaasti sitä määrää. Ja lopetan taatusti hetkeksi antamisen, jos nämä vatsakivut jatkuu..

Yöt menee sykleissä. Tuntuu, että joka kolmas yö se nukkuu pidemmän pätkän ja ehkä yhdellä syötöllä. Sitten mennäänki alamäkeä kaks seuraavaa yötä. Kyllä siinä silmät ristissä saa heräillä, että taaaasko?! Haaveilen enempi ja enempi vierashuoneen sängystä, korvatulpista ja kokonaisesta yöstä.

(voi vee, kirjotin pitkät pätkät ja deletoin tekstin..ugh.)
Noh, tänään sitten ajattelin, että laitan beben vaunuihin ja nukun ite päikkärit..

..Ai, että miten kävi? Eka vartti juostiin miehen kanssa kilpaa lyömässä tuttia suuhun ja yritin samalla käydä vessassa, syödä jne (ne normaalit, mitkä itellä jää aina iltapäivään, kun aamupäivä menee lapsen tarpeille..). Lopulta vedin kamat niskaan ja lähdin kävelylle sen kanssa. Kun sitten päästiin kotiin, ja ajattelin sen nyt varmasti jo nukahtaneen, niin EI. Pääsin sisälle ja sama huuto uusiksi. Mies sitten nappasi kaverin ja komensi minut heti nukkumaan ja lähtivät kauppaan. Nyt sitten kolme tuntia nukkuneena heräsin, ja talo oli edelleen tyhjä. Soittelin perään, niin olivat mummolassa ja kamala karjunta kuulu edelleen - eli ou boy mikä yö tulossa. Maha on niin kipee, että huutaa pää punasena ja märkänä.

Ja toisekseen, oon huomannu kahden asian korreloivan keskenään: jos nukkuu päivällä hyvin, nukkuu yöllä hyvin. No ei oo nukkunut päikkäreitään hyvin, eikä aivan varmasti ainakaan mummolassa! Se on kumma juttu, että siellä jos se lapsi nukkuu, niin sitä pitää (mummon ja joskus myös papan) juosta kyttäämässä joka helkkarin sekuntti, ja jos se unissaan vahingossakaan avaa edes vähän silmiä, niin se napataan syliin, että HEEIIII SE HERÄS!!! Ja noh, sittenhän se tosiaan herää eikä oo taaaaaskaaaaan saanu nukuttua niitä päikkäreitä. Eli en tiedä mistä nyt olisin nauttinut enempi - näistä omista päikkäreistä vai siitä, että se olis ollu kotona, minä en nukkunut päikkäreitä ja bebe OLIS nukkunu päikkärit -> mahdollisesti parempi yö? :D Huoh.

Ja hei, meillä heilutaan yöllä tosiaan ko heinämiehet. Se muka nukkuu, mutta samalla ähisee,tuhisee,röhisee ja heiluttaa käsiä aivan helkkaristi. Ja tokihan siihen herää sitten niin minä kuin itse bebekin. Oon yrittäny kapaloida, mutta turhaan - siitä seuras vaan järkyttävä huutoraivari. Vaunuissa ja kaukalossa tuo nukkuupi yleensä tosi hyvin, eli se nauttii siitä ahtaasta ja turvallisesta tilasta. Yritän vielä jotakin "kraatteria" tehdä sen petiin tai sitä kapaloa, mutta olisko kellään ideoita?

Ja kokemuksia disflatyl vs. cuplaton?

Täällä kans oli viime yö aivan ennätys. Illan viimeiset syönnit oli kympin kieppeillä, nukahdus joskus vähän puoli yhentoista jälkeen ja en meinannu silmiäni uskoa, kun nostin pojan syömään yöllä viereen ja kello oli 3.50!!! Sitten seuraavat välit olikin lyhyempiä, muutamaa tuntia, mutta ah, mikä uniputki oli! :)

Meillä vatsavaivoihin auttoi vain aika. Ei cuplatonit tai disflatylit.

Aika ja ruuan rytmitys ja kun aloin tuntemaan vauvaa ja tietämään mitä hän itkee. Monta kertaa hiljensin vauvan tissillä kun kuvittelin hänen olevan nälissään, söi nyrkkejään ja huusi ja hamusi rintaa vaikka oli juuri syönyt.
Tämä vauva tylsistyessään tai väsyessään vain söisi. Ja tutti ei kelpaa. Aloin lähtemään säännöllisesti vauvan kanssa lenkille aina kun itkukohtaus tuli ja kas kummaa kun nukahti välittömästi. Eli oli vain väsynyt. Tai aloin tekemään pierujumppaa, laulamaan tai tanssimaan vauvan kanssa niin huuto loppui. Keksisin muita tapoja lohduttaa pientä kuin tissittely.

Vatsavaivat eivät täysin loppuneet mutta saan niitä hillittyä ja opetin vauvaakin uuteen rytmiin ja huomaamaan että lohtua saa muustakin kuin tissistä.

Meillä tapellaan kovasti unta vastaan, on tapeltu aina. Yöllä nukutaan hyvin, kunhan nukahdetaan. Nykyään iltaisin osaa hakea unta yksin sängyssään, menee sinne vatsa täpötäynnä murisemaan ja potkiskelemaan. Äheltää ja koheltaa puolisen tuntia ja nukahtaa. Jollei silloin nukahda niin parkaisee kerran ja pääsee silloin ottamaan pienen maitoryypyn ja nukahtaa tyytyväisenä. Nukkuu vain 8 tunnin yöunet. Yhdellä syötöllä. Päivisin nukkuu 1-5 tunnin päikkärit. Yleensä vain sen tunnin pari ja silloinkin vain jos ollaan liikkeessä. Nukkuu siis todella vähän. Kasvaa kuitenkin ihan normaalisti niin en vielä huolestu. Päivisin itkee väsymystään ja yritän kyllä kantorepussa ulkoillessa nukuttaa montakin kertaa päivässä mutta herää AINA kun liike pysähtyy tai tullaan sisälle.

Ai niin, mä syötän yöllä aina istualtaan. En uskalla ottaa viereen kun pelkään itse nukahtavani.. jos nukun vauva vieressä niin uni on niin pinnallista ja herään joka ähellykseen..

Meidän mörrimöykky on tosi kova juttelemaan. pulputtaa ja pölpöttää taukoomatta. Ja NAURAA!! Hän on oikea neiti aurinkoinen, pulputtaa vitsin ja nauraa sille. Leikitään monta kertaa päivässä "haukkaaaa leeentääää.. kutikutikutia" ja se on ihan yliveto. On muuten hassun näköinen papupata kun pulputtaa ja nauraa suu ammollaan ja vilauttelee pikku hammastaan. Mä olen aivan rakastunut. Vauvan seura on ihan huippua ja hän on kyllä aivan ihana tyyppi ja luonnetta löytyy. Eka sana tulee olemaan MENNÄÄN!!!! Huutaa sitä nimittäin jo joka liikennevaloissa tai muuten kun liike pysähtyy :-)

Viime yönä meidän poika nukkui 5,5h putkeen! Se on ihan uusi ennätys. Aiemmin pisimmät unet on olleet neljän tunnin luokkaa. Heräsin ite yöllä ja aloin ihmettelemään, että vieläkö vauva nukkuu. Oli silloin nukkunut 4,5h ja pakko oli käydä tarkistamassa, että vieläkö se hengittää. Niin tuntui epätodelliselta. No sit seuraava unijakso olikin vain 2,5h. Mut kyllä on pirtee olo itellä, kun sain nuo kaikki tunnit myös nukuttua :)

Ah, meillä menty jo melkein viikko niin että kerran vain herätty yöllä.. yleensä n. 3-4mais, tänä aamuna 5n mais! Ja sitte noustaan 7-8n mais!
Ja nyt on ruvettu hieman opettelemaan hymyilemistä ja hieman jonkinmoista pientä jokeltelun ääntäkin jo tulee. Lujasti tarttuu katseellaan ja seuraa kaikkea! :)

Kahden erityisen hyvän yön jälkeen meillä palattiin ns. normaaliin viime yönä. Kahdella syömisellä yön aikana ja herätys (viikonlopusta huolimatta) Isännän töihin lähdön aikaan klo 6. =) Eihän vauva tietysti voi tietää että nyt on viikonloppu ja äiti ja isi tykkäisi nukkua (erityisesti isi). Jännää kohkaamista oli muutenkin pitkin yötä, unissaan ja nukahtamisvaiheessa viuhtoi ja potki ja korisi ja porisi. Eihän siinä sitten pitkäksi aikaa uni äidin silmään tullut. No, ensi yönä voi olla taas ihan eri tilanne!

En tiedä onko seuraavaa aihetta täällä jo käsitelty, mutta heittäkääpä vielä kommenttia aiheesta mikäli niin on. Eli miten teillä nukutaan? Lähinnä siis nukkuuko vauva omassa sängyssään vai vieressänne? Mitä mieltä olette yleensäkin perhepedistä? Meillä minä nukun vauvan kanssa ja isä toisessa huoneessa (saa näin nukuttua paremmin, kun käy kuitenkin töissä). Itse pidän tästä järjestelystä, koska koen että saan itse levätä näin paremmin.

Toisekseen, oletteko huomanneet, että vauvanne viihtyisivät iltaisin ennen nukkumaan menoa pidempään tissillä kuin muulloin? Koska me nukutaan vauvan kanssa samassa sängyssä, vauva nukahtaa yleensä tissille, mutta saattaa syödä sitä ennen tunninkin ajan. Olen miettinyt pitääkö tyttö minua huvituttina? Ja osaako enää kohta nukahtaa yöunille ilman tissiä? Olen yrittänyt nukuttaa esim. sylissä tuudittamalla, mutta tyttö ei siihen illalla rauhotu...

Meillä aina sama iltarutiini: valoja pois, telkkarista äänet pois ja ipanalle yöpuku päälle. Nukuttaminen alkaa klo20 ja erittäin harvoin vauva nukahtaa samantien. Yleensä saa ravata makuuhuoneessa n. 5 kertaa vähintään keinuttamassa takaisin uneen. Tänään ravattiin 22.30 asti nukuttamassa.. Kai tää joskus helpottaa. Vatsavaivoistakaan ei ole enää kyse, vauva tykkää pompottaa meitä.

Vauva 5vkoo nukkuu pinnasängyssä samassa huoneessa. Illalla nukkumaan 21-23, koska sitä nyt sitten alkaa laittamaan nukkumaan. Yöpuku päälle ja iltatissi makkarissa yövalo päällä/pimeässä. Tänään juuri mietin että vissiin tankkailee yötä vasten kun roikkui tissillä puoli tuntia, päivällä imasee tissiä sen 10 min. Koko ajan ei tosin ime, ja taitaa vähän pitää tuttinakin mutta koska ei varsinaisesti roiku tissillä koko päivää vaan syö päivisin sen 2-4 tunnin välein ja yöllä herätään kerran syömään, niin en oo viittiny ressata siitä että roikkuuko iltasella kauemmin vai ei. Kun ite luopuu tissistä niin nostan sänkyyn, välillä nukahtaa heti ja välillä saa käydä tutilla rauhottelemassa jokusen kerran. On toki meilläkin välillä käyty sen tunnin verran laittamassa tuttia takasin suuhun, mutta pääsääntösesti nukahtaa pian itsekseen.

Meillä vauva on useimpina öinä nukkunut ensimmäisen pätkän vaunukopassa joka on pinnasängyssä. Kun aamuyöllä 4-5 aikoihin noustaan syömään on pikkuista välillä vaikea saada uudelleen nukahtamaan niin on sitten nostettu sänkyyn viereen missä voidaan itse jatkaa unia ja tarvittaessa laittaa tuttia suuhun.
Sänky on vaan sen verran kapea, että mies joutuu nukkumaan jaloissa poikittain ja siksi en kyllä tahtoisi tuosta tehdä tapaa vaan toivoisin pojan pääasiassa nukkuvan yöt omassa sängyssä.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Me on alusta asti nukutettu Monsteri tuohon kehtoon joka on meidän makkarissa mun puolella sänkyä. Siinä 21-22 aletaan iltavalmistelut eli yöpuku päälle ja viimeiset syömingot, eli sekä tissiä että pulloa että on maha täynnä. Sitten kieputetaan peitto hyvin päälle ja toivotetaan hyvät yöt, käydään itsekin sänkyyn kattomaan telkkaria tai selailemaan konetta, ja oman aikansa kieputtuaan Monsteri nukahtaa. Yleensä ilman sen suurempia toimenpiteitä, joskus täytyy hieman kehtoa keinuttaa mutta melko harvoin.

Minusta olisi mukava nukkua perhepedissä, mutta olen sen verran levoton nukkuja että ei olla uskallettu ruveta. Ja toisaalta, kun vauva alusta asti nukkuu omassa sängyssään lähellä meitä, niin ehkä sitten joskus omaan huoneeseen siirtyminen on helpompaa? Mene ja tiedä..

Niin, ja kyllä täälläkin iltaa kohden tihentyy syömiset. Jos päivällä syödään 2 tunnin välein niin illalla sitten tunnin. Ihan selvää tankkaamista yötä varten, ja jos tätä ei tapahdu niin sitten herätään yöllä useammin.

Meillä on pinnasänky sivuvaununa mun puolella sänkyä mutta toimii lähinnä kissojen petinä päiväsaikaan ja yöt nukutaan perhepedissä. Tää ei ollu mitenkään suunniteltu juttu mutta en vaan saa vauvaa nukkuun omassa sängyssä. Monesti, kuten esim. eilen, nukahtaa syliin sohvalle ja siinä vaiheessa kun jää yksin omaan sänkyyn niin herää ja ei rauhotu millään ennenkun otan viereen tissille. Saatiin ristiäislahjaks unipussi ja toivon että se vähän auttais kun vauva ei huomaa niin suurta lämpötilan vaihdosta. Öisin en edes yritä siirtää takas omaan sänkyyn koska mieluummin nukun vauva kainalossa kun yritän silmät ristissä hytkyttää sitä nukahtaan omaan sänkyyn.

Illat on muutenkin yhtä kaaosta kun mies on usein bänditreeneissä iltasin ja yritän jossain välissä ruokkia eläimet ja hoitaa omat iltapesut ja vauvan nukutus voi viedä tunteja ja monesti se herää kun nousen siitä vierestä. Meillä nukahdetaan yöunille 23-00 mutta monesti oon jo aiemmin niin väsyny että tullaan sänkyyn vaikka tiedän että aikasemmin ei uni tuu. Eilen oli ihan harvinaista kun klo 22 sain vauvan omaan sänkyynsä ja ehdin nukkua tunnin ennenkun se heräs mutta söi vaan ja röyhtäytyksen jälkeen olin valmistautunu taas tuntien syömismaratoniin (kuten toissailtana kun valvottiin kahteen) mutta vauva nukahti samantien kun pää koski patjaa. Seuraavista syötöistä mulla ei oo mitään hajua, olin niin poikki viikonlopun jäljiltä että varmaan oon zombina vaan lykänny tissiä suuhun. Tai sit vauva ei heränny ennen aamukuutta, en tiedä. Pelottavaa miten sumussa yöt välillä menee...

Kuulostaa tutulta stranger. Mäkin ajattelin, että vauva ois nukkunut kopassa sängyn vieressä, mutta siitä ei ollut toivoakaan. En saanut sitä sairaalassakaan siirrettyä siihen koppaan, kun se aina heräs. Nukutaan sitten vauvan kanssa sängyssä ja mies vierassängyssä. Näin saan itsekin edes vähän unta. Mun pitää ainakin sen verran herätä öisin, että saan rintakumin paikalleen ja vauvan rauhoittumaan syömään. Merkkaan myös puhelimeen syömisajat, mutta öisin kyllä ne loppuajat puuttuu kun on nukahdettu yhdessä, ja kumi löytyy sitten jostain vauvan posken alta kun herään. Olis jo kiva saada mieskin samaan huoneeseen, mutta meidän sängyssä ei ole reunoja niin ei siihen oikein kolme mahdu.

Ja nykyään meidän vauvalla on pisin unipätkä vasta aamupäivällä(??). Jotain 3h. Tosin silloin se nukkuu niin levottomasti ja itkeskelee välillä, etten saa itse nukuttua kovin hyvin. Varmaan kun ei ole tullut röyhtäyteltyä koko yönä, niin masu vääntelee.

Meillä vauva nukkuu omassa kehdossaan, on nukkunut koko ajan. Ainoastaan kaikkein kipeimpinä öinä otin viereen nukkumaan. Viimeisen iltasyötön jälkeen laitan hänet omaan sänkyynsä nukkumaan ja äheltää siellä itsensä uneen. Osaa ihanasti jo itse hakea unta ja ihan ilman tuttia nukahtaa :-) Yöllä herää kerran, nousen syöttämään hänen ja laitan takaisin omaan sänkyyn.

Nukkuu kanssamme olohuoneessa koska makuuhuone on nykyään lastenhuoneena miehen lapsille jotka asuu meillä joka toinen viikko.. Isompaa kämppää ollaan katseltu, mutta haaveeni maalla sijaitsevasta mökistä hiukan hidastaa sopivan löytymistä.

Itse en voisi kuvitellakaan itselleni mitään perhepetiä, tämäkin niin itsekkäistä syistä kuin oma unenlaatu ja k-18 touhuilu.

Meilläkin on siis kokoajan laitettu vauva nukkumaan omaan pinnasänkyyn. Pari kertaa ollut välissä nukkumassa.

Mihin asentoon laitatte vauvan nukkumaan? Jos kyljelleen niin laitatteko selän taakse jotain tukemaan että pysyy kyljellään?

Meillä vauva nukkuu omassa pedissään, tosin monesti aamuyön syötöllä nukahtaa sekä lapsi että äiti, joten saattaa jonkinlaisia pätkiä nukkua mun vieressä tai mahan päällä. Meillä on tuollainen pieni vauvansänky, jossa on pyörät alla. On todella kätevä, kun pystyy kärräämään huoneesta toiseen ja hyssyttelemään myös sängyssä.

Poika nukahtaa omaan sänkyynsä ihan hyvin, illalla tankkaa noin ysistä eteenpäin tiheämpään tahtiin yötä varten. Eilen illalla nukahti puoli yhdeltä ja seitsemän maissa aamulla heräsi syömään, eli hoksaa jo selkeästi yön ja päivän eron. Vuorokauden vaihtumista juhlitaan yleensä huutokonsertilla, joka ikinen päivä. Varmaan taistelee väsymystä vastaan, huutaa tiheästä tankkauksesta johtuvia ilmavaivoja, jne. Hyvin ollaan kuitenkin pärjätty :) Ja ai niin; kyljelleen nukutetaan, koko ajan kylkeä vaihtaen. Laitan pari rullalle käärittyä harsoa selän puolelle ettei käänny selälleen, ja niistä aina muistaakin kummalla kyljellä viimeksi on nukuttu.

Laitan selälleen koska siihen asentoon äheltää itsensä vaikka olisi kummosia tukia.. Ja tää muuten kääntyy ihan sujuvasti myös mahaltaan selälleen ja ne kädet retkottaa aina asennossa X pään yläpuolella :-)

Joo, mäki laitan aina kyljelteen mutta kun yöllä herään imettämään niin vauva on venkoillut ittensä selälleen. Mietinkin että kun me aina nukutetaan kyljellään niin nukahtaisiko vauva paremmin jos pistäisi jo selälleen nukkumaan? Mä tosin pelkään selälleen laittamista kun pari viikkoa sitten herättiin siihen yöllä että ipana haukko happea, oli venkoillut itsensä selälteen ja meinasi tukehtua pukluun. Nappasin ipanan olalle ja taputtelin selkään niin ipana alkoi haukkoa happea ihan hulluna. Sitten pärähti itkemään, taisi itsekin säikähtää :S Mä en meinannut tän jälkeen saada unta ollenkaan..

Mäkään en enää laita sitä selkätukea kun vauva lupsahtaa kumminkin puoliksi selälleen sen päälle ja aattelin, et se ei ehkä oo paras asento selälle. Nykyään laitan useimmiten selälleen jos lasken sylistä. Yösyötöillä vauva tietty jää miten jää. Syötöillä kyllä laitan peitonkulmaa selän taa, että pysyisi paremmin asennossa. Nukutaan myös joskus siten että vauva on mahan päällä mahallaan, jonkin aikaa, jos se on yöllä heränny itkemään mahanpuruja.

Selällään meillä on nukuttu kaiken aikaa, ja olen ymmärtänyt että se on se suositelluin asento? Näin siis olen jostain lukenut, ihan tässä viime aikoina. Monsteri kääntään järjestään pään kuitenkin jommalle kummalle sivulle, niin en ole osannut noita pukluja pelätä. Vaikka eipä tuo juuri puklailekaan.. Päiväsaikaan sitten taas saattaa tuossa olkapäällä nukkua mahallaan tai kyljellään, mutta yöksi siis aina olen laittanut selälleen.

Takaisin