Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pikku-Tikru, meillä kanssa vaihtuu nuo syömiset milloin mitenkin, yleensä kyllä tykännyt syödä 3h välein. Nyt illalla maistunu jopa 1,5 - 2 h välein tissi (nukkuukin sitten pidemmän jakson yöllä heti alkuun). Ja täällä nukuttiin tohon 1,5kk asti melkein kokoajan. Heräs vaan syömään ja vaipanvaihdoille. Itekin tuli mietittyä että onko normaalia, mutta kaipa tuo on. Nyt 2kk alkanut olee hereillä parina päivänä niin että ei malta käydä nukkumaan. Eilinenkin meni siinä että ipana nukkui n. 3h maksimissaan koko päivän aikana, eli klo 9- 20 välisenä aikana. o_O Tuntu aika hurjalta kun tottunut siihen että vauva nukkuu kokoajan..

Pikku-tikru, mun sisko just kysy neuvolassa että onko normaalia kun niiden vauva nukkuu todella paljon ja neuvola totesi että toiset vauvat nukkuvat enemmän ja toiset vähemmän, eli ihan täysin normaalia :) Meillä ei olla päivisin ihan hirveesti nukuttu mutta nyt tällä viikolla kun ollaan saatu helpotusta ilmavaivoihin on tuo ukkeli nukkunut ihan tosi paljon :)

Meilläkin päivisin maistuu ruoka noin 3 tunnin välein ja illalla sit tiheemmin ja eka pätkä yöstä on 3-4 tuntia unta :) pikku hiljaa alkaa olee jonkinnäköstä rytmii. Meilläkin nukkuu välillä paljon ja välillä ollaan aikalailla hereillä.
Jee meidän on pitäny alkaa käyttää jo 56 cm vaatteita :) Nyt on sit vähän enemmän valinnanvaraaki. Te jotka käytätte koko pukuja, onko teillä siellä alla jotain?

Oon todellakin samaa mieltä siitä, että kun luulet jonkun rytmin tulleen vauvan elämään se muuttuu! Välillä käy mielessä pitäisikö sitä rytmiä jotenkin yrittää ohjailla, mut oon todennut, et mahdoton tehtävä ja täytyy vaan mennä sen mukaan mitä vauva milloinkin päättää. Mm. tuo nukkuminen - välillä nukkuu melkein kellon ympäri pitkiä unia ja heräilee vaan just syömään ja välillä on useitakin tunteja hereillä ja haluaa seurustella (kuten tänään klo 4.30-07, huoh)..

Meillä käytetään jo aika lailla 60 ja 62 cm vaatteita. Heppu oli keskiviikon neuvolassa 58 cm ja 10 grammaa nafti 6 kiloa, 6½-viikkoisena. Kyllä meidänki vauva nukkuu melko paljon, ja varsinki sinne noin 4-5 viikon ikään asti suurimman osan ajasta. Nyt viime viikkoina on alkanu tulla jo vähän pidempiä valveaikojakin.

Lilli: jostain luin vinkin, että hyvä ohje vauvan pukemiseen on laittaa yks kerros enemmän vaatetta ko itselle laittaisi. Niin varsinkin lokakuun puolella oon potkupukujen jne kokopukujen alla pitäny pitkähihaisin bodyn lisäksi sukkahousuja tai tiukemman mallisia puolipotkareita.

Me lähdetään tänään ensimmäistä kertaa yökylään! Mitenhän sitä osaa kaiken tarvittavan pakata mukaan?
Mennään siis viemään mummi mun vanhimman siskon luo ja huomenna sitten vielä viedään mummi Porvooseen ennen kuin palataan kotiin. Huisia!

Meille tulee hammas!! Ihmettelin kun mörrikkä on pari päivää hangannu naamaansa ja alkanut syömään nyrkkejään.. nyt pilkottaa alhaalla pieni valkoinen hampi.. mitähän tää tietää imetykselle.. ikää siis 7viikkoa..

oho, aika aikaisin tulee hampaita... Toivottavasti ei sitten pure kun imetät... Moni tuttu on lopettanut imetyksen koska silloin kun on tullut hampaita niin ne on purrut ja voin vaan kuvitella miten paljon se sattuu...

Meillä vauva syö suunnilleen vuorokauden ympäri kahden tunnin välein ja iltasin saattaa mennä pitkästi yli 3h kun se roikkuu tissillä vailla pientäkään väsymyksen merkkiä. Nyt viimeset kaks yötä on menny vaan kahdella syötöllä mutta tilalle on tullu hankaluus nukahtaa uudestaan ja vauva vaan murisee ja metelöi tunni verran ennenkun nukahtaa. Välillä stressaa maidon riittävyys kun syö niin tiheesti mutta kai se olis tyytymätön jos ois jatkuvasti nälässä..? Vauva ei juuri itke, sit on jo ihan tosi hidasta palvelua jos itkuun asti menee, yleensä naama vaan menee mutruun.

Mä luin tosta hampaiden tulosta että jos vauva puree niin pitäis ottaa nenästä kii jolloin se katkasee imun ja pitäis oppia ettei saa käyttää hampaita tissillä. Vähän pelottaa kyllä itteekin miten käy kun niitä alkaa tulla kun pelkät ikenetkin saa välillä aikaan niin hirveen kivun että itku pääsee. Mulla on mustelmakin toisessa nännipihassa...

Kiitos TerhiJii, suosittelemasi Mitosyl-voide oli oikea taivaan lahja! Meilläkin vauvan pylly aivan rakkuloilla; en tiedä johtuuko runsaasta kakkimisesta vai kenties allergiasta, sinkkivoidetta käytetty viikkotolkulla eikä apua ollut mutta tuo voide auttoi jo vuorokaudessa! On lisäksi tosi riittoisaa :) Meillä vauvalla tullut jo jonkin aikaa ajoittain hieman vihertäviä kakkoja ja joskus jopa ihan vihreitä pinaattikakkoja :/ Olen ollut tämän viikon maidottomalla ruokavaliolla, kakan väri on hiljalleen muuttumassa normaaliksi mutta vatsanpuruja on jnkv edelleen. Onneksi vatsanpurut ajoittuvat päiväsaikaan ja yöt saadaan nukuttua hyvin. Minä en ole kokeillut noita Disfatyl-tippoja, Cuplatonit on käytössä.. Mietinkin pitäisikö kokeilla vaihtaa ne noihin Disfatyleihin? D3-vitamiinit olen vaihtanut Jekovit-tippoihin koska ne ovat vesiliukoisia mutta en ole huomannut niillä olevan mitään eriyistä vaikutusta tilanteeseen.

Stranger; meilläkin vauva söi yhdessä vaiheessa tunnin välein, luulin sen olevan nälkää mutta sillä olikin vatsanpuruja. Vauva kun ei osaa erottaa onko sillä nälkä vai vatsakipuja; sen takia se tuntuu tyytyvän ainoastaan rinnalle. Tein radikaalisti sen että annoin rintaa ainoastaan 2.5-3 h välein ja ruokailujen välillä tapahtuvat hamuilut/kiukuttelut tyydytin tutilla/kantelemalla. Pari vuorokautta siihen meni mutta pian tyttö oppi oikeaan ruokailurytmiin ja masukin hieman rauhoittui kun ei ollut jatkuvasti käymistilassa runsaasta syömisestä johtuen.. Olen jostain kuullut että jos on masukipuinen vauva niin rintaa ei saisi antaa 2.5 h tiheämmin koska elimistö ei ole ehtinyt sulattaa aikaisempaa maitoannosta ja vatsanpurut sen vuoksi lisääntyvät. Pitääköhän paikkansa?

Tuli mieleen, onko teistä kukaan maistanut itse niitä jekovit-tippoja? Kokeilkaas. Mä maistoin ja vaihdoin ne rela-tippoihin :D

Meillä tulee liberoista takapuoli ihan punaiseksi. Pampersseista ei yhtään. Nakkasin liberot huitsintuuttiin ja nyt on käytetty vain pampersseja. Niillä on joku yövaippa mitä me käytetään yötäpäivää. Paljon parempi kuin libero!!!

Joo, mä ihmettelin ku meidän likan naama meni aina ihan rullalle kun laitoin jekovit-tippoja suuhun. Maistoin niitä sit itte ja joutu huuhtelemaan suuta vedellä vähän aikaa :D Huijasin miehenkin maistamaan niitä ja se sano et joo me ei noita enää anneta ipanalle. :D Muutenki kuulosti paremmalta toi rela-tipat. Maitohappobakteerit rauhoittaa pikkuisen mahaa samalla mukavasti <3

Meidän yökyläreissu sujui ilman ongelmia. Ja olin osannut pakata kaikkea tarvittavaa mukaan. =)

Aikaisemmin meillä on heräilty öisin kahdesti syömään, siinä 1-2 aikaan ja sitten 4-5 aikaan. Ja aamulla herätään 7 tai 8 pintaan, illalla nukkumaan 10 tai 11. Mutta, nyt kaksi yötä mennyt niin, että herätään neljäkin kertaa! Yhdeltä, kahdelta, viideltä, kuudelta... ja taas seitsemän maissa herätään aamuun. Huoh, Herää siis varmaankin nälkään, mutta ei suostu kerralla sitten kuitenkään syömään kuin noin 40milliä - ja pakollahan ei tietenkään saa syömään. Onko muilla ollut lisääntynyttä yösyöntiä? Meneekö tämä omillaan ohi vai täytyykö alkaa itse vaikuttamaan tuohon rytmiin? Päivällä syö entiseen malliin, joskin minusta vähän pienempiä annoksia silloinkin...

Puapru, meilläkin on nyt viikon verran syöty tiheämmin ja pienempiä annoksia kerralla yöllä sekä päivällä. Oon ajatellut liittyvän jotenkin kasvuun ja olisko joku tiheän imun kausi? Vauva on myös tosi kärsimätön, jos pullo ei oo suussa HETI niin huutaa kitarisat vilkkuen :D

Me otettiin korvikejauhe kokeiluun valmiiden korvikkeiden rinnalle kun se on niin paljon halvempaa mutta vauva ei meinaa kelpuuttaa siitä tehtyä maitoa. Onko muilla tälläisia kokemuksia?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ehkäpä sitten vaan odotellaan, josko menisi ohi? Kiitti, emmu_ma!

Meillä on myös tuota jauhetta käytetty. Vielä pitäisi vaihtaa se HA-versioon, niinkuin purkkivastikekin. En ole meillä huomannut eroa kelpaamisen suhteen, eli en siis osaa kyllä auttaa.. Meillä käytetään purkkivastiketta yöllä ja päivisin sitten puljaan noitten jauheiden kanssa.

Meidän illat on nykyisin ihan kauheeta säätämistä. Ollaan aina nukutettu pupelo syliin ( ei asetu mihinkään muualle) vaan nyt parina iltana ei asetu mihinkään. Huutoa, ähkintää ja viuhtomista riittää niin sylissä, vierellä ja omassa sängyssäkin. Kapalokaan ei rauhoita. Silmät luppasee mutta ei vaan anna unen tulla. Ja mulla on niin turkasen kipee selkä ettei oikein jaksa kannella, pelkkä sylittelykin välillä sattuu. Nyt mies tuolla koettaa nukuttaa ja vinkuminen vaan kuuluu. Miten muiden illat sujuu? Hyviä niksejä kellään?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä iltakiukutellaan klo 20-22, välillä pidempään. Nukkuu kyllä yön hyvin kun nukahtaa. Meillä ipana tykkää kun istuu sängyn reunalle ja pomppii jaloilla. Ja välillä tykkää kun antaa olla selällään sitterissä hetken. Milloin mikäkin. Aina täytyy olla uusi vaippa ja puhdas yöpuku (ei pulkua) että nukahtaa. Iltaisin peppupesun yhteydessä suihkuttelen ipanan mahaa lämpimällä vedellä, se tuntuu auttavan jonkin verran :)

Takaisin