Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon niiiiin kateellinen... mä voin vaan haaveilla jostain neljän tunnin unista... neuvolakin sanoi silloin kun kävi kotikäynnillä että kasvaa niin hyvin että voi yöllä helposti pitää sen 4h syöttöväliä. No joo, not gonna happen meidän perheessä :) kyllä tää ukko on niin äitiinsä tullut, ruoka maistuu ;D

Sama täällä... alkaa pikkuhiljaa tuntua, että meidän vauva on vähän "hankala". Rintaraivareita tai ainakin huutoa tissillä päivittäin, onneks ei sentään joka syötöllä, ja sitten tosiaan yö- ja päiväunet on sellasta silppua. Kolme varttia on ihan normaali yölläkin, mutta kyllä joka yö tulee myös väh yksi väh 1,5h pätkä, usein 2h. Jos ei nukuttais vauvan kanssa vierekkäin niin en selviäis mitenkään. Eilisillan kylvetys ei muutes auttanut mitään, tiiä sitten mikä sillä keskiviikkona oli :)

Meillä on tosiaan alusta asti nukuttu se 4-6 tuntia yöllä, mutta päiväunet oli juurikin elennan mainitsemaa silppua. Nyt päikkäritkin jo maistuu pidempään kerralla, tämä alkoi kun aloitettiin disflatyl (vaikka luulin ettei meillä vatsavaivaa ole) ja rupesin antamaan enemmän korviketta. Disflatylin aloittamisen myötä myös päiväitkut jäi oikeastaan kokonaan pois. Meillä siis unia häiritsi nälkä ja pieru ;) nyt tosin sitten yöllä säädetään vähän enemmän, mutta aina se kolme tuntia nyt ainakin nukutaan yhtäsoittoa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meidän pikku äijä veteli tänään 4 tunnin päikkärit ulkona vaunuissa, piti jo välillä tarkistaa, että kaikki hyvin . Aamuisin se sitten tankkaileekin hyviä päikkäreitä varten tiuhaan, kuten iltaisinkin ekaa unipätkää varten joka on tavallisesti sen 3,5-4 tuntia. Herra onkin sitten aika aamuvirkku; viiden jälkeen on nukkuminen aika hataraa, tunnin-puolentoista pätkiä. Tuntuisi että Disflatyl on auttanut meilläkin vatsanväänteisiin ja mahdottomaan piereskelyyn.

Meidän pikku äijä veteli tänään 4 tunnin päikkärit ulkona vaunuissa, piti jo välillä tarkistaa, että kaikki hyvin . Aamuisin se sitten tankkaileekin hyviä päikkäreitä varten tiuhaan, kuten iltaisinkin ekaa unipätkää varten joka on tavallisesti sen 3,5-4 tuntia. Herra onkin sitten aika aamuvirkku; viiden jälkeen on nukkuminen aika hataraa, tunnin-puolentoista pätkiä. Tuntuisi että Disflatyl on auttanut meilläkin vatsanväänteisiin ja mahdottomaan piereskelyyn.

Meilä myös ensimmäinen pätkä yöllä on 4-5 tuntia, sen jälkeen herätään parin tunnin välein ja ihan sama vaikka viimeinen syöttö olis 7.30 niin klo 8 ei enää nukuta vaan on noustava ylös. :D Ainoa "ongelma" on se, että illalla ja yöllä tyttö ei meinaa millään malttaa nukahtaa. Silmät saattaa lupsua mutta pitää ne väksin auki. Viime yönäkin herättiin syömään klo 3, valmista tuli 3.20 mutta nukahti vasta vähän ennen viittä. Pinnasängyssä viihtyy aikansa itsekseen, välillä pitää tuttia laittaa takaisin suuhun koko ajan, ja sit jossain vaiheessa ei enää jaksa olla sängyssä itsekseen. Viime yönäkin yritin nukuttaa sylissä ja omassa sängyssä ja vaikka mitä, mutta ei. Ja vaikka nukahtais syliin ja odottais pitkäänkin että nukkuu sikeesti, niin heti kun nostaa sänkyyn on silmät apposen auki...

Päivällä kans ensimmäinen tai toinen unipätkä on yleensä pidempi ja silloin mäkin saan ehkä jotain tehtyä. Toisina päivinä tosin tyttö ei suostu olemaan missään muualla kuin sylissä ja herää aina jos yrittää siirtää... Niinä päivinä haaveilen Manducasta koska oon huomannut mm. että juustoa on vaikea leikata yhdellä kädellä. :D Eli oma syöminen siirtyy tai ruoka on tehtävä itkua kuunnellen...

Pitäsköhän munkin hakea sitä disflatylia. Cuplatonista en huomannut mitään hyötyä ja se on tosi syvältä kun pitäis jokaisen ruokailun yhteydessä antaa ja menee niin säätämiseks kun täysimettää.

Mä luin tuosta suihkutissiongelmasta, kellään vastaavaa ongelmaa? Mä luulen että meillä on tuo suihkutissiongelma kun mulla tulee maitoa välillä tosiaan ihan suihkuamalla. Beibi vetää usein väärään kurkkuun ja pulauttaa. Ohjeena on imettää samasta tissistä useampaan kertaan mutta sit taas toisaalta tuntuu ettei tuolle riitä se yksi tissi. Imetän n. 10min yhtä tissiä ja sen jälkeen alkaa imetys tekemään kipeää ja tuon imeminen olemaan enemmänkin sellaista venkoilua tissillä, tästä olettaisin että silloi se tissi on tyhjä...? Kun jos vaihdan toiselle tissille niin vauva jatkaa reippaasti imemistä eikä se imettäminen toisella tissillä satu.

Tänään taas pitkin päivää huudettu mitälie masuvaivoja... välillä tuntuu että olis helpompi olla joku rakettitieteilijä kun äiti... viimeyönä koitin saada tuota pikkuista nukkumaan 00-02 välisen ajan, sit mies tuli kotiin ja sai sen samantien nukahtamaan. Kyllä voikin turhauttaa! On just nyt sellanen olen maailman huonoin äiti olo.

Tuiti, meillä ihan sama! Tuntuu että tuo sylissä ollessaan välillä tarkastelee että varmasti on vielä sylissä. Sit kun siirrät pinnasänkyyn niin tadaa, silmät tapittaa auki...

Minkäsikäinen vauva Annalla on? Mulla on tota maidon suihkuamista ja nyt, kun vauva on 6vk hän on oppinut elämään niiden kanssa. Irroittaa välillä otteensa ja jatkaa melkein heti uudelleen. Syö muutenkin hiukan maltillisemmin nykyään, oppinut siis elämään maidontuotannon kanssa. Mä tunnen kihelmöintinä maidon tulvahduksen ennen kuin se on vauvan suussa. Varottelenkin aina mörrikkää silittämällä poskesta niin hän hellittää imemistä.
Mulla tulee selkeesti toisesta tissista enemmän joten syötän siitä "huonommasta" ensin ja suihkutissistä vasta kun suurin puhti on purettu.

Meillä mennään aina nukkumaan 00-01. Oon jo ihan tottunut siihen ja ilta huutokin on vähentynyt. Väsynyt on ja silmät lupsuu mutta tappelee unta vastaan. Ja herää myös jos yritänkin siirtää omaan sänkyyn. Meillä on kymmenen minuutin sääntö. Jos nukkuu 10 min sylissä niin saa siirtää :-)

Terhi, neljä viikkoa meidän poju. Mulla myös tuntuu tuo oikea tissi olevan enemmän suihku kun vasen... ei tuo juuri hermostu tissillä, mut tuntuu et hotkii kovin ja sit vetää väärään kurkkuun ja todennäköisesti vetää ilmaakin kun kuuluu ihan kuplintaa masussa. Tosi hankalaa saada röyhtäytettyä ja kun nukahtaa ihan kunnolla tissille niin toisinaan on ihan veltto eikä tahdo saada röyhtäytettyä, sit kun sais niin killuu silmät auki hereillä ja saa tehä hirveesti hommia et nukahtais unille...
Meilläkin mennään unille puolenyön aikaan, aikasemmin ollu ihan selvät sävelet et syödään sillon puolenyön aikaan ja sit herätään kahen-kolmen aikaan uudestaan syömään mut nyt ollu ihan hakuammuntaa millon nukutaan ja millon syödään ja millon itkeskellään... :/

Mun yks tuttu näytti että miten saa kunnolla röyhtäytyksen aikaiseksi. Ensin olalle tai rinnalle ja jos ei röyhtäystä tule niin varovasti ja hitaasti keinuttaa lasta ja yrittää uudestaan olalla. Meillä tuo vähenti tosi hyvin ilmavaivoja.
Löyty tällai video vähän samasta meiningistä: https://www.youtube.com/watch?v=1xcGbd8xWGI

Ihana yö takana! Isäntä otti huolehtiakseen vauvan lähes kokonaan kun mulla ei tää tauti ota helpottaakseen. Isäntä siis heräsi (ihan poikkeuksellista!!!) ekan syötön aikaan ja ilmoitti että hän voi jatkaa. Sitten hoiti myös seuraavan syötön parin tunnin päästä, eli mun ei "tarvinnut" kuin imettää sitten aamulla, seitsemän aikoihin. Ihana mies! <3

Eilinen päivä olikin sellaista vuoristorataa itsellä, että tekikin ihan hyvää saada nukuttua. Milloin itketti Monsterin raivarit, milloin isännän kiltteys ja milloin mikäkin... Sitten tosiaan kurkku on edelleen kipeä, räkä valuu ja nyt kaiken kukkuraksi tuli pää uudestaan kipeäksi. Loppuis jo...

Jotkut täällä puhuu että on ollu vauva jo saunassa. Kuulostaa hurjalta. Mikäköhän tähän on suositus? Onko joku kyselly neuvolassa? Millon voi viedä, kuinka pitkäksi aikaa ja minkälaisiin lämpöihin? Järkikin nyt tietysti sanoo että vaan pikku toviksi....

Mulla sellanen aika hurja mielikuva että vasta vuoden ikäisenä suositeltais?! Tai sitte ihan ulalla oon..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

nii minäin oon kuullut ja lukenut että vuoden ikäsenä. siihen oli vielä joku hyvä syy.. en millään muista mikä, mutten itse uskaltaisi viedä alle vuoden ikäistä lasta saunaan.

Vuoden ikää mäkin muistelisin saunomisen suhteen. Vauva ei osaa vielä säädellä lämpöään. Me istuttiin vaan keskilauteella matalalla lämmöllä samalla kun mies kuivas vauvaa. Ja samalla piti tietty ottaa pienit huikat tissistä :) Pitäähän sitä nyt saunajuomat ottaa :)

Tais olla syynä se että vauva ei vielä "osaa" hikoilla..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Rutiinien keksiminen ja niissä pysyminen on auttanu. Me ollaan viimein saatu rytmi! Joka aamu menee samaan malliin, päivällä on vaunulenkki (jonka ajan Omppu nukkuu) ja illalla on sekalaista toimintaa ja pätkätorkkuja ennen nukkumaanmenoaikaa. Viime viikolla 6 hyvää yötä, tällä viikolla täydet 7 hyvää yötä! Nukahtaa yhteentoista mennessä, herää pari kertaa syömään, aamu kuuden tai seiskan maissa alkaa yleensä heräillä tiheämmin, ja sitä pätkäunta saa jatkumaan yhdeksään. Viime yö oli aivan mahtava: 4 tuntia, syöttö, 3 tuntia, syöttö ja vaippa, 3 tuntia, syöttö ja vaippa ja vielä 2 tuntia. Ei yhtään sitä "silppua" ja yhteensä nukkui 12 tuntia yöunta!!!! :) Oi ku näitä tulis lisää.

Mie luulen että Pikkuakka menee saunaan sitten kun itse tahtoo ja sen selkeästi osoittaa :) Turha häntä on sinne aikaisemmin viedä :)

Takaisin