Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Kiitos Dolcetti! Meillä ei ole löytynyt syytä lapsettomuudelle. Siksi pelottaakin että se syy löytyy sieltä munasoluista, kun tätä ikääkin jo on. Ultraus tuntuu välillä jonkin verran, riippuu kierron vaiheesta. Oikea puoli ei tunnu miltään, mutta kun käntää vasemmalle niin saattaa hieman tuntua epämukavalle. Viimeksi juuri meinasi suolisto tulla vasemman muniksen eteen ja joutui mahaa jonkin verran painaa ja sitä ultralaitetta liikuttelemaan niin ei tuntunut kivalta, mutta ei sattunutkaan niin ettei sitä kestäis.

Mulla on onneksi korkea kipukynnys, mutta kaikki uusi aina vähän jännittää kun ei tiedä miltä tuntuu jne.

Beisla mullekin lääkäri sanoi noin, (onkohan meillä sama lääkäri :)) ja pitäis olla helppo toimenpide koska olen hoikka ja munikset edessä.... Saiskohan niitä rauhottavia jo nyt ettei tarvis jännitellä niin kauaa. :grin

Ninukki, Beisla ja Dolcetti, puhuitte lugen annostuksesta. Mulle on määrätty 200mg 2 kertaa päivässä mikä on mun mielestä aika paljon. Puolet tuosta pitää mun tuhrun jo poissa :) olen ymmärtänyt että jos ivf tehdään kiertoon jossa ovista ei tapahdu niin sitten annos on hurjasti tuotakin suurempi (ettei vuoto ala) ja että lääkettä on pakko jatkaa kunnes istukka tuottaa hormonia.

Wm, testionnea huomiselle! Ja kuvaa vaaditaan. Tämän päivän testistä ;)

Pisama, mulla on ihan samanlainen olo että kun mitään selkeää vikaa ei ole löydetty niin pelkään että joko mun munasolujen laadussa tai solujen yhteensopivuudessa on isompaa ongelmaa :( en usko että letroilla saadaan plussaa vaan ivf on edessä kesällä/syksyllä. Onnea sinne ivf-hommiin ja pidä meidät ajan tasalla että miten menee :)

Muokattu viimeksi:
Larissa, monta kiertoa teille muuten suunniteltiin letrojen kanssa?
Toi on kyllä ihan paskaa kun selvää syytä ei löydy. Raastavaa kun ei tiedä mitä hoitokeinoja tulisi käydä läpi ja mistä on hyötyä!

Jennie, 5 kiertoa yhteensä letrojen kanssa. Mulla on varmaan lapsettomuuden syynä tämä endo joka on saanut jyllätä 1,5 vuotta ainakin piilevänä. Luultavasti vaikuttaa ovulaatioon ja munasoluihin, mutta siihen pitäisi letrojen auttaa. Ja mistä sen tietää jos munasoluissa on muutenkin häikkää... Mutta kaikillahan endo ei edes aiheuta lapsettomuutta. Mystisiä juttuja nämä on. Siinä mielessä ivf olisi kiinnostavaa kokeilla, sillä siinä selviäisi myös munasolujen laatu ja solujen yhteensopivuus :)

Meillä on nyt ainakin hoitokeinot tiedossa eli letrot ja ivf jos ei letroilla onnistu.

Jos masentavilla aiheilla saa jatkaa niin pariin otteeseen olen nyt itkenyt autossa matkalla töistä kotiin. Jotenkin vaan iskee tajuntaan, että miten "väärin" tämä lapsen yritys menee. Niin epäreilua, että se ei voi mennä niin kuin muilla, että yritys on iloista ja jännää aikaa, tärppi tulee muutamassa kuukaudessa ja sitten päästään onnelliseen odotukseen. No, jos plussan tikkuun saisin niin eipä sillä juuri olisi tässä vaiheessa enää väliä että millä keinoilla raskaus on saatu alulle. Onni olisi niin suuri <3 yrityksen alussa olin (ja mieskin oli) sitä mieltä että ivf-hommiin ei lähdetä. Nyt on kyllä ääni muuttunut kellossa molemmilla.

Muokattu viimeksi:
Pisama: Mulle sanottiin, että jos ultraaminen tuntuu siedettävältä, niin silloin voi olettaa, että punktiokin tuntuu ihan siedettävältä. Niin että hyvälle kuulostaa senkin suhteen sinun kohdallasi :) Kirjoitit, että "ikääkin on". Kuulutko sinäkin siis meihin hieman kypsempiin naisiin? Minkä ikäisiä sinä ja puolisosi olette? Ja asutko sinäkin pääkaupunkiseudulla ja käyt Ruoholahden klinikalla?

Tuosta minun diagnoosistani ei ole puhuttu, enkä itse asiassa edes tiedä mitä se tarkoittaa. Alhaista AMH-arvoani? Onko teiltä muilta mitattu sitä? Itse suosittelisin testiä vaikkei hoitoja vielä edes harkitsisi. Arvo kertoo kuitenkin siitä miten paljon aikaa on jäljellä.

Ja Larissa, oletkin varmaan kertonut jo, mutta oletteko miettineet IVF:ää tai onko teillä jotain aikatalua, jatkosuunnitelmaa tai deadline-ajankohtia?

Larissa, mä niin ymmärrän sua. Olen viikonverran itkenyt juuri samankaltaisissa ajatuksissa millon missäkin. Torstaina olin niin rikki että itkin yksin kotona varmaan kaksi tuntia putkeen.
Ahdistaa ajatukset jotka mieleeni tulee "kateellisuudesta ja epäreiluudesta". En ole itse katkera ollut koskaan, vaan toivon aina kaikille parasta. Nyt kuitenkin olen purskahtanut kaupassa itkuun kun katson äitejä lastensa kanssa, koska tunnen itseni niin epäonnistuneeksi ja kateelliseksi heille siitä onnesta.
Minulle pahaa mieltä tietysti myös aiheuttaa se että minun on vaikea puhua aiheesta, edes miehelleni. Ystävieni kanssa en pysty puhumaan tai muutama tietää, mutta eivät todellisia tunteitani ja tätä ahdistuksen määrää. Minulle on aina ollut vaikeaa puhua omista asioistani, enemmin aina kuuntelen muita ja autan heitä, haha ehkä ammattitauti.
Voi olla että lääkkeilläkin on vaikutusta, mutta jotenkin tunteet on ollut kyllä niin pinnassa ja ahdistus suuri viime päivinä. Sen takia en ole tännekään pystynyt tulemaan, olen pyrkinyt unohtamaan koko yrityksen, tosin huonolla menestyksellä :D

Mulla on keskiviikkona folliultra niin pitääkin kysyä meidän tarkempia suunnitelmia, kuinka kauan näin jatketaan jos plussaa ei näy. En ole itse vielä päättänyt mitä tehdään. En haluaisi haaveistani luopua, olen viimeiset kaksikymmentävuotta haaveillut äitiydestä, mutta en tiedä mitä olen valmis tekemään sen eteen.

Voimia Larissa <3 toivotaan että vielä jokupäivä se onni osuu meidänkin kohdalle!

Dolcetti, meillä otettiin myös tuo AMH-arvo alkulabroissa viime vuonna. Minulla se on 1,9. Siihen ei kukaan kiinnittänyt huomiota ainakaan silloin.

Dolcetti, kuten tuossa aiemmin kertoilin niin kesäkuulle mennään letroilla, sitten olisi ivf seuraava konsti. Jonossa ollaan siis jo, sillä endo näyttää olevan ärhäkkää sorttia ja aikaa ei ole turhaan miettimiseen. Eli joko jatketaan hoitoja ja tullaan raskaaksi tai sitten aletaan hoitamaan endoa. Multa otettiin vajaa vuosi sitten AMH arvo ja se oli kuulemma erinomainen (en muista lukua). Eli munasolureserviä pitäisi olla jäljellä hyvin. Ikää mulla on nyt 29. Muoks. AMH oli 3,4. Googletin itseni, kun en löytänyt tulosta koneelta :grin

Jennie, voimia sinnekin. Ihan samoja ajatuksia täälläkin. Muutama kaveri tietää meidän tilanteesta, mutta heille on vaikeaa puhua asiasta. Yritän esittää urheaa kun ei muukaan auta. Vanhemmilleni en ole kertonut mitään, mutta jos ivf-hommaan lähdetään niin kerron, jotta tietävät tilanteen.

Muokattu viimeksi:
heippa! :) taidan liittyä tänne teidän seuraan. Ollaan aloitettu kolmannen lapsen yritys 07/2015.
Tänään havahduin siihen että on 7kk yritystä takana ilman tulosta. Ei plussaa ei haamua ei kemiallista ei mitään.
Jollainlailla säikäyttää. Meillä on kaksi lasta(-04 ja -08) ovat molemmat saaneet alkunsa heti. Esikoinen on edellisestä suhteesta joten kuopus on miehen ainoa biologinen lapsi. Haluaisimme niin kovasti vielä yhden lapsen lisää.
Minulla on ikää pian 31v ja mies täyttää kesällä 39v.
Lopetin e-pillerit 30.6.15. Kierto ollut ihan säännöllinen lukuun ottamatta edellistä kiertoa jossa ovis tuli normaalia myöhemmin ja kiertokin sitten pitkittyi. Heinäkuussa gynellä käyty perus jutut tarkitettu papa+ultra kaikki ok.
Nyt menossa kp15 ja ovista odottelen toivottavasti tulisi pian.. :)

Muokattu viimeksi:
Pätkis, tervetuloa mukaan ja toivottavasti tärppää pian! Luultavasti tärppääkin kerta on jo 2 lasta luomuna :)

Muska, AMH-arvolla voidaan ennustaa sitä miten lähellä vaihdevuodet on ja kuinka paljon munasarjoissa on munasolureserviä jäljellä. Saatu luku täytyy aina suhteuttaa ikään; esim. 20-vuotiaalla vähintään 4,5 ng/ml, 25-vuotiaalla 3,8 ng/ml ja 30-vuotiaalla 2,9 ng/ml, ennustavat vaihdevuosien alkavan vasta 50 ikävuoden jälkeen

Jotain aiheesta:
http://www.terve.fi/terveyden-abc/uusi-testi-selvittaa-tarkasti-milloin-naisen-vaihdevuodet-alkavat

Hei, kuinka kauan teillä on kestänyt kunnallisesti hoitoihin pääsy yms, että jtn "tulosta" edes tullut? Kun kokoajan itsellä mielessä pyörii kuinka pitkä ja raskas matka on edessä. Yksityiset hoidot on ilmeisesti paljon arvokkaampia, kun esim se ICSI hinta näytti olevan 2500e?

Julianna, mua alettiin tutkimaan puolen vuoden yrityksen jälkeen loppukierron voimakkaan tiputtelun vuoksi. Ehkäisy jäi pois heinäkuussa 2014, maaliskuussa 2015 oli eka käynti terveyskeskuslääkärillä (aikaa olin odottanut yli kuukauden), toukokuussa ensi käynti naistenpolilla (alkututkimukset, ultrat, verikokeet yms.), kesällä kokeiltiin ensin terolut (ei apua) ja sitten lugesteron (tehosi tiputteluun, mutta ei raskautta), elokuussa 2015 oli aukiolotutkimus (putket auki ja kaikki oli "kuin oppikirjasta"), käskettiin yrittää lugesteronin avulla syksyyn. Lokakuusta lähtien alkoi karmeat alavatsakivut joka kierrossa. Vasta joulukuussa sain taottua miehen päähän, että asia ei etene jos hän ei anna näytettään. Mies antoi näytteen ja se oli erinomainen. Tammikuussa 2016 aloitin letrot, jotta ovulaatio vahvistuisi vaikka ovuloin luomunakin. Vasteultrassa löytyi kananmunan kokoinen endometriooma vasemmasta munasarjasta ja vatsakivuille löytyi syy. Nyt ollaan siis tässä ja tulosta ei mielestäni ole vieläkään tullut, sillä kertaakaan en ole raskaana ollut.

Eli yritystä on yli 1,5 vuotta, josta tutkimuksiin/hoitoihin on mennyt noin vuosi. Olen varautunut siihen, että ainakin 0,5-1 vuotta tässä vielä menee ennen kuin selviää että tuleeko meistä ikinä vanhempia.

Wm, en oikein saa selvää onko tossa testissä haamua vai ei, kun on niin ylivalottunut :/

Dolcetti asutaan pk seudulla ja käydään keskustassa klinikalla. Ikää mulla tuli just 39 ja miehellä parin kk päöstä 36. Esikoista tässä yritetään.

Larissa: Oon huono kuvaamaan :/ heitin testin jo pois. Ei siinä kyllä mitään varmuutta antaa ole.
Huomenna pc ehkä kertoo enemmän. On kyl aikaiset päivät.

WM dpo 9

Kiitos Larissa, tuo avasi jo jotain. :) Vähän jo toivo elää että mieheltä löytyisi kuitenkin niitä siittiöitä ja jotain saatais aikaan.

Takaisin