Tääl ollaan menty koko päivä down down doooooown the rabbit hole. Oon nyt lukenu noita kahta taulukkojen taustalla ollutta artikkelia ja niiden tuloksissa olleita tutkimuksia ja kaikkia muitakin noista lisäravinteista tehtyjä tutkimuksia ja sit vielä vertaillu kaikkia eri valmisteita ja apteekkeja, et mistä niitä tilaisi ja paljonko ja ja ja.
Meidän kohdalla hedelmöittymisessä ei näyttäisi olevan ongelmaa, joten keskityin nyt noihin, jotka parantaisi sukusolujen ja alkion laatua. Mut toki plussaa tietty myös noi siittiöiden määrä/liikkuvuus ym. jutut ja sit muut vaikutukset esim. energiatasoon/vastustuskykyyn jne. Tällasia mä nyt mietin:
Mulle:
- Listasta syön jo foolihappoa, Q10 ja D-vitamiinia. Tota Q10 määrää vois kyl nyt nostaa.
- NAC ja karnitiini kuulosti kiinnostavalle, et vois niitä ehkä tilata.
- Melatoniini vähän jotenkin jännittää ja itellä ei unen kanssa oo vaikeuksia, niin jätän väliin. Samoin NAC tutkimuksessa todettiin, et sitä vois käyttää melatoniinin sijaan. Myo-inositolia en myöskään ota. Itellä ei kierrossa ongelmia ja en halua, et se tulee sitä sössimään, kun on nyt aika ihanteellisen pituinen ja luteaalikin hyvä (oon tääl sanonu, et se on 11pv, vaik siis oikeestihan se on 12pv, ku dpo11 on vika päivä). Plus se oli tosi hintavaa.
Miehelle:
- Listasta syö jo monivitamiinissa sinkkiä, seleeniä, B-12, foolihappoa, alfa-tokoferolia (=α
-te E-vitamiini) ja C-vitamiinia. Kahden vikan annostusta vois kyl nostaa. Alesta löyty vehnänalkioöljyä, jossa tota alfa-tokoferolia, siitä olisi itsellekin sit hyötyä, niin voitas molemmat popsia. Extra C-vitamiinista hyödyn kans ite, kun auttaa rautaa imeytymään.
- NAC ja Q10 olis jo mun listalla, niin sama miehenkin niitä ottaa
- EPA+DHA (tunnetummin esim. omega-3 tai kalanmaksaöljy), täähän on tosi hyödyllistä ylipäänsä, ehkä vois itekin ottaa.
- Muut ei sit ollu niin kiinnostavia (ja pitää vähän rajottaa
)
Ja sit olis viel sitä gelee royalia molemmille.
Mut niin en tiiä onko sit tosi overkill yhtäkkiä kaikkia näitä tilata. Meneekö kroppa siitä vaan sekaisin.
Yritin kyl tarkkaan lueskella, et mitä ne on ja mikä niiden vaikutus on, eikä mikään ollu mitään kauheen kummallista myrkkyä.
Et tuskin niistä nyt haittaakaan on, muuta kun lompakolle. Ja puolet noista on semmosia, mitä ihmiset popsii muutenkin jatkuvasti ja ne kiinnostaa muistakin terveyssyistä. On tässä muutenkin ollut missiona kohentaa omaa jaksamista ja vastustuskykyä ym. niin siksikin kiinnostaa kokeilla. Ja sit jos katon noita yksittäisiä ravinteita, et minkä jättäis tilaamatta, niin vaikee valita, kun kaikki kuulostaa niin hyvälle tutkimuksissa.
Ja jos nyt tälle tielle lähtee, niin meniskö sit ennemmin täysillä, et ottais kaiken mahdollisen pariks kuukaudeks käyttöön ja kattos olisko apua. Ennemmin överit ku vajarit.
Osan laitoin jo tilaukseen samalla ku tilasin muutenkin lisää mun käyttämää rautaa ym. mitä tarttetaan. Olo-apteekilla tuntu olevan halvimmat purkit ja siel oli viel keräilykampanja et sain Iittalan kastehelmi kulhon kaupan päälle, oon semmoista himoinnut. 10€ alekoodikin löyty. Eli täähän oli vain silkkaa säästöä.
Ehkä kuulostaa hullulta, ku meillä yritystä vasta 4 kiertoa takana. Mut enemmän tässä mulla tosiaan painaa se laatu lähinnä eikä nopeampi raskautuminen. Tosiaan toisella lapsella on jo geenivirhe ja ne kaks kemiallista takana, niin siks tää asia tuntuu niin tärkeeltä.
Sori tulipa pitkä selostus. Täl kanavalla pitäis olla oma ketju kaikille lisäravinne-jutuille, jossa näitä tarkemmin pohtia.