BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mustikkamarja joo itseasiassa kävin ennen tutkimuksiin hakeutumista tekemässä muutamia testejä yksityisessä labrassa 05/2024 ja siellä mitattiin myös ferritiini, joka oli 81 ug/l , eli ymmärtääkseni ihan hyvä?
Joo, tuo arvo on mielestäni kyllä hyvä 😊 joissain tapauksissa se saattaa olla virheellisesti koholla (nousee mm. tulehduksissa tai jos on kipeänä) mutta jos muutkin punasoluarvot hyvät, niin tuskin on raudanpuutetta

@Ness kiitos, kiinnostava taulukko! Sieltä vois pari uutta pilleriä valkata repertuaariin mukaan. 😁 Pitääpä perehtyä. Ja pitäis myös lukea, mikä kaikki siittiöitä auttais. Moni noista käsittääkseni sopis myös miehelle. Monivitamiinia oon sille syöttäny, mut en viel muuta. Ja toi Q10 annostus on kyl melkoinen. Mä oon syöny vaan 100mg päivässä, et ehkä sitä sit pitäis popsii useempi (=kourallinen) kerralla. 🙈

@Misa Ainiin anteeksi! Niinhän se olikin, et sulla oli OI-hoidot. Mälsää kyl, jos tulee kiertoja, joissa olosuhteet vaikuttaa kehnolta, että mahdollisuudet valmiiksi huonot. 🙁 Mut toivotaan, et esim. se kuume vaikuttanut ja torstaina olisi jo parempi tilanne 🌈

Hei kaikki, nyt tuli se ale Helsingin Felicitakseen. Eli 50% ale jos käy ens viikon ma-pe.

Itellä toi viikko vähän hankala. Alkuviikosta olis aikaa, mut voi olla liian aikaista. Jos tänään alkas menkat, niin olis kp8, mut mahdollisesti pari päivää vähemmän. Tai sit perjantaina (kp11 tai alle), mut sit olis super kiirus töihin, eikä ehtis olla koko tuntia. Onkohan toi kp8 ihan huono ultrapäivä? 🤔 Mä nyt katon millon menkat alkaa ja päätän sitten pidänkö ajan.

Lämmöt taas vähän noussu, mut sykkeet normitasolla. Kyl varmaan pakko tänään testata, ettei tartte noita lämpöjä miettiä. 😒

Screenshot_20241105_075129_FF App.jpg

@Ness kiitos tuosta taulukosta! Pitää vähän pohtia mihin lompakko taipuu 😄 tietenki haluais tehdä kaikkensa, että raskautuminen onnistuis mutta tulee äkkiä kalliiksi jo pelkkä yritys aika, vauvahankinnoista puhumattakaan.

@Mustikkatäplä kerro sitten, miten gelee toimii, jos aloitat sen 😊 Joko menkat alkoi? Ymmärrän tuon jossittelun niin hyvin.. Aina on pienet toivon rippeet jäljellä ennen ku vuoto alkaa. Edit: ehdit laittaa viestin just ennen mua 😄 jännä lämpöjen nousu! 🌈

Hyviä piinailuja @Mustikkamarja ja @SilenceSing! 🌈

Joko tän päivän testi näytti vahvistumista @minttutuuli?

Toivottavasti torstaina olisi parempi tilanne ultrassa @Misa 🤞

Onko lämmöt pysyny vielä ylhäällä @Ansq?

Täällä on lämmöt tullu alas ja vuoto ollu normaalia runsaampaa. Näin viikonloppuna raskaana olevaa ystävää ja hän yritti kannustaa, että nauttisin mahdollisimman paljon ajasta ennen raskautta. Ymmärrän pointin mutta toisaalta on se vauvakuume niin kova, että menkkojen alkaminen tuntui taas tosi raskaalta. Meillä alkaa nyt vasta yk4 ja monella teistä on jo paljon pidemmät yritysajat takana. Pitää vaan uskoa siihen, että ennemmin tai myöhemmin saamme kaikki kokea raskauden ja äitiyden ❤️

@minttutuuli En usko että on menny vielä, laskiko lämmöt tänään?🙈

@SilenceSing Jaksoiko mies vielä illalla puuhastella?🤭

@Ness Toi taulukko on kyllä hyvä!! Ja ferrit kuulostaa ihan hyvältä kyllä😊
Ite söin ubikinonia aiemmin, sitten lopetin koska hinta, mutta jos päästään ivf niin aloitan uudelleen jotta voin vannoa itelleni että oon itse tehny kaiken voitavan😆

@Mustikkamarja Tsemppiä piinailuun!🌈 Hauska kun teitä on nyt useampi samassa kierronvaiheessa!😆

@Mustikkatäplä Lämmöt sielä näyttää kyllä hyvältä!🙈 ja hyvin voi edellinen nega vielä plussaksi muuttua🌈

@Bella95 Viesti ehtikin just tulla ku omani lähetin, joten muokkaan tähän. Ymmärrän sun ystävän pointin, mut ainakin itsestä tuntuu et välillä on tosi vaikeaa nauttia kun takaraivossa raksuttaa vaan päivittäin tämä raskautumisasia😫 Ja uskon, että meille kaikille vielä se vauva suodaan, ennemmin tai myöhemmin 💕

Täällä lämmöt vähän laski, saa nähdä jatkuuko laskusuunta vai vieläkö sieltä nousee, yleensä nousee loppukierrosta vielä ennen kun sit droppaa kunnolla😁
IMG_5957.jpeg

Muokattu viimeksi:
@Ness kiitti tosta taulukosta! Mulla menee coq10 300mg annoksilla myös. Enempi ei pysty kun se on niin kallista.

@Mustikkatäplä tuuha kertoo tulosta jos testaat! Kyllähän tuo lupaavalta näyttää taas, et lämmöt vielä kapuaa ylöspäin 🤞

@Bella95 voi että, ymmärrän kyllä ystäväsi pointin mutta on aika vaikea asennoitua nauttimiseen, kun se toive raskaudesta on niin suuri ja epäonnistumiset tuntuu niin pahalta. 🙁❤️ Täällä alkaa pikkusen ovistestit tummua, pitää kattoa miltä työpäivän jälkeen näyttää. Uskoisin, et ei kyllä vielä tänään plussa tuu.

@Ansq eiköhän ne lämmöt sieltä vielä nouse sulla! 🌈 Ja täällä puolestaan laski, niinkuin @Misa veikkasi myös!

Onko kellään muuten kokemusta donafertysta/myo-inositolista? Kannattaako sitä syödä, jos ei ole pcos ja kierto on säännöllinen? Ostin donafertya jo paketin, mut sit googlailin ja löysin redditistä useita ketjuja et ilman pcos/epäsäännöllistä kiertoa joillakin toi oli aiheuttanut jatkuvan vuodon 😬 nii en sit uskaltanut aloittaa. Vaikka löyty siitä paljon myös positiivista just ton ovulaation/munasolujen laadun kannalta!

Eli täällä lämmöt laskussa ja pientä tummumista testeissä, mut ei vielä lähellä posia. Myös jomotusta alkanut tuntua oikealla puolella alavatsaa.

Screenshot_2024-11-05-08-12-08-98_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

Nega oli.

Ja toi "nauti ajasta ennen raskautta". Niinku nauti mistä? Siitä ettei ole raskausoireita? Ah tuntuupa hyvältä kun ei ole paha olo ja jäätävä vitutus koko ajan. Ööh, ei tommonen nyt tunnu oikeen miltään. Vai pitäiskö nauttia siitä, että voi tehdä juttuja, joita ei voi tehdä raskaana? No eipä niitä nyt hirveesti oo. Kyl jotain ruokia oon nauttinu sillä ajatuksella kun kerta nyt voi, mut ei homejuustoja ja kylmäsavulohta tms. voi loputtomiin vetää. Ja alkoholia yritän nyt välttää, et olis paremmat mahdollisuudet. Että juu. Kyl sitä sit raskauden jälkeen nää jutut tuntuu hyvältä kun ei oo oireita ja voi tehdä vapaammin mitä haluaa, mut ei tälleen etukäteen. Ja siis yritysaika on ihan perseestä ja mitä pidempi niin sen pahempi. Niin tuollaiset kommentit, et tässä nyt pitäis jostain (mistä????) nauttia on kyl ihan urpoja.

Toki ei ystävä varamasti pahalla tarkoittanut, enkä hänelle loukkaantuisi. Ihmiset yrittää aina keksiä jtn joka lohduttais, vaikkei välttämättä mikään lohduta.

@Mustikkamarja Kävin myös vähän ennen tuota ferritiiniä ottamassa työterveydessä laajan terveystarkastuksen missä otettiin kaikki mahdolliset arvot kuten veriarvot, kolesterolit, rasvahapot, puna -ja valkosolut ja vaikka mitä muuta 😅 niissä oli kanssa kaikki kunnossa. Vaikkei ehkä suoraan raskautumiseen liitykään, niin oli hyvä tehdä pitkästä aikaa tuollainen elintapatsekki.

@Mustikkatäplä mun mielestä Nurpu oli tehnyt myös miehelle samanlaisen taulukon.. sitä en kyllä tainnut puhelimeen tallentaa mutta eiköhän sekin täältä keskustelun syövereistä löydy 😆 pahoittelut negasta🥺 ja lämmin halaus 🩷

@minttutuuli mulla on käytössä tällä hetkellä Donaferty. Ei ole PCOS diagnoosia, mutta koska oli aikaisemmin pitkät ja epäsäännölliset kuukautiset (vaihteli ihan mielipuolisesti 30-40 päivää) , niin otin sen käyttöön. Se on lyhentänyt mulla kiertoa ja tasannut sen 28-31 päivään. Täällä palstalla joku kertoi, että oli normaaliin kiertoon käyttänyt Donafertyä, niin oli sitten kierto pidentynyt.. en tiedä sitten kuinka paljon hyötyä on niille, jolla kierto toimii normaalisti.

@Bella95 hieman ajattelematon kommentti sun ystävältä, vaikkei varmasti mitään pahaa tarkoittanutkaan. En kyllä tiedä mitä nautinnollista tässä yritysajassa muka on, kun miettii päivät pitkät, et missä helvetissä se vika on, kun on vuosi asiaa työstetty ja mitään ei ole tapahtunut 😆 Kyllä on tästä nautinto kaukana 😂

Muokattu viimeksi:
@Mustikkatäplä @Ness Joo sanoppa. Hyväähän se sillä tietenki tarkoitti ja varmasti peilas omaan raskauden alkuun, ku hällä oli ollu mieli tosi maassa eikä ruoka maistunut. Silti kyllä vaihtaisin tämän odottelun ja piinailun siihen. Samoin yritän välttää alkoholia, enkä sitä muutenkaan juuri juo. Vai pitäiskö nyt nauttia elämästä ja riipasta kunnon kännit viikonloppuna? Krapulaan voi syödä sitten sushia, homejuustoja ja salmiakkia 😄. Pahoittelut vielä negasta @Mustikkatäplä ❤️

Edit: @Ness onpa hieno käyrä! Lämmöt on vielä lupaavan korkealla 😍

@Mustikkatäplä kiitos! Täytyykin laittaa nyt kirjanmerkiksi tämä viesti, niin pääsee palaamaan siihen tarpeen tullen. Lähinnä jos IVF odottaa, niin haluan myös tehdä kaiken mahdollisen munasolujen laadun maksimoimiseksi 😅 ei ole mitään helppoja nuo hoidot kuitenkaan.

@Bella95 krapulassa sinihomejuusto ja graavilohi salmiakkipedillä kuulostaa kyllä aivan karmivalta kombolta 😂😂 Minäkin olen laittanut holin minimiin, paitsi jos ollaan ulkona käyty syömässä niin saattanut ottaa yhden lasin viiniä, juhlissa onnittelumaljat jne.

Rustasin teille äsken mailin mittaisen vastauksen tähän, ja sitten puhelin sekosi ja poisti kaiken🥲 yritetääs uudestaan:
@Mustikkatäplä pahoittelut negasta 🩷
@Mustikkamarja onpa kivaa, kun on kanssapiinailijoita!😂🤩
@Ness minustakin ferritiiniarvo kuulostaa oikein hyvältä 👍🏼 ja on kyllä tosi kaunista käyrää, ihan kuin suoraan oppikirjasta 😂🌈 ja aiempaan kysymykseen siitä, olenko kova tekemään testejä: kyllä. Olen. Ihan liiankin😅 vois koittaa tässä kierrossa rajottaa. Ovistikkujakin kulunut tässä jo vaikka hur mycke.
@Bella95 Siis miulla olis kyllä käynyt tuo kaverisi kommentti tosi pahasti tunteisiin, vaikka ei varmasti pahaa sillä tarkoittanutkaan. Varmasti kuka tahansa raskautta toivova haluaisi päästä jo nauttimaan niin hyvässä kuin pahassakin jo siitä raskausajasta, eikä elämästä raskautumista odottaen 🥺 tsemppiä🩷
@minttutuuli kylläpäs siellä ovis antaa odotuttaa! Jospa se sieltä kohta tulisi🤞🏼
@Ansq jätettiin eilinen väliin, en viitsinyt alkaa painostamaan kun oli mies sen verran väsynyt illalla. Olen koko ajan sanonut että vaikka tässä vauvantekotalkoot onkin kovasti käynnissä, niin mitään ei ruveta väkisin tekemään. Koitetaan ennemmin pitää homma mukavana, kun ei tiedä miten monta kiertoa näitä vauvatalkoita tulee kestämään🙈

Liitteet

• IMG_20241105_125440.jpg
    IMG_20241105_125440.jpg
    157.3 KB · Katsottu: 21
Muokattu viimeksi:
Omaa napaa: Täällä tapahtuikin villejä asioita! Luulin että se eilinen ovistikku olisi jo ollut piikkihetkeni (edellinen ovistikkuihin saamani Peak/ tummin viiva toissakierrossa jäi kyseisiin lukemiin Premomissa) mutta tein kuitenkin uuden testin tänä aamuna, ja kappas sehän oli vielä eilistäkin tummempi!🧐 Aamulämmötkin vielä alhaalla, joten odotellaan🤞🏼 mitään en siis eilisestä "Älä oleta"-julistuksestani näköjään oppinut😆
Eilinen jätettiin tosiaan välistä tallettelujen suhteen, en halua miestä painostaa tai alkaa tässä väkisin mitään vääntämään, vaikka vauvatalkoot meillä onkin. Koitetaan homma kuitenkin pitää mielekkäänä🙈 ehkäpä tänään vielä intouduttas, kun testiviivat olikin vielä tummat 🤩 tarvitseekohan tuota eilistä ovisplussaa muuttaa negatiiviseksi FF:ään, vai onko mitään väliä? 🤔 Jos tälle päivälle nyt kuitenkin tuli tummemmat viivat.

IMG_20241105_125440.jpg

@Ness okei, kiitos kun jaoit oman kokemuksen! Ehkä mä jätän sit vielä ton donafertyn ainakin kaappiin odottamaan. Näyttää kyllä tosi lupaavat käyrä! 🤩 Onko ollu mitään erikoista olossa?

@Mustikkatäplä pahoittelut vielä negasta ❤️

@SilenceSing ei se ovis täällä oikeastaan odotuta ku pari viime kiertoa ovis on ollut kp 15. 😅 Eli vielä saan ihan rauhassa varmaan odotella 😊 ite oon jättänyt ff:n ovisplussat niin monelle päivälle, kun se testi on ollu oikeesti selkeän pos. Se osaa niiden, lämpöjen ja muiden merkkien perusteella sit kyllä kattoa sen ovispäivän aika hyvin. Eli jos se eilinenkin testi oli selkeästi tasavahva tai vahvempi, niin sama varmaan jättää myös FF noin! Mulla noi pregcheckin testit on ollu joskus hetken vielä positiivisia vaikka ovis ois jo mennyki (eli lämmöt lähtenyt nousuun) 🥴

@SilenceSing Hmm, mä kyllä jättäisin sen plussaksi jos se testiviiva on tummempi kuin kontrolli. Sehän se plussan määritelmä kuitenkin on. Vaikka olis tänään tummempi kontrolli kuin eilen 🤔 noi PC:t on kyl siitä hurjia et voi näyttää sitä plussaa 2-3 päivää ja sit joutuu vähän miettii et missä se plussa nyt oikeasti oikeen oli 🤣

@SilenceSing Tän foorumin pitäis kyl automaattisesti tallettaa sun kirjottamat tekstit. Et jos tapahtuu toi, et sivu päivittyy ja teksti katoaa, niin poistuu vaan siitä ketjusta ja tulee takaisin. Niin se kirjotettu teksti ilmestyy takaisin. Mulle käyny monta kertaa. Ja tää säästää niitä vissiin aika pitkäänkin. Joskus oon palannut pitkästä aikaa johonkin ketjuun ja siel kummitteleekin vanha tekstin luonnos, jota en sit ikinä lähettänytkään. 😅 Ja teen paljon sitä, et kirjotan koneella tekstin valmiiksi ja sit siirryn puhelimelle viimeistelee, esim. lisäämään kuvan. Tai alotan viestin kirjotuksen ja jatkan jossain toisessa hetkessä loppuun. Kätevää.

Ja mäkin jättäisin plussan FF:iin jos oli ihan täysin plussa testi. Ja kiva, et tulee viel vähän lisäaikaa, niin jos tänään jaksatte taas yrittää, niin olisi ajoitus aika ihanteellinen. :Ok Hand Sign:Jännä nähdä kyl, et nouseeko lämmöt huomenna vai ylihuomenna. :Eyes:

@Ness lupaavaa toi PMS oireettomuus? :Eyes:

@Mustikkamarja Mä kävin aikanaan tokaa yrittäessä Ovumialla vastaavassa ja mä oletan, et toi Mehiläisen on samantyyppinen. Olin käyny ite labrassa etukäteen (synlab - raskautta suunnittelevan paketti) ja katottiin ne arvot läpi ja sain vinkkejä, mitä arvoja kannattaa kasvattaa. Olin laittanu sille säpoon tiedot mun kierroista ja katottiin ne. Sit jtn perus elintapojen ym läpikäyntiä. Ja lopuksi ultrasi ja katto miltä munasarjoissa näyttää ja millanen oli kohdun limakalvo, sektioarpi ym. juttuja.

Tääl ollaan menty koko päivä down down doooooown the rabbit hole. Oon nyt lukenu noita kahta taulukkojen taustalla ollutta artikkelia ja niiden tuloksissa olleita tutkimuksia ja kaikkia muitakin noista lisäravinteista tehtyjä tutkimuksia ja sit vielä vertaillu kaikkia eri valmisteita ja apteekkeja, et mistä niitä tilaisi ja paljonko ja ja ja. 😵‍💫😵‍💫😵‍💫 Meidän kohdalla hedelmöittymisessä ei näyttäisi olevan ongelmaa, joten keskityin nyt noihin, jotka parantaisi sukusolujen ja alkion laatua. Mut toki plussaa tietty myös noi siittiöiden määrä/liikkuvuus ym. jutut ja sit muut vaikutukset esim. energiatasoon/vastustuskykyyn jne. Tällasia mä nyt mietin:

Mulle:
- Listasta syön jo foolihappoa, Q10 ja D-vitamiinia. Tota Q10 määrää vois kyl nyt nostaa.
- NAC ja karnitiini kuulosti kiinnostavalle, et vois niitä ehkä tilata. :Eyes:
- Melatoniini vähän jotenkin jännittää ja itellä ei unen kanssa oo vaikeuksia, niin jätän väliin. Samoin NAC tutkimuksessa todettiin, et sitä vois käyttää melatoniinin sijaan. Myo-inositolia en myöskään ota. Itellä ei kierrossa ongelmia ja en halua, et se tulee sitä sössimään, kun on nyt aika ihanteellisen pituinen ja luteaalikin hyvä (oon tääl sanonu, et se on 11pv, vaik siis oikeestihan se on 12pv, ku dpo11 on vika päivä). Plus se oli tosi hintavaa. 😅

Miehelle:
- Listasta syö jo monivitamiinissa sinkkiä, seleeniä, B-12, foolihappoa, alfa-tokoferolia (=α-te E-vitamiini) ja C-vitamiinia. Kahden vikan annostusta vois kyl nostaa. Alesta löyty vehnänalkioöljyä, jossa tota alfa-tokoferolia, siitä olisi itsellekin sit hyötyä, niin voitas molemmat popsia. Extra C-vitamiinista hyödyn kans ite, kun auttaa rautaa imeytymään.
- NAC ja Q10 olis jo mun listalla, niin sama miehenkin niitä ottaa
- EPA+DHA (tunnetummin esim. omega-3 tai kalanmaksaöljy), täähän on tosi hyödyllistä ylipäänsä, ehkä vois itekin ottaa.
- Muut ei sit ollu niin kiinnostavia (ja pitää vähän rajottaa 😅)

Ja sit olis viel sitä gelee royalia molemmille. 🤭 Mut niin en tiiä onko sit tosi overkill yhtäkkiä kaikkia näitä tilata. Meneekö kroppa siitä vaan sekaisin. 😅 Yritin kyl tarkkaan lueskella, et mitä ne on ja mikä niiden vaikutus on, eikä mikään ollu mitään kauheen kummallista myrkkyä. 😅 Et tuskin niistä nyt haittaakaan on, muuta kun lompakolle. Ja puolet noista on semmosia, mitä ihmiset popsii muutenkin jatkuvasti ja ne kiinnostaa muistakin terveyssyistä. On tässä muutenkin ollut missiona kohentaa omaa jaksamista ja vastustuskykyä ym. niin siksikin kiinnostaa kokeilla. Ja sit jos katon noita yksittäisiä ravinteita, et minkä jättäis tilaamatta, niin vaikee valita, kun kaikki kuulostaa niin hyvälle tutkimuksissa. :No Evil Monkey: Ja jos nyt tälle tielle lähtee, niin meniskö sit ennemmin täysillä, et ottais kaiken mahdollisen pariks kuukaudeks käyttöön ja kattos olisko apua. Ennemmin överit ku vajarit. 😅 Osan laitoin jo tilaukseen samalla ku tilasin muutenkin lisää mun käyttämää rautaa ym. mitä tarttetaan. Olo-apteekilla tuntu olevan halvimmat purkit ja siel oli viel keräilykampanja et sain Iittalan kastehelmi kulhon kaupan päälle, oon semmoista himoinnut. 10€ alekoodikin löyty. Eli täähän oli vain silkkaa säästöä. :rolling::rolling:

Ehkä kuulostaa hullulta, ku meillä yritystä vasta 4 kiertoa takana. Mut enemmän tässä mulla tosiaan painaa se laatu lähinnä eikä nopeampi raskautuminen. Tosiaan toisella lapsella on jo geenivirhe ja ne kaks kemiallista takana, niin siks tää asia tuntuu niin tärkeeltä. :red-heart: Sori tulipa pitkä selostus. Täl kanavalla pitäis olla oma ketju kaikille lisäravinne-jutuille, jossa näitä tarkemmin pohtia.

Takaisin