Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ajattelin hommata käytetyt vaunut. Merkkiin ihastuin asuessani Britanniassa, pitää vaan vielä ottaa selvää, että kuinka ne sopivat Suomen talveen. Jonkun verran näkyi olevan myynnissä käytettyinä mun haluamaa merkkiä, vaikkei turhan yleinen tunnu olevankaan. Toisaalta tuntuu, että oon jotenkin "fiksautunut" niihin yksiin, enkä sitten näe muita, ihan yhtä hyviä malleja ollenkaan, Ajattelinkin joulun jälkeen rekrytä myös miehen vaunubongailuun, niin avaa ehkä mun näkökulmaa. :happy:

Mutta lopultakaan rattaat eivät ole niin iso juttu, useimmat markkinoilla olevat ovat ihan hyviä. Ainoa juttu siinä on, että pitää miettiä omia tarpeita ja mieltymyksiä (vauva ei ole yhtä tarvitseva kuin vanhemmat :grin). Hankinnat-ketjussa avasinkin tätä jo vähän enemmän. Omia lapsia ja sitä kautta rattaitahan mulla ei ole, mutta tosiaan lyhyitä keikkoja oon tehnyt lastenhoitajana ja sitä kautta testannut aika monia lastenvaunuja.

Niin ja vaunujahan saa myytyä ja ostettua sitä mukaan, kun mieli ja tarve muutuu. :P meillä ainakin on ollut mitä useammat kärryt, samaan tyylin kun hankinnat -ketjussa han_sunen kirjoitti. :D

Toi vaunukieli on kyllä itsellekkin niin hebreaa. :confused: Juuri äsken katselin torista käytettyjä vaunuja ja en todellakaan tiedä mitkä nyt sitten kannattaisi hankkia. Ajattelin jotain yhdistelmävaunuja joissa olisi mahdollisimman paljon paljon kaikkea, esim, turvakaukalon saisi niihin klikattua. En kyllä tiedä ostaisinko uudet kuitenkin, sillä koiran kanssa tulee tehtyä pitkiä lenkkejä ja vaunussa pitäisi olla mahdollisimman hyvät pyörät. Ja mahdollinen home mietityttää myös, sillä vakuutteluista huolimatta rattaita on voitu säilyttää käytetyissä ulkona. Ja ei tiedä kuinka sairas lapsi on rattaissa ollut ym... Mutta hinta on huima laadukkaissa malleissa jos uudet meinaa ostaa. Taidan kuitenkin odotella vielä hetken ennenkuin oikeasti mitään isompaa hankin...

Vaunuista mieleeni, meillä on täältä http://www.vaunula.fi/vaununkopalliset-yhdistelmat-special-c-31_90_95.html tuollaiset Vario LX:t, oon tykännyt hirveästi ja olivat vielä edullisetkin verrattuna moniin merkkeihin. :) Ovat tosiaan yhdistelmät, eli mukaan tulee vaunukoppa ja sitten sellainen istuinosio. Oon myös ihan rakastunut tohon heittoaisaan, eli siis siihen että työntöaisan saa kummalle puolelle haluaa. Ei ehkä tarpeellinen vaunuvauvalle, mutta istuvalle kiva kun saa katsoa halutessaan maisemiakin jos mun naama alkaa ärsyttää. :wink Noi kyseiset ei ehkä ole kaikkein pienimmät rattaat, muista malleista en osaa sanoa.

Tälleen pienenä mainostuksena, koska en ollut ikinä kuullutkaan tuollaisista ennen kuin sattumalta törmäsin ja ovat parhaat vaunut mitä meillä on ollut. :) Ainakin hyvä hinta-laatu suhde jos ei muuta. :grin

Alakori noissa on vähän pieni, mutta annan sen anteeksi, kun en siellä ite mitään oikein kuljetakaan... :woot:

Kiitos vinkeistä, sai taas vähän uusia malleja ja nimiä etsintään. Toki kun kaikilla on oma elämäntyyli nii vaunusuosikitkin on erilaisia :)

Ja kiitos myös hankinnat -osiosta vinkanneille, kävin lukemassa! Oon siis avuton ensiodottaja JA avuton forumnoviisi :hilarious:

Käytettyjäkin vaunuja on mukavampi ostaa, jos varmistaa, että vaunukankaat on pestävissä koneessa. Meillä on Brion Happyt ilmarenkailla. Sopii hyvin hankalampaankin maastoon, tukevat ja jykevät ja kaikki kangasosat pestävissä 40asteessa.

Täällä ei vieläkään tunnu liikkeitä. Josko ne kohta alkais tuntumaan, kun sängyssä maatessa pystyy sanomaan kummalla puolen vaavi köllöttelee. Maha joka ilta enemmän tai vähemmän toispuoleinen. Täällä selkeästi tykätään enemmän oikeasta puolesta. :hilarious:

Apua, nyt munkin pitää päästä kyselemään, että onko ihan normaalia että kohtu tuntuu ns. Kovalta kun painelee hieman? Olen ihan paniikissa välillä kun en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. :( Ja olen siis rv 14+6.

Hmmm, kyllä mun kohtu tuntuu "pinkeältä", tai siis, että vatsa ei ole enää niin pehmeä ja periksi antava kuin aiemmin (rasvakerroksesta huolimatta). En ole jotenkaan ennen tämän päivän neuvolaa edes osannut ajatella, että kohtu tuntuisi jossain tai olisi tunnusteltavissa, mutta niin se vaan terkka jotenkin "kehysti" sen ja piti kättä siinä sivussa, että huomasin itsekin, että ahaa, ok, tolleen se itse asiassa nousee sieltä esiin. :D En ole itse uskaltanut mitenkään erityisemmin koukkia, vaan lähinnä iltaisin huomannut, että on ehkä enemmän näkyvissä. Aamulla ja päivällä vatsa vielä melko litteä ts. ei näytä raskaalta ja ihan normaaleja vaatteitakin pidän (nyt 14+1). En osaa sanoa mikä on kova, mutta siis on se erilainen kuin aiemmin. Ja oikealta puolelta hieman aristi, th sanoi, että on normaalia, jos esim nukun enemmän sillä kyljellä. Ja nukun.

Odette, okei kiitos! Helpotti tosi paljon kuulla että se on erilainen, mieskin kyllä sanoi että eihän se kova ole mutta sellanen "pinkeä". :D En yleensä stressaa oikein mistään oireista, kun ajattelen että ne kuuluu asiaan, mutta tää oli mulle jotenkin niin "next level" että en oikein osannut suhtautua. :oops: Reippaana naisena koitin vielä oikein googlailla ja löysin vastaukseksi vain "harjoitus supistukset" ja olin kauhuissani :D

Monsterii, mulla on ollu harjoitussupistuksia, ei nekää vaarallisia oo + ne on ihan kivuttomia. Mut ei niitä voi tuohon kohdun yleiseen pinkeyteen mitenkään sekoittaa, suppareissa se kohtu oikeasti pingottuu ihan kovaksi ja sit rentoutuu. Ja tätä siis voi jatkua jonku aikaa, vähän epämiellyttävää on.

Eli niitäkää ei kannata säikähtää jos tulee, mä olin ensiodottajana kuvitellut, et tulevat joskus ihan loppupuolella, mutta oma kokemus ja viisaampien valistus opettivat toisin. Kivuliaina voikin sit olla huolestumisen arvoista.

Sugarplum sprite, aa, selvä.. näin avuton mä olen :(. Mutta kiitos, nyt osaan ainakin varautua ja olla panikoimatta! ^^

Eihän se ihmettely pahasta oo, itelläki kaikki tuntemukset on ihan uusia ja outoja. Onneksi muilta saa neuvoja ja tukea, niin selviää paljon vähemmällä huolehtimisella. :)

Huutelen tännekin. Saako esim. jumpassa maata vatsallaan ja tehdä liikkeitä, jos ei tunne ikävältä vai onko ihan ehdoton nou nou?!

Onks tääl muil oloo ja ajatuksia, et mitenköhän osaa toimia vauvan kanssa synnytyksen jälkee? Et osaako käsitellä oikein ja ettei vaan satuta.... Mua pelottaa! En tiiä miks, kun oon tottunu käsittelee hellästi eläinvauvoja, mut tää on jotain niin uutta ja tärkeetä. On ihan avuton olo, et en vaan osaa! Oon tottunu siihen et osaan. :D ymmärtääkö kukaan edes, et mitä meinaan?

En siis vertaa vauvaa eläimiin, vaan tarkotin että en kuitenkaan mikään kovakourainen ole.. :)

Pelottaa että menee ns sormi suuhun vauvan kanssa. Meen muutenki iha lukkoon jos joku kattoo mitä teen. Eli pelottaa myös se, et joku kätilö tai sairaanhoitaja katsoo mun tekemisiä. Tykkään touhua, opetella ja oppia yksinäni..

Onks tääl muitaki, vai oonko iha yksi näiden mietteiden kaa?

itse myös kuulun noihin jotka jännittää kun joku seuraa miten teen jotain ja vähän sama olo oli synnärillä esikoisen kanssa, että teenköhän nyt oikein ja pidänkö/käsittelenkö oikein mutta etenkin kun kotiin pääsi ja sai rauhassa tutustua niin kyllä se siitä alkoi sujua :)

Muakin jännittää ja samalla ootan kovasti. Eniten pelottaa esim. oman äidin jatkuvat neuvot. Jokaisen kuuluu saada hoitaa vauvaa omalla persoonallaan ja tavallaan.

Et ole ainoa, joka noin ajattelee rosmarinaa! Kyllä täälläkin jännittää osaako sitä yhtään mitään sitten. Varsinkin kun miehellä ennestään lapsi niin ärsyttää valmiiks jos ruvetaan pätemään tms. :D mut kyllä meistä tulee parhaita äitejä meidän pienillle muruillemme ♥

Kyllä minuakin ennen esikoista jännitti ihan kamalasti. Miestä uhkailin, että jos tulee mulle päteen vauvan hoidossa niin saa sitten hoitaa ihan keskenään koko vauvan. Miehelläni on siis kaksi lasta ennestään. Kun vauva syntyi niin aivan yhtä tumpelo hän oli alkuksi kuin minäkin. :D

Joo, mää voisin niin skippaa sen kätilöiden kyttäyksen. :D tulla vaa suoraa kotiin ja itse opetella. Onneks en kuitenkaan yksin oo tän pelon kanssa. :)

Mulla on kans eläimet hallussa, mut vauvoista ei kokemusta juurikaan ts kaverien lapsistakin aina pelkään et hajoitan ne. Että joo, jännittää kyllä. :D

Muokattu viimeksi:
Takaisin