Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K_@tri, onko sulla doppleria millä vois kuunnella niitä sydänääniä? Itse koen ainakin sen helpottavan ajatusta siitä, että entäs jos käykin huonosti vaikka viikkoja jo 14+3.. ei oo vielä mulla ollu noita repäisykipuja, luulisin ainakin niin ku ekaa tässä odotellaan ja uutta kaikki mutta pieniä jomotuksia miltei joka päivä kohdussa..

Mä en tiiä mistä sellasia sais. Plus entä jos joskus en kuulis jostain syystä niitä ääniä ni mähän sekoisin täysin.. Tietty voishan myös helpottaa oloo. Nyt on vähän sellanen jännitys pääl kun nt ultra on 17pv ja pelkään et kun viimeks oli kaikki hyvin ni nyt oliskin jtn käyny tällä välillä. Tyhmää huolehtia jo etukäteen mut silti.

Jes, kehtaanpa kysyä tyhmiä :P puhutaan että hieroskelis kookosöljyä mahan alueelle ennaltaehkäsemään raskausarpia, niin ihanko kaupan elintarvikeosastolta sitä kookosöljyä vai onko siitä joku kemppariversiokin olemassa? :P

Molempia versioita löytyy. Ihan ruokakaupan luomu kookosöljyä jotkut käyttää ja netistäkin kemikaalishopeista löytyy. Moni on suositellut The Body Shopin kaakaovoita sekä saman puljun kookosvoita. Ajattelin itse kokeilla tuota kaakaovoita, löytyy myös nettikaupasta.

Mä ostin ainakin ihan normaalikokoisia trikoopaitoja. Tosin ehkä kokoa isommat ei venahtaisi täysin käyttökelvottomiksi raskauden aikana...

Ajattelin kans pärjätä pitkälti reilummilla peruspaidoilla. Kahdet äitiyshousut löytyi käytettynä puoli ilmaiseksi. Näillä mennään niin pitkälle kun on tarvis..

Tilasin sen raskauskeijun sivuilta, saa varmasti niitä muualtakin. Onhan siinä aina jännitys kuuluuko mitään.. Tsemppiä kovasti ultran odottamiseen! Ainakin noissa ultran ohjeissa luki että ainakin kuuluu äänet 12 viikosta eteenpäin mut kyllä täällä muut saaneet kuulumaan paljon aikasemmin.

Tyhmää kysymystä pukkaa: miten pian vastasyntyneen voi jättää muutamaksi tunniksi isän hoitoon? Mulla tosiaan 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen ois pääsykokeet ja mietin että jos muksu tuurilla tulee ajallaan (tai vaikka vähän aiemmin) ulos niin voiko tämän ikäisen jättää jo, kunhan pullottaa maitoa valmiiksi yms :D

Jotkuthan on sitä mieltä, että lasta ei voi ensimmäiseen vuoteen jättää kenenkään, edes lapsen ISÄN luokse hoitoon! :D

Kyllä meillä mies katsoi vauvan perään jo ensimmäisinä päivinä, kun menin sairaalassa suihkuun käymään.
Vein vauvan aina suihkun ajaksi vauvalaan ja mies kävi toisella kertaa vauvan sieltä hakemassakin :love7 Voi sitä aikaa :Heartpink

Kotona sitten vauva oli miehellä hoidossa 0,5-3h parhaillaan ensimmäisten kuukausien aikana!
Pääsin käyttämään koiraa lenkillä, käymään kaupassa yms :)
Ei sillä, minä muuten hoidin lasta lähestulkoon aina. Nykyään miehen kotona olosta aika 50/50 ja päivät ollaan kaksin :)

Hyvä että tällainen ketju on!Minua mietityttää (kaiken muun ohessa) millaisia ne kohdun kasvukivut nyt sitten onkaan... :D Ensimmäistä kun odotetaan, ei mistään tiedä mikä on normaalia ja mikä ei... Pientä paniikkia lietson vähän asiasta kuin asiasta...
rv13+3

Lapintiira; jomotusta, vihlontaa, pakotusta ja kaikkea siltä väliltä... :D Välillä pidempi kestoista, välillä hetkessä ohimenevää. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa järkyttävät kivut. Välillä olin kaksinkerroin ja itkin. Tässä raskaudessa olen päässyt paaaaaaljon helpommalla! :)

minulla muuten ihan sama kun eetlalla, ekassa raskaudessa oli täälläkin ihan karseat kivut ja koski millon mihinkin ja just kans sai kaksinkerroin välillä olla. ja nyt taas sitten ei ole kummoisia vihlasuja ollutkaan vaikka tää mahakin alkaa olemaan jo aika järkyttävä:wideyed::grin

Mulla taas toisinpäin... Ekassa raskaudessa kohdunkasvukipuja ei juuri lainkaan, mut tällä kertaa on tosi pakkokin sellaisia repäiseviä vihlovia kipuja! Tai sit mä en muista esikoisen raskaudesta niitä kipuja kun makasin vaan vessanlattialla ja oksensin läpi raskauden! :D

Täällä myös sama kuin mitä han-sunen sanoi!
Ensimmäisessä raskaudessa ei mitään, tässä toisessa tullut oltua väliin jopa kaksinkerroin.

Hei ne liitoskivut! Millaisia ne on? Minulla on pieni aavistus edellisen raskauden lopusta, mutta en osaa varmaksi sanoa.
Samoin mietin ensimmäisessä raskaudessa että mitä se närästys oikein on. No vasta puolivälissä tajusin, että sitähän minulla oli ollut jo lähes alusta asti! :hilarious:

Kiitos vastauksista :) Rauhoittaa kummasti mieltä, kun kuulee että monenlaiset jomotukset ja vihlaisut on normaaleja. Itsellä ei kovin kovia kipuja ole ollut, jomotusta ja paineen tunnetta lähinnä. Olin siis jo huolissani, että onko kipuja liian vähän tai onko ne liian lieviä :D Kaikesta sitä saakin itselleen huolen aiheutettua ...

Musta tuntuu että melkeen kaikki vaivat on vaa normaalia raskauden aikana :joyful: vähän on itellä sellanen olo, että osaankohan edes hakea apua jos tulee jotain epänormaalia vastaan.. Tällä hetkellä itsellä ollut kyllä vain pientä vihlontaa, paitsi viikonloppuna juoksulenkin jälkeen särki ja viilteli ihan kunnolla. Taitaa nyt juoksut jäädä vähemmälle!

I-h-a-n-a-a kun väsymys vihdoin pikkuhiljaa alkaa helpottaa! Mä en näin ensiodottajana ollut ollenkaan valmistautunut oireiden kirjoon. Jotenkin olin kuvitellut, että välillä oksettaa ja that's about it. ;D

Mä en oo osannu huolestua erinäköisistä kivuista ja oudoista tuntemuksista, jotenkin oon aatellut niiden kuuluvan asiaan. Yks hämmästyttävä juttu oli, kun yks ilta kohtu kovettui (niin, että mieskin sen tunsi), sitten rentoutui ja tätä tapahtu muutaman kerran. Fiksummilta sain kuulla, että ne on harjoitussupistuksia, joita voi ihan hyvin olla jo nyt. Olin kuvitellut taas, että vasta joskus ihan viimesillä viikoilla tuommosta tulee.

Tällä hetkellä oudoin tuntemus on välillä käväisevä "naputus", tuntuu siis vähän samalta kuin etusormella kevyesti rummuttais vatsaa, mutta sisältäpäin. No, kai sekin asiaan kuuluu taas.

Kyllä mä aion antaa hoitovastuuta miehelle, yhtä paljonhan se on miehenkin lapsi. Tietysti, koska mies on koulussa ja mä kotona (ja imetän jos pystyn), niin pääasiassa oon lapsen kanssa, mutta en kyllä usko siitä olevan haittaa, että mies saa myös vastuuta vauvasta. Jotenkin hassulta tuntuu tuo, ettei ekaan vuoteen vois antaa hoitoon, oon itse hoitanut siskojen lapsia lyhyitä pätkiä heidän ollessaan 2 kk ja tietty siitä eteenpäinkin, eikä se oo vaikuttanu muuhun, kun korkeintaan siihen, että ollaan tosi läheisiä, kun oon ollut mukana heidän elämässään ihan pienestä lähtien. Lastenhoitajana oon ollu 8 kk ikäisille, vanhemmat siis 6-8 h poissa neljä-viis päivää viikossa. Mutta tietysti jokainen tekee tavallaan, eri perheille varmasti sopii eri jutut. Ja voin uskoa itsestäni, että sitten kun se nyytti on sylissä, ei siitä malttaisi millään olla erossa. :D

Takaisin