Avuttomat ensiodottajat

Mää oon ihan kädetön tän foorumin kansa joten joku joka osaa niin voisi tehdä oman ketjun vauvvan ruokinnasta..
Itseäni nimittäin vaivaa ja ahistaa ihan hirveästi ko sen verta mitä asiasta ollaan neuvolassa tai valmennuksissa puhuttu niin on kyse ollu imetyksestä..ei oo puhuttu ollenkaan siitä toisesta vaihtoehdosta että entäs jos ei halua imettää niin mitä sitten?!!
Mää en haluaisi välttämättä imettää ollenkaan mutta sitten taas toisaalta olisi kiva saada tietoa enemmän imettämisestä että JOS sittenkin mieleni muuttuu ja haluaisinkin imettää niin miten imettämisen voi joskus sitten lopettaa ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja ostaa jos aikookin imettää ja ja oon ihan pihalla ja ahistaa ko tuntuu että oon ihan huono äiti ko edes mietin etten imettäisi lastani:arghh::arghh:
 
Mää oon ihan kädetön tän foorumin kansa joten joku joka osaa niin voisi tehdä oman ketjun vauvvan ruokinnasta..
Itseäni nimittäin vaivaa ja ahistaa ihan hirveästi ko sen verta mitä asiasta ollaan neuvolassa tai valmennuksissa puhuttu niin on kyse ollu imetyksestä..ei oo puhuttu ollenkaan siitä toisesta vaihtoehdosta että entäs jos ei halua imettää niin mitä sitten?!!
Mää en haluaisi välttämättä imettää ollenkaan mutta sitten taas toisaalta olisi kiva saada tietoa enemmän imettämisestä että JOS sittenkin mieleni muuttuu ja haluaisinkin imettää niin miten imettämisen voi joskus sitten lopettaa ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja ostaa jos aikookin imettää ja ja oon ihan pihalla ja ahistaa ko tuntuu että oon ihan huono äiti ko edes mietin etten imettäisi lastani:arghh::arghh:
Tein ketjun.. :) toivottovasti siitä on apua!
 
Nyt kun täällä on jo niin paljon synnyttäneitä nii joku varmaan osaa kysymykseeni vastata. Meiltä jäi synnytysvalmennukset välistä ja en kyllä tiedä onko siellä edes asiasta puhuttu, mutta mitä kokeita vastasyntyneestä otetaan? Ilmeisesti ainakin jotain verikokeita ja joku verikaasuanalyysi? Olis kiva tietää mitä teidän vauvoilta on testattu ja mitä varten, etten sitten oo ite ihan huuli pyöreänä, kun ottavat kokeita..
 
Ei meille mitään kerrottu vauvan kokeista valmennuksessa joten mua kiinnostaa myös tämä. Tosin koko valmennus oli todella huono...
 
Ainakin mitä ite nyt muistan, niin happiarvot mittailtiin aikalailla heti? :D k-vitamiini piikin sai myös. Muuten aika pimennossa koko juttu, otettiinko ees muita kokeita :D meillä tosin verensokereita vauvalta seurattiin alkuun. Eilen illalla kuulo testattiin ja uudestaan hapetusarvot, kun tänään aamupäivällä lastenlääkäri tarkastaa.
 
Vauvalta otettiin happisaturaatio ja annettiin apgar-pisteet ja k-vitamiinipistos samalla kun vauva pestiin ja mitattiin. Olin itse vielä ompelussa sektion jäljiltä, mutta miehen mukaan nopea homma, jonka jälkeen vauva rinnalle (meidän tapauksessa miehelle kengurupussiin ihokontaktiin). Apgar-pisteet tosiaan auttaa kätilöitä vauvan tilan ja hoidon tarpeen arviossa.

Oltiin perhehuoneessa ja siellä olon aikana vauvalta otettiin rutiinisti bilirubiiniarvo verinäytteenä kantapäästä ja meillä vielä ei-rutiinina CRP eli tulehdusarvot, koska lapsivesi oli ollut rusehtavaa.

Synnytyksen yhteydessä napanuorasta otettiin verinäyte ja ainakin meidän sairaalassa pyydettiin lupa käyttää sitä ykköstyypin diabetesta koskevassa tutkimuksessa. Myös kuulo tarkastettiin ja en oikein muista muuta, sen verran väsynyt ja kipulääketokkurassa olin.

Niin ja kotiutumista varten lastenlääkäri tutki lapsen, se oli tosi nopea juttu, meillä ei vauva ehtinyt juuri unesta heräämään, kun homma oli ohi. :D
 
En tiedä mihin ketjuun tämä sopisi mutta kysyn nyt täällä. Eli koska teillä on loppunut jälkivuoto ja miten? Eli onko se esim vähennys pikkuhiljaa vai loppunut kuin seinään vai lisääntynyt ennen loppua jne. Vähän ällöttää mutta kysymys myös että onko vuodon joukossa ollut teillä jotain riekaleita? Itselläni noin viikko sitten vuoto jo melkein loppui mutta lisääntyi vähän, perjantaina pyyhkiessä oli pariin otteeseen jotain riekaleita jotka tulkitsin joksikin kalvoiksi ja tänään vuoto on lisääntynyt selkeästi vaikka vieläkin pikkuhousunsuoja riittää hyvin. Minä vauhkona tietysti pelkään ja mietin kohtutulehduksia ja muita mutta voiko sellaista olla ilman muita oireita? Anteeksi ällö ja sekava teksti.
 
Mun jälkivuoto on ihan outo. Ekaksi se loppuu jossain vaiheessa ihan selkeästi, sit on noin viikon tauko, jonka jälkeen verta valuu kuin saavista kaatamalla (hyytymiä mukana). Tämä vuoto loppuu sit samanlailla kuin vaiks menkat, jonka jälkeen jälkivuoto on vasta oikeasti ohi .

Kolmosen synnytyksestä mulla jäi kalvoriekaleita kohtuun, joita tuli isoja lönttejä hyytymien kera viikon jälkeen synnytyksestä. Koska kuume ei noussut eikä oireet (vatsakipu) jatkunut, ei asialle tehty mitään. "Luonto kuulemma hoiti tehtävänsä."

Kandee ehkä siis soittaa vaiks neuvolaan tai lääkäriin ja seurailla hetki omaa oloa ja tilanteen etenemistä. Aina ei ole pahin kyseessä, vaikka itsekin sorrun joka kerta maalaamaan pirut seinille.
 
En tiedä mihin ketjuun tämä sopisi mutta kysyn nyt täällä. Eli koska teillä on loppunut jälkivuoto ja miten? Eli onko se esim vähennys pikkuhiljaa vai loppunut kuin seinään vai lisääntynyt ennen loppua jne. Vähän ällöttää mutta kysymys myös että onko vuodon joukossa ollut teillä jotain riekaleita? Itselläni noin viikko sitten vuoto jo melkein loppui mutta lisääntyi vähän, perjantaina pyyhkiessä oli pariin otteeseen jotain riekaleita jotka tulkitsin joksikin kalvoiksi ja tänään vuoto on lisääntynyt selkeästi vaikka vieläkin pikkuhousunsuoja riittää hyvin. Minä vauhkona tietysti pelkään ja mietin kohtutulehduksia ja muita mutta voiko sellaista olla ilman muita oireita? Anteeksi ällö ja sekava teksti.

Mulla nyt synnytyksestä 4,5vko ja jälkivuoto loppunut. Pikkuhousunsuojaa käytän vielä jos tuleekin jotain tuhrua vielä.
Mutta 3vko kohdalla multa tuli iso kalvonriekale ja sen jälkeen hyytymiä paljon. Vähän pelästyrti muakin tollanen kalvon riekale.. Ei kuitenkaan oo ollut kohtutulehduksen oireita.
Mulla on ollut kohtutulehdus keskenmenon jälkeen, siinä oireena kova alavatsakipu ja kohdun arkuus painaessa/tärähdyksessä, ei kuumetta tai märkäistä vuotoa..
 
Takaisin
Top