Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsekään en tykkää yhtään kun joku tuijottaa jos teen jotain (esim töitä).
Itsellä kävi hassusti esikoisen kanssa, kun muistelin 'näin ne aina telkkarissa/tutut on tehneet' :D
Osastonhoitajat kun kävivät kyselemässä 'ootkos vaihtanut jo vauvan vaippaa/onko kakkaa tullut/pissaa', niin yllättyivät kun olin omatoimisesti jo hoitanut vaipat. Pari kertaa kysyivätkin, että monesko lapsi oli kyseessä, kun onnistui noin hyvin.
Todellisuudessa en ole nukkea kummempaa hoitanut ja sitäkin 15v aiemmin :laughing021

Sen verran he kyttäävät, että äidit vaihtavat vaipat ja lääkärin/hoitajan tarkastuksissa (esim kotiin lähtiessä ja aamuisin kun mitataan lämmöt ja katsotaan bilirubiini arvoja), että äiti osaa vauvaa käsitellä (tukea niskaa ja neuvovat jos näyttää hankalalta).
Mikkelissä ainakin oli todella mukavat hoitajat ja synnärillä kätilöt, että ilosin mielin menen sinne synnyttämään :)

Positiivinen mieli, kärsivällisyyttä ja hyvät käytöstavat niin pärjää mahdottoman pitkälle! :)

Omaa vauvaa osaa kyllä aivan varmasti kantaa ja hoitaa! Antaa vaan mennä, luonnostaan se tulee, jos vaan antaa itselleen mahdollisuuden ja tarttuu hommiin. Onhan se onnistunut mahassakin sit jo 9 kuukautta. :) Toisten vauvat on aivan eriasia ja paljon vaikeampaa, vaikka itsellä olis lapsia kuinka monta ennestään...

Muakin kyllä vähän jännittää, mutta koitan ajatella sen just sillä, että kaiken oppii, ja kai äidinvaisto jotenkin on avustamassa.. :3

Omaa vauvaa osaa kyllä aivan varmasti kantaa ja hoitaa! Antaa vaan mennä, luonnostaan se tulee, jos vaan antaa itselleen mahdollisuuden ja tarttuu hommiin. Onhan se onnistunut mahassakin sit jo 9 kuukautta. :) Toisten vauvat on aivan eriasia ja paljon vaikeampaa, vaikka itsellä olis lapsia kuinka monta ennestään...

Se on ihan totta, et omaa on paljon helpompaa.. Puin just vähän aika sit kaverin 9kk ikäistä ipanaa ja ihan kuin en olis ikinä lasta hoitanut! :D vaikka kuinka häiritsisi muiden neuvot ja tuijottelut, niin kantsii kuitenkin ottaa ilo irti niitten kätilöiden läsnäolosta.. Mä ainakin olin tosi iloinen niistä ohjeista mitä synnäriltä sain esikoisen suhteen.. Kavereiden ja sukulaisten neuvoihin en olekaan sitten osannut suhtautua yhtä hienosti! :P paras neuvo, jonka esikoisen ollessa vauva sain, oli että kuuntele kaikki neuvot, mutta poimi vaan ne mitkä sopii just sulle ja sun vauvalle!!

Samaa tullu täälläkin mietittyä, että kuin avuton sitä sitte on ja osaako mitään. Ja toinen mitä oon miettiny niin mitä kaikkea pitää ihan oikeasti hommata ns. välttämättömiä ja mitkä on sitte taas tämmösiä ylimääräsiä, mitä saattaa tarvita?

Mh-, oon miettiny samaa. Jotenki sellanen tunne et puolet välttämättömyyksistä jää uupuu, kun ei vaan tiiä mitä tarvii. :|

Me hankittiin esikoisen aikaan mm. Yhdistelmärattaat, sitteri, imetystyyny, valmiiksi vaippoja, talkkia, vauvaöljyä, vanna, jalat vannalle, harsoja, pinnasänky, petivaatteita, vaatteita, tuttipulloja, varmuuden vuoksi korviketta kotiin, hoitopöytä, disflatyl tippoja... Mitäköhän muuta.. Tietysti kaukalo.. Ja kantoliina ja rintareppu.. Turhimpia oli hoitopöytä, talkki, vauvaöljy.. Tärkeimmät oli ehdottomasti tietysti vaunut, kaukalo, mutta myös imetystyyny!

Jee tyhmät kysymyset osa 861 mut niin mitä varten se imetystyyny tarkalleen otten on? :D

Itse käytin imetystyynyä loppuraskaudesta helpottamaan käsikipuja.
Imettäessä se antoi hyvää tukea käsille, niin hartiat eivät tulleet kipeiksi.

Vauvaöljy myös meillä turhake. Tosin saatiin se ilmaiseksi ja se menikin hevosten käyttöön, kun pitää laittaa hienoksi näyttelyjä varten :D

Mäki mietin tota imetystyynyä. Mulla on tosi paljon ongelmii niska- hartiakiseudun kanssa, jatkuvaan kipeenä, jumissa ja lihakset tulehtuneet. Nyt selvisinkin vähällä, kun viikonloppuna kipeytyi, mutta meni yhdessä päivässä hieronnalla ohitse. Olis vissii aika kätevä mulle toi imetystyyny... Minkä merkkisii teillä on ollu?

Oletteko te esikoisen odottajat ajatelleet kestovaippailua? Ja ootteko te muut kestovaippailleet? Onko ollut hyvä vaihtoehto?
Meillä aijotaan alkaa kestovaippailemaan ihan rahallisen hyödyn takia, mut vaikka kuuuuinka paljon luen noita kestovaippasivustojen infoo, mulle ei oikeesti vaan aukee se, et miten se systeemi toimii. :confused2 Tunnen oloni ihan vajaaks. Eli siis niissäkö on se taskuvaippa ja sinne sisään laitetaan se imupinta juttu...? o_O Vai onks siinä jotain muita osia?:confused: Ja ostanko mää nyt sit sellasia vaippakuoria.. vai onko ne taskuja? Vai onko se sama asia? Niitä mitkä näyttää ulkoapäin ihan vaipalta?:laughing021 Voi tsiisus ku tuntuu tyhmältä. Tajuaako kukaan ees mitä tarkotan?
Ehkä lyhyesti sanottuna ois helpompi kysyä, et mitä mun pitää alkuunsa ostaa..? :shy:

Mä oon kans miettiny ja tutkinu noita kestovaippajuttuja ja ihan tyhmä olo tuli mullekkin :D jonkinlaisen selvyyden sain ku aikani jaksoin lukee eri paikoista... Tosin ei musta kyl auttamaan oo tässä jutussa.

Mä mietin kestovaippoja kotioloissa ja liikkeellä vois normivaipat olla enemmän mun juttu. Ei houkuta kantaa kakkavaippaa laukussa, vaikka miten ois hygieenisesti pakattu..

Joo, musta kans tuntuu et taidan pitäytyä normivaipoissa reissujen ajan. Ei tosiaan muakaan huvita niitä kakkavaippoja kuljetella edestakaisin. :sour:

Mut jos joku on asian suhteen fiksumpi ja osaa selittää, niin olisi kiva kuulla! :rolleyes: Pitänee sit vielä varmaan neuvolasta kysellä jos ei edelleenkää asia aukee...

Mun mies on itse asiassa aika kiinnostunut kestovaipoista, mutta kun toisaalta se olen minä, joka päivät vauvaa hoitaa, niin minä sen lopulta taidan päättää. Kestovaipat olisi ekologinen vaihtoehto ja olen aika paljon googlannut tietoa (esim. paljonko vaippoja kerralla tarvitsee, millaisia erilaisia vaippoja on, tarviiko kaikki vaipan osat pestä jne.). Taidetaan kuitenkin tehdä niin, että hankitaan käytettynä / vuokrataan sellainen "kokeilupakkaus" ja kertakäyttövaippojen rinnalla kokeillaan, miltä tuntuu. Aion mennä ihan oman jaksamisen ja fiiliksen mukaan, sillä vaikka me monien mittapuulla vertailtuna ekoillaan noin yleisesti aika paljon, niin en kuitenkaan aio tästä stressata. Jos en jaksa, niin sitten en jaksa ja sitten ihan kertiksillä mennään.

Ihan selkeän perusinfon saa Wikipediasta muuten! Ja esimerkiksi Bebesinfon & Babyidean sivuilla on sitten tarkempaa tietoa (http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=255 ja http://babyidea.fi/kestovaipoista/aakkoset.html), vaikka siellä tietty suositellaan omia merkkejä, niin yleisinfo on ihan pätevää. Monet muuten käyttää kertiksiä matkoilla, on se kuitenkin niin pieni pisara siellä meressä. Tosin on olemassa sellaisia kestovaipoille tarkoitettuja pussukoita, jotka sulkee hajun ja joissa sitä voi sitten kuljettaa sitä kakkavaippaa, mutta ei se ajatuksena silti maailman miellyttävin ole. Niin ja sitten on vielä niitä all-in-one-vaippoja, joissa on kaikki samassa eli käytön pitäisi olla hyvinkin helppoa. Tiedä siitä sitten. :D

Kiitti linkeistä Sugarplum sprite! Pitää lueskella tuolta, jos vaikka selkenis. :) toivon todella et tää asia alkaa selvii, en ymmärrä mikä tässä nyt muka on niin vaikeeta. :o no, pitää laittaa kohta mieskin lukemaan, jos se vaikka tajuais ja yrittäis kertoo. Ei tää yleensä oo näi vaikeeta. :D

Huhhuh! Pitkästä aikaa oli luppoaikaa tulla tänne lueskelemaan ja heti on jo ehditty pelottelemaan kätilöiden kyttäämisellä ja kestovaippapohdinnoilla :joyful:

Mua on tässä mietityttänyt se, missä vauva alkuunsa nukkuu. Meidän makkariin ei taida pinnasänkyä mahtua ja alkuun haluan (ja kai suositellaaniin), että vauva nukkuu samassa huoneessa. Onko ideoita, kokemuksia jostain ahtaiden huoneiden nukkumapaikka ratkaisuista?

Samjo, se äitiyspakkauksen laatikko on sopiva paikka pikkuselle alkuunsa... :) jos on jotain paikkaa mihin sen asettaa makuhuoneessa. Itse laitan varmaan laatikon pinnasänkyyn ja pinnasängyn oman sängyn viereen.

Meillä on parvisänky, että pakko varmaan muuttaa uuteen kämppään vielä keväällä... ei oo oikein kätevä raskauden loppumetreillä, saati vauvan kanssa. Mutta äitiyspakkauksen laatikkoa mäkin oon ajatellut.

Takaisin