Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin tosiaan, kai niitä ulkovaatteitakin pitäisi miettiä! :D Olen ostellut kaikki vaatteet oikeaa kesää varten, mutta olihan se viime juhannuskin aika kylmä. Eli joku ulkopuku pitäisi löytää, ei taida collegehaalari riittää! :)

No juu suomen kesä kyllä lisää haastetta, koskaan tiedä voiko vauva olla kevyellä vaatetuksella vai pilkkihaalarissa..:arghh: Oletteko ottanu äitiyspakkausta/kuinka kauan sen tulossa on kestänyt? Malttamaton täällä vaan:hungover:

Meille on vauvojen lisääntyessä alkanut ilmestyy, saatuina, mitä moninaisempia ulkopukuja. Silti itse hiukan laiskana äitinä vetäsen sen äp:n paksun puvun aina, kun on vähänkään viileämpi. Kylmällä alle paljon vaatetta, hiukan lämpimämmällä ei juuri mitään. Ja meidän äp:n toppis on se ihan perushaalari, jota ei siis saa pussiksi. Kädet ja jalat saa toki käännettyä umpeen ja rullattua lyhyemmäksi, että meillä aivan vastasyntynytkinn on ollut siinä. Eikä sen kippurassa olevan rääpäleen raajat ylety edes hihan tai lahkeen alkuun, mutta mitä sitten. Lämpimämpi se niin on. :)

Muoks. Ehkä ainut, minkä hankkisin jo alkuun äp:n lisäksi on ohut kypärähattu. Varsinkin näin kevät / kesä vauvalle. Äp:stä, ainakin meidän malli, oli ihan liian iso. Muutenkin se hattu on niin kätevä, kun saa pään lisäksi pienen korvat ja kaulan myös piiloon...

Sää kyllä tosiaan tuo vähän haasteita, mutta eipä se pukeminen silti ihan supertiedettä ole. :D

Tuon äippäpakkauksen haalari/makuupussin voi laittaa, jos toukokuu sattuukin olemaan kylmä eihän siihen lapsi ihan huku. Alle vaan kylmällä enemmän vaatetta ja lämpimällä vähemmän. Ja sitten tietty joku (kypärä)myssy / tarvittaessa lämpimämpi myssy. Ja just toi kevyttoppapuku, mikä äp:ssa myös tulee, menee kyllä vähän pienemmällekin lapselle (mun siskonpojalla siis ollut nyt tammi-helmikuussa se + äp:n lämpörukkaset ja -töppöset näillä nollakeleillä ja syntynyt tosiaan joulukuussa pienikokoisena). Myös nuo äp-pakkauksen lämpörukkaset ja -töppöset voi pistää päälle heti, ei se haittaa, jos ovat vielä vähän isoja. Toisaalta lämpimämmällä kevyemmätkin tumput ja töppöset voi riittää, tai kylmemmällä pistää alle villasukkaa yms.

Itse en varmaan lähde niitä koon 50/56 ulkovaatteita juurikaan hommaamaan, kun noi äp-pakkauksen tavarat on niin hyviä ja tuo koko menee niin nopeasti pieneksi. Kuten MaLinn sanoi, niin niitä haalarin käsiä ja jalkoja saa rullailtua, pysyy hyvin lämpimänäkin. Ja voihan se olla, että tuleekin tosi lämmin kevät. :'D

Meillä on onneksi esikoiselta vähän joka koossa ja paksuusluokassa vaatteita. :) Haalin niitä "riittävän" varaston ennen kun poika edes syntyi. Alkuun meillä oli lainassa kaverilta toppapussukka koossa 56, mutta se ei mahtunut kovin kauaa meillä. Palautin sen jo kun kaverin pikkusisko sai vauvan, joka tosin syntyi heinäkuussa ja käytti sitä vissiin sitten syksyllä...

No juu suomen kesä kyllä lisää haastetta, koskaan tiedä voiko vauva olla kevyellä vaatetuksella vai pilkkihaalarissa..:arghh: Oletteko ottanu äitiyspakkausta/kuinka kauan sen tulossa on kestänyt? Malttamaton täällä vaan:hungover:
Viikko sitten postitettu, just tuli viesti että on noudettavissa :)

Höpisen myöhässä, mutta meillä kun on lähes täysin mustat vaunut, niin aurinkoisina kesäpäivinä muutenkin tullut vaunuiltua vähemmän. Jos taas ollut tarpeeksi viileää, mutta aurinko on paistanut, niin vaunut varjossa niin ettei edes auringon laskiessa muuta suuntaa vaunuille. Usein myös nukutin ulkoeteisessä, kun ei ulkona pystynyt syystä tai toisesta.

Toivon siis harson/liinan toimivan kuten esikoisellakin. :)

Esikoisen vaatteita kävin läpi hieman yksi päivä ja siellä oli aika paljon niitä 50/56 vaatteita unisex värisenä. Ehkäpä pelkkien mekkojen ostaminen nyt riittää :D

voi ei en oo yhtää tajunnu et kesäkuukin voi olla niiin kylmä ku oli toissakesänä! meillä oli lapsilla toppapukut käytössä kesä-heinäkuun vaihteessa kun oltiin karavaanareina liikkeellä.. :/ oon ajatellu et villapuvulla ja äp:n makuupussilla pärjää yhyy pitääkö lähtee ostaa viä ainaki tuulipuku!

noista perusvaatteiden määristä. 56 kokoa riittää ehkä n.10kpl max/laji..Lähinnä body/housut (vauvalla saattaa useastikin tulla kakat läpi päivän aikana, vähemmän sit paita pelkästään ellei oo tosi puklaileva jo ihan pienenä)

62-68 tarvii jo hiukan enemmän taas..

mulla aina ollu noissa tumpuissa tms (ulkokäyttöön) et yks pari lajiaan riittää. ne ehtii pesasta ja kuivuakin kun vähän järkeilee. Kypärälakki/myssy hyvä ja toi äp:n myssy mun mielestä käyttämättömänä sopivan kokoinen, venyy kyllä tosi nopeaa käytössä niinku farkut mt saa taas napakammaksi ku pesee.. Mulla ollu joskus joku pippi-merkkinen pienin kypärämyssy ja nukeille jouti kun ei mahtunut edes synnärillä sirpakalle 3,5kg tytölle päähän. ja tollanen "vanhanaikanen", ehkä 90 luvulla paljo käytetty puuvillainen ohut nauhamyssy hyvä sisätiloissa jos tykkää et silti liika vilponen vielä vauvalle ilma mt kypärä myssy liika kuuma.. (hassut selostukset ku ihan omien ajatusten rataa kirjottelen :D )

Ajattelin et kesäaikaan käytän vauvalle terättömiä housuja bodyn kaverina mt eipä ne sukat oikeen taho pysyä vauvalla jalassa.. (kuitenki aika oleellista pitää varpaat piilossa ulkoilmassa ku niin joutuin jäähtyy pieni vartalo varpaiden ja pään kautta)
joten terälliset käytännöllisempiä. ei vaan haluta joka paikkaan kalsareissa vauvaa kuljettaa :P mt onneks on noita potkuhousuja terällisiä jotka ei niin kalsareilta näytä.

vaunuverhosta sen verta et kesäisin oon pitäny aina harsoa ja talvella vielä jokin neulottu viltti joka hengittää mt pitää lämmön paremmin. en ite henk koht pidä noista vaunuverhoista, en oo kyllä koskaa edes kädessä sellasta pitänyt! et vois lahjakkaasti mielipide muuttua ku kokeilis :P

Meillä ei edelleenkään mitään suunniteltu tai hankittu yhtä lahjoituksena saatua vaatekassia lukuunottamatta. En panikoi, onhan tässä vielä kuukausia aikaa. Ja jos lapsi syntyy etukäteen, isä käy tekemässä hankinnat. Äitiyspakkauksen tilaan, kunhan muutto on ohi loppukuusta. Että ei stressiä. :)

voi ei en oo yhtää tajunnu et kesäkuukin voi olla niiin kylmä ku oli toissakesänä! meillä oli lapsilla toppapukut käytössä kesä-heinäkuun vaihteessa kun oltiin karavaanareina liikkeellä.. :/ oon ajatellu et villapuvulla ja äp:n makuupussilla pärjää yhyy pitääkö lähtee ostaa viä ainaki tuulipuku!

Meillähän esikoisen kanssa jouduttiin ensimmäiset viikot toukokuusta käyttämään ulkoillessa villahaalaria (neulottua) ja äp-pakkauksen makuupussia normi vaatteiden päällä.. toukokuun ensimmäisellä viikolla syntyi, mutta lämpötilat pahimmillaan myös ohutta toppapukua...
Eli tosiaan kesäkin voi olla kylmä..

Ei stressiä on munkin periaate! Meillä lähes kaikki on hommattu, mutta se johtuu enemmän mun luonteesta & loppukevään koulukiireistä kuin siitä, että missään nimessä vielä tarvitsisi.

Järjellä kun ajattelee, niin ei se vastasyntynyt tarvitse kuin perustarpeet huomioiduksi eli ruoka, uni, lämpö, puhtaus ja läheisyys - ei vaadi tavaravuorta siis mikään näistä. Vaikka yllärinä etuajassa syntyisi, niin äp-tavaroilla pääsisi jo pitkälle ja kaupastahan saa, mitä tarttee.

Meillä nyt muutenkin käytäntö määrittää tarpeet enemmän kuin halut, koska ollaan jonkun asteisesti ekohenkisiä + opiskelijoina ei muutenkaan ihan oikeasti ole varaa hankkia mitään ylimääräisyyksiä.

Laskin kaikki hankinnat yhteen, mukaan luettuna omat odotus- ja imetyshankinnat (joista osa oli pakko hankkia uutena) ja n. 300 euroa on mennyt, minkä oletan (toivon) olevan suhteellisen vähän. Tuttipullot ja tutit puuttuu, samoin kulutustavaraa, jota ei oo vielä hankittu (esim. pumpulipuikot, D-tipat...), muuten on aika lailla tavarat valmiina koko ekaa vuotta varten. Ihan tunnen itseni tehokkaaksi, kerrankin! :D

Ei kannata niitä d-tippoja vielä hankkia. Esikoisen aikaan ainakin ne sai neuvolasta ekalla kerralla (tai siis silloin kun th kävi meillä).

Auttakaa tietämätöntä! Ollaan ajateltu, että ostettaisiin adapteri, jotta turvakaukalon saa liitettyä vaunuihin. Olen katsellut niitä kirppareilta, mutta nyt törmäsin ongelmaan. Turvakaukaloksi on tulossa Britaxin Baby Safe plus SHR II ja vaunut ovat Emmaljungan City Crossit. Olen löytänyt parikin vaihtoehtoa adaptereille, mutta toinen on Baby Safe Standard-kaukalossa ja toinen Baby Safe plus -mallin adapteri. Käytävätkö nuo myös meidän tulevaan kaukaloon vai onko plus SHR II:lle vielä oma adapterinsa? Sehän tietysti kävisi järkeen, kun sitten kaikesta voi taas rahastaa ihmisiä lisää.. :shifty:

Lisäksi, kun oli vaatteista puhe, niin mietin, että voinko pestä ne jo nyt vai pitääkö odottaa lähemmäs toukokuuta? Pölyähän ne saattavat sitten kaapissa vähän kerätä, mutta onko sillä muuten mitään väliä, kunhan ovat pestyjä?

D-tipoista vielä: mulle antoi kaveri vinkin, että kannattaa hankkia suoraan sitä vesiliukoista versiota (apteekista, en nyt yhtään muista minkä niminen..), koska siitä ei ilmeisesti pitäis ainakaan mennä vauvalla vatsa sekaisin. Muut versiot on rasvaliukoisia ja saattaa aiheuttaa ongelmia ainakin joillain. Oli ainakin heidän kohdallaan (ja ilmeisesti muillakin) toiminut ja vatsavaivat kadonneet heti. :)

Neuvolasta saatiin tosiaan niitä öljypohjainen D-vitamiini tipat. Esikoisella muutenkin masu reagoi aika herkästi (vaikka ei onneksi voimakkaasti), niin ostettiin vesipohjaista ja taidettiin ostaa jopa Gefiluksen omia?

Lisäksi ostettiin niitä Cuplaton tippoja :) Helpottivat kovasti.
Hmm... Pitääkin laittaa ylös jos nyt ostaisi niitä varuiksi myös...

Mähän olin esikoisen kohdalla se "huono äiti" kun ihan omasta päätöksestä jätin tipat pois siihen asti ku poika oli 4kk. Mahaongelmia oli muutenki, eikä mikään tippamerkeistä tai Cuplaton siihen auttanu. Eipähän tuo jätkä ole näyttäny siitä pilalle menneen vaikkei niitä heti saanutkaan... :)

"D-vitamiini on ainoa vitamiini, jonka saannista vauvan vanhempien kuuluu erikseen huolehtia – muut vitamiinit vauva saa äidinmaidosta tai korvikkeesta ja myöhemmin kiinteästä ravinnosta.

D-vitamiinilisä on Suomen vähäaurinkoisessa ilmastossa oleellisen tärkeä osa vauvan ja pikkulapsen ravitsemusta. Päivittäisen D-vitamiinilisän laiminlyöminen on lapsen normaalin kehityksen kannalta haitallista.

Imeväisikäisten D-vitamiinivajauksen syynä on usein ymmärtämättömyys D-vitamiinin tärkeydestä, annosteluohjeiden väärinymmärrykset tai tippojen antamisen unohtaminen pitkäksi ajaksi. Joissain tapauksissa myös perheen elämäkatsomuksesta johtuvat syyt ovat johtaneet lapsen D-vitamiinivajeeseen.

D-vitamiinin tietoinen poisjättäminen lapsen ravinnosta ei ole perusteltavissa millään syyllä. Täysimetetylle vauvalle D-vitamiinivalmisteet ovat ainoa D-vitamiinin lähde. Pulloruokitun vauvan tulisi saada litran verran äidinmaidonkorviketta vuorokaudessa saadakseen riittävästi D-vitamiinia.

D-vitamiini on vauvalle tärkeä kalsiumin imeytymisen ja aineenvaihdunnan säätelijä. D-vitamiinivajaus johtaa helposti riisitautiin eli luustohäiriöihin ja pahimmillaan lapsen kouristeluun ja vammautumiseen."

Yösade. Minä ainakin olen jo ruvennu pesemään vaatteita ja petuuksia, jotka olen saanut sukulaisilta. Pikkuhiljaa muiden kotitöiden lomassa, koneellinen silloin tällöin. Eihän ne kaapissa/lipaston lootassa niin mahoton pölyty. Ja olen kuivannu pyykkiä ensin ulkona, että tulee mukava tuoksu. Myöhemmin keväällä siitepölyä voi olla ilmassa paljonkin niin ajattelin, että ehkä parempi nyt.

Takaisin