Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harsossa varmasti onneton suojakerroin, kun tavis t-paidallakin vain n. 7.
Itse ostan kyllä jonkun ihanan verhon, niin saadaan vähän väriä vaunuihin. :)

No eipä minun ainakaan ole tarkoitus niitä vaunuja auringossa pitää yhtään sen enempää kuin on pakko. Ja tosi kuumina ja aurinkoisina päivinä pysyn mieluummin sisällä. Itse siis palan todella helposti niin en viihdy yhtään auringossa.

Minä oon kuolannut ihania vaunuverhoja jo kakkoselle ja kolmoselle, mutta aina on loppu viimein jäänyt hankkimatta... Piheys kato. Se on se piheys, joka välillä iskee! Niitä harsoja ja pyykkipoikia on jo valmiiksi vähän toiseen malliin, niin en ole sit raaskinut. Ja kun hyvin ollaan pärjätty pelkillä rasuillakin. Nyt kyllä aion ostaa, jos tulee vastaan vaikka joku ihana itse tehty ja asiallisen hintainen. :)

Meille ei tuu vaunuverhoja, jos en sitten itse ala ompelemaan. Paahteisimpia päivän hetkiä pitäis muutenkin vältellä (ja rattaatkin on kuumat), ja harso sitten suojaa muuten, tykkään siitä ilmavuudesta. Vaunuverhot on kyllä hienoja, muttei meille kovin tarpeelliset, niin tosiaan en ala niitä ostamaan. Katsotaan sitten, iskeekö ompeluinnostus (epäilen :D).

Mä oon vähän kahden vaiheilla vaunuverhojen kanssa... Oon pärjännyt kolmen kanssa ilmankin, mutta tavallaan oon aina halunnut sellasen. :grin Mutta sitten taas toisaalta on pienempää tarkoitus kantaa paljon liinassa, koska isompi lapsi voi tarvita vielä rattaita ja hän ei lämpenisi ajatukselle verhosta... Vaikka sen tietysti saisi pois/syrjäänkin. Ehkä jos multa löytyy kaapin pohjalta kiva kangas niin teen. :rolleyes:

Hei joku kokeneempi... tein listaa vaatteista joita on hankittuna nyt, osaatteko kertoa mitä kannattaa vielä hankkia?
013d5d12ca5809bf82493ce0d2ecb9b4

Hei joku kokeneempi... tein listaa vaatteista joita on hankittuna nyt, osaatteko kertoa mitä kannattaa vielä hankkia?
013d5d12ca5809bf82493ce0d2ecb9b4
Ainakin minun silmään nuo varmasti riittää!! Osaa tulee käytettyä enemmän, joitain ei välttämättä ollenkaan. Näin kesän kynnyksellä ei muutenkaan tiedä keleistä, että varmasti noin kattavan vaatekasan kanssa ehtii täydentämään vallan mainiosti ajankohtaan hyväksi havaittuja retonkeja. :)

Voi, kun itsekin olisin edes joskus ollut noin järjestelmällinen hankinnoissa...

Hei kertokaas te joilla on jotain hajua/kokemusta asiasta, että millasta ulkovaatetusta ois hyvä varata jos vauva syntyy huhti-toukokuun vaihteessa? Lähinnä siis ulos vaunuihin ja myös lyhyempiin siirtymisiin kodista autoon/autosta kauppaan jne. Joku haalari/kokopuku kenties mutta miten paksu ja millasta kangasta? :)

Meillä pienet vauvat on käyttänyt vaunuissa huhti-toukokuussa vielä paksua toppapukua (alla vaan normi vaatteet). Joidenkin lämminverisemmät pienet tarkenee jo paksummalla vanupuvulla, fleecellä tai nallepuvulla, äitiyspakkauksen makuupussin alla. Autossa ollut kaukalossa lämpöpussi ja alla hattu, hanskat, sukat, fleece tai collari-onepiece normivaatteiden päällä.

Meillä tosin on kaikki vähän vilukissoja, eikä enää edes asuta etelä-Suomessa. Vastasyntyneelle toppaisin silti ennemmin enemmän kuin vähemmän. :) Vaatteita voi aina nukkuessakin aukoa ja riisua, jos siltä näyttää.

Jotkut lapset kuumuu ihan mahdottomasti ja toiset on vilukissoja, mistä lie nämäkin erot johtuu. Toukokuussa säät vielä saattaa vaihdella talvisäästä hellelukemiin, niin ulkovaatteiden valinta etukäteen ei välttämättä ole ihan helppo juttu. MaLinnin kanssa samaa mieltä, toisille toppis on tarpeen, toisille vanupuku riittää. Mun 1,5 kk vanha siskonpoika esimerkiksi on niin hikipallo, että oli nyt nollakeleillä ulkona vanupuku päällä rattaissa peitteiden alla + tietty myssy, topparukkaset ym, ja hyvin riitti lämpö.

viiviva, näyttää hyvältä. :) Koko 50 ei välttämättä mene kaikille ollenkaan, riippuu ihan lapsen syntymäkoosta. Me varattiin niitäkin, kun ollaan itse niin lyhyitä, niin varmaan vauvakin on pieni. Yläosia menee yleensä enemmän kuin alaosia, koska likaantuu helpommin (paitsi tietty jos vaippa falskaa tms.). Onko ensibodeissa suljetuiksi kääntyvät hihat tai onko ensitumppuja sisäkäyttöön parit? Pienellä on usein terävät kynnet, eikä niitä leikata heti, niin tumput suojaa, ettei pikkuinen raavi esim. naamaansa.

Toi on muuten hyvä juttu noista hihoista. Mä tykkäsin esikoisen kanssa pitää niitä bodyja missä hihan sai laitettua hanskaksi terävien kynsien takia. Itellä ei ollu hommattuna ku yhet kevyet tumput ja niillä mentiin ihan hyvin ku välillä laitoin käsiin sukat. Ja bodyista suosin niitä kietastavia malleja aluks kun oli ite niin haparoivaa se pukeminen... :)

Minusta toi pukeminen vauvalle on AINA yhtä vaikeeta! Oli keli kun keli tai useampi lapsi jo ennestään. Joka päivä ulos lähtiessä alkaa sama arpominen vaatteiden kanssa. :banghead:

Mulla on aina hirvee arpominen ees että mitä puen itelleni, et on sopiva, panikoin jo nyt et miten osaan pukee vauvaa..

Täällä kans yks joka pähkäilee että mitenkähän sitä osaa pukea vauvelille sopivat vaatteet kelistä riippuen.. Se on toukokuun puoliväliä suunnilleen kun aletaan ulkoileen. Joinaki vuosina ollu jo hellettä, mutta jos ei oo niin ainaskin tuulee..vaikka vaunut kyllä suojaa tuulelta, silti voi äh! Kaippa sen vaan sitten huomaa tenavasta onko sillä kuuma vai kylmä -nenän pään ja kaulan yms tunnustelu :) mutta helpompi vissiin vaan hankkia monensortin vaatetta edes yhdet kappaleet ja kokeilee. Vihdoin ja viimein tuli ilmoitus että äp haettavissa! Hakemuksen tein tammikuun 7.pv muistaakseni..

Voi härrekuuuud sain just yhden stressin aiheen lisää! Olen jotenkin ottanut nuo vaateasiat kevyesti, tulee mitä on tullakseen ja hankin pikku hiljaa jotain ja katson mitä saan sukulaisilta. Olenko ainut näin huithapeli ihminen? :violent001 Tämä siis ei tarkoita sitä että meidän tyyppi joutuisi olemaan nakuna tai olisi alipuettu, mutta en jotenkin ole edes vielä ajatellut pahemmin vaateasioita. Siis onhan jotain pientä jo hankittuna, mutta jotenkin en ole ajatlelut asiaa määrällisesti. :confused3 Meillä on ajateltu sen verran, että kesäksi hommataan minille fleecepuku/college jumpsuitin tapainen esim päikkäreitä varten ulos. Siihenhän saa näppärästi sitten esim äp-pakkauksen makuupussilla lämpöä ja lisää vaatetta alle jos lisää lämpöä tarvitaan?
Lisäksi saatiin tuommoinen IHANA puuvillainen unipussi, joka menee lämpimillä keleillä varmasti.
Apua ensimmäistä kertaa tuli oikea paska mutsi-fiilis ennenkun lapsi on syntynytkään.. :help

Voi härrekuuuud sain just yhden stressin aiheen lisää! Olen jotenkin ottanut nuo vaateasiat kevyesti, tulee mitä on tullakseen ja hankin pikku hiljaa jotain ja katson mitä saan sukulaisilta. Olenko ainut näin huithapeli ihminen? :violent001 Tämä siis ei tarkoita sitä että meidän tyyppi joutuisi olemaan nakuna tai olisi alipuettu, mutta en jotenkin ole edes vielä ajatellut pahemmin vaateasioita. Siis onhan jotain pientä jo hankittuna, mutta jotenkin en ole ajatlelut asiaa määrällisesti. :confused3 Meillä on ajateltu sen verran, että kesäksi hommataan minille fleecepuku/college jumpsuitin tapainen esim päikkäreitä varten ulos. Siihenhän saa näppärästi sitten esim äp-pakkauksen makuupussilla lämpöä ja lisää vaatetta alle jos lisää lämpöä tarvitaan?
Lisäksi saatiin tuommoinen IHANA puuvillainen unipussi, joka menee lämpimillä keleillä varmasti.
Apua ensimmäistä kertaa tuli oikea paska mutsi-fiilis ennenkun lapsi on syntynytkään.. :help

Ei hätää Hempu!!! Mä en oo kans aatellu vielä vaatteita, niitä siis on jo mut lukumääristä ja koista ei oo mitään tarkkaa tietoo.. mä oon ajatellu ettei tarvittas pientä toppahaalaria mut jospa onkin kylmä.. en tiiä.. huh... onneks on viä aikaa!!! :)

Halimami et usko miten lämmittää tietää etten oo ainut. :facepalm:
Mulla oli heti viikolla 6 hirmu into hankintoihin, aattelin ottaa varhaisultran (meidän kotikunta siis sen tarjosi). No sitten ajattelin että ei vielä, ootan niskapoimun, noh sitten ajattelin että neutraalina ei löydy niin kivoja mitä katselin ja odotan ru:n. No ru:ssa sukupuoli jäi hieman hämärään eikä innostus ole vielä löytynyt. Toki jotain pientä mutta vähän itseäkin naurattaa tämä, koska olen aina ajatellut hommaavani heti kaiken kun saan vaan plussan tikkuun.
Kalleimmat (pinnis, rattaat ja turvakaukalo+telakka) hommattu kuitenkin, niin en jotenkin jaksa stressata vaatteista, koska ne ei kuitenkaan tee niin isoa lovea lompakkoon. o:

Takaisin