Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
tosta ulkoilusta sen verran että jos pääsee jo vauvan kanssa kotiutumisen aikaan ulos niin kannattaa pitää siellä vaunussa tuulen suojassa.. ja vältellä sit taas shoppailua yms missä hirveesti ihmisiä ja kulkijoita, bakteerien takia.
meillä esikko syntyi 3.9. ja käytiin vähän kävelee ulkosalla kun kotiuduttiin, en lenkkiin olisi pystynyt kun oli sektio takana. oli nätti ja lämpönen ilma, sen verta et itellä oli collegepaita ja lisänä takki mt muistaakseni takki rintojen suojausta ajatellen. Ne muuten kannattaa kans tuulelta ja vedolta suojata hyvin! isompi hikoilu on pienempi paha kuin rintatulehdus. toisilla on rinnat tooosi arat tulehdukselle. Itsellä ei ole ollut tulehduksia mt niin paljon kuullut kivuliaita juttuja sisaruksilta yms et suosittelen! pieni vinkki tähän vielä perään (siskoilta kuultua ja erittäin hyväksi kuulemma todettua tietoa) et jos rintoja särkee niin lämmin vesipullo auttaa! lievittää kipua ja saa paremmin maitopahkurat siliteltyä sitten pois.

Joo ja lämmin suihku ja siellä hieroo rintoja. Ihan niin kuuman veden alla kun vaan yhtään kärsii. Se helpotti itsellä kun oli esikoisen aikaan rintatulehdus. Lisäksi kannattaa välttää liian tiukkoja liivejä ja huolehtia siitä, että rinnat tyhjenee kunnolla ja tasaisesti (tähän minulla on pumppu). Ja se kaali auttaa. Siis tuoretta keräkaalia (säilytys jääkaapissa, että on viilentävä) ja sitä haarukalla pistellee/raatelee, että sieltä tulee sitä nestettä. Lääkäri ihan antoi tämän minulle ohjeeksi kun oli rintatulehdus.

toi kaali auttaa myös ihanasti sillon kun maito oikeen nousee synnytyksen jälkeen <3 harvassa sairaalassa enää käytetään, ollut tooosi yleinen apu.

Synnyttäneeltä kaverilta kuulin kans tuon kaali-jutun, että toimii. Ja tais sanoa, että synnärillä oli luumuja ja kaalia jääkaapissa....

Mistä voi tietää tunkeeko vaavi päätään vai peppuaan mahasta läpi? Oon yrittäny nyt saada selkoa siihen, miten päin tuolla masussa viihdytään. Edellisellä neuvolakäynnillä oli kuulemma niin sumpussa ettei terkka ottanut asiasta selvää, mutta sykkeet kuului vasemmalta alavatsalta, jonka mukaan hän oletti että vois olla pää alaspäin. Kuitenkin tää puskee tosi usein itseään oikealla navan vierestä, enkä nyt tiedä sitten onko se pää vai peppu vai mikä :D ja välillä se tuntuu olevan niin pitkä, että sen on oltava selkä. Potkut tuntuu aina vasemmalla lantiossa, kyljessä ja joskus kylkiluiden kohdalla ja lisäksi siellä kylkiluiden kohdilla on lähes jatkuva paineen tunne. Kuitenkin välillä tuntuu liikettä myös alhaalla ja rakkoon tulee yhtäkkiä kova paine kanssa hetkittäin. Voiko vauva olla jo niin iso että jos jalat potkii vasemmalle niin peppu työntyy navan viereen oikealle ja pää olis silti alhaalla?? O_o

Onhan se vauva näillä viikoilla jo jtn 40 cm pitkä! Mä tunnen itse yleensä vaan sen, kummalla puolen vatsaa suurempi osa vauvasta on. Sillon ku vauva oikein punkeaa itsensä pintaan, niin selkäranka erottuu hyvin enkä mä silti osaa sanoa, onko vauva pää alaspäin vai ei. Mies oli tunnistavinaan pään alhaalla, mut toisaalta mies on myös ihan varma, että vauva kerran antoi high 5'n, joten luottaisko tuohon. :D

Huhtikuisista kommentoin, että oma terkkari kertoi pepun ja pään erottuvan kyllä selkeästi; pää on pienempi ja ns suipompi, kun pylly on taas pyöreä. :) Tunnustelu kannattaa tehdä samanlaisessa asennossa kuin neuvolassakin eli selälleen makuulle ja jalat koukkuun niin vatsa on pehmeä ja helppo palpoida. :happy:

Huhtikuisista kommentoin, että oma terkkari kertoi pepun ja pään erottuvan kyllä selkeästi; pää on pienempi ja ns suipompi, kun pylly on taas pyöreä. :) Tunnustelu kannattaa tehdä samanlaisessa asennossa kuin neuvolassakin eli selälleen makuulle ja jalat koukkuun niin vatsa on pehmeä ja helppo palpoida. :happy:

Ok, kiitos vinkistä! :) tuolla tiedolla sanoisin siis että se on peppu ja välillä tosiaan selkä jota tyyppi puskee ulospäin :D en ainakaan oo huomannu että se olis suippo ja tuntuu että kooltaan on jo tyyliin vastasyntyneen pään kokonen (no ei nyt ihan mut iso silti) :D

mä oon oppinu vasta kolmannessa ja neljännessä raskaudessa tuntemaan onko vauva pää vai peppu ylöspäin :P esikoinen oli perätilassa kyllä loppuun asti, en osannu yhtää arvata ennen ku th sen totesi rv 38. kylkiluut hassusti vääntyneet mulla oikealta puolen ku vauvan pää aina painoi sinne :P jonkun verran jo tosin palautuneet kun synnytyksestä 5 ja puoli vuotta :)

Täällä puhutaan "sukkapuikko"vihlaisuista välillä. Mitä ne siis ovat ja mistä kertovat?

Ne sukkapuikkovihlasut tuntuu siis siltä kun joku tökkis puikolla alakertaa :D se lähinnä kertoo siitä että kohtu alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan synnytykseen. Esikoisesta en muista noita vihlaisuja mutta tässä raskaudessa parina päivänä, hyvin ikävän tuntusia:wacky::confused::shifty: äh, nyt nuo hymiöt ei halua pois lähteä:arghh:​

Joo, mäki ihmettelin tota sukkapuikkovihlasu sanaa, mut tällä viikolla tajusin tai siis koin mitä tarkoittaa :grin Eli tällä viikolla on parina päivänä vihlassu kyllä oikeen kunnolla tosi viheliäästi... aivan kuin sukkapuikolla ois tuikattu just sinne, auts! :mad:

Mulla on kans ollut noita. Alko jo kolme viikkoo sitten sillai et tuli reilusti tuikkasuja per päivä. Sen jälkeen on vähä rauhottunut. Nyt tulee vaan silloin tällöin mut aikalailla päivittäin. Ja tunne on kyl just sellanen et puikolla törkättäis alakertaan :bored:

Mulla tuli niitä sukkapuikkovihlasuja eniten keskiraskaudessa. Nyt niitä tulee enään aniharvoin. Sen sijaan tilalle on tulleet julmettomat häpyliitoskivut...

Vaikka en olekaan ensiodottaja, niin pakko kysyä voiko sukkapuikko vihlaisut muuttua ihan täysin erilaisiksi? Aaltomaisena tullut kohdunsuulla vihlontaa. Siis ikävää tekee, mutta ei pistä muuta kuin puhumisen/kävelyn hieman ikäväksi. Vauva on ihan alhaalla ja nämä ei siis ole liitoskipuja, mutta ei myöskään samanlaisia kuin sukkapuikko vihlaisut.
Liitoskipuja tulee kyllä, mutta harvemmin ja vain tietyissä asennoissa.

Mietin soittelenko synnärille vai en.
Harkkasupistuksia kyllä tuntunut, mutta kun ei varsinaisesti koske mihinkään kunnolla.

Edit. Lisäksi se parin päivän nestemäinen vuotelu loppunut kokonaan.

En millään jaksa selata ketjuja läpi, kun en ole edes varma oliko tästä jo jossain puhetta..joten anteeksi jos tulee uusintana :P
Mutta, edelleen pähkäilen että mitä puen vauvalle päälle synnäriltä kun päästään?! Sisältä suoraan autoon ja autosta suoraan sisälle, eli ei kyllä ulkoilmassa ehi "paleltua"...
Sitte tuli tuossa niinkin typerä tenkkapoo että onko pitkähihainen body + potkuhousut hyvä yhdistelmä? Kun ensin ajattelin laittaa pitkähihaisen bodyn ja trikoopöksyt, mutta olikin nuo pöksyt niin hirmu isot.. Ainaki mun mielestä.. Ne tuli äippäpakkauksessa. Vai oisko sukkahousut vielä parempi vaihtoehto bodyn kaveriksi? :P niitten päälle se ohkanen villahaalari äpakkauksesta ja sitten se harmaa ohkasempi haalari? Tumput, töppöset ja ohkanen myssy (haalarissa huppu). Onko tuo vaatekerta liikaa jo että jätänkö villahaalarin välistä pois? Voi tuskaa.. Laskettuaika siis 3.5....

Sanoppa Vavavoom muuta....samaa olen pähkäilly ja miettiny...jospa ottais vaatetta reilusti niin sitten jos on lämmin keli niin vois laittaa vähempi päälle, mutta olis varalta kuiten vaatetta mukana....?

Perusohjehan on, että vauvalle yksi kerros enemmän kuin itselle - mutta toiset vauvat kuumuu/palelee toisia helpommin, ihan kuin aikuisetkin. Synnärillä kyllä ohjeistetaan siinäkin. Varmaan parempi varautua liialla kuin liian vähällä, ainakin jos kotiin on pitkä matka eikä voi tuoda täydennystä.

Itse otan jonkun helposti puettavan asun, tyyliin yksiosaisen potkupuku ja/tai nauhallinen/napitettava body & potkuhousut/sukkikset. Sitten tumput, töppöset ja lakki. Ulkovaatteeksi äp-pakkauksen vanuhaalari voi toukokuun alussa olla vielä tarpeen ja villahaalarin tms. voi varalta pakata mukaan, kun eihän se paljoa tilaa vie. Itse mietin, että ottais kevythaalarin lisäksi jonkunnäköisen peitteen, niin se voi olla siinä ulkona päällä (ja autossa, tosin ei välttämättä tarvi). Mut kelien mukaan meen, voihan toukokuussa olla jo tosi lämmin - tai sit ei. :D

Takaisin