Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, riippuu todella paljon päivästä varmaan kuinka lämmin (tai kylmä) on. :grin Me varmaan laitetaan joku kevyt fleece sisävaatteiden päälle ja viedään autoon tyyliin siinä äitiyspakkauksen pussissa jos tarve. Oon aina ottanut vähän liikaa vaatteita mukaan ja kysynyt hoitajilta mitä heidän mielestään kannattaisi pukea. :rolleyes: Heillä on kuitenkin kokemusta kaikkina vuodenaikoina syntyneistä ja osaavat useimmiten neuvoa. Täähän on mulle jo neljäs lapsi ja silti en osaa pukea ulos välikausina. :grin Että ei paniikkia!

Mulle tuli ehkäpä tyhmä kysymys liivinsuojista mieleen :D tai että mitenkä usein niitä kuuluis vaihtaa? Vai meneekö se vaan niin, et sit kun tuntuu siltä niin vaihtoon. Mietin lähinnä, et paljon niitä menis päivässä... taitaa tosin sekin olla aika henkilökohtasta et miten ne nyt sattuu kelläkin vuotamaan :D

No mulla meni esikoisen aikaan juuri niin, että vaihdoin kun siltä tuntui. Silloin kun maito oli juuri noussut tai kun oli tiheän imun kausi vauvalla niitä meni paljon. Imetyksen loppuvaiheessa taas ei kulunut paljon ollenkaan. Varsinkin silloin tykkäsin itse niistä kestoista enemmän.

Arggh.. Inhottava olla näin uusavuton.

Miten keitän noi tuttipullojen osat? Ensin vesi kiehuvaks ja sinne osat vai ensin kylmä vesi kattilaan, sinne osat ja sitten kiehumaan vesi? En haluis pilata noita pulloja. :D

Laitatteko steriilit osat minne odottamaan? Onko kuivauskaappi jees vai joku rasia tai minigrip-pussi? :D

Mulla ainaki sisko kun keitti tytön tuttipullon osia, niin kattilaan vaan vesi kiehumaan ja kun kiehui niin sinne osat, kuivua antoi ihan vaan pöydällä esim. talouspaperin päällä :)

Juu minäkin jättäisin pöydälle, mutta kaks kissaa, jotka kyllä pomppii joka paikkaan tuhoen ja kaataen kaiken :D

Mulla ainaki sisko kun keitti tytön tuttipullon osia, niin kattilaan vaan vesi kiehumaan ja kun kiehui niin sinne osat, kuivua antoi ihan vaan pöydällä esim. talouspaperin päällä :)

Näin itsekin tehnyt Tai vaihtoehtoisesti kaatanut kattilaan vedenkeittimellä kiehutettua vettä ja keittänyt vielä sen muutaman minuutin/viisi (olikohan rintakumi vai maidonkerääjä, joita ei ohjeen mukaan saa keittää kuin 2-3min...hmmm....)
Sitten kuivumaan hetkeksi puhtaiden talouspapereiden päälle ja kun kuivuneet, niin laittanut puhtaalle hyllylle kaappiin auringolta suojaan :) Alkuun taisin laittaa pestyyn ja kiehuvalla vedellä huuhdeltuun suljettuun rasiaan, mutta lopulta myöhemmin jo ilman kantta ja sitten astiakaapiin :)

Nyt kun täällä tuli puheeksi nuo keittohommelit, niin kysynpä tässäkin osiossa; ostin käytettynä rintapumpun ja tuttipulloja ym. Keittelin kaikki osat ja niissä silti on edellisen kodin tuoksu, joka minun nenään on ei-niin-miellyttävä..semmonen hieman pistävä. Lotraanko etikalla? Soodalla? Millä ja miten?

suosittelen soodaa Vavavoom! :) mä oon aina myös laittanut kannelliseen rasiaan, mut jos tuota kissaongelmaa niin ehkä ite nostaisin ilman kantta kuivauskaappiin rasiassa ja kun kuivat niin ehkä sen kannen sitten vielä. Jokin siivilä tms vastaava salaatinkuivaus astia vois olla paras tuohon kuivatukseen kaapissa kun ei paperin/astiapyyhkeen päälle pysty laittaa.. ainiin pitäiskö tuo rintapumppu hoitaa.... jos sitä tarvii jo eka kotipäivänä niin ei tarvis sillon enää keitellä.. hmm pitikö se vielä jotai hommia keksiä tälle iltaa ku aattelin et nyt otan illan rennosti ja aamulla lähtö tays:iin hyvillä mielin :mad::rolleyes:

Kiitos! :) Taidan mäkin alkaa pikkuhiljaa tuohon pesupuuhaan (kunhan saan aikaseks hommattua hajusteetonta pesuainetta.. :D ) kun musta on kivempi kun kaikki on mahdollisimman valmiina. Puoliksi tehdyt/tekemättömät asiat aina stressaa mua :D
Jaa. Mä oon veivannu kaikki vaivan tarvikkeet ihan normi pesuaineella millä omatki eli en oo edes ajatellu hajustamatonta ku itellä ei nuo tuota ongelmaa. Ehkä en kuitenkaan ala kaikkea uusiksi enää pesemään vaan jatkossa pesen sensitivellä? Ehkä se tyyppi ei kuole siihen ja jos kutisee niin pesen uusiks...

Jaa. Mä oon veivannu kaikki vaivan tarvikkeet ihan normi pesuaineella millä omatki eli en oo edes ajatellu hajustamatonta ku itellä ei nuo tuota ongelmaa. Ehkä en kuitenkaan ala kaikkea uusiksi enää pesemään vaan jatkossa pesen sensitivellä? Ehkä se tyyppi ei kuole siihen ja jos kutisee niin pesen uusiks...
En minä niitä uusiksi alkaisi pesemään, puhtaita ovat kuitenkin. Sitä paitsi onhan vauva kosketuksissa sinunkin vaatteisiin ja petivaatteisiin, ettei se nyt ihan omassa kuplassa muutenkaan (enää) ole. Ja tosiaan, jos vauvan iho alkaa jotenkin reagoimaan, niin sitten katsoo tilanteen uudestaan. Muutoin ostaisin hajustamattoman aineen valmiiksi ja pesisin sit jatkossa omalla aineella. Ihan vaikka vaan varmuuden vuoksi, että saa pienen iho tottua rauhassa vaatteisiin ja mahan ulkopuoliseen elämään ylipäätään.

Meillä ainakin suht nopeaan on muutenkin siirrytty pesemään vauvan vaatteet samalla aineella kuin muiden. Alussa oon halunnut olla armollinen pienelle ohuelle iholle. :)

Kuinka paksu tuo pinnasängyn patja sai olla vaatasyntyneellä? Yritin googlettaa, mutten löytänyt vastausta, joku 5cm mulla on muistikuvana mutten muista oliko vähintään vai max..? Kun meillä on kaks n. 3,5-4cm paksua patjaa nii kuuluuko ne laittaa molemmat vai vaan toinen?

Onko patjallekin joku ohjepaksuus? :eek: En ole koskaan kuullut. Olen luullut, että olennaisinta on, ettei patja ole kovin pehmeä ja että ei saa olla tyynyä.

Muokattu viimeksi:
Googlella löysin vauvan sänky- ja patjaoppaan (toiselta keskustelupalstalta/asiantuntija-artikkeli, jota ei ehkä saa linkata tänne), jossa sanottiin

"Vauvan patjan pitää olla riittävän jämäkkä ja vähintään 5 senttiä paksu. Markkinoilla on kaksipuolisia patjoja, joiden napakampaa puolta käytetään pienelle vauvalle ja pehmeämpää puolta isommalle lapselle. Kääntöominaisuus on kätevä, sillä lapsen paino jopa viisinkertaistuu patjan käyttöiän aikana."

Takaisin