Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jonanna83, täällä toinen huono äiti. :D Kaikki tippamerkit aiheutti kamalat vatsakivut esikoiselle. Cuplatonit yms. ei auttanut. Poika alkoi saamaan D-vitamiinia vasta siinä vaiheessa, kun alkoi saamaan kiinteitä. Ajattelin, et mieluummin jätän tipat antamatta ja pidän tyytyväisen vauvan. :)

D-vitamiinista tuli mieleen, että olettehan kanssaodottajat myös itse ottaneet D-vitamiinilisää tai jos syötte monivitamiinia, niin onhan sellainen, jossa on D mukana? :)

D-vitamiinista kertyy koko ajan enemmän tutkimustietoa, että mihin kaikkeen elimistössä vaikutta. Mm. kalsiumaineenvaihdunta ts. luuston kehittyminen yksi tärkeä tekijä, mutta vaikuttaa myös moneen muuhun. Ei sitä turhaan lapsille (tai aikuisille) suositella ravintolisänä, jos ei auringosta tai ruoasta saa tarpeeksi. Suomessa talvikaudella ei saa eli siksi purkista hyvä ottaa.

Yösade: Mäkin pesin tänään ekan koneellisen pyykkiä. Ite käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta, mutta noi sukulaisilta saadut vaatteet haisee vahvasti pesuaineelle. Eka pesu ei kyllä vienyt tuoksua pois. Pitää varmaan tuuletella tai pestä uusiks. En tykkää yhtään kun pyykki tuoksuu noin voimakkaasti..

Mitäs ootte mieltä ku mä pyöritin koneessa kasan vauvan leluja (sellasia pehmoja missä helistimiä ja rapinapaperia yms) Nyt tuli mieleen että onkohan ne on mahtanu imee itteensä pesuainetta vai ovatko varmasti huuhtoutuneet niin että uskaltaa sit antaa vauvalle?

Halimami, kyllä minäkin olen pessyt niitä koneessa ja antanut lapselle. Niissä taitaa olla monessa vesipesu kielletty tai käsinpesu suosituksena, mutta... :)

Okei hyvä! Niin mäkin ajattelin et kivempi ne on kunnolla saada pestyks ku ovat käytettyjä ja kyllä meijän kone ainakin huuhtelee hyvin. Ja pesuainekkin on sensitivee.. :)

Ja eikös melkein kaikissa koneissa ole joku lisähuuhtelukin olemassa, jos varmasti haluaa pesuainejäämät pois.
Myöskään pesuainetta ei tarvitse annostella niin paljon (ohje esim. peittoihin ja tyynyihin 1/3 normimäärästä), varsinkaan jos pesee 60 asteessa.

Kiitos! (: Taidan mäkin alkaa pikkuhiljaa tuohon pesupuuhaan (kunhan saan aikaseks hommattua hajusteetonta pesuainetta.. :D ) kun musta on kivempi kun kaikki on mahdollisimman valmiina. Puoliksi tehdyt/tekemättömät asiat aina stressaa mua :D

Salmiakkilakritsi. Loraus etikkaa huuhteluainekoteloon auttaa hajuihin....vaikka ne haisupulverit on tiukassa, saattaa joutua pesemään useastikkin....

Kuinka pian vauvan kotiuduttua voi alkaa tekemään kunnon vaunulenkkejä..? Varmaan tietty riippuu äidin kunnosta, mut oletetaan et heti kotiuduttua pystyisi lenkkeilee normaalisti (eli 6-8km lenkkejä).

Mut saako vauvaa pitää niin kauan ulkona kerralla, vai pitääkö totuttaa pikkuhiljaa ja kuinka pitkiä aikoja kerralla? :o vai meneekö se auttamatta niin, et ekat kaks viikkoo oltava vaan sisällä..? Ois vaan toi koira huolehdittavana ja tarvii vähintään sen 5km päivässä lenkkiä. Miehelle en tätä hommaa nakita joten ois kiva jos pystys käymään vaunujen kanssa lenkillä sillä välin kun mies töissä. Vai miten tää homma nyt toimii, selittäkää avuttomalle. :D

Mä sain samaa miettiessäni vastauksen, että jos ei pakkasta oo niin heti voi ulkoilla. Itellä kans koira hoidettavana :)

Oi hyvä kuulla! Toukokuussa ei toivottovasti pakkasia oo. :grin Tietysti toivoen, että sinne asti päästään ja toivoen, että ei tuu mitään hirveetä takatalvea toukokuulle. :hilarious:

Määhi oon sammaa mietiskellyt ja onneksi vastauksen tähän nyt sain:) meillä on kolme koiraa joista kaksi on vähän päälle vuojen ikäsiä vauvan syntyessä niin ne tarttee aika palijo liikuntaa tai sitten niitä ei kestä petokaan ko riehuvat sitte sisällä keskenään :D

Henuu, mun koira taas tulee apaattiseks ja masentuneeks jos ei pääse ulos. :( riehumisen voisin kestää, mut hajoon varmasti jos näen että koira masentuu.. Eli ois varmasti molemmille musertavaa jos ei päästäis lenkkeilee.

Mut siihen kannattaa varautua, et alapää saattaa olla koitoksen jälkeen hetken hellänä, et kävely ei kovin hyvin onnistu. :) Ja ainakin mulla tikit jotenki alko hankaamaan kävellessä. Et pari viikkoa meni sen takia pehmeitä istuimia/makuuasentoa katsellessa. :D

Mulle taas on jäänyt mieleen th:n järkyttynyt kysymys "istutko sinä pyllylläs" kun kävi meillä muistaakseni 9 päivää synnytyksen jälkeen kotikäynnillä. Istuin siis ihan normaalisti puisella tuolilla pöydän ääressä. :) Ilmeisesti kuulun niihin nopeasti toipuviin... :)

Joo ei tod kannata ajatella että pari pv kotoutumisen jälkeen vetäisisi 10 km lenkkejä. Tai varmaan osa pystyy mutta mulla esim jälkivuoto oli jo pelkästään niin runsasta ettei oikein huvittanut liikkua mihinkään kun oli alakerta kokoajan verestä märkä, ja tätä kesti pari viikkoa. Lisäksi väsymys oli ihan käsittämätöntä. Ja muutenkin liikkuminen ilman mahaa oli aluksi outoa, samoten se eka kerta kun nukkui mahallaan:D

Takaisin