Aprillikuun aatokset

Saa nähä mite menee huominen automatka, kun lähetään Helsinkiin :) Ja miten onnistuu parin yön hotelliasuminen :)

Mä innostuin osteleen noita erilaisia kantovälineitä noi niinku testimielessä. Nyt meillä on kotona trikooliina ja tulan reppu ja ostin facen kantovälinekirppikseltä rengasliinan ja neliöliinan. Noista mitä meillä on oon tykänny tosi paljon, mut ne on kotona pikakäytössä ja kaupungille mukaan otettavaks vähän kömpelöitä. Trikooliina ärsyttävä sitoo vaan lyhyttä käyttöö varten ja kaupungilla sitoessa liina likaantuu kun päät laahaa maata ja tula tarvii ison tilan sekä kuljettaessa että pukiessa etenkin vielä toistaiseksi kun on käytettävä sitä vauvatukea.

Muokattu viimeksi:
Onks kellään muulla kuola ongelmaa? Pari päivää sitten poika alkoi kuolata ihan älyttömästi. Välillä köhii kun meinaa tukehtua kuolaan ja aina on paita märkä. Pitää varmaan alkaa pitää kuolalappua ettei iho mene rinnasta rikki. Inhottavaa kun sitten imee nyrkkejään ja koiran karvat tarttuu käsiin ja sitä kautta suuhun ja naamaan. Poika on vajaa 3kk että ei varmaan ihan vielä hampaita ole tulossa.

Pakko vastata suun terveydenhoidon ammattihenkilön näkökulmasta; hampaita voi tulla myös jo 3kk vauvalle :D vauvan motoriset taidot kehittyvät eli nyrkin vieminen suuhun lisää syljen eritystä ja on normaalia. Ikenien kutiaminen voi alkaa muutama viikkokin ennen hampaiden tuloa ja siihen liittyy myös syljen runsastuminen.

meillä nyt taas vaihteeksi pulauteltu enemmän parin päivän aikana. Milloin pukluttelu oikein helpottaa? Oikein putouksen omaisesti sinkosi maidot tämä aamuna ja pojan naama oli ihan maidossa..

Täällä on, mutta on kyllä melko varmasti tuo refluksi kun pahentaa ja miten sitten meillä halkio vaikuttaa..

Mutta kuolaaminen oli isokin ongelma jokin aika sitten kun meinasi kanssa monesti tukehtua siihen ja kun laittoi nenän kohti lattiaa niin kuola valui suorana lattialle..

Tyttö on nyt koko ajan oppinut paremmin nielemään kurkkuun tulevan kuolan enkä ole heti nostanut toisinpäin vaan seurannut saako itse nieltyä.. Mutta vaatteet ovat kyllä itse kullakin kuolassa.. Kuolalappua en uskalla laittaa kun tyttö pitää käsiä aina naamalla ja varsinkin suussa niin lappu nousisi samalla naamalle..
Ja kissankarvat noiden kuolakäsien kanssa on ongelma.. koko ajan saa olla nyppimässä karvoja pois ja pesemässä tytön käsiä..

Mutta ilman refluksia yms vaivaa on meille sanottu, että kuolaaminen voi alkaa hampaista johtuen hyvinkin jo tosi aikaisin kun tyttö kuolasi jo 2 kk kohdalla.. Ja kaikki joille kuolaamisesta sanoin (neuvola ja sairaalan hoitajat) totesivat, että taitaa tulla hampaita..

Meillä kans neiti kuolaa tosi paljon. Alkoi varmaan n. 2kk kohdalla eli pari viikkoa sitten. Onneks meillä kuola ei mee henkeen, eli meillä suurin ongelma on vaatteiden kastuminen ja yleinen ällöys ;)

Meillä myös kuolataan reilusti ja nyrkki menee suuhun koko ajan, itse oon ajatellut, että liittyy hampaiden tuloon.

Samoin täällä kuolaaminen alkoi lisääntyä selvästi pari viikkoa sitten, tyttö tuolloin noin 3kk. Nyrkit suussa koko ajan ja kielellä hinkkaa ikeniä eli näyttää kieltä kuin illistelisi koko ajan. Varmaankin ikeniä siis kutittaa ja hampaiden tuloa enteilee. Itselläni on kuulemma ensimmäinen hammas puhjennut noin3kk iässä :)

Meillä neito vajaa 3kk. Kuolaa kyllä ja nyrkit/peukku koko ajan suussa. Sammas vaivaa meitä mun ab-kuurien takia, sitä on häädetty niin vichyllä, sitruunalla sekä puolukalla, vähentynyt on muttei kadonnut kuitenkaan kokonaan. Nännitkin välillä sen oloiset että kastelen sitruunalla.

Likka on oppinut ottamaan leluista kiinni, se on helpottanut viihtymistä. Vierastaminen on pahentunut koko ajan, nyt jo vähän väliä huutaa kun syötävä jos sattuu väärä naama eteen. Vierailu hankalaa, esikolla pahin kesti muutaman kuukauden eli ei varmaan ihan hetkeen helpotusta:rolleyes:

Ääneen on nauranut nyt muutamana päivänä ♡ ihanaa♡

Ens viikolla neuvola, en oota yhtään :(

On kuola- ja nyrkkiongelma täälläki. Ostin ekan purulelun, joka sellainen kevyempi kapistus, mitä ne yleensä. Tarttuu jo esineisiin vähän ja vie niitä suuhun. Ekat hekotukset myös kuultu :)

Millasen purulelun ostit, DT? Me ollaan kans kateltu, mut ovat jotenki isoja näin pienelle. Vielä, ku ois joku sellanen lelu, että helisis, ni varmasti poika viihtyis.
Täällä on nyt viikonlopusta asti treenattu esineisiin tarttumista ja omia käsiä ihmetelty hurjasti.
Ääneen naurua on vähä vaikee tulkita, ku sellasta naama täydessä hymyssä hohotusta on ollu jo tovi, mut onko se naurua vai mölinäjokellusta?!? :)

Meillä neiti alkoi vajaa viisviikkosena hampomaan, ni joutu noita pienempiä puruleluja ettimää. Mamilla on semmoinen pururengas +1kk, joka on ihan hyvä ja sit Emman viilentävä purulelu mahtu hyvin myös meidän neidin suuhun. Lisäks on se sophie kirahvi mis on kaks rengasta, mut se ei oo viel niin kiva.. Emman ja mamin purulelut löyty ihan prismasta..

Meillä tykätään puruleluista eniten Sophie-kirahvista, jossa juuri ne kaksi rengasta ja se on sopivan kevyt. Neiti pitää sitä itse ja vie suuhunsa.

Meilläkin pari vk sitten tartuttiin leluun ekaa kertaa, nyt tarttuu jo ensimmäisellä yrityksellä vahvasti pehmoleluun :) leikkimatolla meinaa repiä roikkuvat lelut alas, koko kaari on ihan mutkalla :D

ensimmäinen naurun kiljahdus tuli kahden kuukauden hujakoilla, viimepäivinä taas naureskellut lähinnä vaippaa vaihdettaessa ääneen :) myös oppinut hauskan kurlausäänen.. :D ja isin kanssa näyttivät eilen kilpaa kieltä toisilleen, pikku raukan kieli kun ei vaan tule niin kovin ulos jänteen takia..

Ensi viikon neuvolaa odotellaan jo innoissaan, vaikkakin rokoteosuus jännittää :(

Syötättekö vauvan yleensä juuri ennen neuvolaa/neuvolassa vai miten saatte vauvan pysymään tyytyväisenä koko neuvolakäynnin ajan?

Mä syötän neidin ennen lähtöä ja sit vaunuillaan neuvolaan noin 4 km, jonka ajan nukkuu. Neuvolassa on tyytyväinen ja sit käynnin jälkeen tissitellään vielä ennen kotiin lähtöä ja kotiin mennessä taas nukkuu.
Toiminut meillä hyvin

Syötän yleensä neuvolassa siinä samalla kun höpötän tätin kanssa. Heti aluksi mittaillaan niin likka virkoaa ja sen jälkeen syöttelen. Ehtii sitten jo hieman laskeutua sapuska ennen kaukaloon menoa ja automatkaa kotiin. Matkaa 5km ja esikoisen vienti tai nouto aina samassa yhteydessä niin vaunuilu hieman hankalaa ;)

Meillä hiffaa likka tänään ekan kerran leikkimaton roikkuvat lelut. Tuttiin osaa tarrata jo, mutta en edes ole odottanut mitään lelujen tms hamuamista. Tarvii varmaan lisäillä leikkimatolle niitä ja katsoa miten käy. Esikoinen oli muistaakseni melko hidas kaikissa tarttumisissa ja kääntyilyissä. Hymy tulee tältä jo kyllä, mutta ei äneen naurua. Muutamia jokelluksia myös. 3kk tulee täyteen vasta parin viikon päästä.

No kun mäkin syötän juuri ennen lähtöä, ja matkaa vaan 1.5km joka vaunuillaan, mutta poitsu alkaa kiukutella nälkää silti :D

Meillä käynnit niin lyhyitä, että en kyllä millään ainakaan siellä itse huoneessa kerkeä imettämään.. Noh ehkä ensi kerralla pumppaan maitoa matkaan mukaan :) Kun en omista imetysliivejä/vaatteita, niin en mielellään maha paljaana imettelisi julkisella paikalla :D

Meidän neuvolan tiloissa on ihan oma imetysnurkkaus nojatuolin ja verhon kera. Se on aika kiva.

Takaisin