Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IhaNainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jännä tuo hajuaisti... minäkin haistoin suolan muka ensimmäistä kertaa eläissäni kun tein viikonloppuna ruokaa. Erikoinen kokemus [:D], siis suolan haistaminen, ei ruuanlaitto [;)], vaikka meillä isäntä onkin se joka kokkauksista huolehtii.

AAARGGHHH!

Mulla hajoaa pää!!! [:(]
Yöllä heräsin semmoseen epämääräiseen melkein kivun tunteeseen. Alavatsa on ollut koko päivän jotekin semmosen tuntuinen niinkuin menkat ois alkamassa. Ei oikeastaan kipeä, mut jotenkin vähän paineentunnetta ja arkuutta on. Ja aamusta alkaen on ollut myös melko runsasta ruskeaa vuotoa. [X(]
Nyt oon sitten ihan paniikissa googletellut asiasta... Noh, tulos on se, että ilmeisesti kyseessä on täysin normaali ilmiö ja ajottuukin mulla just siihen aikaan kun alkais kuukautiset jos en ois raskaana. Eli kyse vois olla ns. valekuukautisista. Mullahan tuli ihan vähän rusehtavaa vuotoa myös noin 4 viikkoa sitten.
Koska varhaisultra sulki pois kohdunulkoisen mahdollisuuden, niin tää voisi siis olla ihan normaalia. MUTTA! Pelottaa! Ja kun ekassa raskaudessa ei mitään tämmöstä esiintynyt, ni pelottaa vielä enemmän!

Hölmöintä tässä on se, että kun ajattelen keskenmenon mahdollisuutta, ni lähinnä kiukuttaa että tässä on mennyt aikaa jo näin paljon! Että pari kuukautta ihan hukkaan. Ja sitten tyhjentymisvuoto ja/tai kaavinta. Ja sitten pitää odotella seuraavat kuukautiset, ja siihen voi mennä pidempään kuin normikierto....Ja vasta sitten pääsee uuteen yritykseen ja erkkikös sen tietää miten pitkään menee ennenkun tärppää uudelleen...
Ja tietysti pettymys ois myös melkoinen. Että ei tästä sitten tulisikaan meille vauvaa...

Ääh, yritän pysyä vielä hetkessä kiinni enkä mennä asioiden edelle. Se on vaan... jos ois vähän maha kipee, ni se ois ihan jees. Tai jos ois vähän vuotoa, ni se ois ihan jees. Mutta kun on molemmat... [:(] Voihan huolestus!

- Cava, joka kohta raastaa hiuksia päästään ja ramppaa vessassa tarkkailemassa tilannetta...

Cava, älä vielä "menetä pelihousujasi"! Huom. mulla on ollut ruskeaa vuotoa JA vihlaisuja JA menkkamaista kipua nyt melkein koko raskauden ajan, ja tänään näkyi ultrassa että kaikki on hyvin.
Se voi olla jotain harmitontakin, joten ei kannata toivoa menettää!
Toivotaan, että siellä on kaikki hyvin!!! Ymmärrän kyllä hyvin huolestumisen tunteen, se on pahinta mitä voi olla....

Cava
Nyt on pakko laittaa linkki kun löysin tällaisen lääkäreille tarkoitetun kohdan. Eli ei ole mitään syytä miksi pitäisi välttämättä odottaa yhdet kk keskenmenon jälkeen. Kohdassa Keskenmenon hoito " ei mitään estettä yrittää uutta raskautta välittömästi".
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Gynekologinen_vatsakipu
Toivotaan kuitenkin niin että kaikki on kunnossa ja tuo on vaan jostain esim istukan asennosta johtuvaa pientä "ylivuotoa".
Itsellä sama tunne: Jos menee kesken niin harmittaa kun ikää tulee kokoajan lisää ja mukelo olisi kovin tervetullut, vihdoinkin! Itselle se olisi varmasti ollut jo 15 vuotta tervetullut, mutta tuon oikean miehen löytäminen vähän kesti.... [:)]
Keskenmenon jälkeen mulla alkoi kierto suht normaalisti, eli siinä ei sitten pitkään tarvinnut vanheta. Murhe on vieläkin joinain päivinä läsnä, mutta helpottaa onneksi suht nopeasti. Tosin en tiedä miten kestäisin jos taas...

Cava, hengessä mukana ja peukutuksia varpaita myöden että kaikki on oikeilla kohillaan ja hyvin! Mun kaveri ootti kaksosia, joista toinen abortoitui pois ja nyt tämän jälkimmäisen sissin kans on ollu jatkuvasti, lähes päivittäin, tuhruvuotoa ja silti sydänäänet kuulu hienosti ultrassa ja näkyi olevan oikeessa paikassaan [:)], joten samaa toivon sulle. Tuo on suht normaalia, kai. Ja me odottajat ollaan NIIN erilaisia: toisella tuhruttelee, toisella ei. Toinen oksentaa, toinen ei. Toiselle maistuu mitä vaan eteen tuo, toinen ei voi ajatellakkaan syömistä. Toisella nipistelee tissejä, toisella ei minkäänlaisia tuntemuksia. Siksi kai tää aika onki niin pirun piinaavaa...

Mut oikeesti ymmärrän, että sua huolestuttaa. Seuraa tilannetta, vaikka sit neuroottisesti (se on sun OIKEUS!) ja ennenku huoli menee yli sun ymmärryksen, soita neuvolaan ja kysy asiasta voisko sitä tilannetta tarkistaa jotenki.

Tsemppiä!

Voi helevetti.. On kyllä harvinaisen huono olo [:'(] Oksentanu en ole, mut yökkäilyä ja etovaa oloa jatkuvasti. Sitä on kestäny nyt pari päivää... Ja tää väsymys vaan lisääntyny, voisin nukkua kellon ympäri! Nyt on niin väsyny olo ettei järkee. Mies lähti eilen baariin juhlistaa lomansa viimeisimpiä iltoja ja neljän aikaan kun tuli kotiin, ni heräsin. Ja siihen jäi mun yöunet.[&o] Voi plääh plääh ja plääh... Onneks mulla on tää viikko viel lomaa ennen ku alkaa kunnon arki pyörimään munkin kohdalla. Tissit on muuten vaan nänneistä enää kipeet. Välillä sattuu sivuille kun koskee... Onks kukaan muuten huomannut että hiukset rasvottuis normaalia nopeemmin? Musta tuntuu että sais olla jatkuvalla syötöllä pesemässä hiuksia tai muuten muuttuu ihanaks rasvaletiks [:)] Ja naama kukkii kans ihanasti[:@] Pojista ei ollu ainakaan tällasta hormonimyräkkää... [:D][:D]

Eve & Mini 5+6

Heips,

Täällä tilanne näyttää rauhoittuneen.
Vuoto on lähes loppunut, vaikkakin väritykseltään se on nyt ollut enemmäin punaista kuin ruskeaa. Mutta ei kuitenkaan kirkasta verta, mikä on hyvä asia. Myös vatsan kipuilu on loppunut.
Viime yönä nukuin todella todella huonosti. :( Koko ajan pyöri tää juttu mielessä, varmaan joskus kolmen maissa vasta nukahdin. Mahtaa tulla aika tehokas päivä töissä...
Saatan soittaa tänään tai huomenna neuvolaan. Tiistaina mulla ois eka käyntikin, mut en tiiä maltanko odottaa sinne asti. Vaikka tuskinpa ne neuvolastakaan lähettäisivät mihinkään ultraan tän perusteella, ei täyty ollenkaan keskenmenon merkit. Noh, pitää tässä pohtia ja miettiä.

Enkuli85: mulla käy taas aivan päinvastainen juttu: hiukset ei rasvoitu enää ollenkaan! Ja muutenkin iho tuntuu entistäkin kuivemmalta. Ei näin atoopikolle ole mikään kiva asia. [:-] Mut naamassa on kyllä näppyjä kans. Mulla on jopa murrosikäisenä ollut aivan posliinisen hyvä iho, mutta nyt on muutamia näppyjä ilmestynyt. Tosin niin sen taisi olla esikonkin kanssa mutta ihan vaan ekalla kolmannekselle. Mutta tyttöfiilis on mullakin vahvistumassa koko ajan... [8D]

Tyttö vie äidin kauneuden, poika terveyden. Eiks se niin mennyt? [:D]

Hieman helpottunut Cava

Voi kun kiva kuulla Cava, että tilanne on rauhottunu!

Minä täällä [:'(] yökin työpaikalla keittiöstä työhuoneeseen tulevaa paahdetun leivän hajua... ihan karsee lemu! Tänään ois sit se totuuden hetki klo 16.20 alkaen... varhaisultra. Pikkusen jännittää... isäntäki tuumas illalla, että kai häntäki vähän jännittää, mut yrittää olla silti niin ihanan vahva ja tukea mua [:)]. Meistä voi tulla vanhemmat... onhan se iso asia! Hyvä että häistä on ehitty "toipua".. [:)]

Täällä on pahoinvointi pahentunut, eilisen aamun tai siis koko päivän sai oksennella.
Flunssakin ihanasti iskenyt päälle. [:'(]

Tänään mennäänkin sitten ulraan niin näkee mikäs ihme siellä kasvaa [:)]

Kaikille lykkyä tykö ultraan ja uusille tervetuloa!
Mä olen sitten niin sekaisin että tilasin maanantaille uuden varhaisultran! Mä en vaan kestä tätä tilannetta! Maksakoon mitä maksaa on sitä rahaa turhempaankin dumptattu. Tosin Kelalta oli tullut korvaus siitä ekasta v-ultrasta 27.41€ ei siis ihan kattanut 130€ hintaa. Onneksi saan sairaskassasta loput. Toivottavasti tämä seuraavakin menee samaan piikkiin! Ellei niin ei se just enempää maksa kuin yhdet kengät, voin luopua niistä...

IhaNainen:
mietin tässä ihan samaa, etenkin tuon eilisen jälkeen.
Päätin jo ottaa vähän rauhallisemmin, mutta ajattelin nyt kuitenkin soittaa neuvolaan jo tänään ja kysyä sieltä mielipidettä. Tai jos edes jonkun rauhoittavan sanan osaisi täti sanoa (se on oikeesti ihan huipputyyppi, tykkään tosi paljon).

Eli jos en oireideni perusteella pääse kunnallisen kautta tarkistukseen, niin pitää kyllä oikeasti harkita yksityistä taas. Onneksi tuolla Helsingin Femedassa se reissu maksoi vain 84€ Kelan korvausten jälkeen. Onhan se siis iso raha, mutta kuitenkin vielä tilanteeseen nähden ihan siedettävä.

Cava

mitä ihmettä Cava, juuri eilen kävin Femedassa ja Kelan jälkeen jäi 114 euroa maksettavaa?! Riippuuko se sitten lääkäristä? Oltiin Brunolla. Vai milloin sä oot viimeksi ollut? Höh, onko mua huijattu [&:]

Mutta tsemppiä sulle ja toivotaan, ettei ole mitään vakavaa.

Sipriina:
hmm, itseasiassa se voi nimenomaan riippua lääkäristä. Nehän kait kuitenkin tekevät ikäänkuin "toiminimellään" duunia, samaan tapaan kuin kampaajatkin vuokraavat tuolia jostain isommasta salongista. Tai näin ainakin tuollaisilla erityisklinikoilla taitaa usein olla (Mehiläiset ja Terveystalot on sitten vissiin erikseen, en tiiä).
Me käytiin Anna-Kaisa Larkio-Miettisellä, joka oli kyllä todella symppis lääkäri. Semmonen vähän vanhempi nainen, jonka kokemus ja osaaminen kyllä näkyivät ja kuuluivat.
Sitä laskuerittelyä mulla ei oo enää tallessa, mutta kait se hinta määräytyy myös ehkä tehtyjen tutkimusten mukaan. Mulla siinä tais lukea vaan lääkäripalkkiosta ja ultraamisesta ja tutkimuksesta.

Eli en usko että huijattiin - Bruno vaan taitaa olla se kaikkein suosituin kun tekee niitä 4d-ultrauksia ainoana Helsingissä (kait), joten se varmaan sit vaan laskuttaakin vähän enemmän. Kysynnän ja tarjonnan laki. [;)]

ON: no ei ainakaan voi väittää, että oireet olisivat vähentyneet tuon vuodon yhteydessä... Oksu kurkussa töitä on painettava. Toivottavasti tämäkin on ihan hyvä merkki. Välillä kyllä vihloo alavatsaa ikävästi, mutta kiinnittäisinköhän tuohon edes huomiota jos ei ois tätä huolta tässä nyt päällä. Toisinsanoen: on saattanut hyvinkin olla samanlaista pientä kivuntunnetta koko ajan, mutta muiloin en oo vaan ihmetellyt asiaa sen enempää...

Cava

Tsemppiä Cavalle ja muillekin mietityttävien tuntemuksien kanssa!

Täällä olis sit tyttö tulossa jos noihin aiempiin lausahduksiin "tyttö vie äidin kauneuden, poika terveyden" on uskominen. Meinaan naama kukkii sen verran, että kohta en tiedä mitä teen... Joskus vuosia sitten oli aika paljon näppylöitä suun ympärillä ja hiusrajassa, mutta reilu kaks vuotta olen saanut nauttia hyvästä ihosta, kunnes sitten... Taas on suun ympärystä ja hiusraja "puhkeamassa kukkaan". Mutta ei se nyt niin kovasti oikeasti haittaa, kun tietää että sille on olemassa varsin hyvä syy [:)]

Ällö olo on pikkuhiljaa vähenemään päin, tosin aina välillä ajatuskin ruoasta etoo ja vatsaa nipistelee ja vihloo. Välillä myös näkyy hieman tähtiä kun nousee nopeasti ylös... Huomenna olis 9vk täynnä, vielä 31 jäljellä [;)]

Cava mun oma gyne on Larkio-Miettinen [:D] ollut monta vuotta. Olisin nytkin halunnut hänelle, mutta vapaita aikoja oli vasta syyskuun lopulle. Normaalisti käyn siellä työpaikan maksusitoumuksella, joten en tiedä hänen taksojaan. Aika hauska yhteensattuma [;)]

Tykkään kanssa tosi paljon hänestä. On jotenkin niin reilu ja suorasanainen, olematta yhtään töykeä tai mitään negatiivista.

O.N. tää makaa kotona sängyssä ja puputtaa ruokaa. Oli aamulla sellanen olo, että parempi jäädä kotiin. Mulle lisäksi päätteen katsominen tai ylipäätään kirkkaat valot tekee tosi pahaa, meinaa pää räjähtää. Selkeitä migreeni-oireita, joita siis ennen raskautta on ollut tosi harvoin ja tosi lievinä. Panadolia en ota kun viimeisessä hädässä [:@] enkä tiedä auttaisiko se edes.

Tänään menossa illalla syömään sellaisen pariskunnan kanssa, jotka käyneet monet vuoden hoidoissa tuloksettomana. He tietävät nyt meidän tilanteen ja pystyvät kyllä meidän tapaamaan, mutta ei kovin riemumielin. Ymmärrän kyllä täysin heidän fiilikset itsekin saman kokeneena. Täytyy vaan muistaa olla puhumatta mitään raskaudesta, jos he ei sitä itse ota puheeksi. Kurja tilanne [&o]

Tietääkö kukaan nyt kun mun raskauden kesto muuttui viikolla, niin pitääköhän mun huomioida se np-ultra-ajassa. Nyt se on vanhoilla tiedoilla viikolla 11, mutta uuden tiedon mukaan olenkin vasta silloin viikolla 10.

Siis apua, mulle on iskenyt jatkuva nälkä! [:-] Nyt pari päivää jo on tuntunut siltä, että ihan oikeasti kuolen nälkään! En oo ikinä ollut mitenkään kauheasti ruuan perään ja pärjännyt aika pienilläkin annoksilla, muta nytten! Ihan kourii, kun on niin nälkä. Ja siitä ei kuitenkaan oo kuin puoli tuntia kuin viimeksi söin.
Hui kauheeta...mikähän pulla musta tällä menolla tulee. :D Omakin äiti lihoi 30kg mua odottaessa, kun ekaa kertaa elämässä ruoka maistui ja oli kokoajan nälkä. [>:]

Onko muita nälkävaivaisia vai vaivaako muita vain paha olo ja yökötys ruokia kohtaan?

Sipriina: sinuna soittaisin kyllä tuosta vaikka neuvolaan ja kysyisin siellä. Viikko on tälleen alkuraskaudessa sen verran pitkä aika ja sulla tuo np-ultra oli alunperinkin suunniteltu melko varhaiseen vaiheeseen. Voihan se olla että sieltä sanotaan, että nou hätä, tule vaan. Mutta jos tosiaan viikolla siirtyy, ni se vois olla ihan hyvä mainita etukäteen. Ihan vaan, että saavat sitten varmemmin mitattua sen niskaturvotuksen ja muut.
Ja heh, kappas mikä yhteensattuma tuosta Larkio-Miettisestä! [:)]

Klara: mulla vaivaa sekä nälkä, että yökötys! Tosiaan tuo, että oikein alkaa kurnimaan maha ja tuntuu että koko ajan saa olla syömässä: todella tuttua! Mä aina iltaa kohden vähennän syömistä ihan vaan luontaisesti, ei vaan enää tarvii ruokaa. Mutta nyt! Vielä kymmenen aikaan pitää olla voikkaria laittamassa kun vatsaan oikeen sattuu kun on niin kova nälkä...
Mut tää alkuraskaus on helposti tämmöstä kun oma aineenvaihdunta reipastuu melkoisesti. Mutta ei hätää, joskus viikolla 30 ruoansulatuksella kestää puolet pidempään käsitellä ruokaa... Omat ongelmansa sitten siinäkin. [8D]

Niin ja tosiaankin: samaan aikaan vähän ällöttää ruoka. Etenkin lämmin ruoka ei saa ollenkaan syttymään, joten sitten on koko ajan vähän palastelemassa vaikka yrittäiskin syödä järkevästi. Tässäpä siis dilemma. Ja kun liian nälkäisenäkin alkaa voimaan huonosti...

Ei oo helppoo! [:D] Mutta jos nyt menee yhtään samalla tavalla kuin ekassa odotuksessa, ni toinen kolmannes tuo mukanaan sitten ihan erilaisen olon. Energinen, ei ällötyksiä, ruoka maistuu normaalisti, mieliala on vähän pirteämpi ja vähemmän huolestunut kuin nyt... Sitä odotellen [:)]

Täällä eka ultra käytynä, on se vain hieno ja sanoin kuvaamaton kokemus. Siellä se sydän jumputti nopsasti [:)]
Täällä tuo huono olo on kaiken aikaa, mutta on kaiken aikaa nälkä vaikkei mitään teekkään mieli syödä, joten väkipakolla pitää itseään syöttää ettei olo mene vielä huonommaksi.
Ja salmiakki, voi että se on niin suussa sulavaa, söisin varmaan pussin päivässä mutta, täytyy nyt hillitä ja malttaa himonsa..
Ja eilen tuli telkasta jossa joku söi pekonia niin siitä asti on tehnyt mieli pekonia! siis melkein voin maistaa pekonin maun suussa! [:D]
np-ultra ajan saakin tietää ensiviikosta, ja ens viikolla täytyy muistaa mennä vesikokeisiin. [:)]
Vähän reilun parin viikon päästä näkee pikkuisen taas, ei malta odottaa..

Mulla on vähän morkkis kun on tullut syötyä kaikkee ei niin terveellistä, eikä toi liikuntapuoli oo sujunut mihinkään suuntaan pariin viikkoon.......
Hyhhyh, käytiin tänään kiinalaisessa ja mua kyllä ällötti ne friteeratut jutut [:'(] tuli täytettyä lautasta aika paljon kurkulla, tomaatilla ja vesimelonilla... Mutta eilen söinkin puoli pussillista sipsejä...[:o]
Ja fantaa voisin juoda IHAN koko ajan...

Takaisin