Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IhaNainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on taas jonkin aikaa ollut sellainen olo, että häh, oonko mä siis raskaana ollenkaan, vai miksi on niin normaali olo.

Ainoa että muutamana aamuna on oksettanut, mutta kun mulla on tämä hirveä röhä ja tavara irtoo aamuiten parhaiten, tarkoittaa sitä että mulla on aamusin noita allmost oksentamiseen päättyviä rajuja yskimiskohtauksia.. Varmaankin se oksentamisolo tulee limasta kurkussa enemmän ku raskaudesta.

Tunnustelin eilen alavatsaa ja mä tunsin mun kohdun palpoimalla tosi selvästi - en oo kyllä mielestäni ennen tuntenut sitä (tosin en oo ennen etsinyt mun kohtua [;)]) - ja mieskin tunsi sen. Eli kyllä se kohtu on siellä kasvanut! [:)] Ainakin tahtoo uskoo....

Onko muilla oireet tasoittuneet?

On todellakin! Olen hirveän huolissani kokoajan vaikka ei tietysti saisi olla. Perjantaina neuvolassakin olin ihan itkuinen ja eilen päivällä kyyneleet vaan valui kun on niin epävarma olo. Ollakko vaiko eikö olla raskaana. Vatsassa on sellainen tasainen jomotus päällä, tuolla missä kohtu on. Rinnat on herkät, mutta ei (onneksi) enää niin kipeät kuin pari viikkoa sitten! Nyt en öisin herää siihen että tissit sattuu. Mitään pakottavaa tiheämpää vessassa ramppaamista ei ole eikä närästystä/pahoinvointia. tai en ainakaan osaa niitä tiedostaa.
Niin kovasti toivon että kaikki on hyvin!

Moikka [:)]

Mä oon nyt viikolla 5+3. Rinnat mulla oli kipeet jo viikkoa ennen kun menkkojen olis pitänyt alkaa ja sitten ne olikin tosi tosi kipeet kun tein raskaustestin ja muutaman päivän sen jälkeen. Nyt on täälläkin kipuilu vähentynyt, välillä pakottaa ja sivuilta on enää arat kun koskee. Ja nännit on arat jos niihin koskee. Mä pelkäsin kans heti että onko kaikki hyvin kun niin nopeesti hävis se kovempi kipu [:o] Pahoinvointia mulla ei sinänsä ole, olo on kyllä koko ajan sellanen krapulainen ja röyhtäilen jatkuvalla syötöllä ja sillon tulee aina sellai etova yökkäilyolo. Väsymystä mulla on, mutta niin on muutenkin aina syksysin. Ei kyl ihan näin kovaa väsymystä, että kai tää tästä raskaudesta johtuu [:D] Ummetus alko toissapäivänä[:@] Tosi ilkeetä, ja vihloo aina välillä alavatsaan, varmaan siksi kun ei tuo suoli oikein kunnolla suostu toimimaan. Toivottavasti ainakin siks! Välillä alaselässä kans vihloo.. Mulla siis kans pelko että onko siellä kaikki hyvin, 9.9 vasta on neuvola missä luultavasti katotaan ultralla, toivottavasti! Mutta varhaisultraan olen kuitenkin (ONNEKSI) pääsemässä, parin vuoden takaisen kohdunulkoisen takia...

Heips!

Mä olen kanssa huomannut ton, että välillä ei ole minkäänlaisia oireita raskaudesta. Hassua miten sitä kokoajan tutkailee itseään, et nipisteleekö masussa, onko etovaa oloa, mites tissit jnejne..

Mulla oireina alusta saakka ollut rintojen kipeys. Kun rintsikat on päällä, ni kipua ei tunnu muulloin, ku vähän niitä tökkimällä, mutta voi luoja ku ottaa rintsikat pois, huh, on muuten kipiät!!

Ja toinen mikä oli alussa, oli vatsan kipeys, menkkamaisia oloja ja välillä ihan järkyttäviä repiviä vihlasukipuja jommalla kummalla puolella alavatsaa.

Etovaa oloa ollut vähän, ei kuitenkaan yökkäämiseen saakka. Ja sen kyllä vaakakin näyttää..huops [8|]

Nyt noista oireista on jäljellä välillä tuo hieman etova-olo ja tissien kipeys. Joskin, nekään ei enää nii kivuliaat mitä alussa.
Alkuun sitä välillä jopa kiros huonoaoloa ja vatsan sattumista ja pelkäs, että onko kaikki hyvin. Ja nyt ku esim just vatsaan ei enää satu, ni sekään ei sit ole hyvä, vaan taas miettii, että onkohan kaikki hyvin [:D] on se kumma miten toi mieli toimii [:D][:D]

Perjantaina kävin tyksissä tarkistuksessa ja ainakin sillon kaikki oli oikein loistavasti. Sydän pamppaili niin iloseen että [:)]
LA tyksin mukaan olisi jo 8.4, itse olin kaavaillut sen olevan aikaisintaan 11.4.. Huomenna neuvola, ni katsotaan minkä ajan siellä neuvolakorttiin räpsäyttää.

Mut ihana on kuulla, että mä en ole todellakaan ainut vähenevien oireideni kanssa!! [:D]

Joo, mulla on tänään taas niin täysin normaali olo, että ihan kun ei tosiaan raskaana oliskaan.
Eilen vielä ällötti jossain vaiheessa melkoisesti, mutta tänään: ei mitään. Ei ainakaan vielä. Tosin mulla se etova olo alkaa yleensä voimistumaan tälleen alkuillasta. Harmi sinällään, että kotona ois illalla kaikennäköistä puuhaa ja ois kiva vähän liikkumassakin käydä...

Ja oon oikeesti vieläkin ihan ihmeissäni kun rinnat ei oo yhtään kipeet! Muistan esikoista odottaessani ihmetelleeni, että mikä hitto noita palloja vaivaa kun niitä särkee melkeen koko ajan ja suihkussakin sai olla melko varovainen. Ja nyt ei mitään.

Mun intuitio tytön odottamisesta vaan vahvistuu kun on niin tyystin erilaista tällä kertaa. Noh, tulee kuka tulee, tervetullut on joka tapauksessa. [:)]

Cava

Ps. missäs pikkuenkeli on? Ei oo vähään aikaan kuulunut... Joko on migreenit ohi ja olo parempi? Mites töissä menee?

täällä edelleen tissit kipeenä ja välillä on huomattavissa ummetusta.
menkkamainen jomotus on ja pysyy!
oksentaa ei onneks oo tarvinnu, mutta kuvottava olo on päivittäin..

ylihuomenna varhaisultraan! [;)]

Kyl nää oireilut näköjään vaihtelee hirmusti yhdenkin päivän aikana. Nyt on taas rinnat tosi arat, hmph [&:] Ja uusin ihana vaiva alkanu; närästys! Onneks mulla kupilllinen maitoa auttaa siihen [:)] Ja nyt muutes taas alavatsakipuja (mankkakipumaisia, lieviä) [:)]

Eve & Mini 5+3

Aika oireetonta tää toistaiseksi on ollut.
Rinnat on sivuilta koskettaessa ihan tosi arat ja sitten illalla tosiaan kun ottaa liivit pois, niin au au au.
Mahaa särkee menkkamaisesti aina välillä. Yleensä kerran päivässä, mutta esim. tänään ei oo särkenyt lainkaan ja eilen särki pariinkin otteeseen.
Kuvottava olo (tai pyörryttävä) iskee yleensä syömisen jälkeen, mutta sitäkään ei tapahdu joka päivä.
Maha on vuoronperään joko löysällä tai kovana. Ja ilmavaivat! Apua, ne on joka iltainen riemu. Poikaystävä on ihan kauhuissaan. [:D]
Jalkoja myös särkee joka päivä (apua, suonikohjuja??), mutta lenkillä käynti auttaa siihen jonkin verran.
Suurin oire on ehkä väsymys. Ensin ajattelin, että ei mulla sitä oo, mutta nyt viimeiset pari kolme päivää oon ollu kuin nukkuneen rukous. Tekis mieli vaan nukkua päikkäreitä kokoajan. Sitten kun itsensä kuitenkin saa liikkeelle, niin helpottaa, mutta vitsi että pelkkä aikominenkin väsyttää. [;)]

Ensi viikon maanantaina varhaisultra. Iiiik, jännittää. [:)]

Klara ja pikkukulta 6+1

Mullakaan ei mitään kauhean voimakkaita oireita ole ollut mutta kun näitä yksittäisiä oireita miettii niin onhan siinäkin jo aika paljon. Ällötystä on ilmaantunut ihan parin viimeisen päivän aikana mutta posliinia ei ole onneksi tarvinnut vielä mennä halailemaan[:)] Välillä ällötys on sellaista että tuntuu että sylkeä kerääntyy hirveä määrä suuhun. Jotkut tietyt hajut on ruvennut ällöttää, esim. xylifreshin purkka ja lounaalla siirsin lautaselta kaikki pavut syrjään. Toisaalta sit taas eilen jo nukkumaan mentyäni rupesi tekemään hirveästi mieli thaimaalaista ruokaa... Öisin olen herännyt muutaman kerran kun on vatsaa viiltänyt todennäköisesti asennon vaihdon yhteydessä. Tissit eivät ole onneksi enää yhtään niin kipeät kuin viikko pari sitten. Häiritsevin vaiva on varmaan tällä hetkellä vaivaava ummetus, onneksi ilmavaivat ovat kuitenkin helpottaneet samoin myös väsymys. Mutta tosiaan tuntuu että oireet vaihtelevat päivien välillä aika paljon.

Eilen tuli muuten ainakin FST:n uutisissa juttua mustaherukan myönteisestä vaikutuksesta vauvan allergioiden ehkäisyssä. Huomasiko kukaan muu? En nähnyt ihan koko juttua mutta pointti taisi olla että mustaherukkaa kannatti nauttia jo alkuraskauden aikana jotta saatiin myönteisiä vaikutuksia. Mua noi allergiat kauhistuttaa kun on koirat harrastuksena. Olisi aika kova paikka jos niistä joutuisi luopumaan allergioiden takia. Pitänee etsiä lisää tietoa tutkimuksesta suomeksi.

Hei vaan kaikille.
Mulla ei muita oireita ole, kun tämä kauhea väsymys. Onneksi olen vielä vanhempainvapaalla, niin voi ottaa päiväunet aina kun neitikin nukkuu. Outoja unia olen kyllä nähnyt, mutta niin näin edellisen raskaudenkin aikana.

Moikka kaikille!

Uskaltaudun minäkin tänne juttusille täysin noviisina, mistäpä muualta sitä kohtalotovereita helpommin voiskaan löytää!
Ollaan yritetty viimeset pari vuotta raskautta ja nyt viimein tärppäs, molemmat ollaan kolmekymppisiä ja tää on niiiin toivottu juttu kyllä! Osalle sukulaisista ollaan kerrottu mutta niille ketkä menee siitä täysin sekasin, kerrotaan myöhemmin [:)]
Kunhan kaikki vaan menis hyvin!

Olo on sellanen ettei paljoa muuta voi tehdä kun kotona maata, sen verran kuvottaa, oksettaa, heikottaa, väsyttää.. [:'(]
Eilen join kupillisen inkiväärillä höystettyä vettä ja piristyin kummasti! Voi sitä onnen tunnetta kun olo oli hetken normaali! Tänäänpä sama ei ainakaan vielä näytä toimineen, yrjöt kurkussa täällä istutaan. Alussa oli mulla rinnat kipeet mutta se on mennyt ohi, nyt ei muita oireita olekaan kun tää kuvotusolo joka lukemani ja kuulemani mukaan saattaa jatkua vaikka kuinka pitkään, huh..

Lilypie Pregnancy tickers

onnea paljon tipityy [:)]

Täällä on oireet vähentyneet, tai siis tuo huono olo onneksi vähän helpottanut - pitää vain muistaa syödä joka välissä, vaikkei yhtään tekisikkään mieli. Ja oikeastaan mikään ruoka ei tahdo maistua.
Mutta väsymys on kasvanut vain entisestään. Nukun sellaisia10-13 tunnin yö unia ja helposti voisi vielä jatkaa nukkumista ja sitten vilä päivällä 1-2 päiväunet on pakko ottaa että jaksaa [:D]
Mies ei osaa kuin ihmetellä tuota nukkumista [;)]

Mulla oli tänä aamuna ihan järkky päänsärky, ja sit alkoi mahassa kiertää - olo oli kuin krapulassa, joka tavalla tuskanen, hikikarpalot vaan nousi otsalle.. Ripuloin sitten ja menin makaamaan sohvalle ja otin ämpärin viereen ja pidättelin yrjöä siinä maaten tunnin yhdessä ja samassa asennossa, kunnes *PIM*, olo oli lähes normaali ja menin syömään, ja sisällä pysy eikä maha alkanut kiertää..

Mietin oliko toi raskauteen liittyvää, vai sainko nyt jonkun nopeen vatsapöpön... Joka tapauksessa [:'(][:'(][:'(]

Siispä hienovaraisesti kysyn teiltä, että onko siihen teidän pahoinvointiin kuulunut oksentelun lisäksi ripulia..?!

Vesimeloni:

mulla oli ekassa raskaudessa kyllä melkoinen suolentoimintaongelma... Tuntui, että joka päivä oli maha löysällä. Se kyllä tasaantui siitä aikaa myöten, mutta ekat kolme kuukautta oli kyllä melkoista vuoristorataa: joko ummetti tai sitten oli kokonainen varpusparvi tulossa ulos... Kivaa! Samaan aikaan raskaana ollut kaveri valitti ihan samaa. Että lienee normaalia.

Jos on ollut tommonen oikein kunnon vesiripulikohtaus, joka ei sitten jatku lainkaan, voi se olla vaan jostain syömisistäkin. Tavallaan semmonen lievä ruokamyrkytys (ruokamyrkytys ei yleensä koskaan ole vaarallinen sikiölle, ei ainakaan silloin jos se kuitenkin edes muutaman päivän jälkeen helpottaa ja äiti ei ala kärsiä aliravitsemuksesta). Mulla joskus joku ilmeisesti vanhentunut tai käynyt salaatti tai hedelmät tekee tommosen "kohtauksen". Mut se helpottaa aina yhdellä (äänekkäällä) istunnolla.

Cool, ei oo ees vielä vauvoja, ja täällä puhutaan jo kakasta!!! \o/
Mut nää on tärkeitä asioita! [:D]

Ellimelli: Mahtavaa, jonkun muunkin unimaailma sekoaa raskauden myötä ihan tyystin! [:D] Huomasin ite jo esikoista odottaessa sen, että unet alkoivat olemaan vaan ihan todella häröjä. Ei painajaisia tai mitään ahdistavia unia, ihan vaan tajuttoman outoja. Ja nyt on lähtenyt ihan sama juttu käyntiin...

Tänään kerroin yhdelle kaverille raskaudesta. Se alkoi itkemään. Heh. Ja minä tietysti perässä, kun herkistelen ihan kaikelle nyt... [8D]

Cava

Ellimelli: mä olen kanssa nähnyt tosi outoja unia. Niissä on ollut mm. kaikkia muita tuttuja raskaana kuin mä. Muutenkin tuntuu että unia on tullut nähtyä enemmän kuin normaalisti.

[:D]

No, mulla on sellanen ammattikin, että paskasta puhutaan kahvitauollakin, joten sanokaa vaan jos avaudun täällä liikoja, kun aina en muista vetää sitä rajaa siviilissä...[;)]
Cava, nyt kun asian mainitsit, niin söin kyllä aamulla päärynän, mikä ei maistunut kyllä ihan parhaimmillaan olevalta, ja jotakuinkin pian sitten nää vaivat alkoi. Mullahan on juuri se antibioottikuurikin loppunut ja vaikka maitohappobakteereita oon käyttänyt, ja käytän edelleen, luulen että toi mun suolen oma bakteerikanta on aikas heikossa ja näin ollen altis kaikille pöpöille...

Unista kun puhutte, niin joo, täälläkin nähdään ihan pimeitä unia.

Mulle soitti viime yönä joku rikostutkija mies, unessa oli siis aamuyö ja vastasin puhelimeen kesken unien.. Se matala miesääni hiillosti mua kysymyksillä siitä, mitä tein Seinäjoella vuonna nakki kun opiskelin siellä, (en ole ikinä opiskellut seinäjoella) kun jossain junaradalla on vieläkin hirveet määrät mun verta eikä se lähde siitä pesemällä. [:D] Se kyseli, että mitä lääkettä olin väärinkäyttänyt kun se veri oli niin sitkeetä ja myönsin että olin joskus ottanut yliannoksen pursennid (?) nimisiä ummetuspillereitä, koska halusin laihtua viikonloppuun mennessä pari kiloa! Olin ihan paniikissa että joudunko nyt johonkin vankilaan tai saanko hirveet sakot tms. ja mistä kaikesta muusta mua epäillään! Puhelu lopetettiin ja tajusin että en muistanut tyypin nimeä. Sitten tulikin tekstiviesti, jossa oli kuva tosi kummallisesta käyntikortista, jossa luki joku Abdullah Mahmudmuhmad -nimi, "etsivä" ja siinä vaiheessa mä aloin epäileen että se ei ollut mikään oikea poliisi vaan joku täys huijari, kun kerran yöaikaankin soitti!!! ja sitten tajusin, että en ole koskaan ole ollut Seinäjoella missään junaradalla, enkä ymmärrä miten mun verta vois olla siellä!

Ahahaha Vesimeloni! [:D]
Mutta joo, täälläkin on nähty outoja unia. Toissa aamuna heräsin ihan pahoilla mielin, kun olin nähnyt unta, että mies oli alkanut pelata ravipelejä ja oli hävinnyt 6000€ ja tarvitsi sen pikaisesti jostain velanmaksuun. Sitten se oli pettänyt mua jonku transumiehen kanssa!! Siis mitä??? [&:] Hih hih, onneksi paha mieli haihtui aika nopeasti kun tajusin, etä se johtui vaan unesta ja uni oli niin pähkähullu. [:D]

Ja myös täällä maha välillä sekaisin ja välillä ihana ummetus vaivaa. Joten taitaa olla aika yleistä.. [;)]

Hiphei kaikki, hengissä ollaan!

Vaan olipas koettelemus... pitää kylläl löytää joku lääke, jota voin syödä estolääkkeenä migreeniin ettei tarvi enää moista kokee uuestaan. Panadol on tullu suhteellisen tutuksi jo... tiedoksi muillekkin, että sitä saa ottaa särkyyn 1 g x 3!

Ihan älytön väsymys jatkuu tässä osotteessa. Ja yökötys... Ylihuomenna pääsis varhaisultraan... pikkasen niinku jännittää!!!

Täällä oireina hirveä väsymys ja ne kipeät rinnat (taas), viikkoja siis 7+6. Välillä ne rinnat oli jo niin ettei niitä huomannut siis eivät kipuilleet, mutta esimerkiksi tänään hölkätessä koirien kanssa auts mitä tuskaa. [&:] Ja esimerkiksi ratsastaessa tuntuu että tarvitsisi jonkun erikoistuen rinnoille. Lisäksi mä voisin syödä koko ajan. [8D] Lauantaina kävin kerran oksentamassa, ja silloin kello oli jo jotain 11 eli ei mikään aamu... Välillä on etova olo, mutta muuten ihan ok. Huomenna eka neuvola, jee! [:)]

Tällä viikolla alkoi aivan hirvittävä etominen ja yökkiminen. Hajuaisti on uskomattoman herkkä ja monet asiat alkaa ällöttää niin, ettei normaalielämästä tule juuri mitään. Keittiöön en edes voi mennä, pöydällä on kulhossa pähkinöitä ja niiden haju saa oksennusrefleksin aikaan välittömästi. Tänään koko päivä on kulunut yökkäillessä ja saa nähdä pääseekö sitä huomenna töihin ja kouluun lainkaan..

Huhhuh!

Takaisin