2/3 oireet

Täällä on nälkä tehnyt paluun. Alkuraskaudesta olin todella nälkäinen ja lähes kaiken aikaa. Sitten ruokahalu teki katoamistempun ja nyt nälättää vaan suuren osan ajasta :P
Etenkin pitkien tai raskaiden päivien jälkeen vatsa tuntuu siltä kuin pullistaisi sitä kokoajan, selkä ja alavatsa aristelevat kun paljon kumartelee.

Täällä on uutena oireena valepissahädät. Useaan otteeseen jo mennyt kiireellä vessaan koska ihan kauhea hätä. Sitten saankin aikaiseksi vain säälittävän pienen lirun.

Valepissahätä on täälläkin tuttu juttu :D Veikkaan että painaa sen verran rakkoa tuo asukki, että tuntuu.
Samoin mahan kiristäminen erityisesti iltaisin. Niitä liitoskipujakin on alkanut jo pikkuhiljaa tulla, sellaisia aika ohimeneviä vihlasuja ihan alavatsassa.

Muutoin olen vielä elämäni kunnossa (jos ainaista flunssaa ei lasketa). Mun pullistuneet välilevytkään ei oo nyt muistutelleet millään tavalla olemassaolostaan. Voihan se olla, että mahan kasvaessa sielläkin puolella alkaa jossain vaiheessa tuntua, mutta parempi kun en vielä huolehdi siitä vaan nautin tästä kivuttomuuden ajasta! :)

Mulla kanssa koko ajan pitäis olla jotain syömässä, nyt noin viikon ollu. En kestä tätä, ihan kauheeta :D! Ei oo ees nälkä, mutta ku ei oo täynnäkään ni oon heti takas kaapilla. Kokoajan pitäis olla jotain tekemässä, että ei söis. Oon nyt naputtanu salaattia, porkkanaa ja hedelmiä ettei tulis mitään älytöntä kaloriähkyä..

Mulla on ollut nyt pari viikkoa ihan jatkuvasti rytmihäiriöitä. Siis päivittäin ja ympäri päivän. Neuvolaan soitin ja käskivät mennä lääkäriin, mutta ei lääkäri tutkinut mitään. Määräs betasalpaajia, että voin ottaa, jos haluan, mut en mä viiti syödä mitään lääkkeitä ilman, että tietää tarviiko niitä.

Selkä ja lonkat on tosi kipeet, mikä nyt oli tiedossa kun on ollut vaikeeta jo ennen raskautta ja nyt ei saa syödä lääkkeitä. Refluksi tavallisen vaikee, mut ei liian.

Nännitahmaa en oo aiksemmin ihan tommosta määrää havainnu, että raskaudesta johtuvaa kyllä. Ihan tipoittan tulee välillä. :) kuten eilen illalla ku palloilin ilman paitaa jälleen, ni tippu pöyälle ihan. Emmiä sitä säikähtän oo.. :)

Ja nälkä tuntuu vaivaavan täälläki. Tai siis kun syö, pieniki annos riittää. Mut hetki ku oot taas ettimäs jotaa nakerrettavaa. Eilen tein ruuaksi pizzaa ja palasen sitä söin, aattelin et otan koht toisen. No ei tarvin, maha tuli täys. Pari tuntia eteenpäin mietiskelin et mitähän sitä taas söis. Päädyin kahteen jukurttiin, ei ihan niin tuhtia ku pizzapala. :)
Oon yrittäny että en kokoaika olis joo syömäs ku on "nälkä", kyl se mukula pärjää ja miä ite varsinki. Oon nyt yrittän vähän jotaa rytmii pitää tässä. Stressa tavallaa noi kilotki mitä ei kamalasti sais tulla. :s nyt koko raskauden aikana (nyt 19+6) oisko mulla se melkein kolme kiloa tullu, yhteensä. Pelkäsin että enemmänki mut toisaalta toi on ihan hyvä luku nyt tämmöselle talipallolle. :D emmiä siitä mitää älytöntä ressiä oo jaksan ottaa, pientä vaan. :)

Minä ja maha, lapsivesi haisee yleensä vähän makeahkolle. Se on kyl tietääkseni aika mieto tuoksu. Ja usein lapsiveden joukos on vähän verta. Jos sitä olis alkanu tihkuttaa, niin tuskin sen ensimmäisenä hajusta huomais. Mut kannattaa varmaa soittaa neuvolaan, jos on joku tulehdus tullut?

Täälläki ruoka maistuu kokoajan! Kauhee suklaan himokin olis, mist en normaalisti ees kauheesti välitä. Oon kyl saanu itteni hillittyy enkä oo ostanu kaupasta.

Ruoka maistuu turhankin hyvin ja yritänkin päästä nyt eroon lomanaikaisesta sokeriloukusta. Tuli vedettyy joka päivä ylimääräistä makeeta, vaikka ennen en ole edes ostanut karkkia, kuin ehkä kerran 2kk. :( Tänää on ollut inhottavan kipeä alaselkä ja vasen kylki. Mahakin tuntuu jotenkin aristavalta ja välillä tuntuu kuin persuskin vihloisi. Uusia kipuja.

Mulla kans vähän nälkä koko ajan.. Ja kun tekee niin mieli kaikkea herkkuja (joista vatsa menis varmasti sekaisin)! Alkaa tuntua jo pikkuhiljaa ihan suoranaisesti raskaana olevalta. Nyt kun puolivälissä mennään, niin on alkanu alaselkä temppuilemaan, eli ei hirmu kauaa ole hyvä istua yms. Eikä pystyssäkään olla välttämättä. Alavatsakin alkanu särkemään välillä enemmän ja vähemmän. Aijai joskus kävellessä, kun alkaa säryt. Vissiin kohtu kasvaa siellä tässä vaiheessa taas hurjaa vauhtia.. Vaivaako muitakin tämmöset jo nyt? Esikoisen kohdalla taisin hieman myöhäisempään näitä kokea. :b

Välillä tulee sellainen kipu alavatsaan, että käveleminen tosiaankin tuntuu hankalalta. Mulla on ollut tällaista nyt ehkä kolme päivää. Ja tänään ajattelin mielessäni ekaa kertaa, että nyt olo alkaa olemaan sellainen kuin olisi raskaana, aiemmin ei tuntunut juuri mitään, paisti ihan ekoilla viikoilla. Nyt 21+2.

Täällä pahoinvointi pikkuhiljaa viimein hellittää.. Nyt rv 22. Lonkat särkee tosissaan ja välillä ei pääse edes kävelen kunnolla. Saikulla siis äippälomaan saakka. Ruoka alkanu vihdoin maistua ja joka paikka onkin turvoksissa. Närästys hitto vaivaa varsinkin iltaisin vaikka mulla on siihen reseptilääke. Kuinka usein teidän mielestä on ok herkutella? Kuinka usein annatte itsenne ostaa esim sipsi tai karkkipussin? Kokoajan tekee mieli...... en oo sortunu kun alle 5 kertaa tässä raskaus aikana ostaan karkkia ja vissiin 2 kertaa sipsiä mutta silti tuntuu että koko ajan herkuttelee. Mitenkäs teillä painon nousu ? Itsellä tullut nyt 4-5 kg alku lukemasta tosiaan viikko 22 menossa...

Täällä on paino noussut sen 13-14kg !! kunnon tankkeri. Kerran viikossa soisin itselleni karkkipussin tai suklaalevyn, todellisuudessa napsin mitä milloinkin tarjotaan. Ja sen näkee! Ikävä salille.. :/

No joo, mitähän nyt taas. Tietääkö kukaan, mistä voi johtua ruskea todella niukka vuoto+alavatsakipuja mulla on ollut tänään? Semmosta särkyä, jota oon pitänyt vaan kasvukipuina.

Jotenkin tää painon nousu ja syömis asiat näyttää olevan aika vaikee juttu mulle. Oon kärsinyt noin 18 vuotiaasta asti sairauden takia paino ongelmista ( ikää siis hippasta vajaa 24 nyt) ja juuri ennen raskautta sain painon Tippumaan 84 kg --> 70 kg pituutta siis vain 160 cm. Ennen raskautta mun ruokavalioon ei kuulunut ollenkaan peruna,riisi, pasta. Pääasiassa kana,lohi kalkkuna naudan jauheliha, kasvikset,hedelmät vihannekset ja hyvin vähän leipää, raejuustoa rahkaa ym. Nyt raskauden alusta oon lisänny ruokavalioon ohjeiden mukaan myös edellämainittua tummaa makaronia perunaa ym kohtuudella. Mulle on alkanu valkeneen että taitaa olla jonkin näköinen vääristymä pään sisällä siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Esim eilen ruoaksi söin tummaa makaronia jauhelihaa ja salaattia sekä kananmuna ja koin huonoa omaatuntoa syömisistä... Tollaset ns. Normaalit ruoat näyttää mun päässä "paska ruualta" eli epäterveelliseltä kun on se tumma makaroni siinä mukana. Oon ottanu ihan kamalan stressin painon noususta vaikka kaiketi tuon 4-5 kg pitäis olla normaalia viikolle 22. Tuntuu pään sisällä ihan kun herkuttelua olisi koko ajan. Haluis pystyä sillon tällöin myös syömään sen karkkipussin hyvällä omalla tunnolla. Asiaa ei helpota yhtään se että neuvola lääkäri joskus viikolla 19 sanoi että painoa tullut liikaa kun sillon oli tullu joku 3 kg. Hänen puheiden mukaan ennen raskauden puoltaväliä ei painoa saisi tulla ollenkaan. Tiedän ettei se ole totta mutta sai mun ajatusmaailman vääristyyn lisää.

Mä oon viikolla 19 ja painoa tullu n. 4-5 kiloa. Kaikki vielä tässä parin viikon sisällä, ku aluks ei tullu mitään. Itteäki vähän mietityttää. Sulle EmmiA siis on tullut vähemmän. Ja kyllä sille vauvalle on paras monipuolinen ruokavalio. Myös ne täysjyväviljat on tarpeen.

Rytmihäiriöitä oli alkuraskaudesta päivittäin, nyt herään enää välillä siihen että on nukkunut tietyssä asennossa vasemmalla kyljellä jollon lisälyönnit provosoituu esiin.. mullekkin tarjottiin tähän vaivaan niitä salpaajia jo kauan ennen raskautta, mutta enpä vihti napsia kun tiiän että jos niistä eroon haluaisin ois fiksumpaa ensin luopua kokonaan kahvista ja nukkua säännöllisemmin jne. itekkin petyin siihen että niitä ei oo oikeen kummemmin raskausaikana tutkittu, vakuuteltu vaan pelkältä korvakuulemalta että vaarattomia ovat.

Nyt on se NÄLKÄ. koko ajan. kaikki maistuu. olen lipsunut siitäkin mitä pidin kauan että viikonloppuisin saa syödä jotain hyvää. nyt napsin vähäsen melkeen joka päivä. makeaa ja suolasta, kaikki menee. painoa tulee liian nopeasti ja huono omatunto vaivaa...

kaikkia kolotuksia ja vihlasuja ja jumeja on ympäri kehoa millon milläki puolella. ja kivuttomia supistuksia myös. aika hyvin oli muutama kiteyttänyt, nyt alkaa tuntua tosiaan että on raskaana.

Takaisin