äippä pakkaus,äippärahat

Ei isyysvapaan alkua voi tarkkaan tietää, koska syntymän ajankohtaa ei voi tietää.
Isyysvapaata saa pitää vasta syntymän jälkeen. Työnantajan kanssa vaan sovitaan, millaisissa jaksoissa aikoo vapaansa pitää. Kelaan paperi/nettihakemus sitten takautuvasti!
 
Meillä mies on aloittanut isyysvapaan seuraavana päivänä syntymästä, paitsi esikoisen kohdalla sinä päivänä, kun on kotiuduttu sairaalasta. Hakemus on tehty heti isyysloman aluksi, niin rahatkin on tulleet parissa viikossa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mitä meinaat Citrus ostaa sillä rahalla? Aloin ite suunnitteleen ostoksia ku huomenna ois se raha tilillä... en vaan nyt sitte keksikkään mitä sitä OIKEESTI tarttis... ensin suunnittelin et ostan kankaita ja ompelen jotain ihania vaatteita, mut ku nuita kankaitaki on jo aika paljo kertyny, et vois käyttää eka nuita varastoja;). Ensimmäiseltä lapselta on jo kaikki tarvikkeet, niinku kylpyammeet, vaunut, kantoliinat, jotain tuttipulloja(joita ei koskaan käytetty ku ei suostunu pullosta koskaan syömään), leluja, lämpöpussi, kestovaipat, harsot, lakanat, äippäpakkauken tarvikkeey yms. Vielä kavereilta saan vaatteita jos tyttö tulee ja lahjaksikki varmaan jotain saahaan:).
Uuet matkarattaat aattelin investoida mut haluisin tolla rahalla laittaa jotain tiettyä... nyt vaan toisen lapsen kans ei enää halua niin sitä tavaraa haalia ku tietää et peruajutuillaki pärjää ja onhan tuo luettelo jo aika pitkä mitä on valmiina...
Ehkä ostan jotain paria uutta kangasta ja tuhlaan loput lastentarvikeliikkeessä tai kirpparilla johonki näppärään;)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Tuo lanoliini pitää kyllä itekki muistaa! Sitä kannattaa kyllä alkaa käyttään heti osastolla et rinnat kestäis! Ehkä mä sijoitan sit noihin tuplamatkarattaisiin vaan loppurahan ku ne nyt on oikeestaa ainut tarpeellinen hankinta. Olin vaan niin jo kuvitellu et itan sit kuvan kaikesta mitä sillä rahalla hankin;)
Ruskovillan villavaatteet kyllä vähä houkuttais, et ehkä mä saan sen rahan tuhlattua muutamaanki kertaan;)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Mä laitoin sen rahan yhdistelmien runkoon. Matkarattaat meillä seisoo tarpeettomina varastossa. Ei ole kenelläkään lapsella käytetty montaa kertaa. Kuljetan mielummin mukana noita yhdistelmiä. Suht pieneen tilaan menee nekin ja niissä voi kunnolla nukkua/köllötellä/vaihtaa vaipan yms :)
 
Sama juttu, äitiyspakkaus saapui :) kivahan sitä sisältöä oli hypistellä kun on ensimmäinen lapsi tulossa.. Tosin monen kuosi oli sellainen että taitaa jäädä vain kotivaatteeksi jos siksikään, mutta olihan paketissa kuitenkin yllättävän paljon (rahanarvoista) tavaraa.
 
Mun mielestä ne kuosit oli melkein kaikki todella jees. Tykästyin kovasti oravateemaan. Ainut mikä harmittaa on se, miten moni vaate oli tehty Kiinassa tai sitten valmistusmaata ei kerrottu ollenkaan. Ei ihme, että oikein erikseen mainittiin, että pitää pestä kaikki ennen käyttöä smiley-chores003
 
Viimeinkin sain vanhempainrahapäätöksen! Äitiysloma alkaa virallisesti jo tiistaina eli 5 päivän kuluttua. Ei mennyt ihan viime tippaan siis... Mulla on niin huono palkka, että saan ensimmäisen vanhempainrahan taas kerran suurempana kuin koskaan on tilipussiin kilahtanut. Ihan kiva juttu, kun joulukin on tulossa.

En muuten tiennyt, että kun perheessä on yksi alle 3-vuotias voi kodinhoitotukea saada muistakin perheen alle 7-vuotiaista lapsista. Siis heti kun lapsi syntyy täytyy muistaa hakea tukea myös esikosta, jolla on kyllä jo keväällä 7-vuotis synttärit, mutta kuitenkin muutaman kuukauden sitä voisin saada.
 
Sapiisakki: Miun tietääkseni vanhempainrahakauden aikana ei saa alle 7 vuotiaista mitää, vaan sitte vasta, ku alkaa kotihoidon tukea saamaan eli vauvan ollessa n.9kk.
 
Äippälomalla ei saa kotihoidontukea, kun siinä tapauksessa, jos äitysraha on pienempi kuin kotihoidontuki.
On kueltämättä erikoista, että työssäkäyvä saa kotihoidontukea, vaikka tienaisi miljoonan, kunhan lapset eivät ole hoidossa, mutta työttämänä tai äitiyslomalla ei sitä saa.
Mutta näin se menee..
 
Ja ehtona siis toetty, että ne perheen muutkin alle 7-viotiaat on kotihoidossa.
Itse saan kun äippis loppuu, kolmesta alle kouluikäisestä yhteensä 540€ - verot, eli käteen jää 430€ + lapsilisät.
Ei eletä herroiksi, mutta totisesti tyhjää parempi. Noilla summilla ei 6 hlön perhe voi kovin kauaa olla. Otan varmaan hoitolapsen vuoden 2016 alusta. Silloin saan hoitomaksujen lisäksi vielä tuon kotihoidontuen, kun kaikki omatkin on kotihoidossa.
 
Ok. Jotain tollasta ounastelinkin, kun kaikki raha on muutenkin niin kiven alla nyt. No jospa sais vähän säästöön, kun ei mene enää päivähoitomaksuja esikosta, koska eskari on ilmainen. Toisaalta kaikki vaipat sun muut maksaa niin paljon, että taitaa olla + - 0. Saikos vanhempainloman aikana tehdä sitä sunnuntaityötä ilman, että se vaikutti kelan rahoihin? Vai oliko se vasta sitten, kun tipahtaa pelkälle kotihoidontuelle? En jaksa mennä tarkistaan kelan sivuilta, kun täältä saa parempia vastauksia :wink
 
Eikös se mene niin, että vanhempainvapaalla saa tienata sunnuntaisin, ja sitten jos/kun jää kotihoidontuelle, voi työskennellä vaikka miten, kunhan lapsi vaan on "kotona hoidossa"?
 
Munkin mielestä se on just niin, että sunnuntaitöitä saa tehdä. Vaikka eihän ne kelassa tiedä minä viikonpäivänä ne työt on tehty. Niillehän tulee vain vuotuiset verotulot. Ei niitä missään eritellä missä kuussa tai minä päivänä on tehty minkäkin verran tunteja.
Hoitovapaalla saa tehdä töitä niin paljon kun sielu sietää :)
 
Takaisin
Top