äippä pakkaus,äippärahat

Kohta ei ole kenelläkään mahdollisuutta hoitaa lapsia yhtään kotona. Enitenhän siinä kärsii ne pienet ihmiset.
On tosi ok, että töihin voi ja saa palata, kun siltä tuntuu, mutta se ettei se ole enää vaihtoehto, vaan pakko niille, jotka haluaisivat kasvattaa lapsensa kotona edes jonkin aikaa.
Ja jotain on sitten myös tehtävä tälle päivähoitotilanteelle. Ja sekään ei todellakaan ole kunnille ilmaista. Jos on töihin lähdettävä, niin silloin on lapsille myös saatava asianmukainen hoito _läheltä_!! Ei 10 km päästä kotoa. Eikä niin että synnärillä on jo täytettävä hoitopaikka hakemus, että saat lapsesi hoitoon vuoden ikäisenä.
Mua niiiiiiin ärsyttää nämä asiat!!
Miten ne onkin päättäjille niin vaikeita!
Tämän kaupungin hallitus on ainakin täynnä lapsettomia poikamiehiä, joten parannusta mihinkään, joka ei liity urheiluun, on aivan turha odottaa.
Kiitos vaan kaikkien kotiäitien, jotka jätti äänestämättä viime kunnallisvaaleissa, kun oli niinhuono sää ja ei jaksanut lasten kanssa lähteä ja kun just tuli telkasta jotain ja oli ruoka-aika tai joku muu todella paska selitys!

Mua ainakin hirvittää tää maailman ja suomen meno. Ja etenkin näin vanhempana tämä uusi vastuu kasvattaa lapsensa oikein tuonne kovaan maailmaan missä harva asia on oikein tai oikeudenmukainen.. Meidän lapsien lapsuus on varsin erilainen kuin meidän oma oli, tarkoitan siis tuota ympärillä vallitsevaa maailmaa.. Vanhempien rooli vain kasvaa ja korostuu. Kaikesta pitää taistella ja mikään ei tule ilmaiseksi.

Olen rositan kanssa samaa mieltä siittä että jos ei äänestä, ei voi valittaa! Se on yks niitä harvoja tilaisuuksia saada parannusta aikaan mutta jostain syystä äänestysprosentit on usein kovin alhaisia...? Itse en sitä oikein ymmärrä, tässä maassa on niiiiin paljon pielessä että mielestäni ei ole varaa olla vaikuttamatta ja minimissään äänestämättä!

Elokuun 19.pv lähetetty äp-rahahakemuksen päätös tuli vihdoin tänään. Soittelin viime viikolla ja kyselin, kun oli mennyt niin pitkään. Kaikki tarvittavat liitteet oli mukana, joten varmaan hakemus oli unohtunut johonkin. Nopsaan tuli soiton jälkeen päätös!
Kävi niin kuin ounastelin eli laskettiin 2012 tulojen mukaan. Hain vikan puolen vuoden tuloilla, mutta matkakuluja kertyi niin paljon ja ne yhdistettyinä muihin vähennyksiin aiheutti sen, että tulot oli jopa pienemmät kuin ne vuoden 2012! Ja sinä vuonna olin sentään muutaman kuukauden työttömänä/osa-aikatöissä. Harmi juttu. Toisaalta... saa sitten tän vuoden verotukseen laittaa ne mahtavat matkakulut ja saa ens vuonna kivan joulurahan. :)

Täällä osastolla menee taas vahvasti, nyt taas Kelan tukien kanssa. Työnantaja ei ole Kelalta varmistanut miten se Y17 lomake pitää täyttää, ja nythän sitten mie täytin ko. lomakkeen yhdessä Kelan tätin kanssa. Sitten, koska työnantaja vaihtuu välissä (haen 6kk:n tulojen perusteella), niin tämä toinen osapuoli ei ollu edes noteerannu, että tämmöinen pitää toimittaa. Sieltä tuli vaan ilmoitus, että palkanlaskija ilmoittaa nuo asiat Kelaan marraskuun palkanmaksun jälkeen. Siihen totesin, että hirveen kiva kun määräaika on kuitenkin 12.11. Ilmoitin sitten tälle toisellekin osapuolelle, että täytän tuon lomakkeen vaikka itse kunhan sen joku allekirjoittaisi.

Pahoittelen marmatusta, mutta tuo asia on ihan HIRVEEN stressaavaa. Miks miun työntekijänä nämä asiat pitää huolehtia....Huoh. :angry4

Ymmärrän!! Ihan persiistä!
Työnantajan velvollisuus on hoitaa ajallaan, ja asianmukaisesti kaikki tarvittavat paperit. PISTE. Luottamusmieheen yhteyttä vaan, ja jos ei auta, niin liittoon!!

Mitähän mun pitäis tehdä kun irtisanoin pojan yksityisestä päivähoidosta ja nyt tuli kelasta kirje jossa on myönnetty minun lapsesta lastenhoidon tukea päivähoidon tuottajalle ensi vuodeksi? Eli päiväkoti ei ole ilmoittanut kelaan että mun poika ei enää oo siellä? Vai onko se minun tehtävä? Ainakaan kukaan päiväkotihenkilökunnasta ei tällaista ohjeistanut!o_O Eihän tää aihe nyt ihan tänne kuulu,mut ajattelin et jos joku vaikka tietäisi :)

Yksityisessä perhepäivähoidossa se on vanhempien tehtävä ilmoittaa. Sehän on vanhempien hakema tuki, joka vain maksetaan palveluntuottajalle.
Luulisi kyllä että olisivat infonneet asiasta, jos se on sun tehtävä.
Tuen päätyämisen voi tehdä helposti kelan sivuilla, sun omien tietojen kautta :)

Mulla ne luki siinä päätöksessä paperin kääntöpuolella ja maksupäivät oli 26-29 pvä kutakin kuuta, loppukuusta kumminkin.

Äitiyspäivärahan maksupäivä määräytyy sen mukaa millo jäät äitiyslomalle. Eka tuli 30 päivältä ja sitte 25 arkipäivän välein. Mut ne lukee siin päätökses.

Entä jos äippärahan maksaa eka työnantaja, vaikuttaako se maksupäivään? Kyllä mulle se päätös tuli mutta en huomannu siinä mitään maksupäivää? Täytyy lukea uusiks, jos olin liian hätänen etten huomannu...

todella ärsyttävää mulla on toi niin hienosti taas...vika saikku maksetaan 17.11 ja eka äippäraha 23.12...missähän välissä niitä joululahjoja sais hommattuu...vaikka meneeki netti shoppailuks...
ja samaten vissiinki lapsilisän maksupäivä on 23.12...

tietääkö joku tuosta verokortti jutusta..
eli päätöksessäkin lukee että voi pyytää uutta verokorttia...tai sit menee tämän hetkisen verokortin mukaan...
jos saa vaan kelan tukia niin voiko/onko järkee hakea sitä ns sosiaalituen verokorttia?

Muokattu viimeksi:
Meillä maksaa ainaki työnantaja äitiysloma-ajan palkan normisti palkkapäivänä. Tänåän just tuli tilinauha, jossa ekat päivät oli:).
Ja tosta verokortista... kannattaa kyllä laskee tarkasti tulot enne ku laskee veroprosenttia... Varsinki jos saa jossain välissä esim lomarahoja tms. Mulla ois viime vuonna voinu ehkä laskeekki prosenttia, mutta laskin et ei se muutama prosentti tee niin paljoo niistä pienistä tuloista et kannattis ottaa riskiä. Nyt on kiva taas saaha palautuksia kuitenki joulushoppailuihin;)

Mulla alkoi äitiysloma alkoi 3.11. Ja eka äippäraha maksetaan 9.12.
Näkyi muutenkin olevan jatkossa maksupäivä 9. päivä

Mulla alko kans äippäloma maanantaina ja kela maksaa helmikuussa ekan kerran eli työnantaja maksaa siihen asti... Toivon mukaan sillon ku on normaalisti palkkapäivä

Aivan, en huomannut että toisella puolella teksti vielä jatkui, kun paperin toisella puolella oli vaan pari riviä! Ihmettelinki, että onpas kummaa kun ei sitä maksupäivää voitu ilmoittaa... :D Kiitos vinkistä!

Takaisin