äippä pakkaus,äippärahat

Oletteko saaneet päätöksen äitiyspäivärahasta? Mulla on menny hakemuksen vastaanottamisesta kelan omien sivujen mukaan reilu kaksi kuukautta. Pitäiskö päätöksen tulla ennen äitiysloman alkua kuitenkin?
 
Kannataapa soittaa kelaan ja kysyä mikä sielä maksaa. Nimittäin ite sain äitiyspäiväraha päätöksen 1,5 viikossa. Jotenki kuulostaa oudolle et nuin kauan on mennyt.. :/
 
Saatko palkkaa ekoilta kuukausilta? Mulla ootti päätös aika kauan työnantajan tietoja. Työnantaja ku kävi naputtelemassa sinne et miltä ajalta maksaa palkkaa, niin päätös tuli muutamassa päivässä
 
Jään työttömyydestä äitiyslomalle ja haen rahaa viimeisen 6kk tulojen perusteella. Palkkatodistuksen ym tarvittavat liitteet oon toimittanu, eikä sivuilla kerrota että mitään puuttuisi. Täytyypä sitten vaan soitella, että mistä kiikastaa ja puuttuuko jotakin.
 
Kannattaa soitella sinne Kelaan. Itselläni kävi niin, että koska työpaikkani fuusioituu niin joutuu toimittamaan toisen todistuksen, eikä Kelasta tullut minulle tai työnantajalle ko. asiasta mitään tietoa. Hyvä että soitin!
 
Onko kellään muulla tullut Kelalta pyyntö tulonhankkimiskulu tiedoista? Jos niitä on, niin vähentääkö se mun päivärahan määrää? Ei ne viimeks tälläsiä kyselly...että mä niin vihaan näitä kelan hakemuksia :D
 
Kirjoitin ton netin kautta niin siellä näköjään on eri nimimerkki :eek: jos joskus tulee tolla nimimerkillä tekstejä niin ttintte=moondance :wink
 
Tulonhankkimiskulut vähentää tuen määrää. Älä laita niitä!!!
Mä tyhmä sen joskus tein.
 
Tiiä miten monta muuta persoonaa musta vielä paljastuu :P ai vähentää, no sitten en kyl laita..kyllä ne kaikkensa yrittää et tarviis maksaa mahd. vähän.
 
Kääk, mä laitoin työmatkakulut :mad:
Ehtiiköhän sitä muokata vielä? Tein siis netissä ja päätös odottaa 6kk tulojen palkkalaskelmaa
 
Kokeile saatko muokattua. Ne kyllä todellakin vähentää ne. Jos työmatkakuluja ei ole, niin eihän sitä rahaakaan kelan mielestä tarvitse. Muutenhan sitä fyrkkaa tulisikin ovista ja ikkunoista. NOT!
 
Prkl, ei sitä voi muokata enää, se on jo tallentunut kelan omiin tiedostoihin :mad: hitto ku pitää olla liian rehellinen! Mut en mä tajuu et ne lähtee vähentää tollasesta ku se vanhempainrahahan on asiosidonnaista ja työmatkakulut mulla hyvitetään verotuksessa , ei kai ne sentään vähennä suoraan sitä junalipun hintaa? Tääkin joku uus juttu mitä ei 4 vuotta sitten ollut...
 
En tiedä jos on verotuksessa vähennettävistä summista kyse, siis yli omavastuun olevista summista. En usko että vähentävät. Tai vähentävätkö sitten vain sen omavastuuosuuden. Vai maksavatko siltä osin, kuin mitä verotuksessakin hyvitetään. Mutta eihän ne voi millään rokottaa koko summaa, kun se verotuksessakin otetaan huomioon.
Mulla meni piirun verran yli omavastuun, ja se kyllä vähennettiin.
 
Se näkyy kyllä sitten siinä päätöksessä ja siihenhän voi tehdä käsittääkseni oikaisupyynnön. Laita sähköpostia kelaan ja kysy. Muakin kiinnostaa :)
 
Onneksi kyse nyt ei ole mistään päätähuimaavista summista, mutta toki se vähäinenkin tulojen menetys potuttaa kun se vanhempainraha on muutenkin palkkaa pienempi o_O
Onks se nyt niin että kun mun 4 v.jää kotihoitoon niin saan hänestä kotihoidontuen vasta jos ja kun jään hoitovapaalle? Siis päivähoito loppuu jo nyt 31.10 ja mun äitiysloma alkaa 20.11,niin eikö mulla periaatteessa olisi mahdollista saada siltä ajalta kotihoidontukea vai saako sitä vain alle 3 vuotiaasta?
 
Kotihoidontukea saa vasta kun vanhempainvapaa loppuu. Paitsi, jos vanhempi lapsi ois alle 3v. jolloin saisit vauvasta vanhempainrahaa ja toisesta lapsesta kotihoidontukea. Mutta nyt kun siul 4v. lapsi, ni hänestä ei saa mitää tukea ennen kuin sitten kun jää vauvasta kotihoidon tuelle.
 
Näin mä vähän olin lukevinani kelan sivuilta. Tämäkin on kovin erikoista koska jos nyt vaikka pojan mummo hoitaisi häntä niin siitä saisi yksityisen hoidon tukea, mutta jos oma perhe hoitaa niin siitä ei saa mitään, tavallaan kuitenki olen vielä työelämässä marraskuun loppuuno_O Säästyypä multa ainakin 320€ päivähoitomaksuja kuussa ja saan viettää pari kk laatuaikaa tämän 4v hurmurin kanssa:) siis ennenkuin vauva syntyy. Niin, ellei kela sitten keksi vähentämään ne hoitomaksutkin mun vanhempainrahasta niin johan on prkl !:grin:wink
 
Takaisin
Top