äippä pakkaus,äippärahat

Ei vanhempainvapaalla saa alle 3-vuotiaastakaan mitään tukea, ellei ole minimirahalla.
Mulle kela maksaa tällä hetkellä yksityisehoidontukea kahdesta hoitolapsesta, mutta omista en saa mitään. Se on työtä, kun hoidan toisten lapset, mutta se ei kun teen samat hommat myös omien kanssa.
Ajatelkaapa kuinka paljon kalliimmaksi kaupungille tulisi, jos mun omat JA hoitolapset olisi kunnallisessa hoidossa. Siihen nähden miten paljon säästän kaupungin rahoja sillä, että mun yli 3v lapset on edelleen kotihoidossa, niin saisivat tulla vähän vastaan, ja maksaa tukea alle kouluikäisistä lapsista.
 
Eikö lie alle 3v. lapsesta saa, jos jääpi kotihoidon vapaalle? :wink
Joissai kaupungeissa kaupunki maksaa perhepäivähoitajalle myös omista lapsista jonkunmoista maksua. Pitäis saada laki, että kaikkien kaupunkien pitäis maksaa.
 
Saa kun jää hoitovapaalle, mutta vanhempainvapaalla, eli vanhempainrahakaudella ei saa.
 
Vaan tää nykyinen hallitus yrittää kyykyttää lapsiperheitä vaan lisää, kannattaa olla tarkkana ketä ens vaaleissa äänestää jos haluaa muutosta näihin asioihin! Verrataanpa vaikka työttömien perusturvaa kotiäidin kotihoidontukeen. Työtön ei tarvi tehdä mitään rahansa eteen, kun taas kotiäiti hoitaa yhden tai useamman lapsen ihan naurettavalla tuella ja näin säästää kunnan menoja kun lapset hoituu kotona. Työtön saattaa vielä viedä omat muksunsa hoitoon jolloin hänellä on ilmainen päivähoito kun ei ole tuloja! Vaikka vanhempi makaa himassa räkimässä kattoon! Kyllä on väärin sanon minä! Vaikka en itse kotiäidiksi ole jäämässäkään kuin vuodeksi, niin silti pännii niiden puolesta jotka yrittävät kitkutella sillä pienellä tuella ja samalla tekevät jotain todella arvokasta työtä lastensa eteen
 
Indeed!
Jos laitan nyt mun 5 ja 3-vuotiaat hoitoon, se maksaa kaupungille 1500€/kk. Ajatelkaa mikä säästö jos ovat kouluikään asti kotona. Olis ihan kohtuullusta saada edes lapsilisään korotus. Mä en kuitenkaan "vaan ole kotona", vaan teen töitä koko ajan, maksan veroja ja eläkemaksuja. Niitä jotka ovat kodin ulkopuolella töissä, tuetaan päivähoidon muodossa 750€:lla/lapsi joka kuukausi, mutta kotona työskenteleviä ei ollenkaan. Mä en taas näe mitään järkeä, että hoidan muiden lapsia kotonani, mutta hoidattaisin omat lapseni toisilla.
Mun ajattelen niin, että jos vanhempi on kotona, niin lapsetkin on, ja päivähoitopaikat tarvitsevat ne perheet, joissa vanhemmat käyvät työssä. On tosi kurjaa että päivähoitopaikat on kiven alla niillä, jotka niitä OIKEASTI tarvitsevat.
Kerhot ja leikkipuistot on niitä varten, joilla on vanhempi kotona (ja tätä voisi myös rahallisesti tukea) ja päyvähoitopaikat niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä.
 
Jee, sain tänään palkanlaskijalta puolen vuoden palkkatodistuksen ja näyttäs siltä että nämä tulot olisi 20% suuremmat kuin 2012 verotuksessa!!!:happy093nyt vaan kipinkapin kelaan viemään lappu sinne ja saisin vihdoin päätöksen äippärahoista :)
 
No nyt se sit selvis miten ne työmatkakulut sieltä vähennetään. Eli just niinkuin pelkäsin, omavastuun jälkeinen summa vähennettiin mun vuosituloista ja sit siinä oli vähennetty joku tulonhankkimisvähennys vaikka en mitään sellaista edes ilmoittanut? Nojoo, sit tietenkin näiden vähennysten jälkeen mun tulot ei enää ollutkaan 20% isommat joten 2012 vuoden tuloilla mennään! :mad: Se työmatkakuluhan pitäisi vähentää nimenomaan se omavastuu koska ylimenevä osuus hyvitetään verotuksessa jolloin se ei ole mun palkasta pois? Mä en kyl tajuu ton kelan touhuista mitään! No nyt alkaa sit kärvistely ja säästökuuri oikein kunnolla kun n.1000 € tippuu tulot kk.
Onneksi ekat 3 kuukautta saa suurinpiirtein normiliksaa kun työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen!
Ja onneksi on työpaikka mihin palata sitten kun on sen aika!
 
Mulla käy Eevis luultavasti ihan samoin. Ärsyttää, kun sellaset pitää vielä vähentää. Mullaki useampi tonni niitä matkakuluja, niin tuskin jää vähennysten jälkeen 20% 2012 palkkaan eroa...
 
Kauhulla vähän odotan, mikä se päivärahan suuruus tulee olemaan! Nyt oon sitä ennen ansiosidonnaisella 2,5kk ja äitiysloman jälkeen ei mitään tietoa, koska ja missä pääsee jatkamaan työntekoa. Mutta eiköhän asiat järjesty. :)
 
Jos mä nyt oikein ymmärsin niin ne matkakulut on vähennetty vaan tän puolen vuoden hakemuksesta, eli ei siitä 2012 verovuodesta koska se verovuosi on jo käsitelty ja valmis. Mut todennäköisesti tuon vähennyksen takia mun tulot ei ylittänyt sitä 20% rajaa,ja se v..uttaa. Kyllä se pitäis mun mielestä laskea ihan tulojen mukaan mikä palkkatodistuksessa lukee, jokainen sitten käyttää sen liksansa miten haluaa ja käy töissä sitten millä kulkuneuvolla lystää , se ei kuulu kellekkään paljon se maksaa vai maksaako mitään. Ihan typerä tollainen vähennys systeemi, olis vaan pitänyt jättää se kohta tyhjäksi,mut kai ne olis silti keksiny jonkun jutun minkä perusteella se puolen vuoden palkka jätetään huomioimatta.
 
Miulhan kävi nii, että vuonna 2012 olin alkuvuoden kotihoidontuella ja loppuvuoden tein jatko-opintoja. Sitte vuoden 2013-6/2014 olin töissä ja siitä lähtien työttömänä, ku muutettii ja jäin tytön kaa kotii. No, Kelalla kattoivat, että äippäraha maksetaan joko noitten olemattomien 2012 tulojen mukaan tai viimeisen 4kk työttömyyspäivärahan mukaan eli äippäraha vielä pienempi kuin tuo ansiosidonnainen. Että jepulis kepulis. Tuota viimesintä työpätkää ei siis huomioida mitenkään.
 
Reilu meininki! Mä en tajua mikä siinä on niin vaikeeta laskea niitä esim. edellisen vuoden tuloista, kun kaikki dokumentit löytyy paljonko on tienannut ja paljon maksanut veroa. Sekin olisi ollut mulle parempi koska sain viime vuonna palkankorotuksen joka oli ihan tuntuva verrattuna tohon 2012 tuloihin...mut tosiaan noiden vähennysten jälkeen ei silti riittävästi o_O no nyt täytyy vaan yrittää pärjätä sillä mikä annetaan, mulla kun ei oo rikasta miestä elättämässä. Aina tulee kuitenkin se parempi aika kun palaa töihin ja saa taas palkkaa. Asioilla kun on tapana järjestyä.
 
Ja mitä tuohon kotihoidontukeen tulee, ni mikäli hallitus saa esityksensä läpi, ni se kotihoidonvapaa pitää jakaa isän kaa kahtia. Jos isä ei pidä vapaata, ni se jätetää käyttämättä. Tosi reilua! Ei meil ainakaa oo varaa siihen, että mies jää jollekin 300 euron kuukausituloille ja mie oisin kenties työttömänä kotona. Ja täähän tulis ilmeisesti jo ens vuoden aikana käytäntöön. Täytyy toivoo, että pistävät eduskunnassa äläkän tästä laista ja että se ois ainakin inhimmillistetty jotenkin tulojen/töiden sun muitten suhteen.
 
Keväällä on uudet vaalit,en usko et nykyinen hallitus uskaltaa tehdä enää suuria päätöksiä suuntaan tai toiseen kun kilpailevat äänestäjistä.
 
Jännityksellä jäämme odottamaan miten tän homman ratkaisevat,meinaan hallituspuolueet on tällä hetkellä vähän kuin veitsi kurkulla,ihmettelen suuresti jos kyykyttävät lapsiperheitä lisää tässä vaiheessa...nooh, kaikki on mahdollista.
 
Jos kotihoidon pätkä menee jakoon, niin ilmeisesti sen voi kuitenkin kiertää sellaisissa perheissä, joissa äidillä ei ole vakituista työpaikkaa mihin palata. Kun kotihoidontuella ollessahan saa tienata ilman rajoja, niin ilmoittaa vaan miehen kelalle tuen saajaksi, hän jatkaa töissä ja äiti jatkaa kotona lapsenhoitoa. Samat tulot, nimi vaan eri papereissa. Tai voihan se olla, että puuttuvat vielä siihenkin, mutta periaatteessa siis näin.

Mites se oli tuon lapsilisän kanssa, oliko se suunniteltu pienennys mitä luokkaa? Vai onko siitä jotain uutta tullut, miten meinaavat rokottaa?
 
Kai sekin on vaan ehdotus tällä hetkellä, eli mitään päätöstä tai aikataulua ei oo lyöty lukkoon. Jonkun taulukon näin missä ne lapsilisät oli porrastettu perheen tulojen mukaan ja kaikki alle 2600€ /kk tienaavat saavat jonkun helpotuksen. Ja tämä 2600€ ei ollut perheen yhteinen tulo vaan vain toisen vanhemman. Yksinhuoltajat ei käytännössä menettäisi mitään,kun taas monilapsiset perheet menettää eniten. Eilen päätin et mä oon tasan vuoden 2016 alkuun kotona,mä en ala millään kelan armopaloilla elämään, kun on 4 lasta huollettavana ja minulla on meijän perheessä parempi palkka. Tällaista porukkaa ja asuntolainaa ei yhden tuloilla pyöritetä!
 
Eikös se ollut niin, että lapsilisistä joutuu kaikki jatlossa maksamaan verot.
Mutta sitten saa veroprosentissa helpotusta tulosidonnaisesti eli ns lapsivähennyksen.
Eli lapsilisä pienenee kaikilla, ja pienituloisilla sitä kompensoidaan verotuksessa.
En tiedä minkä veron meinasivat laittaa. Yhden tai kahden kohdalla joku 20% ei tunnu, mutta 4 lapsen kohdalla se on jo 100€ vähemmän rahaa kuussa. Viikon ruokaostokset ja se kotiäidin pussissa todella tuntuu..
Eli taas rokotetaan niitä, jotka pitävät välilukua yllä.
Suomessa km lapsiluku on 1,8. Samaan aikaan sanotaan että syntyvyys pitää saada nousuun ja sitte kuitenkin isoja perheitä rokotetaan. En ymmärrä.
Poistaisivat hitto ensimmäisestä lapsesta koko lapsilisän, ja sitä saisi sitten vaikka vähän enemmän kun perheeseen syntyy toinen lapsi. Tulisi paljon konkreettisempi säästö, ja jätettäisiin verokikkailut pois.
 
Takaisin
Top