Äidin jaksamisesta

Heh, mä näin unta menkoista, kun ovat olleet vissiin niin kuuma aihe täällä! :p Onneksi se oli vaan unta.

Mariya, voi kun meilläkin olisi noin helppoa tuo yöunille laittaminen. Ollaan yritetty myös samat rutiinit toistaa, mutta jotenkin tuntuu, että kaveri silti vastustaa unille menoa ihan täysillä. Sänkyyn laitettaessa alkaa usein hirveä härväys. Tuttia tiputetaan ja kädet huitovat kuin viimeistä päivää. Yritetään silitellä ja pitää vähän tutista ja (joskus myös käsistä), että pieni saisi unen päästä kiinni. Ja juuri, kun luulet että nyt se nukahti, niin kädet alkavat taas veuhtoa vimmatusti. Sitten kun lopulta nukahtaa, niin nukkuu kyllä ihan hyvin. Jossain 4-5 aikaan ilmoittaa nälästään, jolloin otan viereen ja lykkään tissiä suuhun. Joskus annan myös pullosta lisämaitoa. Tyyppi ei oikeastaan edes herää syötön aikana, vaan voin siirtää takaisin omaan sänkyyn ja nukkuu aamuun asti. Jonkun 9-10 tuntia nukkuu siis yöllä yhteensä, että siinä mielessä kyllä ihan helppo vauva ja saan itsekin yleensä hyvin nukuttua.

Jännä juttu tosiaan, että päikkäreille pikkukaveri nukahtaa ihan tuosta vaan, kun vaunuun laitetaan. Vaunujen ei siis tarvitse edes likkua. Mäkin oon lukenut noista unisykleistä. Unet ei vaan meillä yleensä jatku sitä 30-40 minuuttia pitempään, ei nykyään edes liikkuvissa vaunuissa. Möllöttää siellä silmät auki ja rupeaa sitten jossain vaiheessa ilmoittelemaan, että tahtoo nähdä ympärilleen. Todella harvoin saan jatkettua päikkäreitä tutilla tai heijaamisella. Yleensä "jatko" kestää 5-10 minuuttia. Ehkä kerran päivässä saattaa vetää sitten 2-4 tuntia kerrallaan (ei kylläkään joka päivä). Ähisee itsekseen välillä, mutta jatkaa sitten tyytyväisenä uniaan. Ehkä meidän poitsu on sitten semmoinen torkkuja. Onneksi on kuitenkin hereillä ollessaan pääasiallisesti tyytyväinen, että kyllä mä onneksi saan juttuja tehtyä, vaikka kaveri olisikin hereillä. Ei kai siis pitäisi valittaa, mutta jotenkin huolestuttaa, että kyllä pienen vauvan kuuluisi nukkua enemmän.:binkybaby
 
Ninnu: Mulle neuvolatäti laitto tänään lähetteen sairaalalle juttelemaan synnytyksestä... Aina nousee kyyneleet silmiin ku synnytystä miettii ja haaveet toisen lapsen hankkimisestakin on vähän jääneet synnytystraumojen takia...Toivottavasti olisi vähän paremmin hoidettu tuo tapaaminen täällä... Voin sitten kertoa kun oon saanu ajan ja käyny.

Mulla on maanantaina aika jälkitarkastukseen viimein ja samalla laitetaan hormonikierukka! Ei oo itellä aikaisempaa kokemusta kyseisestä kapistuksesta, mutta toivon mukaan oon tyytyväinen. Sen verran iso kertainvestointi!
 
Mä eilen annoin neuvolatädille synnytyksenjälkeisen masennuksen kaavakkeen ja sanoin ihan suoraan että ei mulla mitään masennusta kyllä ole mutta tuo synnytys ei vaan häivy mielestä millään... :/
Silloin sun tällöin kun Nelli nukahtaa syliin ja nuuskutan hänen tukkaansa tulee kyynel silmään ja ajatus siitä että mitä jos sektiota ei oltais tehty niin oisko toi meidän pikkuneiti täällä...
 
Moikkis.

Mä en nyt tiedä kuuluisko tää tänne mutta johonkin on pakko marmattaa....

Siis aloitin kohta 3 viikkoa sitten Cypretyl-pillerit. Kun en enää imetä niin yhdistelmäpillerit on ok. Vaikkakin en alkujaan olis ehkä niihin halunnut palata. No mutta asiaan...
Siis pilsuthan aloitetaan ekana vuotopäivänä...
Tätä vuotoa onkin sitten kestänyt kivasti kohta 3 viikkoa ja mulla alkaa järki loppua! Siis kuukautiset vaan jatkuu ja jatkuu, maha on semmonen v*ttumaisen kipee ja kaikki ärrrrrsyttää koko ajan ja vuodan kuin seula. Kivaa...
Synnytys oli helppoo ku heinänteko niin kait se pitää joku asia sitten vastustaa prkl.
Kohta on levyllinen pillereitä syöty ja pitäis pitää tauko = tyhjennysvuoto. Hah. Mahtaa olla sama että syökö toisen levyn putkeen vai että pidänkö tauon, kun tää vuoto on koko ajan jatkunut.

Ei mulla tällanen show ollut esikon synnytyksen jäljiltä kun pillerit aloitin.

Mites teillä joilla on useempi lapsi, onko menkat käyttäytyneet eri tavalla 1. ja 2. ja seuraavien synnytysten jälkeen?
Tää on kyllä ihan hanurista tämmönen.
 
Tmj, mä muistan että alkuunsa oli vähä sekasin ja runsaat.. Saatto menkat alkaa ja alle viikon päästä alkoi uudelleen niiden loppumisesta. Mä suosittelen kyllä pitämään sen tauon niin kuin kuuluukin. Toki en mikään alan ammattilainen ole! Vois olla hyvä alusta asti syödä ne oikein, jos vaikka ne sun menkatkin alkais tulemaan niin kuin pitää :) (sitte kun pääset tosta vuodosta ohi.)
 
Mut muistanko mä oikein, että sun jälkivuoto kesti tosi vähän aikaa? ..en siis tiedä onko sil mitään vaikutusta, mut tuli vaan sellanenkin mieleen :)
 
TMJ..mulla oli lapsi numero kakkosen kohdalla sama juttu..neuvolassa kysyin mitä tehdä kun vuoto vaan jatkuu ja pitäs pitää se vuoto tauko..neukku kehotti syömään toisen listan siihen perään..ja sillä se sit ohi meni

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
-Eevi ja marzi: Oli joo tosi lyhkänen jälkivuoto. En sit tosiaan tiedä onko vaikutusta. Ja joo kyl mä ajattelin sen tauon pitää liuskojen välissä vaikka toisaalta tuntuu että lieneekö sillä väliä miten tekee.
Oon tosin ennenkin syönyt 2-3 liuskaa peräkkäin ja sit vasta pitäny tauon. Aina ollu runsaat ja vmaisen kipeet menkat. Eikä mulla näemmä ainakaan synnytys niitä paranna.
Ah miten ihanaa onkaan tämä naisen elämä... :D

Kiitti vastauksista :)
 
Ihana yö takana! Hirveä härväys, ähinä ja kiljahtelu välillä 23-3.30. Äidillä vähän maanantaifiilikset... Näytti siltä kuin kaveri olisi, huitonut leikkimaton leluja unissaan. :grin
 
Voi kurjaa Mininen :sad001 meillä oli kans sama juttu tossa viimeviikolla monesti.

Tänään oli ihana herätä ku pikkunen heräs riemusta hihkuen ja oli nukkunu eka 7tuntia ja sit viel joku 3 tuntia ruokailun jälkeen. Sillä tuntuu nyt sunnuntaista eteenpäin olleen tosi kivaa ku on kiljahdellu ja hymyilly ja yks ilta nauro jopa ääneen :D sellasta tosi kömpelöä hörötystä, mut kuulosti kyl nii hassulle :Heartred

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli kanssa aika levoton aamuyö/aamu. Koko ajan tuntu liikkuvan ja ähisevän unissaan. Kai nää on jotain sellasia öitä, että uusien juttujen opettelua tapahtuu yöaikaankin. Onneks meillä neiti on siinä tullut vanhempiinsa, että nukkuu aika pitkään aamulla ni saan sitten itekin nukkua. :)

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app
 
Muaaah....

Avauduin äitiysneuvolan terkalle näistä mun niagara-vuodoista.
Aikoi vielä varmistaa asiaa lääkäriltä mutta...
Tuomio oli se että pillerit narikkaan MUUTAMAKSI KUUKAUDEKSI ja ehkäisyksi kumit.
Kroppa sekaisin synnytyksestä vielä ja vuoto siksi tuommoistaja pitäis koittaa antaa sen vielä toipua...
Että näin.
En kyllä tiedä "tottelisinko" vai kokeilisko piruuttaan vielä pari liuskaa tän taukoviikon jälkeen. J
otenkin tuntuu kummalta ettei kroppa muka enää tottuiskaan noihin samoihin pillereihin joita oon sen kymmenen vuotta popsinu enempi ja vähempi. Argh. Ei oo helppo ei.
Ja toi kumi -ehkäisy... Hohhoijaa. Ei oo mun juttu ollenkaan.

Oisko selibaatti seuraava vaihtoehto?..... :P
 
Heips.

Eilen sitten sitten soitti terveydenhoitaja vielä uudemman kerran, oli konsultoinut lääkäriä vielä tästä mun sotkusta.
Lääkärinkin kanta oli se että nyt pillerit pois pariksi kuukaudeksi ja katsotaan rauhoittuuko tilanne sillä.
Jos edelleen tää vuoto tässä jatkuu tän ns. väliviikon jälkeenkin niin sit vastaanotolle tutkittavaksi että mistä moinen.

Parin kuukauden kuluttua voin kokeilla pillereitä uudelleen mutta jos edelleen aiheuttavat tän saman eli hirveet vuodot niin sit edessä on pillerien vaihto, mikä ei kiinnostais yhtään taikka sitten melko varmasti hormonikierukka jonka pitäis vähentää vuotoa. Tämmöstä tänne. Loppuis nyt vaan tää helkkarin vuoto. Alkaa hiukan ärsyttää jo koko ajan kulkee side housuissa ja pahimmillaan siis vielä tampooni lisänä :/
 
Mun menkat kesti nyt sen normaalin 7 päivää mutta oli kyllä tosi niukkaa vuotoa ja ei mitään kipuja. Veikkaan kyllä että tulivat koska alotin just nuo minipillerit samaan aikaan. Se hormonikierukka olis tarkoitus hankkia, mutta vähän jänskättä nuo sivuvaikutukset kun on kuitenkin aika kallis investointi. Meillähän ei oo tarkotus ainakaan kolmeen vuoteen toista lasta hankkia.
 
Mulle pistettiin maanantaina jälkitarkastuksen yhteydessä hormonikierukka! Oli kyllä nopee ja kivuton operaatio ja toistaiseksi ei ainakaan mitään oireita paitsi laiton jälkeen tosi niukkaa verensekaista limavuotoa... Jäädään odottelemaan mitä jatkossa :D Varmaan 5 min kesti muuten koko jälkitarkastus! Olin ajatellut et siel ois vähä tarkemmin syynätty paikkoja, mut kaipa kaikki oli sit kunnossa!
 
Mullekin lääkäri sanoi että kierukan laittaminen ei sitten tunnu miltään kun on tuon pikkuihmisen jo punnannut ulos :D
 
Mä siis sain vaan sen reseptin siihen ja pitää varata aika ehkäisyneuvolan puolelta että saan sen paikalleen.
 
Mulle oli tarkoitus maanantaina laittaa hormooni kierukka ja menin terkkarille. No heillä ei ollu siellä kierukoita niin jouduin ajaltamaan apteekkiin hakemaan sen. Sit kun pääsin lekurille että laittavat, niin kohta kuuluu ettei hän taida uskaltaa laittaa sitä. Minä ihan huulipyöreänä että mitä helkkaria. No otti ja ultras kohdun ja sano että kohdun seinämät on todella ohuet jonka takia hän ei uskalla sitä laittaa. No ymmärsin sen joo, kunnes hän totesi että häneltä saattoi tuo työkalu mennä kohdunseinästä läpi sen ohuuden takia :eek: Multa meinas päästä sivistysanoja siinä vaiheessa, mutta kysyin vain no entäs nyt. No jos nousee vuorokauden aikana kuume niin lääkäriin sitte... Ei onneks tullu mitn kuumeita joten tuskin meni läpi kohdusta mikää.
Nyt joudun kuitenkin odottamaan että voidaan se kierukka laittaa ja sain siks aikaa minipillerit eikä yhtään huvittaisi pillereitä syödä :confused: Mutta aloitettava ne kait on kun pitää odottaa jonkin aikaa ja tahdon eri lääkärin laittamaan sen kierukan, mutta tämä lääkäri käy vain kerran kuussa tääll meidän pikku paikkakunnalla ja kun ei taas tiedä milloin sen voi laittaa :sad001 Näin täällä...
 
Kuusi viikkoa odotin psykologille pääsyä..tänään olis pitäny olla se aika ja aamusta se psykologi soitti ja perui sen ajan...perjantaina kokeillaan uudestaan...harmitti tosi paljon..vaikka sain perjantaille sen ajan...mut kun sitä on oottanut niin pitkään :sad001

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top