Äidin jaksamisesta

Juu kyllä tuo hymyily ja jokeltelu teki ihmeitä äidinkin mielelle :D

Mullakin tulee sellanen "löysään mahaan puristuu tiukat farkut" efekti vaikka vatsa on kohtuullisen littana. Mulla myöskin lantio leveni sen verran että en tiedä mahdunko enää ikinä samoihin farkkuihin ellen sitte aio tiputtaa painoa paljon alle lähtöpainon.
Tosiaan nuo käsivarret ja kasvot on se kauhistuksen paikka... En aio minäkään suklaastani luopua. Muutenkaan en aio lähteä tekemään ainakaan kerralla mitään ruokavalion korjausliiketä vaikka sellainen olisi ihan paikallaan. Tiedän, että omalla kohdalla kiellot ja rajoitukset tuppaa vaan yllyttämään siihen herkutteluun :D Liikunnalla lähdetään ja pikkuhiljaa ruokavalioo rukkaillaan.
 
Hehehee, täälläkin painellaan edelleen äitiysfarkuissa suklaata mussuttaen. En mä kyllä varmaan ikinä enää mahdu vanhoihin housuihin. En oo oikeastaan koskaan reisistä aiemmin lihonut, mutta nyt ihan karmeat satulalaukut sivuilla ja selluliittia on kyllä kehitetty oikein loppuelämän edestä. Mulla on aina lähtenyt ylimääräiset pelkällä liikunnalla, mutta veikkaan, että suattaapi olla aika haastavaa tällä kertaan noitten viimeisten löllöjen kaa. Mahakin on aika taikinaa, muttei onneksi ei mitään roikkuvaa pussia sentään jäänyt. Oon luvannut itselleni, että saan ostaa uudet farkut, kunhan pääsen taas oikealle kymmenluvulle. Vielä olis pari kiloa siihen.
 
Mullakin löysää ylläripylläri nimenomaan mahassa. Vaikka paino on about kiloa vaille lähtöpainossa, niin kehonkoostumus on jotain aivan muuta. Oon jotenki hirveen varovainen tuossa liikunnan aloittamisessa, pelkään kaikenmaailman laskeumia ja erkaantuneita vatsalihaksia. Varovasti oon aloitellu kuntopiirillä, kahvakuulalla, hiihdolla ja vaunulenkeillä. Juoksua en oo vielä uskaltanu harkita.

Niin, tuossa mahassa ahistaa kaikkein eniten nuo raskausarvet, joita löytyy PALJON :sad001 Vaikka paketin saisi muuten taas kasaan, niin arvet on ja pysyy. Onneksi ne ajan kanssa sentään vaalenee, sitä odotellessa. Ja navalle tapahtui kans jotain, se on ihan eri näköinen kuin ennen! Hassua, että raskauden aikana kehon muutoksiin osasi valmistautua, mutta ei siihen, ettei raskauden jälkeen keho palaakaan samanlaiseksi kuin ennen :confused:

Tsemppiä kaikille painonpudottajille ja kunnonkohottajille! :happy093.
 
Mulla itellä luusto on aina vähän kaventunut ajan myötä.. Mutta ei ne pienimmät housut ole ikinä esikoisen jälkeen päälle mahtunut :grin Mulla on toi sama "kylkiluut melkein näkyy, mut mikä tuo vyötärö tossa on?!" :grin Ite kans taistelen tota selluliittiä vastaan.. Jo viikossa eron huomasi! :) paaaaljon vettä, varsiselleriä ja kävelyä :) Luin niistä niin jossain kerrottiin raskauden aiheuttavan jotain hormoonia mikä lisää selluliittia..
 
Niin ja 9kk se kroppa muotoutuu palloksi niin 9kk menee sen palautumiseen :) Aina muistan töihin palattuani, että vatsanahka alko olemaan vetäytynyt kasaan.. Toki ei siitä nahkasta niin kiinteää ole tullut, mitä oli ennen esikoista. Seisoessa vatsa tälläkin hetkellä litteä, mutta istuessa tulee kunnon roikko :grin
Hyvästä syystä tulleet! :)
 
Muistakaahan arvon leidit olla armollisia itsellenne. Keho on ollu aika kovilla raskauden ja synnytyksen aikana ja ne mahdolliset kilot on tulleet pitkällä aikavälillä (9kk :D ) joten ei niiden sieltä ihan hetkessä tartte kadota.
Vaikka toki olemassa on niitäkin onnellisia jotka ovat entisissä mitoissa jo synnäriltä kotiutuessa.

Juu itse en kuulu niihin. Toki raskauskilot ovat mulla jo karisseet mutta muutoin kroppa on kaukana siitä mitä haluaisin sen olevan. Ylipainoinen olen, reilusti, olin jo ennen raskauksia. Tartteis siis pistää koko elämä remonttiin.
Mulla on vielä tän ylipainon lisäksi "kivasti" reuma tehnyt paluun mukaan kuvioihin. Niveliä särkee ihan pirusti ja aamut on yhtä h*lvettiä tällä hetkellä. No, ens viikolla toivon mukaan saan helpotusta tähän aiheeseen ja kun tän saan kuriin niin sit alan pistää itteeni kuntoon muutenkin. Kun vaan noi tunnit vuorokaudessa riittäis :D
 
Oikeassa olette, Eevi ja TMJ! Ja haluan korostaa, etten tosiaan mitenkään pakkomielteisesti yritä laihduttaa, varsinkin kun imetän edelleen. Raskausaika oli itselle tosi rankka ja selväähän se on, että toipuminen vie oman aikansa. Eikä mua haittaa, jos vartalosta näkyy, että olen saanut lapsen. Rinnatkin ovat selkeästi vähemmän kiinteät kuin ennen, vaan se meinaa, että lapsi on saanut ruokaa niistä . :) Eniten harmittaa, kun ei löydy oikein sopivia housuja kaapista. Jos olisi kesä, niin voisi vaan mekoissa ja hameissa kulkea, mutta näin talvisaikaan joutuu housua kiskomaan jalkaan ja ainoat sopivat pöksyt ovat siis mallia äitiys. Vielä enemmän harmittaa kuitenkin se, että mun jalka on levinnyt niin, että osa kengistä on jäänyt pieniksi! Ei mua muuten haittaisi shoppailla uusia kenkiä ja vaatteita, mutta kun ei oikein näillä ruhtinaallisilla äitiysrahoilla viitsi. Meinaan loppuvuodesta vielä hoitovapaalle jäädä, niin siinähän vasta tulviikin rahaa ovista ja ikkunoista.

TMJ: Toivottavasti saat reumaan hyvät lääkkeet! Jatkuvan kivun kanssa on todella rankkaa elää. Itselläkin tuntuu raskaus vielä nivelissä ja selässä. En siis mitenkään yritä verrata sitä reumaan, mutta jännää, että vielä yli kahden kuukauden jälkeenkin nivelissä tuntuu samanlaista särkyä kuin loppuraskaudessa.

En nyt tiedä, kuuluuko tälle palstalle, mutta kyselenpä samalla kuitenkin, että mitäs äippäloman jälkeen meinaatte? Kutsuuko jo työmaa, opiskelut, jokin muu vai meinaatteko jäädä vielä kotosalle?
 
Mininen: Juu ei mitään :) Kyllä ne ihan ns. normaalit nivelkivut sun muut raskauteen liittyen on kans tympeitäja kestää aikansa ennen kuin kroppa niistä palautuupi. Pikkuhiljaa :)

Mulla olis tarkotus olla kotona tän vuoden loppuun. 15.9 loppuu äippäloma joten sillä huipulla kotihoidontuella pitäis sinnitellä sit. Mulla on vakkaripaikka odottamassa, sairaanhoitaja siis olen.
1.1.15 varmaankin palailen takas duuniin ja alan tekee 75% työaikaa ainakin alkuun että on enemmän vapaita sit. Meillähän menis muuten niin että kolmessa viikossa olis vaan 6 vapaapäivää. Mut tuolla 75% työajalla vapaita on 10 kolmessa viikossa. Aamu ja iltavuoroja tulee olemaan, öitä ei onneks.
Haastavaa on ihan varmasti kahden lapsen kanssa mut silti mä tavallaan odotanki sitä että palaan töihin. Tykkään työstäni vanhusten parissa ja voin sanoa olevani siinä jopa hyvä :D Ja töissä saa juoda kahvin kuumana ja syödä ruokansa lämpimänä. Hah. :P
 
Ihan totta että kannattaa ottaa ihan maltillisesti aluksi, mutta itse halusin aloittaa ajoissa takaisin kuntoon pääsemisen, sillä mitä pitemmälle sitä venyttää, niin sen vaikeampaa sen alottaminen on :) plus terveelliset elämäntavat auttaa jaksamaan arjessa pienten lasten/vauvan kanssa :)
Aloitin salitreenit heti kun olin saanut "luvan" jälkitarkastuksessa. Mullahan siis tehtiin kiireellinen sektio ja aika pitkään tuo maha kipuili, joku seitsemän viikkoa enemmän tai vähemmän. Nyt voi salilla nostella mitä vaan painoja, esim.maastaveto 60kg eikä satu mihinkään :) lääkärin mielestä salille vaan ja vatsojakin vaan tekemään ihan rohkeasti!

Jos jotakuta kiinnostaa, niin laitan tähän linkin, jossa personal trainer on laatinut hyvän ruokavalion, sekä ohjeet liikkumiseen. Kyse on siis rasvanpoltto/kiinteytysohjelmasta. Ruokavalio tossa on hyvin samankaltainen, kuin esim.Jutan luotsaamassa Fitfarmissa :)

Olen itse noudattanut nyt kyseistä ruokavalioa 2,5 viikkoa ja käynyt salilla 3-4krt/vko plus muutama lenkki päälle. Alkaa paino putoomaan ja vatsakin kiinteytymään ^_^ Ainoa mitä olen ruokavaliossa soveltanut, niin olen vaihtanut lounaan ja päivällisen päittäin, eli vetänyt hiilarit lounaalla, sillä päivällinen meillä venyy usein vasta 7-8 iltaan.
http://a-rou.fitfashion.fi/2013/02/05/kiinteytys-ohjelma-koko-vartalolle-olkaa-hyvat/

Siinä linkki :) todella hyvä ja helppolukuinen blogikirjoitus :) Jos haluaa salille lähteä treenaamaan, niin kannattaa katsoa joku aloittelijan ohjelma sellaisesta osoitteesta kuin pakkotoisto.com. Siellä kokoeneemmat saliharrastajat antavat vinkkejä :) Jaksamista kaikille ja tsemppiä raskauskilojen (tai muuten vaan kilojen) karistamiseen! ;D
 
Täälläkin äidin jaksamista edistää se, että poitsu aloittaa aamun hymyilyllä ja jokeltelulla ja yleensä me jäädäänkin vielä herättyämme noin vartiksi sitten jutustelemaan sänkyyn :love7.

Äidin jaksamista ei taas yhtään edistä se, että edelleen herätään yöllä 2h välein syömään :grin.

Ollaan paljon koitettu vierailla ja kahvituttaa vieraita sekä harrastaa pojan kanssa kaikenlaista. Sen jälkeen kun poitsu ekan kerran veti kunnon raivo-itkut yleisellä paikalla, niin ei ole sekään sen koommin jännittäny. Eihän siihen sitten kuoltukaan :grin. Kannattaa kyllä oman mielenterveyden takia ulostautua talosta tai edes kutsua paljon kaverita/ sukulaisia kylään.

Oon muuten lähes vanhoissa mitoissa, mutta alavatsalla on vielä pieni kumpu ja noi reidet! Ei vaan mahdu vanhoihin farkkuihin, joten äippäfarkuissa edelleen :mad:. Raskaus-arpia mulle ei tullut ollenkaan, mutta tota selluliittiä sitten reisiin varmaan senkin edestä :oops:. Milläköhän lähtis??? Veden juonnilla ja liikunnalla olen hieman saanut sitä pois...

Mininen, mä meinaan olla n 1,5 vuotta kotona ja samalla viimeistellä opintoja. Saa sitten nähdä kun opinnot on suoritettu, että miten sitten jatketaan. Tai oisko sitten sen pikkukakkosen vuoro :wink. Onneks mä oon hieman kikkaillu noissa opintopisteissä, joten en sitten jää pelkälle kotihoidontuelle vaan pystyn nostamaan lisäks opintotukea ainakin muutamalta kuukaudelta. Täälläpäin ei edes saa kuntalisää ja minimi kotihoidontuen saisin.
 
Vielä en oo varma miten "lomailen" :D Vakityö on mutta myös syksyllä alotetut varhaiskasvatuksen opinnot on kesken. Voipi olla että syksyllä harrastan kevyttä opiskelua ja keväällä sitten täyspäiväsesti. Jos sitä sitten kesällä 2015 palais töihin tai tekis keväällä vaan osarina.
Toista lastahan meille suunnitellaan vasta tuonne noin viiden vuoden päähän jo ihan noiden opiskeuidenkin takia.

Miekkonen tänään harmitteli kun pitää aamuisin lähteä töihin kun tyttö on just sillon niin juttutuulella ja skarppina.
 
Tmj:lle tsemppiä reumaan! :) Toivottavasti saat oireet helpottumaan! :)
Cherry, ite oon saanu paljolla vedellä (n 2,5-3l/pv) ahkeralla kävelyllä ja varsiselleriä olen mussuttamut. Jostain luin että tuo varsiselleri puhdistaa kuonat kehosta ja on hyvää just selluliitille. Toki on sitä sellua vielä jälellä! :grin Tuo raskauden aikana tullut selluliitti on semmosta, mikä ei välttämättä vaadi ponnisteluita, vaan lähtee ajan kuluessa kun kroppa palailee synnytyksestä.
Ite koitan jäädä kotiin ja saada pientä lisä työtä niin ettei tarvi laittaa lapsia hoitoon. Ollaan menty niin että mä maksan ruuat, puolet asuntolainaa, vedet, jätteet, lasten menot, oman puhelinlaskun, laajakaistan, suurimman osan vakuutuksista + omat menot. Joten saa nähä mitä ponnisteluita tarvii että saan ton miehen maksamaan jotain noista yhteisistä laskuista.. Mulla on vaki täyspäivä työ, mutta tarkotus olis yrittää laittaa työkuviot uusiksi! Mä en tykkää mun työstä tippaakaan ja on henkisesti aikamoinen painetesti! ..provikka palkka ja tällä taloustilanteella vähän ostajia + en tykkää väkisin tuputtaa asiakkaille. Paljonkohan maksaa 3 lapsen päiväkoti?! :confused: En ees uskalla ajatella.
Tänään hoploppiin!! Saan miehen 13 ja 15v sisarukset juoksee pipanoitten perässä, niin saan keskittyä vauvan "vahtimiseen." :)
 
Huomenta..eilen kävin puntilla ja kyllä tietää että on tullut käytyä :D joka paikkaa kolottaa mutta mutta se on hyvää kolotusta..paljoa ei vielä tehty..käytiin läpite liikket ja laitteet mitä tarttee tässä mun projektissa.. :) mutta kaikin puolin hyvä fiilis jäi ja oman jaksamisen mukaan rupeen toteuttamaan.. 3 kertaa viikossa pitäisi käydä, enköhän mä siihen pysty..liikaa ei tietenkään ku sit tulee helposti luovutettua ja tuntuu pakkopullalta..

Ja toi -Eevin- mainitsema veden juonti on kyllä jo yksi suuri tekijä rasvan lähtöön :)

Mä oon jo viidettä vuotta pois työmarkkinoilta..tai oikeestaan mä viime vuoden alussa irtisanouduin mun vakkari työstä..en sitten esikoisen syntymän jälkeen ole käynyt raskauksien välissä töissä ja kun muutettiin toiselle paikkakunnalle niin en nähnyt mitään järkeä jatkaa siinä työssä..nyt olis tarkoitus löytää syksystä eteen päin töitä..semmonen tietty joka kannttaa..kolme muksua laitettava kumminkin hoitoon..mulla on onneksi sen verta hyvä tilanne että vaikka en työllistyisi äippäloman lopussa niin mulla on ruhtinaallisesti liitonpäiviä jälellä :D

Mutta mä niin tartten sitä työtä jo elämään..ja noi vanhemmat muksut niitä leikkikamuja sekä ohjattua toimintaa..uskon että meidän perhe voi paremmin kun äiti on töissä :D

Mutta ihanaa on kumminkin tuleva kesä viettää lasten kanssa kotona.. :):)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitos Mariyalle linkistä! Kirjasin ylös nuo ruokavaihtoehdot ja laitan kauppalistaan. Meinaan vähän aikaa kokeilla :) (en kyllä iiihan kokonaan suklaata voi jättää, enkä ihan 100 % orjallisesti, kun vieraitakin tulossa huomenna ja ja ja :p .., tai voinhan kokeilla, jos proteiinipatukka ajaa saman asian, kuin suklaa. Ei yhtä hyvää, mutta vie ehkä sen makeannälän..

Mutta totta sekin, että pitäisi olla armollisempi itselle. Onhan tässä synnytetty vasta muutama viikko sitten..se meinaa ihan unohtua, että siitä on noin vähän aikaa! Ja lantio on kyllä leveentyny, kun ei meinaa hanuri mahtua enää vanhan koon pikkareihin :confused: Pakko kai alistua ja käydä ostamassa yhden koon isompia.....:bootyshake

Ainiin, ja minäkin menen töihin 15.9. Pakko- ei ole varaa jäädä kotiinkaan :smiley-angry017
 
Mulla alkaa olla myös raskauskilot poissa, ehkä yksi sinnikäs vielä jäljellä. Mutta kehonkoostumus on jotain ihan muuta kun ennen raskautta. :confused: Lihaksista ei oo enää tietoakaan ja löysää on joka puolella. Lihaskunto on myös surkea entiseen verrattuna. Kyllä väkisinkin vähän masentaa, vaikka pitäis muistaa, että tosiaan siitä synnytyksestä ei ole kun kaksi kuukautta aikaa. :)

Mulle on jotenkin tosi vaikeeta ottaa aikaa treenaamiseen.. Vaunulenkeillä kyllä käyn ja tänään ekaa kertaa vähän hölkkäsinkin (lantionpohja ei tunnu olevan vielä valmis pidempään hölkkään).. Meillä on hyvin välineitä kotona, että kunnon treeninkin sais tehtyä, mutta sillon kun on aikaa teen aina kaikkea muuta (siivoomista, koneella oloa, lukemista jne..) Noh josko sitä sais tässä jonkun rutiinin päälle. Sen verta ällöttää oma olomuoto.

Ruokavaliokin pitäis taas laittaa järjestykseen, mutta vähän turhan hyvin on herkut maistunut.. Alotin syömään kromia, jos se auttais makean nälkään. Ja sitä vettä yritän kanssa kiskoa paljon päivän mittaan. Katsotaan mitä tässä saa aikaseksi ennen kesää. :) Tsemppiä vaan muillekin kroppa remontin suhteen! :p

Mulla on vakityö kaupanalalla(myyjä), mutta paluu siihen työhön ei kyllä nappaa yhtään. Nyt onkin ajatuksissa, että oon kotona niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Pitäis onnistua taloudellisestikin, mutta sen näkee vasta sitten kun nää omat tulot tipahtaa äitiysloman jälkeen, että kuinka paljon se elämään vaikuttaa.

On ihan totta, että omaa oloa on helpottanut kummasti kun vauva alkaa ottaa enemmän kontaktia ja juttelee ja hymyilee. Toki meillä ei vieläkään ihan älyttömän paljoo noita hymyjä tuu, mutta onneks jonkin verran kumminkin. Mikään ei oo ihanampaa kun aamulla toinen tapittaa suoraa silmiin ja väläyttää ihanan hymyn!:love7

Meillä on lauantaina nimiäiset vihdoinkin. On vielä jonkun verran hommaa, mutta onneks alkaa olla suurin osa hoidettuna. Meinas pientä stressiä tulla jo. Oon niin helposti stressaantuvaa sorttia. :grin Mutta mukavaa saada mun sekä miehen perhe koolle. Ja vihdoin lapsen nimi julkiseksi.
 
Miisa, protskupatukat menee kyllä suklaasta ^_^ itse syön FAST:in F Sports protein patukkaa, maku minttu-suklaa :) kiva että innostuit linkistä :)
 
Siis voi elämä kun voi olla tylsää täällä kotona yksinään... Toinen päivä nyt putkeen kun tuntuu että seinät kaatuu niskaan. Hohhoijaa!!
Ja ilmeisesti täälläkin nyt menkat alko. Ilman mitään varotusjomotteluita. En arvannut että näin nopeesti tulevat. En kyllä oo ihan täysimetyksellä mennyt, mutta suurimmaksi osaksi imetän ja pumppaan niin toivoin että oisivat pysyneet poissa vielä. Viikko sitten aloitin nuo minipillerit, voisikohan niistä jotenkin johtua.
 
Mariya: nyt on kaapissa protskupatukoita. Joo, kyllä se piruvie vaan viekin suklaan nälän! :p Tässähän ihan "raitistuu" suklaasta tätä menoa :wink

Annushka: Tiedän tunteen. Mua ihan kauhistuttaa kun mies on mm tulevan viikonlopun toisessa kaupungissa töissä, että seinät kaatuu päälle, kun muutenkin viikot hyvin pitkälti täällä kotosalla. Pakko keksiä kaikenlaista. Onneks sain kaverin kylään la- illaksi. Pitää kyllä lähteä johonkin lisäksi..
Minipillereistä voi kuulemma tulla muutenkin vuotoja, vaikkei menkoista olisikaan kyse.

Mäkin syön minipillereitä (vaikken oo enää imettänytkään) ja toiset menkat menossa. Kierto oli kokonaiset 20 päivää:eek: Menkkajomoiluja tai muita normi-oireita ei ole ollenkaan ?!
 
Hei huomasitteko että tuossa Jutta ja puolen vuoden superdietti -ohjelmassa on ensi viikolla joku jolla on imetysikäinen vauva. Voi olla ihan mielenkiintosta katsoa millasen ruokavalion laittavat.

Mulla ei myöskään ole mitään menkkakipuja tai muita oireita nyt. Todella hämmentävää :D
 
annushka, joo huomasin! Itsekin mietin, että pitää kattoa millaisen ruokavalion antavat ja miten saa treenata.
 
Takaisin
Top