Äidin jaksamisesta

Nooni..nyt ne sit alko..kuukautiset..n.vuosi sitten niin kovasti toivoin että ne ei alkais :D ja kyllä nytkin hiipi mieleen että HITTO KU EI ALKAIS..mä vuodan kun seula..aika runsaat on kyllä..aaaargh...

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Menkoista kun nyt on ollut puhe niin onkos kenelläkään käytössä kuukuppi? Itse käytin ennen raskautta ja nyt mietityttää pitääkö vaihtaa isompaan.
 
Onkos muilla ollut tota vuotoa rasituksen jälkeen? Ite tein eilen 10km lenkin ja sain menkkakivut ja illalla tulikin hieman vuotoa. Nyt taas 5km lenkin jälkeen, josta juoksin yli puolet sama juttu.. :eek: Aika outoa.. Ei sitä paljoa kyllä tule, parin paperin verran ja on aika limaista.. Lääkäri siitä sanoi silloin, että sitä saattaa olla rasituksen jälkeen, mut hittolain jos tät nyt joka lenkin jälkeen tulee..
 
Annushka: mulla kuukuppi käytössä. Eikös niitä ole kahta kokoa? Muistaakseni isommassa koossa luki että sopii synnyttäneille :) mulla oli käytössä ennen raskautta jo se isompi koko ja se oli ehkä turhan iso sillon, luulen että nyt ois sopiva. En oo vielä uskaltanu testata....
 
Jeah.. Toiset menkat riesana täälläkin... Ja nää näyttää olevan mallia niagara. Voi prkl... Kestäny jo toista viikkoo, alkoi ihan pienesti mutta nyt sit jatkuu ja jatkuu vaan ja runsaana. Ei kyllä ollu ikävä tätä olotilaa, ei sit ollenkaan :/
 
No kun kävin kaupassa jo hypistelemässä sitä isompaa kokoa ja se tuntu niin hirmu isolta. Itsellä ei oo koskaan ollu kovin runsaat menkat ja nyt kun ois tarkotus se hormonikierukkakin laittaa niin toivon että menkat loppuisivat kokonaan.
 
annushka: Mulla on ollut alusta asti se isompi koko myyjän suosituksesta. Ei siis ole kokemuksia siitä pienemmästä ollenkaan. Mutta mun menkat onkin olleet aina mallia verilöyly ja tuo kuukuppi kyllä helpotti elämää, kun ei tarvinnut juosta vaihtamassa tamponia tunnin välein. Onneksi tässä on jo kohta vuosi menty ilman menkkoja. En ole kaipaillut takaisin, koska runsaan vuodon lisäksi ovat olleet kivuliasta sorttia. Väittävät, että kipujen pitäisi vähentyä synnytyksen jälkeen. Onko kellään tästä omakohtaista kokemusta vai ovatko menkat olleet ihan yhtä kivuliaat?
 
Muokattu viimeksi:
Joo mulle myös lääkäri sanoi että ei pidä edes harkita sitä kuparikierukkaa jos on ollut kovin kipeet menkat. Siksi päädyttiin siihen hormonikierukkaan. Eipä tarvi muistaa joka päivä otta pilleriä. Vähän kyllä pelottaa että tulee hirveesti jotain sivuvaikutuksia tai että vuodan vuoden putkeen :/
 
Mulla ei ole ikinä ollut kovin kipeät menkat, enkä huomannut eroa synnytyksen jälkeen.. Ainoa mikä jäi, niin 2pv menkkojen alkaessa alakerta on hemmetin kipeä seistessä. Eli sama vaiva mitä oli raskaanaollessa suonikohjujen takia. Enään vaan ei näy ulospäin mitään.. Epämukava vaiva näin seisomatyöläiselle..
 
Mulla on ollut aina kipeät menkat mutta ei silloin kun olen syönyt pillereitä..Yasminet ollu käytössä mutta niitä en enää ota koska ne sekottaa mun mielialan ihan täysin...mulle lääkäri on sanonut että mulla olis endometrioosi jonka takia tekee menkat kipeetä..ja sano että häviää raskauden ja synnytyksen myötä..no mä olen nyt ollut jo kolmesti paksuna ja jopa se yksi normi synnytyskin tehtynä eikä ole niitä kipuja kyllä vienyt pois..ja tää oli ihan yksityinen gyne joka näin sano...silloin ennen ekaa muksua ne menkka kivut oli jotain ihan hirveetä..ne ei lähteny pois pelkällä buranalla..reseptillä sain kovempia tulehuskipulääkkeitä..

Nyt uskon että enää ei tule niin kipeitä menkkoja jatkossa..auttaa varmaan tuo säännöllinen liikuntakin

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Missä ne mun menkat oikein viipyy? :D tässä on miljoona muutakin asiaa meneillään ja sitten pitää murehtia että miksei menkat ala... :angry1
 
Voi S_uski saat nää mun omat :D En yhtään nyt kyllä innostu tästä. Koiraki alotti juoksut sopivasti :P
 
Mäkin jo pari kertaa kerkesin luulemaan, että kuukautiset alko, kun tuli tuota pientä tuhrua ja maha oli kipeä. Mutta ei siis vieläkään ole mulla alkanut. Ja hyvä niin, en niitä odottelekkaan kovin pian saapuviksi :grin. Tosin poitsu nyt n 2 kk ja 1 viikko ja osittaisimetyksellä mennään, että hyvinkin ne sieltä voi pian saapua...
 
Mä täälä pohdin samaa.. Ihme punertavaa pientä vuotoa oli eilen illallakin. (en siis ollut lenkkeillyt tai tehnyt mitään muutakaan raskasta koko päivässä.) osittais imetykseksi tätäkin voi vissiin alkaa jo kutsumaan :)
 
Mininen, meillä tyttö on tosiaan kuukauden ikäsestä saakka nukahtanut hyvin illalla sänkyyn itsekseen.
Tehdään niin, että varmistetaan että huoneessa on tarpeeksi pimeää, laitetaan hetkeksi kaikki taustamelut (tv ym) hiljaselle ja peitellään tyttö sänkyyn, paijataan päätä ja toivotetaan hyvää yötä. Tätä ennen on tehty iltarutiinit, eli vaihdettu yökkäri päälle, jutusteltu ja annettu iltamaito.

Yleensä tyttö nukahtaa lähes heti, sillä pimeä saa luonnollisesti ihmisen väsyneeksi/nukahtamaan. Toisinaan on niin, että makkarista rupee kuulumaan ähinää, jolloin käydään laittamassa tutti suuhun ja taas silitetään päätä ja lähdetään pois. Yleensä ei tarvitse yli kolmea kertaa käydä toistamassa samaa.

Päiväunille mentäessä usein ollaan niin väsyneitä, että huudetaan kun hyeena, mutta samalla rutiinilla mennään (tosin päivisin ei makkaria saa ihan yhtä pimeäksi). Joskus käytän myös jumppapalloa nukuttamiseen, tuntuu toimivan kaikkiin tuntemiini vauvoihin :) tsemppiä nukuttamiseen! :)
Niin ja 40 minuuttiahan on vissiin se vauvan ns.unisykli. Eli silloin usein vauvan uni keskeytyy ja hän joko herää tai jatkaa uniaan. Itse usein tein sen virheen ennen, että kun vauva heräsi ns.kesken päikkäreiden (oletetaan että hyvä aika nukkua olisi ainakin se pari tuntia), niin luulin huudon merkkaavan sitä että on nälkä tai muuten vaan ei enään halua nukkua. Nykyään yritän vielä jatkaa vauvan unia tutti suuhun ja silitys -menetelmällä :)

Ja kun vauva herää (muka herää) päikkäreiltä lyhyen ajan jälkeen, annan hetken ähistä/itkeä, enkä heti riennä paikalle. Sillä usein nukahtaa uudestaan ja olikin vain herännyt välissä johonkin, mihin lie :D

Mutta nukkumisethan on niin tapauskohtasia eikä kaikki toimi kaikille, mutta tässä siis meidän nukkumistoimenpiteistä, jos niin voi sanoa :P
 
Luin tässä vähän aikaa sitten teidän synnytyskertomuksia ja tuli kyllä useammassa kohdassa kyynel silmään. Omakaan synnytys ei ollut maailman helpoin eikä nopein, ja nyt kävinkin vielä keskustelemassa lääkärin kanssa synnytyksestä kun neuvolasta sellaista ehdotettiin. Onko kukaan muu käynyt, millaisia kokemuksia? Mulla nimittäin paperissa luki että aikaa olisi hyvä varata pari tuntia. No, menin paikalle, lääkäri kertoi miten mun synnytys oli mennyt, sain kysyttyä pari mieltä painanutta asiaa ja koko tapaamisessa kesti n. 20 minuuttia. :eek: Tuli kuitenkin parempi mieli, mutta silti jotenkin odotin enemmän... Saa nähdä uskaltaako toistesta lapsesta alkaa joskus vielä haaveilemaan.
 
Niagarapäivät (viikot) senkun jatkuu......
Menkat kestäneet kohta 3 viikkoa helkkarin runsaina ja mulla loppuu kohta järki :/
 
Takaisin
Top