Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lämminhän auttaa maitoa herumaan. Kannattaa kokeilla esim. kauratyynyä rinnalla kun pumppaat. Mulla ainakin käy niin, että kun saunan jälkeen menee suihkuun niin rinnatkin vaan suihkuaa samaan aikaan. Välillä saa jo saunassakin käden laittaa alle kun alkaa tiputtelemaan :p

Mulla oli suunniteltu sektio perätilan takia. Mä olin kyllä aika tyytyväinen siihen loppujen lopuksi! Ekan viikon kaikki liikkuminen oli aika hankalaa, mutta sitten alko helpottaa. Paranin tosi nopeaa, en meinannu muistaa ettei saanu kuukauteen nostella painavaa. Nyt (2 kk sektiosta) ei oo enää mitään oireita, paitsi että alavatsalla on sellanen tunnoton alue.

Mäkin olin ensin tosi pettynyt, kun en päässyt synnyttämään alakautta....mutta sektion jälkeen se jotenki unohtu kokonaan. Tärkeintä oli tietysti että vauva syntyy turvallisesti. Ja täytyy myöntää, että olen sittenkin ihan iloinen, ettei tarvinnutkaan ponnistella ja kestää kovia kipuja...:)

sektiomammat! täälläkin tunnoton osa alavatsassa ja lievää kipua tuikkii. lopputarkastuksessa lääkäri sanoi että seuraile tilannetta, ei muuta.. vähän arveluttaa.. vauvani oli 4,3kg ja iso maha roikkuu tossa edess, synnytyksestä 2kk. ei kai se ison vauvan jäljiltä voi litteä olla, mutta vähän kärsin siitäkin.

Mä oon lukenut, että pientä kipua tms. voi olla puolikin vuotta sektiosta...joten ei paniikkia. Ja tunnoton alue voi jäädä pysyvästi.

Tänään muutama likkakaveri tulossa käymään kylässä, ihanaa :) ei ollakkaan nähty viimeksi kuin kesällä kun mahakin oli vielä paikoillaan. Osa näkee pojankin ensimmäistä kertaa. Isukki on luvannut ottaa päähoitajan roolin siksi aikaa. Tarkoitus kestitä hyvällä ruualla ja juomalla ja vaihtaa kuulumisia. Yritän pumpata päivällä mitä nyt irti saan että voi itsekin huoletta ottaa pari lasia viiniä. Korvikettakin löytyy kaapista myös ihan varalta.Varmasti tekee hyvää omalle jaksamiselle nähdä välillä muitakin kuin hössöttäviä isovanhempia :)

Siivosin tuossa kaappeja ja sieltä löyty joku vihkonen imetyksestä. Nopeesti selasin läpi ja silmiin osui ainakin, että sen vihkosen mukaan ei kuulemma rinnat ole koskaan "täysin tyhjät" vaan jokaisen imetyskerran aikana ja jälkeen rintoihin nousee maitoa ja tästä syystä pumppaaminen on helpointa sen jälkeen, kun on imettänyt vauvan koska vauvan imuteho saa maidon virtaamaan parhaiten. Ja sen vihkosen mukaan ei ole väliä kuinka monta kertaa imetät vauvaa suhteessa maidon määrää vaan merkitystä on sillä kuinka tyhjäksi rinta tulee. Toisin sanoen mitä tyhjempi sitä enemmän maitoa alkaa virtaamaan. Jos siis omasta mielestä maitoa muodostuu liikaa ei pitäisi imettää/pumpata rintaa aivan "tyhjäksi", koska sitä enemmän maitoa alkaa tulemaan. Voi myös lepuuttaa rintaa ja jättää välistä toinen rinta imettäessä jolloin maitoa on rinnassa enemmän ja näin ollen vähentyy maidon tulo. Taisipa vielä pistää silmään, että molemmat rinnat on oma yksilönsä. Toisesta voi tulla enemmän kuin toisesta.

Tiedä sitten pitääkö paikanssa.

Mulla ainakin oikea rinta heruu paremmin ku vasen, ja yleensä on täydempiki. Esikon kohilla oli asia päinvastanen. Nytki tuntuu et vaihtelee toi, mut usiemmiten oikea on täydempi. Täl viikol oli kyl yhtenä päivänä vasen rinta ylituotannolla ja alko jo pelottaa et repeekö se ku oli niin kipeä.

voi luoja mikä väsymys....eilen kilahin sit miehellekkii,se jotain "väärää" taas sano ja siitä sit sain itkuraivarin.Yön jäliltäkää ei oo yhtää levänny olo.tyttökii heräs neljältä syömää,nukahti tosin sänkyy melkein heti,ite oottelin unta puolee kuutee ja sitte noustiikii jo puol seittemältä ylös...ihme on jos en tänää jossain vaiheessa sammu tonne sohvalle.En kyllä yhtää muista millon oisin ollu näin väsyny.

kiitti,sitä tarvitaakii...pitäs taas raahautua tytönkaa specsaverssille:grin ei tosin oo ku 10 minuutin aika mut se kyllä riittää siihen et tyttö kyllästyy oottamaa:happy119

katohan,sama osote meillä.ostin tässä taannoin uudet lasit,eikä ne meinaa kestää päässä useista säädöistä huolimatta,niin nyt niihin porataan nenätyynyt. ja takuuvarmasti neiti ei oo hiljaa,tuppaa toi meteli alkamaan kun vauhti hidastuu.

Mulla oli sama juttu:cool14 ,siks hommasinkii piilarit ja tänään on sit joku kontrolliaika niistä,enpä kyl oo hirveemmin niit käyttäny,nii hankalaa on se niien poistaminen.

Jaksamista myös täältä IceCream. Itsekin tullut nyt vähän huonosti nukuttua, koka vauva heräilee aika usein öisin. Se on nukkunut huonosti siitä lähtien kun siirrettiin se vauvan korista pinnasänkyyn. Eilen illalla vauva kukkui 23.30 asti ja nukkui ensin noin 3 tuntia, sitten se söi eikä meinannut rauhottua millään omaan sänkyyn vaan heilui ja heilui puoliunessa. Vauva nukahti siihen kuitenkin, mut heräs tunnin päästä, jolloin otin sen viereen. Siinä se nukkui pari tuntia söi ja vähän jatkoi, mutta pää heilui kokoajan puolelta toiselle ja jalat potki mua samalla kun nukkui vieressä.

Mulle puolestaa tää on eka päivä pitkään aikaan ku ei väsytä. Tyyne nukkuu edellee hyvin, mut noi synkät kelit ja pimeys vaan tekee mut tosi väsyneeks ja jaksamattomaks. Nyt sit tänää toi aurinko vähän paisteli ja oli kirkasta, ni samantien on paljon virkeempi ja parempi olo. Toivoo vaa et kelit jatkus kirkkaina, mut luultavasti toiveunta koko juttu :sad001

Ekaa kertaa sitten syyskuun täällä. Meilläkin poika on oikea tissitakiainen (ihana sana!), alkuun söi tiuhaan pienen koon takia eikä muutenkaan nuku kuin tissille ja herää heti jos siirtää. Tämä on ihan uutta, kun esikoinen - tyttö - söi ja nukkui selkeässä rytmissä. Jotenkin vain nautin siitä, että toinen on ihan kiinni, vaikka on välillä vaikea päästä jopa vessaan.

Sektiohaava ei ole kivuton, mutten ole olettanutkaan, kun multa leikattiin samalla kaikki vatsalihakset. Alusta asti olen kyllä joutunut kantamaan vesisaaveja ja heinäpaaleja.

Synnytyksenjälkeistä masennusta on pukannut vauvan täytettyä pari kuukautta, välillä siis vain itkettää ja ahdistaa kaikki ilman mitään syytä (kuin tätä neurokemiallista), välillä on helpompia päiviä. Olen kuitenkin pärjäillyt.

Ihan oma lukunsa on sitten se, että meillä meni elämä taas aivan palasiksi, kun toissaviikolla selvisi, että tytön koulussa on hometta niin paljon, ettei hän voi käydä siellä. Minä oireilen pahiten, tytön kaikki kouluvaatteet menivät kaatopaikalle. Meillä on takana todella rankka raskauden aikainen hometaloprosessi, jossa hävisimme yli 100t., oikeudenkäynti vielä edessä. Viime vuonna muutimme neljä kertaa ja olemme aivan riekaleina. Nyt on todennäköisesti uusi muutto taas edessä, sillä en usko että täällä maalla asiaan reagoidaan mitenkään positiivisesti tai että tyttö saa kyytiä toiseen kouluun, jos sekään on puhdas. Ensimmäinen viikko meni shokissa, ei ole mitään voimavaroja käsitellä tällaista asiaa ja ottaa hometta taas elämäämme. Tyttö on ollut toistaiseksi kotona, ja yritän varmaan sopia siitä, että hän jäisi toistaiseksi kotiopetukseen, mikä ei tietenkään voi olla pysyvä ratkaisu hänen sosiaalisen kehityksensä kannalta. Olo on hirvittävä siksi, etten ole pystynyt järjestämään hänelle pysyvyyttä elämään. Ensi viikolla saan neuvolasta keskusteluapua ja lähden viemään asiaa eteenpäin. Joka tapauksessa olen nyt siis vauvanhoidon ohella koululaisen opettaja, onneksi se on ammattinikin.

Kylläpä teitä Helli nyt koetellaan :( Toivottavasti asiat järjestyy kuitenkin <3

Maidon herutuksen auttaa muuten hyvin myös kuuma suihku ja rintojen hierominen. Kuulostaa, Helli, todella rankalta tuo tilanteenne, toivottavasti uudet koulutilat järjestyvät nopeasti.Kokoustamaan vaan ja kunnan päättäjiä painostamaan!

Mulla on vieläkin niin kipeät noi nivuset, ettei todellakaan kiinnosta lähteä kuin pakosta ulos. Yleensä pakko on saada pikkumies päiväunille arkiaamupäivinä ja useimmiten siihen tarvitaan vaunut. Onneksi suostuu useimmiten jatkamaan uniaan myös bussissa, niin ei ole pakko kaiken aikaa talsia. Kantoliinaileva sukulaiseni tosin rupesi viime tapaamisella paasaamaan, miten vaunuja käytetään vain ilmaisena bussilippuna. En viitsinyt sillä hetkellä tarkemmin kertoilla nivusteni tilasta ja kävelemisen aiheuttamasta helvetillisestä kivusta.

Takaisin