Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli aiemmin ongelmia nukkumaan laittamisen kanssa. vauva suostui nukahtamaan vaan tissille ja kun laskettiin sänkyyn niin heräsi ja alkoi itkustaan. Neuvolasta antoi vinkin kokeiluun, että alkaa laittamaan sänkyyn just kun silmät alkaa pilkkiin ja sitten toivottaa hyvät yöt ja poistuu paikalta. Ollaan tätä kokeiltu ja ilokseni olen huomannut, että sinne se pikkunen jää tuutimaan. Jos alkaa itkemään niin nostan syliin ja rauhotan ja sitten uudestaan. Olen jäänyt vielä viereen hetkeksi ohimoilta silittämään, siitä kun pikkunen näyttää tykkäävän ja rauhoittuu siihen. Tutin laitan tietysti suuhun kun sitä niin kovin lutkuttaa niin kauan, että kunnolla nukahtaa.

Mitenköhän sitä vaan malttaisi mennä nukkumaan samaan aikaan kun vauva menee nukkumaan..
Olen ollut niin väsynyt viimepäivät, että tänään kun seurusteltiin sängyssä niin ajattelin hetkeksi ummistaa silmiä, mutta nukahdinkin. Onneksi heräsin melkein heti (tai luulisin ainaskin) :)

Rota -rokotteen vaikutuksesta Jesperin ruokahalu on selvästi huonontunut ja tissit on ollut pari päivää räjähtämäisillään! Kun sitten syötän niin maito suihkuaa niin kauhealla paineella, että maidossa on sekä äiti että poika. Tänään menin sitten tökkäämään jotenkin toisen rinnan meidän sängyn päätyyn ja voin sanoa, että täydellä rinnalla se sattui :(
Kuinkahan kauan jälkioireilu voi kestää?

Niranda00: Mun vauva on 7 viikon ikänen ja pari päivää sitten oli vuotoa ja edelleen vihloo alavatsaa, jos mieti kauanko jälkioireilu voi kestää.. sama juttu.

ja nukkumaan meno..mikä farssi. tisulle nukahtaa mut huuto sängyssä. tisulla kun ollu toosi kauan niin sitten jo nukkuu, mutta aikaa menee liian kauan.

Kiitos vinkistä Niranda, täytyypä testata ja aih, mahtoi tuntua kauhealta tuo törmäys. Täälläkin on ylipirteä äiti ja vauveli nukkuu. Itselläni tahtoo tuo alaselkä rasittua vauvelin nostelusta, kun ei aina jaksa ja muista niin kiinnittää nostotekniikkaan huomiota, mutta täytyy yrittää.

Mulla on alavatsa,alaselkä ja käytännös koko lantion seutu ihan paskana,se lääkäritäti ois kirjottanu mulle lähetteen fyskaa mut milläs ajalla mä sinne menisin?ja miks menisin...kerran kävisin ja sit saisin jotkut selkäjumppapaperit mukaa,ja sittenhän mä reenaisinkii juu,ei kiitos,ennemmin popsin buranaa.

Mahtavaa Jonnuli :) nauti tilanteesta. Täytyy itsekin kehitellä jotain vastaavaa kivaa lähitulevaisuuteen :)

mä oon viimeks ollu viihteellä vissii 6-7vuotta sitte,taidan vanheta ihan liian nopeesti ku en jaksa mihkää lähtee,ennemmin oon kotona kattomassa telkkaria ja mussuttamassa suklaata:grin

Väsy raivoamisia meillä on vieläkin, mutta jotenkin nuo illat on rauhottunut. Ollaan pidetty kiinni rutiineista ja ehkä vauvakin tietää jo mitä odottaa. Sylitellään tosiaan niin kauan, että silmät alkaa mennä kiinni ja sitten että tietty rauhottuu jos itkee ja sitten lasken sänkyyn. Yleensä herää kerran puolen tunnin sisään tuosta jolloin saattaa alkaa itkustamaan, jolloin otan syliin taas siihen asti että alkaa nukahtamaan ja sama uudestaan. Poika huomenna 10vko ja oikeestaan muutama viikko sitten alkoi illat rauhottumaan. Luulen, että kun mahakaan ei vaivaa enää niin paljoa niin sekin on tehnyt osansa tästä.

Viime yö olikin sitten ihme pyörimistä... kun poitsu söi 8 maissa illalla viimeisen kerran eikä enää suostunut syömään ennen nukkumaan menoa niin mehän herättiin jo 12 aikaan yöllä syömään ekan kerran ja 4 aikaan seuravan kerran.
Välillä ärsyttää niin paljon miehen kuorsaus vieressä kun itse joudun nousemaan että tekisi mieli alkaa tökkimään sitäkin hereille imetyksen ajaksi.
Aamulla meinasi itku päästä kun väsytti niin paljon. Hyvä kun silmät sain auki kun mies toi virkeän poitsun mun luokse kun oli lähdössä töihin. Melkein aloin rukoilemaan että ei jättäisi mua. Kova väsy on vaan niin kauheata.

Tuntuu hassulta lukea valitusta, että joutuu heräämään kahdeltatoista ja neljältä, ja sitten on niin väsynyt... Meillä unta kertyy ihan hyvin omiinkin tarpeisiini, vaikka poika herää tavallisina öinä neljä viisikin kertaa. Hyvinä öinä syö kaksi tai kolme kertaa. Huonoina ei meinaa nukkua lainkaan, onneksi huonoa ei oo pariin viikkoon ollut.

Nyt on meillä pari yötä mennyt paremmin, eka pätkä 4h ja seuraavat 2,5-3h. Eli olo on kuin toinen :) Vaikka tietysti hieman verottaa unta, saatika tää kellojen kääntäminen.

Kunusiini Se herääminen ei ehkä olisi niin kauheaa ja väsyttävää muuten, mutta kun on esikoinen 2 vee joka herää aamulla 7-8 aikaa eli silloin on hänen kanssaa herättävä. Päivällä on myös touhuttava hänen kanssaa eli ei voi vaan "ottaa rennosti" vauvan kanssa jos siltä tuntuu tai jääd sohvalle makaa vauva kainalossa. Myös esikoisen uhma vie omat voimansa. Ja toisaalta, uskon että ihmisillä on erilainen unentarve. Näin vanhenmiten ainakin itse tarvitsen paljon enemmän unta kuin nuorempana :D

Samoilla linjoilla, kun Tiutsi. Ei se yöllä heräily esikoisen kanssa haitannut, kun sai aamulla nukkua pidempään, mutta nyt kun on kaksi alle 4 vuotiasta uhmaikästä ennen 8 aamulla riehumassa ja kinuamassa puuroo, niin ei siinä sänkyyn voi jäädä :D Mutta kyllä nyt jaksaa paljon paremmin, kun alussa, huomenna siis vauva 2kk ja aina vaan paranee ja kyllä se hymy ja pikku hyrinähöpötykset vievät sen suurimman väsymyksen pois mielestä uhmakiukuttelujen ja kotitöiden lisäksi :)

Mirabella Itse olenkin juuri ajatellut, että vaikka nyt väsyttää ja on rankkaa, ja toisinaa hermoja kiristää saatika korvia särkee meteli niin muutama kuukausi ja tilanne on ihan toinen. Tai vuoden päästä näen kuinka jo yhdessä leikitään ja mennää peräkanaa. Helpottaa siis kuukausi kuukaudelta. Ja varsinkin sitten vielä kun vauva kasvaa ja tulee selkeesti jonkin näköinen rytmi, säännöllinen sellainen.

Isäni juuri kysyi, että miten mielestäni eroaa esikoisen ja tämän toisen saaminen. Sanoin, että esikoinen oli siitä erilainen että siinä ei jaloissa pyöriny kukaan muu. Vaan esikoinen sai vauvana oman huomion ja oli pelkästää touhut hänen kanssaa ja jaksoi aivan toisen lailla kuin nyt kun vauvan lisäksi pitää huomioida myös esikoinen. Vauva joutuu joskus hetken odottamaan, jos juuri sillä hetkellä esikoinen tarvitsee kipeästi apua. Mutta samalla esikoinen on joutunut opettelee odota-sanan merkitystä. En kuitenkaan pysty kahdessa paikassa olemaan samaa aikaa. Samalla tunnen syyllisyyttä välillä siitä, etten ehkä ehdi pitämään vauvaa niin usein sylissä kuin esikoista aikoinaa. Esikoista pidin melkein koko ajan sylissä.. Sai ihan rauhassa päivisin ja iltaisin nukkua sylissäni. Mutta nyt tuntuu että ehdin vauvaa pitää sylissä vain imetyksen ajan ja silloin tällöin hetkittäin, koska sitte tarvii jo rientää esikoisen avuksi tai kotihommiin, nekin kun täytyy jossain kohtaa tehdä. Puhtaat vaatteet kun ei itsestään tule kaappiin. Nukkumisen vauva nukkuu aika lailla itekseen, syliin saattaa nukahtaa mutta pian jo joutuu siirtää pois sylistä kun on ne miljoona muukin homma joka pitää tehdä ja silloinhan se paras hetki niitä on tehdä kun vauva nukkuu... Ja tähän päälle on myös esikoiselle iskenyt "sykkyy"-kausi, eli syliäkin joutuu jakamaan kahdelle..

No niin,nyt on vähän käyty tuulettumassa ja kyllä teki hyvää. hyvin tuli viihdyttyä,ihan aamun pikkutunneille saakka :)
pakko vielä hehkuttaa tuota miestä,tosiaan patisti mua illanviettoon ystävien kans,teki mulle pizzaa valmiiks,lähti nyt aamulla neitin kans mummolaan jotta saan vielä levätä ja helpotusta luvassa myös pikkusuolasen nälkään kun vie minut kiinalaiseen ravintolaan syömään... kyllä taas kelpaa,oon niin onnellinen!!

Täällä olis tarkotus läydä vähän tuulettumassa 10.12 The Soundsin tahtiin. Jo nyt jännittää että tuleekohan kuinka kova ikävä pikkuherraa <3 Ehkä jänistän ja myyn liput eteenpäin.
Tänään oon imuroinut kantorepun kanssa, ei tää oo kyllä yhtään niin helppoa kuin mainoksissa. Selkään käy kipiää ja näkökenttää häiritsee vauvan pää. Pikku-Vili vaikuttaa tosin tyytyväiseltä, katseli ensin maisemia ja nukahti tuohon rinnan päälle.
Ukko on vastannut tänään ruokapuolesta ja puuhellalla onkin porisemassa lihapata... nam nam.

Täällä myös olis tarkotus mennä kuuntelee soundsia, oon empiny nyt suuntaan ja toiseen tuhat kertaa, saa nähä uskaltaako poitsuu jättää mummon hoitoon yheks illaks ja yöks. Uskosin että tekis kyllä ihan hyvää ainakin meijän konkkaronkkalle olla hetki ihan iskä ja äiskäkin kaksin. Tuntuu ettei oo enää ees aikaa jutella toisen kanssa muustakun pojan kakasta ja syönnistä ja sit tehää "vuoronvaihto" että toinen menee nukkumaan ja toinen jää hengailee pojan kanssa. Mies tekee baarityötä joten välillä tuntuu tosi yksinhuoltajanarjelta kun hänen työvuorot on yleensä 10-12 tuntisia. No ehkä tää tästä tasottuu kun löytyy joku rytmi. Onko teillä muilla miten säännöllistä esim tuo ilta-yöakseli? Tai että meillä välillä voi mennä neljä tuntia ettei syödä, seuraavana yönä väli voi olla tunnin ja sit taasjotain ihan muuta. Heittelee kyllä niin laidasta laitaan etten vielä rytmiksi sanoisi. Tartteekohan siitä olla huolissaan et tää vauveli saattaa olla ihan pirtsakka yhen aikaan ja valvoo tunninkaks ja sit voi mennä taas parintunnin syöttövälillä. En tiiä olisko tähän hommaan ryhtymistä miettiny uudestaan jos olistienny mimmosta huolehtimista sydänsyrjällään tää oikein on. Vaikka toinen on maailman rakkain niin tuntuu välillä et oma osa on ainostaan olla maitotankki ja idiootilta kuulostava viihdyttäjä :D nyt on vaan joku epätoivovaihde menossa ton rotarokotteenkin jälkeen, meillä on menny nyt melkein viikko kakka- ja masukipurumban kanssa.

Oodi on se ihan normaalia et välil ollaa niin pirtsakkana yöllä. Meil oli sellanen vaihe et Tyyne olis jääny syönnin jälkee juttelemaan, mut meni äkkiä ohi ku huomas et äitipä jatkaaki uniaan. Esikko puolestaa valvo yöt/nukku vartin pätkissä sitterissä ekat kuukaudet. Tosin näin jälkikätee ollaa tultu siihen tulokseen et oireidenki puolesta sillä oli refluksi. Oli se hienoo ku ei neuvolassa kellekää tullu mielee se, oltas vaa tarjottu perhetyöntekijää. Eihää se olis mitää itkua poistanu :(

joo ei meilläkää oo vielä hoitajaa mut kyllähän sitä jonkun saa.
Mä jouduin ite varaamaa liput sinne ku viime kerralla ei saatu lippuja ni mökötin miehelle viikon verran:grin ni nyt varasin heti ku luin lehestä et se on täällä.

Takaisin