Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Henskuu
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Unettomuus on alkanut 😂 kolmas aamu kun uni vaan loppuu, tĂ€nĂ€ aamuna neljĂ€ltĂ€. Toki toi on vielĂ€ kohtuullinen verrattuna ihan aamuyöhön, mut katotaa kuinka 4,5h unilla jaksaa työpĂ€ivĂ€n. đŸ€­ Taaperoki herĂ€tteli yöllĂ€ pari kertaa.

Mulla ei ollut ekassa kĂ€ytĂ€nnössĂ€ lainkaan aamupahoinvointia (aamupala piti syyĂ€ hitaasti/tauolla mut sai syötyĂ€, kahdesti oksensin spontaanisti). Toivon ettei tulis nytkÀÀn. đŸ€­ Ja yhtĂ€ helppo raskaus ko viimeksi, mut pahasti kuullu, et tahtoo olla enĂ€mpi kolotuksia.

Unettomuus vaivaa tÀÀllĂ€kin sekĂ€ mulla ettĂ€ esikoisella 😮 LisĂ€ksi uusin oire, jota en kyllĂ€ aiemmin muista nĂ€in pahana, on aivan Ă€lytön palelu! Nytkin on paita, villapaita, huppari ja viltti pÀÀllĂ€, kun teen töitĂ€. Ja ei selity pelkĂ€stÀÀn pakkasilla, koska ei meillĂ€ kukaan muu palele tĂ€llĂ€ tavalla 😁 Oon myös tosi rauhallinen ja kĂ€rsivĂ€llinen, olin kyllĂ€ viimeksikin koko raskauden ajan tosi hyvĂ€ntuulinen (omasta mielestĂ€ni 😁).

Unettomuus ja toisaalta hÀmmentÀvÀt unet on varmaan ainoat oireet tÀllÀ hetkellÀ.
Aamuisin super kiukkuinen, kun saisi ja pitĂ€isi nukkua pitkÀÀn ja oot ennen kuutta hereillĂ€ 😅

Pahoinvointia odotellessa 🙈

TÀÀ unettomuus on kyllĂ€ etenkin yövuoron jĂ€lkeen melko raskasta, onneks tÀÀ viikko on kohta ohi đŸ€­

MÀ oon aivan sairaan vÀsynyt ihan koko ajan. Nukuin jopa pari yötÀ hyvin (eli valvoin vaan klo 1-3) ja silti oon aivan tööt koko ajan. LisÀksi mulla on edellisistÀ raskauksista tuttua oikean puolen alavatsakipua, mutta aiemmin se on ollu keltarauhanen joka siellÀ tuikkii, niin en oo nyt ihan superhuolissani. LisÀksi umpisuolileikkausarven ja sektioarven kiinnikkeet varmasti siellÀ kans nyt omiansa kiristelee. Sen verran mietityttÀÀ, ettÀ varasin nyt kuitenkin varhaisultran. Meen jo hyvissÀ ajoin 28.1. (6+5) nimenomaan sen takia, ettÀ nÀkee onko oikeassa paikassa (ja koska muita mulle sopivia aikoja ei ollut lÀhimain tarjolla).

MÀkin oon ollut aika vÀsynyt, ja nukkunut tÀllÀ viikolla pÀikkÀreitÀ, mutta oon normaalistikin vÀsynyt usein ruuan jÀlkeen, joten en tiiÀ voiko pistÀÀ raskauden piikkiin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mutta uutena oireena alkoi toissa pÀivÀnÀ sellainen lievÀ etova olo. Myös tÀnÀÀn oli sitÀ ja bussissa olo pahentaa sitÀ, kun mulla on muutenkin taipumusta matkapahoinvointiin. Yöh. Mutta onneks ollut aika lievÀÀ ainakin toistaiseksi.
Rinnat on kyllÀ edelleen vÀlillÀ ihan jumalattoman kipeÀt, tuntuu siltÀ kun niitÀ pisteltÀis jollain tuhansilla pienillÀ neuloilla. :Upside Down Face:

TÀÀllÀ melko oireetonta, sama ko viime raskaudessaki. Toki mullaki vihlaisuja, mut ei samanlaisia ku viikon alussa. Luinkin tota @Miivaa n tekstiÀ et voiskoha mullaki olla toispuoliseen kipuun syynÀ keltarauhanen ja sektiohaava. Ku se vihlonta oli oikeella, mut ny ollu kevyempÀÀ tuntumista vasemmalla, jossa sektioarpi selkeÀsti kireempi.

MeillÀ tuli eilen aivan helvetin moinen shokki ilmi työhön liittyen ja siis herÀsin 3.20 enkÀ saanu unta, kun ajatukset vaa tulvi mieleen. Mua ahdisti nii paljo et nukuin lapsen huoneen lattialla, tuntu et tarttin juurtumista hÀneen et selviÀn. Edelleen ahdistus, mut nyt ei tartte enÀÀ keskittyÀ hengittÀmÀÀn, tietenki tÀmmöne stressireaktio pelottaa, et eihÀn keho luule et on hÀtÀ ja keskeytÀ raskautta. Mut siis tÀÀ asia on nii jÀrkyttÀvÀ, et vei hetkeksi kyllÀ ilon koko raskaudestakin. SelvitÀÀn kyllÀ, mutta tÀÀ on semmone asia josta ei ikÀnÀ pÀÀse yli. Ketuttaa, et miks tÀn piti tulla nyt, mut sain tÀnÀÀn kontaktin ammattilaiselle, joka auttaa meitÀ työstÀÀ tÀtÀ.

Toivon, et ens yönĂ€ sais nukuttua ku alkaa pikkuhiljaa tuntua univelka, jouluna oli vauvarokko, sitte tuli unitaantuma/eroahdistus, ja nyt tÀÀ shokki/raskauden unettomuus. 😮

Muokattu viimeksi:
@Lihamestari92 Voimia :Heavy Black Heart: Mua on noissa stressin aiheuttamissa km-peloissa auttanut se ajatus ettÀ jos stressi olisi oikeasti hedelmÀllisyyttÀ ja raskauden jatkumista merkittÀvÀsti haittaava tekijÀ, niin eihÀn silloin sota-alueilla tai muissa ÀÀrimmÀisissÀ olosuhteissa elÀvÀt saisi lapsia. Se jotenkin auttoi mieltÀ laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin ettÀ se on vaan pelko. Mullakin siis yksityiselÀmÀssÀ ollut ihan jÀÀtÀvÀ stressi jonka kanssa vaan yrittÀÀ jotenkin tasapainotella.

En mĂ€ taidakaa olla oireeton, ihan jÀÀtĂ€vĂ€ jano ja sit tietenkin pissahĂ€tĂ€ koko ajan. 😂 En muista tĂ€mmöstĂ€ esikoisen kohdalla

Plussasin eilen, nyt suunnilleen dpo 12-14 / rv 3 + 3 jos osasin laskea oikein 😅 tĂ€nÀÀn oletettu menkkojen alkamispĂ€ivĂ€.

Hentoisia oireita alkoi tulemaan muutaman viime pĂ€ivĂ€n aikana: nĂ€rĂ€stys, jĂ€rkyttĂ€vĂ€t ilmavaivat ja turvotus, sitten iltaisin ihan hirveĂ€ vĂ€symys (oon normaalisti yökukkuja). Se vĂ€symys tulee sellasena aaltona, ettĂ€ tuntuu kuin kehoon pumppaisi jotain lihasrelaksanttia. 😂 Sitten satunnaista erittttĂ€in lievÀÀ etovaa oloa, tuntuu lievĂ€ltĂ€ krapulalta. Niin ja rinnat on turvonneet ja arat. Alamahaa ja nivusia nippailee.

Oireet on tÀssÀ vaiheessa vielÀ sen verran pieniÀ, ettÀ jos ei hoksaisi omaa kroppaa skannata niin nÀitÀ tuskin edes huomaisi. TÀtÀ krapulaista oloa ja vÀsymystÀ lukuun ottamatta voisi hyvinkin sekoittaa perus PMS-oireisiin.

Hieman kauhulla odotan mitĂ€ on luvassa... Melkein mitĂ€ vain muuta kestĂ€n, paitsi en pahoinvointiađŸ„Č kaikki vinkit pahoinvoinnin ehkĂ€isyyn siis tervetulleita jo nyt + suosituksia pahoinvointilÀÀkkeistĂ€!

Plussasin eilen, nyt suunnilleen dpo 12-14 / rv 3 + 3 jos osasin laskea oikein 😅 tĂ€nÀÀn oletettu menkkojen alkamispĂ€ivĂ€.

Hentoisia oireita alkoi tulemaan muutaman viime pĂ€ivĂ€n aikana: nĂ€rĂ€stys, jĂ€rkyttĂ€vĂ€t ilmavaivat ja turvotus, sitten iltaisin ihan hirveĂ€ vĂ€symys (oon normaalisti yökukkuja). Se vĂ€symys tulee sellasena aaltona, ettĂ€ tuntuu kuin kehoon pumppaisi jotain lihasrelaksanttia. 😂 Sitten satunnaista erittttĂ€in lievÀÀ etovaa oloa, tuntuu lievĂ€ltĂ€ krapulalta. Niin ja rinnat on turvonneet ja arat. Alamahaa ja nivusia nippailee.

Oireet on tÀssÀ vaiheessa vielÀ sen verran pieniÀ, ettÀ jos ei hoksaisi omaa kroppaa skannata niin nÀitÀ tuskin edes huomaisi. TÀtÀ krapulaista oloa ja vÀsymystÀ lukuun ottamatta voisi hyvinkin sekoittaa perus PMS-oireisiin.

Hieman kauhulla odotan mitĂ€ on luvassa... Melkein mitĂ€ vain muuta kestĂ€n, paitsi en pahoinvointiađŸ„Č kaikki vinkit pahoinvoinnin ehkĂ€isyyn siis tervetulleita jo nyt + suosituksia pahoinvointilÀÀkkeistĂ€!
Onnea plussasta ja tarrasukkia đŸ„° Pahoinvointiin mulla auttaa se, ettĂ€ syön usein pieniĂ€ annoksia enkĂ€ pÀÀstĂ€ nĂ€lkÀÀ tulemaan. Pahimmassa vaiheessa oon aina syöny ihan sitĂ€ mikĂ€ nyt sattuu alas menemÀÀn. LisĂ€ksi mulla auttaa se, jos on ummetusta, ettĂ€ otan sÀÀnnöllisesti Pegorionit ja sillĂ€ vatsa toimii, niin ei oo niin voimakas pahoinvointikaan. Ulkoilma myös auttaa. Toivotaan, ettĂ€ sulle ei tuu pahaa pahoinvointia đŸ€žđŸ»

Komppaan @Miivaa pieniÀ annoksia usein, ja varaa aikaa syömiseen. MÀ usein kÀvin pötköttÀÀ iha muutaman minuutin aamupalan syönnin vÀlissÀ. Monelle auttaa, et syö ennen ylösnousua jotakin, esimerkiksi suolakeksi tai nÀkkÀri tms, pitÀÀ niitÀ yöpöydÀllÀ ja nappasee siitÀ heti herÀtessÀÀn.

Muokattu viimeksi:
Ihan alussa oireena oli kipeet rinnat, nyt pÀÀllimmÀisenÀ kova vÀsy ja kylmÀntunne. VÀlillÀ hetken kuvottavaa oloa ja huimausta. Painajaisia keskenmenosta ja levottomia unia jonkin verran. Yhteen painajaiseen liittyi tosi voimakkaat fyysiset tuntemukset ja olin aamulla varma ettÀ herÀÀn verilammikosta, mut ei, se oli vaan karmee uni onneksi.

TÀÀllÀ ei hirveÀsti mitÀÀn oireita ilmoilla. VÀsymys oli kovaa alkuviikosta, mutta mulla on ollut todella raskaat lÀhiviikot, kun menetin lÀheisen juuri ennen joulua ja joululomasta oli lepo kaukana.

EdellisessÀ raskaudessa sekÀ viime vuonna olleessa tuulimunassa oli hyvin samankaltaiset oireet alussa; hajuherkkyys, ruokahimot, vÀsymys ja hyvin arat rinnat, sekÀ kauhea huohotus. Tuulimunassa ne toki sitten vaimenivat ja lopahtivat sitten muutaman viikon jÀlkeen. Nyt ei mitÀÀn nÀistÀ selkeÀsti.

Nyt ei jotenkaan yhtÀÀn ”tunnu raskaalta”. Yks pĂ€ivĂ€ oli voimakkaita kipuja oikealla alavatsalla mutta ne kaikonneet. Mutta tosiaan et nyt tiedĂ€ onko vĂ€hĂ€n pÀÀ ja kroppa sekaisin surusta vai mikĂ€laista hommaa. En oo vielĂ€ minnekÀÀn neuvoloihin soitellut tms. kun epĂ€uskoinen olo. TestejĂ€kÀÀn en ole tehnyt kuin ne kaksi.

Kiitos vinkeistĂ€, onneksi ei ole vielĂ€ pahoinvointi iskenyt tĂ€tĂ€ kevyttĂ€ krapulaista oloa pahemmin ja toivottavasti ei tulisikaanđŸ€ž

Rinnat on NIIN kipeĂ€t, ettĂ€ huh huh! Koko ajan pahenee ja tĂ€mĂ€ vĂ€symys... Pakko mennĂ€ pian nukkumaan. Aiemmin oon valvonut viikonloppuisin kevyesti aamuyön pikkutunneille, nyt ei puhettakaan ettĂ€ kykenisi😂

ItsellĂ€ aiempi keskenmennyt raskaus oli rankka. Pahoinvointia oli paljon ja mm. suihkussa kĂ€ynti oli vaikeaa kun lĂ€mmin vesi sattui pÀÀhĂ€n niin paljon 😄

TĂ€mĂ€ raskaus ilmeisesti aivan erilainen. Pahoinvointia vĂ€hĂ€n mutta muutoin ihan hyvĂ€ olo. Unettomuutta on, herÀÀn aamuviiden aikaan pirteĂ€nĂ€đŸ« 

Alavatsajomotteluita ja sellaista repivÀÀ kipua on treenien yhteydessÀ.

Muokattu viimeksi:
ItsellĂ€ aiempi keskenmennyt raskaus oli rankka. Pahoinvointia oli paljon ja mm. suihkussa kĂ€ynti oli vaikeaa kun lĂ€mmin vesi sattui pÀÀhĂ€n niin paljon 😄

TĂ€mĂ€ raskaus ilmeisesti aivan erilainen. Pahoinvointia vĂ€hĂ€n mutta muutoin ihan hyvĂ€ olo. Unettomuutta on, herÀÀn aamuviiden aikaan pirteĂ€nĂ€đŸ« 

Alavatsajomotteluita ja sellaista repivÀÀ kipua on treenien yhteydessÀ.
Onko sulla se repivÀ kipu keskellÀ vai jommalla kummalla puolen? Mullon ollu semmosta, esimerkiksi yskÀistÀessÀ. Juilasee oikeen tosissaan hetken.

5+3 tÀÀllÀ.
On ollut vÀsymystÀ, rinnat on arat, alavatsan nipistelyÀ, pientÀ etovaa oloa, pientÀ huimausta, nuhaa ja vÀlillÀ aivastaessa sattuu jommalle kummalle puolelle lÀhellÀ nivustaivetta.
Ja herÀÀn jossain 3-5 vÀlillÀ vessaan vaikka normaalisti nukun yhtÀ soittoa aamuun asti.
Ja ei tee yhtÀÀn mieli makeaa vaikka yleensĂ€ olen aikamoinen karkkihiiri 😂

Heips kanssasisaret! ❀
TÀmÀ viikko ollut tunteita tÀynnÀ. Flunssassa maannut kotona ja ma iltana aloin vuotaa verta. Punaruskeaa hulahti hieman siteeseen pariin otteeseen ja lievÀÀ kipuilua, joka meni nopsaan ohi. Kamala huoli ja stressi itkujen kera. TÀmÀ on viides raskauteni, mutta elÀvÀÀ lasta en koskaan syliini ole saanut.

Ilmoitin neuvolaan tÀstÀ ja sovimme varhaisultran torstaille. Silloin neuvolan mukaan rv6+1 (omien laskujen mukaan 6+3).

No mies oli ihana ja silitteli ja rauhoitteli minua ultrassa. Ihmeiden aika ei ole ohi, sillĂ€ siellĂ€ hĂ€n oli ja sydĂ€n sykki!! đŸ˜đŸ™đŸŒ Vastasi kooltaan rv 6+5 đŸ„° Uskotteko, ettĂ€ sekĂ€ minĂ€, ettĂ€ mieheni itkettiin onnenkyyneliĂ€.. olin saanut miehenikin uskomaan, ettĂ€ tĂ€mĂ€kin meni kesken.

Voi kun kaikki menisi hyvin loppuun asti. Pelko on koko ajan takaraivossa. Onneksi oireita on liuta ja tĂ€nÀÀn melkein oksensin, kun laitettiin ruokaa ja pilkoin punasipulia. 😂 JĂ€i sipuli sitten pois tĂ€stĂ€ ruoasta. đŸ€ą

VĂ€sy on kamala, rinnat arkailee, hajuaisti on aivan omissa sfÀÀreissÀÀn, vatsa on sekaisin ja nĂ€lkĂ€ on aivan maailmanlopun luokkaa. Heikotus iskee jos ei pariin tuntiin syö jotakin pientĂ€. Haasteena se, ettei mikĂ€ tahansa ruoka maistu. Munat etoo, salaatti etoo, kana etoo. Punaista lihaa ja suolaisia ruokia suorastaan himoitsen 😂 Niin ja normaalisti en pastasta vĂ€litĂ€, mutta nyt imin poskey lommolla spagettia hahha 😂 Uskomatonta, miyĂ€ hormonit saa aikaiseksi!

TsemppiĂ€ kaikille alkuraskauteen! ❀
Ohessa kuva meidÀn pienestÀ ihmeestÀmme!

Ps.TÀnÀÀn rv 6+6 oman kirjanpidon mukaan.

Liitteet

• IMG_20260115_101221732_MFNR.jpg
    IMG_20260115_101221732_MFNR.jpg
    1,018.3 KB · Katsottu: 24
Takaisin