Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Henskuu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja näköjään alkaneet myös liitoskivut. Ihmettelin eilen kun kävely alkoi sattua nivusiin jne. Tänään jatkui sama meininki.

Onko muilla tällaista jo ilmoilla? Nyt 13+0
Ei nyt varsinaisesti liitoskipuja, mutta välillä edelleen jomottelelee vatsaa milloin mistäkin eri kohdasta.

Väsymys on kyllä edelleen ihan järkyttävä. Kaiholla muistelee, kun huonosti nukutun yön jälkeen pysty töissä juomaan energiajuoman ja nyt kaikki yöt ennen päivävuoroja on huonoja ja just saa kupin kahvia töissä. 😂

Niinpä 😅

Onko teillä muilla rautalisä käytössä? Itse popsin, kun ferritiini oli alle 50. Vatsa kestää kyllä hyvin kun samaan aikaan ottaa maitohappobakteereita :)
Mulla oli ferritiini 56. Hyvin tullut alas sitten -23 synnytyksen jälkeen saadun rautainfuusion jälkeen.. Nyt syön rautaa 100mg joka toinen pvä, kun en yhtään muista söinkö aiemmin 200mg vai tätä 100mg.

Mulla oli ferritiini 56. Hyvin tullut alas sitten -23 synnytyksen jälkeen saadun rautainfuusion jälkeen.. Nyt syön rautaa 100mg joka toinen pvä, kun en yhtään muista söinkö aiemmin 200mg vai tätä 100mg.
Määrättiinkö sulle toi vai aloititko itse? Mulla oli jo alkuraskaudessa ferritiini 56 eikä aloitettu rautalisää, vaikka edellisessä päädyin rautainfuusioon ja nyt en saa edes ottaa koko infuusiota. Onneks mulla on huomenna yksityinen lääkäri, niin kysyn häneltä.

Määrättiinkö sulle toi vai aloititko itse? Mulla oli jo alkuraskaudessa ferritiini 56 eikä aloitettu rautalisää, vaikka edellisessä päädyin rautainfuusioon ja nyt en saa edes ottaa koko infuusiota. Onneks mulla on huomenna yksityinen lääkäri, niin kysyn häneltä.
Neuvolasta todettiin, että ferritiini 42 on todella hyvä 😅😂😂 Eli eivät tiedä kyllä siellä mitään näistä asioista.

Ihan itse aloitin, en ole käynyt rauta-asioihin erikoistuneella lääkärillä/sellaista ei ole sattunut vastaan. Joka toinen päivä syön 200mg, muistelen lukeneeni että imeytyy paremmin näin.

Alunperin ferr. siis mitattiin ekaa kertaa joskus 2023 kun olin todella väsynyt/uupunut. Oli silloin lähes 0. Korkeimmillaan ollut itsellä n. 70. Nyt voisi käydä taas mittaamassa jossain vaiheessa :)

Niinpä 😅

Onko teillä muilla rautalisä käytössä? Itse popsin, kun ferritiini oli alle 50. Vatsa kestää kyllä hyvin kun samaan aikaan ottaa maitohappobakteereita :)
Ei oo enää kuin tosi satunnaisesti. Mulla oli ennen raskautta mitatessa 27 niin alotin rautalisän ja ehdin sitä syödä noin 2kk ennen raskauden alkua. Söin ekat viikot. Nyt mitattiin neuvolan kautta ja oli noussut 67 niin pidän sitä tosi hyvänä itselleni ja jätin rautalisän pois 🥳 Jatkan varmaan samalla tyylillä satunnaisesti ellei hemoglobiini ala näyttää huonolta.

Viime raskauden jälkitarkastuksessa lääkäri suositteli infuusiosta huolimatta syömään rautaa joka toinen pvä, joten ihan kysymättä aloitin nyt syömään. Synnytyksen jälkeen tippu kuiten hb alle 100 ja olo oli kyllä sen mukainen, niin ei varmasti ole haittaa raudan syönnillä.

Viime raskauden jälkitarkastuksessa lääkäri suositteli infuusiosta huolimatta syömään rautaa joka toinen pvä, joten ihan kysymättä aloitin nyt syömään. Synnytyksen jälkeen tippu kuiten hb alle 100 ja olo oli kyllä sen mukainen, niin ei varmasti ole haittaa raudan syönnillä.
Näin mäkin ajattelen. Raskaudessa tuota rautaa myös kuluu, saati sitten synnytys jne :)

Takaisin