Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yksi naapurin perhe syöttää lapsille vain muslimiruokaa, ei ole tullut puheeksi onko lapsilla ollut vaivoja... Mies on siis Irakin pakolainen, nainen suomalainen ja heillä 6 lasta. Hankkivat kaikki ruokatarpeet lapsille sellaisesta jostain muslimien omasta ruokakaupasta.

Joten vauvan ruokaakin siellä varmaan on :)

Tarkoitat varmaan muslimiruoalla halal-lihaa. Muuten noiden kauppojen valikoima ja tuotteiden sisältö ei musta paljoa suomalaisesta eroa. Mausteiden suhteen ehkä. Vauvanruokia en ole niissä nähnyt tai sitten en ole osannut katsoa.

Muslimit siis syö lihansa vain oikeaoppisesti teurastettuna ja possua ei ollenkaan. Meilläkin siis haetaan paljon lihat noista kaupoista, lammasta ja nautaa. Kanan mies hyväksyy normaalistakin kaupasta.

En tosiaan ole kuullut ainakaan miehen algerialaisilta siskoilta että vielä vauvoille siellä annettaisiin mitään sen erilaisempaa kuin täälläkään. Puuroja ei ehkä siellä käytetä, en ole varma. Siksikin se on nyt pois ruokalistalta. Kasviksia ja hedelmiä sielläkin laitetaan soseeksi ilman mausteita ja sokeria. Siskotkin suositteli ettei vielä lihaa joukkoon Eliakselle jos se kovettaa.

Tähti, veriryhmägeenejä on 0, A ja B. Jokainen saa yhden geenin äidiltä ja yhden isältä. 0 on peittyvä ja A ja B dominoivia. Jos molemmilta vanhemmilta tulee 0, niin veriryhmä on 0. Jos toiselta tulee A ja toiselta 0, veriryhmä on A. Jos toiselta tulee B ja toiselta 0, veriryhmä on B. Jos toiselta tulee A ja toiselta B, veriryhmä on AB. Ja aivan sama onko isältä vai äidiltä.

Mä tiedän vain että mulla on O. Mies arvelee että B mutta ei ole varma. Siinä tapauksessa Elias olisi B koska O on peittyvä.

Testataanko vauvoilta veriryhmä automaattisesti esim synnärillä? En muista nähneeni missään papereissa enkä tiedä isompien lasten veriryhmääkään..

Tarkoitat varmaan muslimiruoalla halal-lihaa. Muuten noiden kauppojen valikoima ja tuotteiden sisältö ei musta paljoa suomalaisesta eroa. Mausteiden suhteen ehkä. Vauvanruokia en ole niissä nähnyt tai sitten en ole osannut katsoa.

Muslimit siis syö lihansa vain oikeaoppisesti teurastettuna ja possua ei ollenkaan. Meilläkin siis haetaan paljon lihat noista kaupoista, lammasta ja nautaa. Kanan mies hyväksyy normaalistakin kaupasta.

En tosiaan ole kuullut ainakaan miehen algerialaisilta siskoilta että vielä vauvoille siellä annettaisiin mitään sen erilaisempaa kuin täälläkään. Puuroja ei ehkä siellä käytetä, en ole varma. Siksikin se on nyt pois ruokalistalta. Kasviksia ja hedelmiä sielläkin laitetaan soseeksi ilman mausteita ja sokeria. Siskotkin suositteli ettei vielä lihaa joukkoon Eliakselle jos se kovettaa.

Marituuli :) Mä en tiedä.

Enkä tarkoita mitään, sillä en tiedä niistä mitään...

Näin Länsimaisena vaan tiedän, että on esim. Aasialaista/ tai Muslimeille omia ruokakauppoja...Täytyyhän niissä olla jotain eroa, muutenhan vain meidän K-Supermaket ruokakauppa riittäisi :)

Mä tiedän vain että mulla on O. Mies arvelee että B mutta ei ole varma. Siinä tapauksessa Elias olisi B koska O on peittyvä.

Testataanko vauvoilta veriryhmä automaattisesti esim synnärillä? En muista nähneeni missään papereissa enkä tiedä isompien lasten veriryhmääkään..

Varmasti testataan! :)

Mutta sitä ei kerrota, ei meille oo ainakaan kertottu...

Jos miehesi on B-veriryhmää, hänellä voi olla geeneinä joko BB tai B0, jälkimmäisessä tapauksessa lapsi voi olla B tai 0.

Ei vauvojen veriryhmää tietääkseni järjestelmällisesti kaikilta tsekata. Mä tiedän vain, et vauvani on rh +, koska sen sai nykyään tietää jo raskausaikana, kun itse olen rh negatiivinen (AB-).

Marituuli :) Mä en tiedä.

Enkä tarkoita mitään, sillä en tiedä niistä mitään...

Näin Länsimaisena vaan tiedän, että on esim. Aasialaista/ tai Muslimeille omia ruokakauppoja...Täytyyhän niissä olla jotain eroa, muutenhan vain meidän K-Supermaket ruokakauppa riittäisi :)

No tuotteet on lähinnä sitten muiden maiden tuotteita, ei suomalaisia. Voihan niissä jotain eroa sisällöissä toki olla. Tänään viimeksi mies osti tomaattipyrettä purkissa. Se ainakin on vahvempaa kuin suomessa. Tuoksuu voimakkaammalle ja tuoreemmalle. Myös mm papuja ja linssejä ostaa sieltä kun tietää et ne on varmasti hyviä. Suomalaiskauppojen tuotteista kun ei tiedä. Ehkä siksi ostavat paljon noista kaupoista.

Mekin ollaan totuttu suomalaisiin tuotteisiin ja varmaan ulkomailla ostettaisiin niitä jos sellainen kauppa on. Nämä on tottuneet omiin tiettyihin merkkeihinsä ja tykkää ostaa niitä kun on tuttuja makuja ja merkkejä. Meidän halal-kaupassa on ainakin arabiankielisiä purkkeja ja purnukoita. Ja just sen lihan takia ne usein käy näissä kaupoissa. Sitten ostaa samalla muutkin ruoat sieltä.

Kerron vaan mitä tiedän. :grin Ja mitä omia kokemuksia. Kaikkea en vielä tiedä. Enkä tarkoita päteä tai olla oikeassa. :wink

Jos miehesi on B-veriryhmää, hänellä voi olla geeneinä joko BB tai B0, jälkimmäisessä tapauksessa lapsi voi olla B tai 0.

Geeneinä BB tai BO? Mitä se tarkoittaa? Just käsitin sen että O ei voi olla kun se häviää Blle.. ja nyt tuli yli ymmärryksen menevä lisätieto.. :rolleyes:

Me puhuttiin just parin frendin kans viime vkolla silmien värien periytymisestä. Kova keskustelu oli, mut yks meistä oli ollu bilsan tunneilla hereillä. Sininen väri on peittyvä ja ruskea dominoiva. Mutta sininen voi olla kans piilevä, jolloin ruskeille vanhemmille voikin tulla sinisilmäinen. Sinisille vanhemmille taas ei voi tulla ruskeasilmäistä, tais olla jotenki niin. Ja vihreät silmät on sinisen geenin mutaatio, elikkäs virhe :hungover:. Äijällä on vihreät, voin hyvin kuvitella, et virhe siinä on :yuck:. Mulla on siniset, joten vauvalle jää noi siniset.

Lauloin tänään tuutulauluna romanssia. Mistähän tuli mieleen. Eilen muistin vain uralin pihlajan, partisaanivalssin ja metsäkukkia -sanat....:woot: Pehmoooooo....

Mut Yölento, säkin oot ollu bilsan tunneilla hereillä. Uppos muhun täysin, et noin se meni :joyful:!

Geeneinä BB tai BO? Mitä se tarkoittaa? Just käsitin sen että O ei voi olla kun se häviää Blle.. ja nyt tuli yli ymmärryksen menevä lisätieto.. :rolleyes:
Jos se peittyvä on piilevänä, ni se voikin sit tulla, mut voi olla tulemattakkii. Vähän savoa joo. Kun geenissä on aina kromosomipari, vai miten hitto se oli. Eli saat yhden isältä ja toisen äidiltä. Tai siis ekan äidiltä ja sen toisen isältä :p.

Yölento, eiks niin ollukin?

Me puhuttiin just parin frendin kans viime vkolla silmien värien periytymisestä. Kova keskustelu oli, mut yks meistä oli ollu bilsan tunneilla hereillä. Sininen väri on peittyvä ja ruskea dominoiva. Mutta sininen voi olla kans piilevä, jolloin ruskeille vanhemmille voikin tulla sinisilmäinen. Sinisille vanhemmille taas ei voi tulla ruskeasilmäistä, tais olla jotenki niin. Ja vihreät silmät on sinisen geenin mutaatio, elikkäs virhe :hungover:. Äijällä on vihreät, voin hyvin kuvitella, et virhe siinä on :yuck:. Mulla on siniset, joten vauvalle jää noi siniset.

Lauloin tänään tuutulauluna romanssia. Mistähän tuli mieleen. Eilen muistin vain uralin pihlajan, partisaanivalssin ja metsäkukkia -sanat....:woot: Pehmoooooo....

Mut Yölento, säkin oot ollu bilsan tunneilla hereillä. Uppos muhun täysin, et noin se meni :joyful:!

Tätä tietoa tolkutin miehelle kun kovasti odotti Eliakselle jäävän siniset silmät.:joyful: Että sen ruskea väri kyllä tulee voittamaan mun siniset. Ja niinhän Eliakselle tuli ruskeat silmät. Ne oli ensin harmaansiniset, sitten näytti vihreiltä kunnes lopulta muuttui ruskeiksi.

Joskus sinisilmäisille tulee myös ruskeasilmäinen lapsi. Mun serkulla on ruskeat vaikka molemmat vanhemmat sinisilmäisiä ja muut sisaruksetkin. Voi kai hypätä jostain aiemmasta sukupolvesta?

Ei vauvojen veriryhmää tietääkseni järjestelmällisesti kaikilta tsekata. Mä tiedän vain, et vauvani on rh +, koska sen sai nykyään tietää jo raskausaikana, kun itse olen rh negatiivinen (AB-).

Catlin :) Siis saitko tietää vauvan veriryhmän?:rolleyes:

Oon B- ja vauva on myös miinus (-), mutta en tiedä hänen veriryhmää..:oops:

Harmittaa, ettei sellaista asiaa tiedä:sad001 Sitä ei lue neuvolakortissa, eikä edes missään sairaalan papereissa...

Last edited by a moderator:
Mäkin tajusin just etten tiiä tytön veriryhmää. Jotenkin ajattelin et se on automaattisesti A mutta olin unohtanut tuon, että kahdesta A:sta voi tulla O. :wacky:

Jokaisella ihmisellä on peritty geeni sekä äidiltä että isältä. B- veriryhmä voi koostua joko kahdesta B-geenistä tai yhdistelmästä B0, jolloin 0 jää piileväksi.
Silmien värissä sininen voi jäädä piiloon, mutta ruskea tulee aina näkyviin. Näin ollen kahdelle sinisilmäiselle ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta muutoin kuin mutaation tai postimiehen kautta. Ruskea ei siis hyppää sukupolven yli, sininen voi hypätä vaikka kuinka monen sukupolven yli, koska se on peittyvä.

Tällaiset yhteen geenipariin sidotut ominaisuudet ovat vielä helppoja, mutta suurin osa ominaisuuksista on huomattavasti monimutkaisempia, mutta hirvittävän mielenkiintoisia.

Mun miehellä on ruskeat silmät ja mulla siniset. Taaperolla on siniset silmät, eli miehellä on piilevänä sininen. Vauvalle voi siis tulla siniset tai ruskeat silmät. Eikö silmien ja hiusten väri oo kans jotenkin yhteydessä toisiinsa? Harvemmin näkee ruskeasilmäisiä blondeja (paitsi värjättyjä). Taaperolla on blondi ja vauvalla tumman ruskeat hiukset, eli suurempi mahdollisuus et vauvalle tulis ruskeat silmät kans, eikö?
Nää on mielenkiintoisia juttuja, tää taitaa olla ainut juttu mitä muistan lukion biologiasta! :D
Aiemmin vauvan veriryhmä tsekattiin heti napanuoran verestä synnytyksen jälkeen. Mulla lukee omassa neuvolakortissa veriryhmä. En tiedä koska sen tarkistus on sit lopetettu...

Jokaisella ihmisellä on peritty geeni sekä äidiltä että isältä. B- veriryhmä voi koostua joko kahdesta B-geenistä tai yhdistelmästä B0, jolloin 0 jää piileväksi.
Silmien värissä sininen voi jäädä piiloon, mutta ruskea tulee aina näkyviin. Näin ollen kahdelle sinisilmäiselle ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta muutoin kuin mutaation tai postimiehen kautta. Ruskea ei siis hyppää sukupolven yli, sininen voi hypätä vaikka kuinka monen sukupolven yli, koska se on peittyvä.

Tällaiset yhteen geenipariin sidotut ominaisuudet ovat vielä helppoja, mutta suurin osa ominaisuuksista on huomattavasti monimutkaisempia, mutta hirvittävän mielenkiintoisia.

Katselin serkun kuvia. Taitaa ne silmät olla kuitenkin enemmän vihreät. Voiko sinisilmäisille tulla kuitenkin vihreäsilmäinen lapsi? En usko postimiesteoriaan uskovaisilla ihmisillä. :grin

Katselin serkun kuvia. Taitaa ne silmät olla kuitenkin enemmän vihreät. Voiko sinisilmäisille tulla kuitenkin vihreäsilmäinen lapsi? En usko postimiesteoriaan uskovaisilla ihmisillä. :grin
Marituuli, vihreä väri ei ole kromosomissa. Se on sinisen mutaatio. Eli voi. Mielenkiintoisempi kysymys tosiaan olisi, et voiko kahdelle uskovaiselle tulla postimiesvauva...? :laughing001

Takaisin