Mä söin raskausaikana paljon ulkona, mulla ei ollut mitään mielitekoja. Enkä syöny paljoo karkkia tai sipsejä tms. Enempi oon nyt syöny.
Muahan närästi aivan helvetisti koko ajan, mut hesen ateria ei aiheuttanu närästystä

. Siitä ne 18kg... Mitenköhän muuten sen happosalpaajan syönti? Vaikuttaa sekin vauvaan --> tuleekohan sille helposti närästystä vai ei? Nyt sitä takaisinvirtausta sillä on vähän ollut, eli ilmeisesti kyllä, vaikka söin lääkettä siihen raskausajan.
Tohon geeniperimään ja evoluutioon mäkin uskon. Ihminen on sitä mitä syö, ravinnostahan ne solut uusiutuu, ei mistään muusta. Aitoa rakennusainetta on kaikki mitä suuhunsa laittaa.
Ja noi kansantaudit mitä kullakin alueella esiintyy, niillä on kytkös paikalliseen ruokavalioon. Mä muistan lukeneeni, että oliiviölymaissa ei esiinny jotain sairautta, koska oliiviöljy ehkäisee sitä, tai riisimaissa esintyy jotain, koska riisi sisältää jotain.
Se miten geenit vaikuttaa Eliaksen oireisiin, ni on vaikea sanoa. Sen pystyis testaa vaan siten, et muuttais Algeriaan ja ruokkisi vauvaa siten kuinsiellä tehdään. Ja sitten kattois tuleeko oireita. Ruokafirmathan laittaa eri aineita eri ruokiin eri maissa myynnin takia. Jonkun sapuskan pitää esim. olla väriltään jotain, et se menee kaupaksi jossain maassa. Bonapurkki ei välttis sisällä samaa siellä kuin meillä. Meillä ku kävi sveitsiläisiä vieraita, niin ihmettelivät et täällä on valmista korvikemaitoa. Heillä on vain jauhetta. Vaikka Nestle on sveitsiläinen yrityskin.
Äidin raskausajan ruokavalio vaikuttaa siihen mistä vauva tykkää vai siihen mitä vauvan elimistö sietää? Vai molempiin? Jos näin olisi, niin oliski helvetin helppoo: jos vauva nyrpistää naamaansa ja sylkee sapuskan ulos, ni tietäis et, ahaa, se on allerginen tolle ruoalle....