Raskaus ja liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En suosittele, jos siellä on yhtä agressiivisia hiihtäjiä kuin täällä meillä päin.. :D Itsekin hiihdän eikä minua haittaa jos kävelijä on reunassa ja väistää ja keli on sellainen ettei kengät uppoa sinne latuun. Sittenhän latu on pilalla jos sinne kuoppia tulee. Onko sulla autoa? Aja autolla johonkin muualle ja tee siellä lenkki ja ajele autolla kotiin? :)

En usko että täälä ees tulis hiihtäjiä yhtäaikaa ladulla vastaan. :grin joo auto on kyllä, mutta lähimpään isompaan paikkaan on 20km ja sinne misä tykkäisin lenkkeilläkki on 58km. Eikä pahemmin oo kavereita, kenen kans sopis lenkkitreffejä.
Eikai ne oo ku tekosyitä, mutta tarpeeksi isoja ettei vihti tehä asialle mittää. Mutta tyytyväinen oon nuihin salikertoihinki, ku vuosi sitten en ees sitä harrastanut. Saati sitte ennen esikoista.

Me käydään pojan kanssa vanhempi-vauvajumpassa. Enää tosin 1kk jäljellä jumpassa käyntiä. Täytyy nyt joulutauon jälkeen ottaa vähän varovaisemmin, kun välillä noita repäisykipuja on ollut ja tuo jötikkä painaa sen verran, että äkkinäiset nostelut voi aiheuttaa kahta kauheampia repäisyjä alavatsaan. Ajattelin, että pakko kai hommata joku salikortti, sellainen, johon ladataan tietty määrä käyntejä ja saa käyttää omaan tahtiin. Pakko olisi päästä harrastamaan jotain muutakin kuin pelkkiä vaunukävelyjä. Tietysti me voidaan jumppailla kotonakin, mutta motivaatio itsenäiseen jumppaan on kyllä matala! Onneks talvi alkoi kunnolla, niin pääsee pulkkailemaan:happy:

No nyt tulee ainakin vähän liikuttua kun vie neitiä hoitoon. Harmi vaan et kävellessä iskee huono olo, niin ei paljon ylimääräsiä kävellä..

Mä kysyin neuvolasta just tota suorien vatsalihasten tekoa, et milloin pitää lopettaa, ni se täti oli ihan ulalla... "Sit ku ei enää tunnu hyvältä. Ei siihen oo mitään sääntöä." Ja muutenki kommentoi kaikkea ihan diipadaapaa: "Pitää levätä jos väsyttää." Että omia tuntemuksia vaan kuunnellen. Esikoista kun odotan niin pikkasen kaipaisin ohjaavampaa tätiä sinne neuvolaan etten nyt vahingossa tuhoa mitään paikkojani.

7+5

Maggie, mun ymmärtääkseni liikunnalla ei voi itelleen keskenmenoja aiheuttaa. Mut suoria vatsoja en kyl tekis enää raskaana lähinnä siks, ettei niistä oo oikein hyötyä - oli haittaa tai ei. Sivuvatsoja ja syviä vaan.

Maggie, jonkun ohjeen mukaan suoria vatsoja voi tehdä niin kauan kun vatsalihaksien rako on normaali. Sit kun alkaa rako suurenemaan niin ei enään kannata tehdä. Helppo kokeilla kun käyt selinmakuulle ja pikkasen nostat yläkroppaa ja kokeilet navan yläpuolelta.. Nyt ei vielä pitäs tuntua juurikaan rakoa, mutta myöhemmin se onkin useemman sormen levynen..

Hei, voisko joku kertoa jotain hyviä liikkeitä niille sivu- ja syville vatsoille :grin. Teen yleensä vaan linkkuveitsiä eli seliltään maassa ja jalat ja ylävartalo samaanaikaan sisäänhengityksellä ylös ja uloshengityksellä alas, mutta voi varmaan treenaa just niitä suoria :oops:. Ja ehkä vähän niitä syviä o_O

Cherry syviä vatsalihaksia saat treenattua kun käyt kontilleen ja vedät napaa ylöspäin. Tai sit lankutus. Ja vinoja esim risti-istunnossa ylävartalon kiertoja :)

Cherry syviä vatsalihaksia saat treenattua kun käyt kontilleen ja vedät napaa ylöspäin. Tai sit lankutus. Ja vinoja esim risti-istunnossa ylävartalon kiertoja :)
Joo noi on tosi yksinkertasia ja helppoja liikkeitä :) Jos lähtökunto on liian kova noihin, niin tässä on pari vaihtoehtoa:

Sivuvatsoille (syviä tulee kyllä myös):
https://www.youtube.com/watch?v=FzVwdPRJLO4

Sivuvatsoille myös, ja tän voi tehdä taljassa tai kumilla tai sit painolla niin ku videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=Xaaa91kcbtM

Tässä sitä coree, ainakin mä liikunta-alan ammattilaisena hyväksyisin tän:
https://www.youtube.com/watch?v=yss6RJlnUmA

Miten olin lukevinani jostain että lankutusta ei suositella jos on raskaana? :O

Miten olin lukevinani jostain että lankutusta ei suositella jos on raskaana? :O
Oon kans kuullu ton. Liittyiskö siihen, että mahan kasvaessa selän asento on lankussa väistämättä huono...? En tiiä. Mut tossa mun jakamassa videossa on ehkä turvallisempia core-treenejä. Syviä vatsalihaksiahan treenaa myös kyykyt ja maastavedot :)

Hmm ainakin hoover (lankutus polvet maassa) oli sallittu jonnekkin rv20 asti. Kyllä minä ihan lankkuakin oon vielä tehnyt.. Ihan omien tuntojen mukaan voi menna näin alussa :)

Hei, siistiä tietää että kyykytkin tekee syviä vatsoja. Olen nimittäin ihan himokyykkääjä :hilarious:. Heh, mun lihastietämys on kyllä ihan onnetonta verraten siihen, että treenaan lähes päivittäin :grin. No, kunhan kunnossa pysyy ja tuloksia syntyy niin se kai on pääasia :oops:. Kiitos paljon vinkeistä :)

Täällä kanssa tehty vatsoja loppuun asti viime raskauden aikana. Lopussa taisin vaan tehdä kylkirutistuksia kun ei enään maha antanu tilaa tavallisille rutistuksille :D

Lankuissa on kai se, että ne aiheuttaa paljon painetta suoralle vatsalihakselle sit kun se on venynyt ja varsinkin kun vatsa alkaa painaa enemmän. Mut viikkoon 16-20 asti niitä saa tehdä ja rutistuksiakin johonkin viikkoon 16 asti. Eikä ne sen jälkeenkään käsittääkseni vaarallisia ole, siitä voi vaan olla lähinnä haittaa vatsalihasten toipumiselle, jos niitä treenaa erkaantuneina.

Nyt viimeks luin, että loppuraskautta kohden pitää alkaa välttää kyykkyjä ja maastavetojakin ainakin raskailla painoilla, koska niissä vatsanontelon paine on kova ja se voi sit lisätä kohdunlaskeuman riskiä. Ite ajattelin kyllä tehdä niin kauan kun tuntuu hyvältä, mutta alan varmaan jo nyt pikkuhiljaa vähentää painoja ja pidentää sarjoja.Uskoisin, että kroppa kyllä kertoo jos jotain ei pidä tehdä.

Kiitos myös vinkeistä.

Merivesiväri, ajattelinkin lähinnä omien paikkojeni rikkomista enkä keskenmenon riskiä :P Mutta ei tietenkään mitään älyttömän rankkaa riehumista, taistelua ja iskuja sentään.

Cherry, mä oon tehny kahvakuulalla kylkiä seisaaltaan. Ne on helppoja ja saa aika hyvin tuntumaan ku ottaa tarpeeksi ison painon. :)

Ei onnistu edes 100m kävellä... pahin on että happi loppuu ja toki reuma oireet sen verta ärhäkkänä ettei kivulta pysty. Kotiaskareet vie jo voimat..nyt rv 13+3..kaksosia odotan mutta huolettaa liikkumattomuus..

Voi Katjuliini, toivottavasti saisit nyt keskitaskaudesta jostain lisää voimia! Ehkä joku lempeä youtuben raskaus yoga tai jumppa voisi pitää paikat vireämmässä kunnossa! Sen voi sitten aina jättää kesken, jos ei jaksa. Liikunnasta kun saa kuitenkin niin paljon voimia!

Takaisin