Raskaus ja liikunta

heili

Oman äänensä löytänyt
Tällaisesta aiheesta olisi kiva juttuja lueskella ja keskustella.
Onko himoliikkujia vai luonnossa maleksijoita ja miten meinasitte/olette pystyneet raskauden aikana liikkumaan? Onko harrastuksissa ns. riskialttiita lajeja?
Itse olen hurahtanut kuntosalilla rehkimiseen, rakastan kahvakuulailua, laskettelua ja luisteluhiihtoa. Myös juoksemisesta olen innostuneena kokeillut.
Miten muilla?
 
Täällä myös himo liikkuja! Ainut minkä tiedän mitä ei saa raskauden edetessä harrastaa on jooga ja pilates :-)
 
En mikään himoliikkuja enää ole, mutta kerran viikossa tulee käytyä uimassa ja itämaisessatanssissa. Lenkkeilyä päivittäin koirien kanssa. Miksi ei saa joogata tai pilatesta? Luulisi että ne juuri olisi hyviä liikuntamuotoja voimaan ja liikkumiseen (syvien lihasten vahvistamiseen)? En siis ole tutustunut aiheeseen, mutta kävin esikoisen odotuksen aikaan joogassa.. Etuvatsalihasten tekeminen olisi hyvä lopettaa jossain vaiheessa, mutta vinoja ja syviä voi tehdä :)
 
Ei oo jooga ainakaan kielletty! Monet kuntosalithan nimenomaa tarjoaa äitiysjoogaa odottaville naisille!
Toki en lähtis välttämättä mihinkään rajumpaan (esim. Astanga) mutta kyllä noissa mammajoogissa ainakin uskaltaa käydä ihan huoletta :wink
 
Joogassa on muutama liike, joita raskausaikana ei suositella tekemään (löytyy helposti googlella). Itse sanoisin ohjaajalle olevani raskaana ja jos on koulutettu ohjaaja osaa kyllä opastaa, mikä liike pitää korvata.

Itse tein pilatesta vikat 10 viikkoa joka päivä viime raskaudessa ja tunsin itseni ihanan voimakkaaksi ja en kadottanut otetta kehooni missään vaiheessa.
 
Oon himojuoksija itse, viimeksi juoksu onnistui puoleen väliin asti, kunnes pissapaussit veivät ilon juoksusta. En asu Suomessa, joten vuorilla vaellus on tosi mahtavaa hommaa myös kasvavan mahan kanssa. Viimeksi tosi lopussa rupesi supistelemaan liikaa ja välillä oli vaikea päästä takaisin kotiin (vauva ei silti halunnut millään ulos vatsasta ja lopulta jouduin sektioon reilusti yliajalla).
 
Esikoista odottaessa lenkkeily tai ylipäänsä sunnuntaikävelyä reippaampi meno loppui tosi aikasessa vaiheessa liitoskipujen takia, mutta kahvakuulassa pystyin käymään vielä kuudennella kuulla. Toivottavasti nyt onnistuisi molemmat vieläkin pidemmällä!
 
Mulle sanottiin että koska esim. Vatsalihakset juuri syvät kun niitä harjoitetaan pilateksessä niin ei sovellu raskaana olevalle koska raskaana ollessa vatsalihakset muutenkin vatsan kasvaessa siirtyvät loitammaksi ja ns. venyvät, jotenkin näin se pilates ohjaaja mulle sanoi. Tietty sanoi että täytyy kuunnella kehoa muutenkin jokaisessa liikkeessä, että jos tuntuu pahalta niin ei pidä tehdä.

Mut uinti on mullakin top 1!
 
Hmm.. Suorat vatsalihakset kyllä venyy, mutta eivät syvät (?) Näitä pitäisi juuri tietyillä liikkeillä treenata että tuki selkärankaan säilyy. Mutta joo, en niin hyvin tunne pilatesta niin en voi sanoa enempää ja luottaisin omiin fiiliksiin ja ohjaajan neuvoihin :) Itse kun taas esikoisesta kävin ihan loppuun asti joogassa ja vatsatanssissa niin teki ainakin vaan hyvää eikä ollut särkyjä missään.
 
Hmm.. Suorat vatsalihakset kyllä venyy, mutta eivät syvät (?) Näitä pitäisi juuri tietyillä liikkeillä treenata että tuki selkärankaan säilyy. Mutta joo, en niin hyvin tunne pilatesta niin en voi sanoa enempää ja luottaisin omiin fiiliksiin ja ohjaajan neuvoihin :) Itse kun taas esikoisesta kävin ihan loppuun asti joogassa ja vatsatanssissa niin teki ainakin vaan hyvää eikä ollut särkyjä missään.

Munkin mielestä just nimenomaa syviä vatsalihaksia on ok treenata raskaana ollessa, suorien vatsalihasten treenaaminen on ehdottomasti kielletty :)
 
Joo, nyt on mennyt ohjaajalla syvät ja suorat vatsalihakset sekaisin. Syviä ja vinoja vatsoja saa reenata ihan rauhassa.

Mä treenaan salilla valmentajan kaa 5krt/vko ja sit vielä yksin kerran. Oon jatkanut raskauden aikana pahoinvoinnista huolimatta, koska se auttaa pitään pään kasassa :D Hiilihydraattipitoinen juoma treenin aikana on Ehdoton.

Kaikkea, mitä on tehnyt ennen raskautta, saa jatkaa raskauden aikana. Näin mulle sanottiin.
 
Oon aloittanut hiljattain kuntosaliharjoittelut, joita ajattelin jatkaa vielä niin kauan kuin pystyn. Mun salisopimukseen ei kuulu ryhmäliikunta, mutta varmaan käyn välillä pelkästään polkemassa kuntopyörää ja crosstraineria. Ulkoiltua pakko yrittää noiden lastenkin kanssa. Mulla on varma raskausdiabetes edessä, joten olis ehdottoman tärkeää liikkua jatkossakin.
 
Mulle on sanottu, että ensimmäisen kolmanneksen aikana ei saa joogata. Olen siis nyt jooga kiellossa :shifty:. Jotain yksittäisiä liikkeitä ajattelin tehdä välillä rauhakseen :shy:. Tykkään muutenkin treenata kotosalla, mutta nyt tuntuu, ettei sitä samalla lailla uskalla. Vaikka mulla ei mitään raskausoireita edes ole, niin treenatessa mukamas tunnen arkuutta kohdussa o_O...
 
Mä oon alkanu varomaan liikkumista, tai no pitkäkestoista ainakin. Huolestuttaa, kun alavatsaan alkaa sattumaan esim pitkän kävelylenkin päätteeksi. Ajatuksenani on harrastaa lähinnä hyötyliikuntatyyppistä liikuntaa raskauden ajan.
 
Mä oon myös tankotanssinut raskauden aikana, kun on kuulemma ihan OK, jos on sitä aiemminkin harrastanut. En vaan tunne itteeni enää kovin seksikkääksi siinä, mut onneks on tanko kotona :D Enkä tee mitään liikkeitä, mitä en tiedä osaavani. Uusien temppujen treeni saa siis jäädä.
 
Mää en kyllä missään nimessä lähtisi varomaan liikuntaa, tulisi itselle pitkä ja vaivainen raskaus. Just tulin reilulta 10km reippaalta juoksulenkiltä. Liikunta on ollut mulle aina henkireikä ja en ole oma itseni, jos en pääse liikkumaan. Kummasti sitä huippu-urheilijatkin treenaavat kaksi kertaa päivässä loppuun asti ilman mitään vaivoja. Tällä haen sitä, että uskon liikunnan ennalta ehkäisevän monia raskausvaivoja.
 
Liikunta tekee varmasti hyvää niille, joiden kroppa on siihen tottunut.
Sanotaanhan myös, että minkään uuden lajin aloittamista ei suositella raskaana.
 
Ja siis toki ihan perusliikunta on hyväksi kaikille, että jaksaakin paremmin. Hain lähinnä, että mitään uutta haastavampaa treenaamista ei suositella ☺️.
 
Juu ei tietenkään kannata aloittaa mitään uutta intensiivistä liikuntaharrastusta. Mutta jos se oma laji ei tunnu enää hyvältä, niin ei varmasti ole haittaa vaihtaa johonkin ystävällisempään lajiin kuten uintiin. Sitten viikosta 12 eteenpäin ei enää suositella riskilajeja kuten ratsastusta, kamppailulajeja tai vaikka laskettelua.
 
Takaisin
Top