Raskaus ja liikunta

Esikoisen aikaan hölkkäsin reilusti yli puolenväliin mutta sitten neuvolassa pelottelivat joskus vkl. 34, että syntyy trikoisiin, kun oli kohdunkaula lyhentynyt ja pehmeältä tuntu niin jatkoin kävelyllä :) Ja kyllähän se pääkin alko painaa niin tuonne alas, että jännitti itteäkin. Ja tuli talvi niin alko liukkaat. Salilla kävin kanssa loppuun asti. Ja esikko synty päivää ennen LA. Nyt mennään samoilla fiiliksillä eli liikun voinnin ja jaksamisen mukaan :). Laskettelu on oikeastaan ainoa mistä olen luopunut raskauden aikana.
 
Minä en ole vielä luopunut mistään, en edes laskettelusta.. Katsotaan kun maha alkaa kasvamaan miten vaikuttaa painopisteeseen. Voi olla että kevään lapin reissu jää vain esikoisen kanssa laskemiseen..
 
Mä oon nyt ruvennut pikkuhiljaa keventää, kun meidän salin omistaja puhutteli mua ja valmentajaa, et vedetään liian lujaa. Meil on siis ihan tapporeenejä, ja niiden avulla onkin hakattu mulle 15kg lihasmassaa kolmessa vuodessa, mut on tossa pointtinsa. Mä en nyt tarvi enää niin kovia treenejä.
 
Kysyn täälläkin, että ootteko löytäneet jostain kunnon äitiystrikoita juoksuun/urheiluun?

Eilen juoksun yli 12km ja ai vitsit kun tuli mahtava fiilis!!
 
Mulla on kunto huonontunut ihan hurjasti, vaikka ihan normaalisti olen liikkunut päivittäin. Mietin, että voisiko liittyä kaksosraskauteen, kun onhan hapentarve kahdella sikiöllä varmasti huomattavasti suurempi kuin yhdellä. Esikoisen aikaan kävelin loppuun asti lähes päivittäin viiden kilometrin lenkkejä vaihtelevassa maastossa, mutta tällä kertaa olen tyytyväinen, jos liikunta onnistuu toisen kolmanneksen loppuun asti, kaikki sen jälkeen on plussaa :).
 
Mulla on kunto rapistunu aina raskauden alussa vaikka ihan yhden lapsen olen kerrallaan saanu. Tai siis ei vaan kykene yhtä kovaa ja niin pitkään treenaamaan mitä aiemmin. Mikään himourheilija en oo ikinä ollu, mutten kuitenkaan ihan sohvaperunakaan. Nyt olen joogaillut paljon ennen tätä raskautta, mutta melko pian plussan jälkeen tajusin, että enhän mä jaksa millään tehdä yhtä rankkoja treenejä ku aiemmin. Sit tuli pahoinvoinnit ja flunssat, joiden seurauksena joogat ja kaikki muukin liikunta jäi minimiin, ei vaan kyenny. Nyt tuntuu että olen ihan rapakunnossa... Mutta toisaalta ajattelen sen niin, että pienempi treeni ehkä vastaa nyt samaa kuin ilman raskautta pikkasen kovempi treeni, en tiedä mutta tahdon uskoa ettei tuo ole ihan hölmö ajatus. Nyt olen mennyt fiiliksen mukaan, joogaan ja liikun sen verran mikä oikeasti tuntuu hyvältä. Toisinaan saan vedettyä jonkun rankemmankin jumpan ongelmitta, toisinaan tulee kaiken mailman viiltoja ja muita ikäviä tuntemuksia ja teen löysemmin.. Koitan olla itselleni armollinen ja ajatella, että parempi se vähäinenkin liikunta kuin että luovuttaisin enkä edes yrittäisi, kun en kuitenkaan kykene niin paljoon kun aiemmin.
 
Eilen kävin puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä kun neiti oli jumpassa ja loppuilta meni turvoksissa ja lepäillessä. Jo lenkillä tuntui vähän epämukavalta. Eli tässäkin odotuksessa salilla saa huhkia mutta kävelylenkillä mummot ohittaa parin viikon päästä..:arghh:
Nyt 12+6.
 
Mulla on kyllä kanssa kunto nyt huonompi kuin koskaan! Oon harrastanu urheilua monipuolisesti koko ikäni, myös kilpaurheilua. Viimeks kun olin raskaana (8/14-5/15) liikuin vielä ahkerasti, kun pääsi menemään omiin harrastuksiin miten halusi! Nyt on tilanne vähän toinen. Pakko on änkeä johonkin jumppaan ja lisätä reippaita vaunukävelyjä ohjelmistoon. En tosiaan halua olla rampa synnäriltä tullessa... Viime keväänä meni vaan viikko, niin ihmettelin, että oonko mä muka joskus synnyttäny!?:eek: ONNEKSI on pitkä tausta urheilun parissa. Olenkin huomannu, että pidempi huonosti liikuttu jakso ei helpolla saa kuntoa aivan surkeaksi ja toisaalta kunnon saa melko nopeasti nousemaan paljon paremmaksi:) Mutta en nyt halua, että tämä passiivinen kausi venyisi hirveän pitkäksi! Muutenkin mulla taas näyttäisi kertyvän näitä raskauskiloja kiitettävästi. Varmasti niistä pääsee helpommin eroon, jos ei heittäydy sohvaperunaksi:woot:
 
Mää oon tosi onnellinen nyt että hammastapurren liikuin 4-5 kertaa viikossa koko alkuraskauden. Mietin just sitä sillon, että en halua menettää hyvää kuntoa 3 ekan kuukauden aikana kun olo on huono, koska sitten on vielä vaikeampi motivoida itseään jatkamaan liikuntaa. Mulla juoksu on tavoitteellinen harrastus ja nyt on tosi veikaata kun ainoa tavoite on pysyä liikkeessä loppuun asti, se ei oikein riitä mulle mutta sillä on vaan mentävä!
 
Niinu, ihan sama juttu! Itkua vääntäen lähdin välillä salille, mutta yhtäkään treeniä ei jääny alkuraskauden aikana väliin. Hiilaritankkaus piti olla optimaalinen, muuten tuli ihan hirvee olo, mut onneks mä pidin pääni!
 
hyvä tsemppi päällä täällä. itse yritän liikkua mahd paljon mahd pitkälle, oman kunnon mukaan. jes mies tulee kohta kotiin, saa jäädä esikoisen kanssa touhuamaan ja mä lähen salille! 10 päivän tauko ehti taas treeeniin tulla, kun viime viikko meni migreenissä.
 
Mulla jäi liikunnat alkuraskauden pahoinvoinnin takia ihan nollaan. Nyt on hirveä kynnys saada itsensä takaisin liikkeelle. Jospa saisi tänään vihdoin itsensä takaisin salille tsempattua. Ratsastuskin on luonnollisesti tauolla, niin suuria riskejä en halua ottaa.
 
Mä olen nyt alkanut tehdä niitä HIIT -treenejä päivittäin, eli niitä tehokkaita 7-15 min treenejä. Ainakin yks sellanen päivässä ja lenkkeilyt päälle. Joogankin ajattelin tänään alotella uudestaan :rolleyes:. Turha on musta liikaakaan stressata sitä liikuntaa tai liikkumattomuutta :shy:
 
Cherry, aika HC että teet hiittejä raskaana o_O Mulla hapenottokyky on huonontunut niin paljon, että kaks kerrosta portaita käy jo hiitistä... Vaikka siis urheilija oon :D Kannattaa myös muistaa, että vauvan syke nousee sun sykkeen mukana. En tiiä, onko siitä haittaa. Aiheesta lienee vähän eriäviä näkemyksiä.

Itestä tuntuu parhaalta perus voimatreeni 8-10 toistoilla ja noin minuutin palautuksilla. Rautaa en oo juuri vähentänyt, enkä treenikertoja. Suorat vatsat jättänyt pois, vinoja kokeilin tehdä, mutta kiristi ja tuntu pahalta, joten olkoot nekin nyt sit. Syviä voi tehdä :)
 
Fyssarilta saamien liikuntaohjeiden mukaan raskauden puoliväliin asti voi urheilla normaalisti (tietty omien tuntemusten mukaan). Sen jälkeen suositellaan aerobista liikuntaa, jossa syke max 150. Pari kuukautta ennen LA tasoa kannattaa vielä laskea.

Mä kans normaalisti oon tehny HIITtejä, mutta nyt ne tuntuu jo ajatuksena jotenki liian ylivoimaisilta :dead:
 
Merivesiväri, heh, mulla on yleensä aika korkee sykkeiset treenit, jotka kestää sen 20 min - tunnin (okei, jos kestää tunnin, niin pidän kyllä juoma ja huilitaukoja), että noi hiit -treenit tuntuu siks vähän laiskottelulta :oops:. Pitää varmaan vähän sitten himmailla pikkuhiljaa, mutta aattelin siis tosiaan, että nää mun treenit on ihan tällästä pientä muka yrittelyä ees pitää kuntoo yllä, kun ei parempaan kykene :shy:. Mutta kiitos informaatiosta :grin. Ja kiitos sullekin naapurintyttö, en mäkään usko, että näin alkuvaiheissa ois vielä sen suurempaa vaaraa...

Niin joo, mä kun yleensäkään en tee tota raudan pumppausta isoilla painoilla vaan lähinnä oman kehon painoa käyttäen ja välillä 8 kg kahvakuulaa (+ 13 kg poikaa :grin), että tuntuis itestä vähän pelottavalta näin raskaana yhtäkkiä alkaa nostelemaan jotain 20-40 kg painoja. Tokin painan siis itse yli 50 kiloa :grin.
 
Mä tein 1500 toiston puoltoistatuntisia kuolemareenejä, kun meillä oli tää ns "conditioning"-vaihe. Tykkäsin niistä jotenkin pervolla tavalla :D

Yritin tänään tehdä yhden sellaisen jumpan puoliks. Ihan hyvin se meni, mut pidemmät palautukset tarvi.
 
Piti vielä se lisätä, että mähän en siis koskaan ole mitannut omia sykkeitä treenatessa, että siis ihan oman tuntemuksien mukaan olen aina mennyt. Eli en tiedä kuinka lähellä toi 150 syke on noita HIIT -treenejä tehdessä :oops:. Liikuntaa harrastan muutenkin näin omaksi iloksi ja ei-niin-otsa-kurtussa,kuhan heilun :grin. Tuntuu, että tää raskaana liikkuminen on kyllä hankalaa, kun mitään ei sais tehä ja pitäis kuitenki olla synnäriltä lähtiessä niin treenattuna ja kaikki kilot synnärille jätettynä, että jaksaa sitten vauvan kanssa :grin...
 
Nostan hattua teille ketkä pystyneet jatkamaan liikuntaa raskaudesta huolimatta! Täällä olojen takia liikunnat jääneet minimiin ja salilla käynyt viimeksi joulukuun alussa :sad001 onneksi töissä joutuu liikkumaan ja tänään pitkästä aikaa vesijuoksemassa. Ehkä tää tästä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top